beveiliging op school

Auteur Topic: beveiliging op school  (gelezen 14964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 19 maart 2006, 14:53:26
maar een schoolregelement valt toch niet onder een wettelijk voorschrift?

Klopt. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=toezichthouder

En wat is de taak van 'toezichthouders' volgens dat schoolregelement??  ::) ::) ;)


Target77

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 19 maart 2006, 15:12:45
Toevallig ben ik zelf een door ECABO erkend praktijkopleider en is mijn bedrijf ook door de ECABO officieel erkend als leerbedrijf. Om hieraan te moeten voldoen dient het leerbedrijf een vergunning te hebben van het Ministerie van Justitie (een zogeheten ND-vergunning) en dienen hiervoor de nodige facilliteiten aanwezig te zijn zodat de leerlingen alle facetten van het beveiligingsvak kunnen ervaren om aan de eindtermen van de opleiding beveiliger niveau 2 te kunnen voldoen. Dit wordt jaarlijks ook door de ECABO gecontroleerd.

Blijkbaar beschikken deze ROC's niet over een vergunning tot het in standhouden van een particuliere beveiligingsorganisatie (of bedrijfsbeveiliging) en kunnen mijns inziens nimmer officieel erkend zijn tot leerbedrijf, want men loopt voor de opleiding Beveiliger niveau 2 en niet voor de opleiding toezichthouder. Dus de leerling beveiligers zijn niet gescreend (hiermee bedoel ik dus niet de verklaring omtrent het gedrag) en beschikken ook niet ook over een legitimatiebewijs zoals omschreven in de Wet-PBR, en zijn derhalve strafbaar.

Welke legitimatiebewijzen zijn er?

Er zijn grijze, blauwe en gele legitimatiebewijzen.

Grijze legitimatiebewijzen zijn voor reguliere beveiligers (al dan niet in opleiding).

Blauwe legitimatiebewijzen zijn voor beveiligers die zijn beperkt in de aard van de te verrichten werkzaamheden (bijvoorbeeld beveiligers met het diploma horecaportier, die uitsluitend horecagelegenheden mogen beveiligen of beveiligers in bezit van het certificaat Voetbalsteward, die uitsluitend mogen beveiligen bij voetbalwedstrijden).

Gele legitimatiebewijzen zijn voor particulier onderzoekers (al dan niet in opleiding)

Artikel 1 van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus(WPBR)geeft een definitie van een beveiligingsorganisatie, te weten: "Een door een of meer personen in stand gehouden particuliere organisatie die gericht is op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden".

Beveiligingswerkzaamheden worden in artikel 1 van de Wet gedefinieerd als "Het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van orde en rust op terreinen en in gebouwen". Blijkens de memorie van toelichting bij de Wet gaat het daarbij om activiteiten die (mede) zijn gericht op het voorkomen van criminaliteit.

De term toezichthouder is wellicht een mooi hersenspinsel, maar in werkelijkheid gaat het over beveiligers in opleiding. Van mij mag de afdeling bijzondere wetten van politie en de afedling IBB van het ministerie van Justitie hier eens grondig tegen optreden.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2006, 15:14:18
over de screening, we hebben wel allemaal een bewijs van goed gedrag in moeten leveren, de rest is bij mij niet bekend
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Target77

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 19 maart 2006, 15:16:15
over de screening, we hebben wel allemaal een bewijs van goed gedrag in moeten leveren, de rest is bij mij niet bekend

Heb jij het theoretische gedeelte van jouw opleidng al afgerond??  ::) ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2006, 15:53:46
nee.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Target77

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 19 maart 2006, 15:56:32
nee.

Dat dacht ik al. Hetgeen ik hierboven heb omschreven staat ook in jouw theorieboek en is tevens ook examenstof. Vind ik persoonlijke een schrikbarende constatering dat je dat nog niet weet.  ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 19 maart 2006, 15:57:08


Target77

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 19 maart 2006, 15:58:01
Lees de volgende wettekst maar eens....  ;)

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wet%20particuliere%20beveiligingsorganisaties%20en%20recherchebureaus

als het goed is wordt je dan heel wat wijzer!  ;D

Tnx voor de goede aanvulling Palmpje (terwijl hij niet eens beveiliger is maar het wel weet).  ;) ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2006, 17:05:43
Toevallig ben ik zelf een door ECABO erkend praktijkopleider en is mijn bedrijf ook door de ECABO officieel erkend als leerbedrijf. Om hieraan te moeten voldoen dient het leerbedrijf een vergunning te hebben van het Ministerie van Justitie (een zogeheten ND-vergunning) en dienen hiervoor de nodige facilliteiten aanwezig te zijn zodat de leerlingen alle facetten van het beveiligingsvak kunnen ervaren om aan de eindtermen van de opleiding beveiliger niveau 2 te kunnen voldoen. Dit wordt jaarlijks ook door de ECABO gecontroleerd.

Blijkbaar beschikken deze ROC's niet over een vergunning tot het in standhouden van een particuliere beveiligingsorganisatie (of bedrijfsbeveiliging) en kunnen mijns inziens nimmer officieel erkend zijn tot leerbedrijf, want men loopt voor de opleiding Beveiliger niveau 2 en niet voor de opleiding toezichthouder. Dus de leerling beveiligers zijn niet gescreend (hiermee bedoel ik dus niet de verklaring omtrent het gedrag) en beschikken ook niet ook over een legitimatiebewijs zoals omschreven in de Wet-PBR, en zijn derhalve strafbaar.

Welke legitimatiebewijzen zijn er?

Er zijn grijze, blauwe en gele legitimatiebewijzen.

Grijze legitimatiebewijzen zijn voor reguliere beveiligers (al dan niet in opleiding).

Blauwe legitimatiebewijzen zijn voor beveiligers die zijn beperkt in de aard van de te verrichten werkzaamheden (bijvoorbeeld beveiligers met het diploma horecaportier, die uitsluitend horecagelegenheden mogen beveiligen of beveiligers in bezit van het certificaat Voetbalsteward, die uitsluitend mogen beveiligen bij voetbalwedstrijden).

Gele legitimatiebewijzen zijn voor particulier onderzoekers (al dan niet in opleiding)

Artikel 1 van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus(WPBR)geeft een definitie van een beveiligingsorganisatie, te weten: "Een door een of meer personen in stand gehouden particuliere organisatie die gericht is op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden".

Beveiligingswerkzaamheden worden in artikel 1 van de Wet gedefinieerd als "Het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van orde en rust op terreinen en in gebouwen". Blijkens de memorie van toelichting bij de Wet gaat het daarbij om activiteiten die (mede) zijn gericht op het voorkomen van criminaliteit.

De term toezichthouder is wellicht een mooi hersenspinsel, maar in werkelijkheid gaat het over beveiligers in opleiding. Van mij mag de afdeling bijzondere wetten van politie en de afedling IBB van het ministerie van Justitie hier eens grondig tegen optreden.  ;)
Mijn dank is groot Ben  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 19 maart 2006, 17:41:52
Dat dacht ik al. Hetgeen ik hierboven heb omschreven staat ook in jouw theorieboek en is tevens ook examenstof. Vind ik persoonlijke een schrikbarende constatering dat je dat nog niet weet.  ???
wacht even, ik zie dat ik vergeten ben te quoten en er daarom weer een stukje in de soep is gelopen! even opnieuw
Dat wist ik wel allemaal sorry voor het ongemak :-\
Klopt. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=toezichthouder

En wat is de taak van 'toezichthouders' volgens dat schoolregelement??  ::) ::) ;)
over de screening, we hebben wel allemaal een bewijs van goed gedrag in moeten leveren, de rest is bij mij niet bekend

dat hoorde bij elkaar ;)


Maar ik kan u er verder niets over vertellen want ik weet verder niets! Ik weet alleen dat wij aan het einde van dit jaar een MBO diploma krijgen en als het goed is een SVPB diploma! De rest over regels wat wel en wat niet mag ben ik niet van op de hoogte op dit gebied! Ik hoop ook dat mijn uitlatingen niet gebruikt worden tegen de organisatie waar ik deelnemer van ben, daar ik niet van alles 100% zeker ben! Wel weet ik dat ik geen grijze kaart heb gekregen en verder weet ik niets!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !