beveiliging op school

Auteur Topic: beveiliging op school  (gelezen 14962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2006, 14:07:11
Ahaa,dus nergens een wettelijke basis om iemand de toegang te weigeren  ::)

Zie onderstaand bericht  ;) Als het zelfs bij de rechtbank al zo geregeld is......  ;D

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Groningen/Voor+bezoekers/Huisregels/

Huisregels
In de gerechtsgebouwen te Groningen gelden een aantal huisregels, waarbij de aandacht voor de veiligheid van bezoekers en medewerkers altijd voorop staat. Hieronder volgen de huisregels die voor iedereen gelden die een gerechtsgebouw bezoekt:

    * Bezoekers dienen gebruik te maken van de publieksingang en zich te melden bij de portier.
    * Toegang tot het gebouw verkrijgt men na elektronische detectie. Bij elektronische detectie wordt gebruik gemaakt van een detectiepoort, een bagage-inspectie röntgenmachine en eventueel een visitatiedetector.
      Mocht elektronische detectie niet volstaan dan wordt overgegaan tot fouillering c.q. tascontrole.
      Advocaten kunnen op vertoon van hun advocatenpas voorrang krijgen.
      Medewerkers van andere rechtbanken, parketten, PaG en RvdR kunnen op vertoon van hun RO-kaart voorrang krijgen.
    * Worden tijdens de elektronische detectie voorwerpen ontdekt die een gevaar voor andere bezoekers kunnen opleveren (e.e.a. ter beoordeling van de controlerende medewerkers) dan wordt de bezoeker verzocht deze in te leveren bij de portier of het gebouw uit te brengen. Bij weigering wordt de toegang tot het gerechtsgebouw geweigerd. Bij zaken die vallen onder verboden wapenbezit wordt de parketpolitie ingeschakeld.
    * Ingeleverde goederen worden bewaard en bij het verlaten van het gebouw op vertoon van een reçu teruggegeven.
    (...)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2006, 14:08:36
Zie onderstaand bericht  ;) Als het zelfs bij de rechtbank al zo geregeld is......  ;D

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Groningen/Voor+bezoekers/Huisregels/

Huisregels
In de gerechtsgebouwen te Groningen gelden een aantal huisregels, waarbij de aandacht voor de veiligheid van bezoekers en medewerkers altijd voorop staat. Hieronder volgen de huisregels die voor iedereen gelden die een gerechtsgebouw bezoekt:

    * Bezoekers dienen gebruik te maken van de publieksingang en zich te melden bij de portier.
    * Toegang tot het gebouw verkrijgt men na elektronische detectie. Bij elektronische detectie wordt gebruik gemaakt van een detectiepoort, een bagage-inspectie röntgenmachine en eventueel een visitatiedetector.
      Mocht elektronische detectie niet volstaan dan wordt overgegaan tot fouillering c.q. tascontrole.
      Advocaten kunnen op vertoon van hun advocatenpas voorrang krijgen.
      Medewerkers van andere rechtbanken, parketten, PaG en RvdR kunnen op vertoon van hun RO-kaart voorrang krijgen.
    * Worden tijdens de elektronische detectie voorwerpen ontdekt die een gevaar voor andere bezoekers kunnen opleveren (e.e.a. ter beoordeling van de controlerende medewerkers) dan wordt de bezoeker verzocht deze in te leveren bij de portier of het gebouw uit te brengen. Bij weigering wordt de toegang tot het gerechtsgebouw geweigerd. Bij zaken die vallen onder verboden wapenbezit wordt de parketpolitie ingeschakeld.
    * Ingeleverde goederen worden bewaard en bij het verlaten van het gebouw op vertoon van een reçu teruggegeven.
    (...)
Klopt,alleen bij rechtbanken zitten gediplomeerde beveiligers.En geen schooljongens die totaal geen diploma hebben  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2006, 14:14:38
Klopt,alleen bij rechtbanken zitten gediplomeerde beveiligers.En geen schooljongens die totaal geen diploma hebben  ::)

Volgens mij heb ik wel eens op het forum gelezen dat ze voor stage's een tijdelijke ontheffing krijgen van Bijzondere Wetten....  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2006, 14:18:24


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 19 maart 2006, 14:20:26
Er staat 'iets' in het topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10360.0  :)
Yup,met een redelijk antwoord waar ik al bang voor was  ;)
kort gezegt,je hoeft je inprincipe niets aan te trekken van hun.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 19 maart 2006, 14:27:23
nee klopt, mocht het gebeuren dat er wel iemand binnen komt, dan is het betreden van verboden terrein / lokaalvredebreuk dus dan word de politie gebeld! Maar het is voor ons meer een leerweg (hoe om te gaan met mensen, het uitvoeren van regels etc) dan dat het pure beveiliging is van een school! Bij sommige scholen werken wij (mede klasgenoten) onder het toezient oog van een gediplomeerde beveiliger
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 19 maart 2006, 14:33:19
Yup,met een redelijk antwoord waar ik al bang voor was  ;)
kort gezegt,je hoeft je inprincipe niets aan te trekken van hun.  ;)

Nou je zou een klacht bij Bijzondere Wetten kunnen indienen dat ze beveiligingswerk doen in strijd met de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus:



1. Algemeen

Artikel 1
1.In deze wet wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Justitie;
 
(...)
 
c. beveiligingswerkzaamheden: het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen;
 

(...)



Artikel 2
1.Het is verboden zonder vergunning van Onze Minister door de instandhouding van een beveiligingsorganisatie of recherchebureau beveiligingswerkzaamheden of recherchewerkzaamheden te verrichten of aan te bieden.
 
2.Onze Minister kan beveiligingsorganisaties of recherchebureaus van dit verbod bij ministeriële regeling vrijstelling verlenen, indien de aard van de werkzaamheden niet noodzaakt tot de toepassing van de bij of krachtens de artikelen 6 tot en met 10 gestelde regels. Aan een vrijstelling kunnen voorschriften verbonden worden.

(...)

Artikel 7
1.Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend stelt geen personen te werk die belast zullen worden met de leiding van de organisatie of het bureau, dan nadat voor hen toestemming is verkregen van Onze Minister.
 
2.Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau als bedoeld in het eerste lid stelt geen personen te werk die belast zullen worden met werkzaamheden, anders dan bedoeld in het eerste lid, dan nadat voor hen toestemming is verkregen van de korpschef van het politiekorps in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd. Indien de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd op een luchtvaartterrein, wordt de toestemming, bedoeld in de eerste volzin, verleend door de commandant van de Koninklijke marechaussee.

(...)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #37 Gepost op: 19 maart 2006, 14:37:08
we zijn ook geen beveiliging, we zijn toezichthouders (om de school te herhalen)
maar alsnog, als leerlingen niet naar ons luisteren dan kunnen wij leerlingbegeleiders er bij halen (net als leraren bijvoorbeeld). Ik heb nog nergens bijv. een tas moeten doorzoeken in opdracht van de school! Wel doen wij de toeganscontrole en de surveillance maar verder mogen wij niets, wij zijn eigenlijk niets meer als een verlengstuk van de concierge of leraren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 19 maart 2006, 14:45:46
we zijn ook geen beveiliging, we zijn toezichthouders (om de school te herhalen)
maar alsnog, als leerlingen niet naar ons luisteren dan kunnen wij leerlingbegeleiders er bij halen (net als leraren bijvoorbeeld). Ik heb nog nergens bijv. een tas moeten doorzoeken in opdracht van de school! Wel doen wij de toeganscontrole en de surveillance maar verder mogen wij niets, wij zijn eigenlijk niets meer als een verlengstuk van de concierge of leraren.

Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten maar volgens mij vallen zelfs concierge's onder de wet als je hem letterlijk leest!  ;D

Toezichthouders is volgens mij een term uit wetteksten voor iemand die toezicht houdt op de naleving van een wet / verordening.

Uit de Algemene Wetbestuursrecht:


Artikel 5:11

Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 19 maart 2006, 14:51:47
maar een schoolregelement valt toch niet onder een wettelijk voorschrift?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !