beveiliging op school

Auteur Topic: beveiliging op school  (gelezen 15044 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 19 maart 2006, 18:16:31
Bij het ROC is het anders geregeld heb ik net gehoord,
Het ROC heeft toestemming van Justitie om dit zo te doen als dat het nu gaat! Wel mogen de ''beveiligers'' dan alleen op ROC en enige andere scholen stage lopen! Dus het is allemaal storm in een glas water!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 19 maart 2006, 19:39:59
Bij het ROC is het anders geregeld heb ik net gehoord,
Het ROC heeft toestemming van Justitie om dit zo te doen als dat het nu gaat! Wel mogen de ''beveiligers'' dan alleen op ROC en enige andere scholen stage lopen! Dus het is allemaal storm in een glas water!


Stel dat jij straks een auto krijgt en je veel moeite en geld moet spenderen om je rijbewijs te halen en een vriend van je woont in een andere plaats en hij hoeft niets te doen maar mag wel rijden in zijn auto. Alleen mag hij de gemeente grenzen niet overschrijden..... Hoe zou jij je dan voelen?

Trouwens op http://www.justitie.nl/publiek/criminaliteit_en_preventie/particuliere_beveiliging/eisen_personeel/welke_legitimatiebewijzen_zijn_er.asp

Staat dat ook beveiligers in opleiding een grijze legitimatie kunnen krijgen...

De minister kan inderdaad ontheffing verlenen. Zie:
http://www.justitie.nl/publiek/criminaliteit_en_preventie/particuliere_beveiliging/eisen_personeel/onder_welke_omstandigheden_mag_beveiliger_ongediplomeerd_werken.asp

Onder welke omstandigheden mag een beveiliger ongediplomeerd werken?

Het ongediplomeerd verrichten van beveiligingswerkzaamheden is slechts toegestaan in de volgende situaties:

a. een periode van maximaal 12 maanden, te rekenen van af de dag dat de betrokkene voor het eerst bij een particuliere beveiligingsorganisatie met beveiligingswerkzaamheden wordt belast, indien betrokkene door middel van een verklaring van Ecabo kan aantonen, dat hij in de periode waarop de aanvraag betrekking heeft, de praktijkopleiding voor het diploma Beveiliger van de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties en de Stichting Ecabo volgt (zie ook www.platformbeveiliging.nl);

of

b. wanneer door de Minister van Justitie (tijdelijk) een ontheffing is verleend van de opleidingseisen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2006, 19:42:55
dit is geen broodje pik hoor, als wij er niet staan, staan er ook geen andere beveiligers! Dit is puur voor onze ontwikkeling!

en wat daar dus staat, dat doet onze school dus, ze hebben een apart bedrijf opgestart ;)

maar nogmaals, ik kan er niets aan doen, ik heb die stage liever niet maja het is verplicht
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 19 maart 2006, 19:45:49
dit is geen broodje pik hoor, als wij er niet staan, staan er ook geen andere beveiligers! Dit is puur voor onze ontwikkeling!

en wat daar dus staat, dat doet onze school dus, ze hebben een apart bedrijf opgestart ;)

maar nogmaals, ik kan er niets aan doen, ik heb die stage liever niet maja het is verplicht

Het gaat erom dat andere bedrijven vet moeten betalen en aan allerlei eisen moeten voldoen om mensen op te leiden. Ik zal zo een bericht plaatsen daarover.  :)

Met mij voorbeeld bedoel ik ook geen landje pik maar de rechtsongelijkheid  ;)


Target77

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 19 maart 2006, 19:48:14
Het is wel degelijk een gevalletje concurentievervalsing.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 19 maart 2006, 19:57:46
http://www.frieslandnet.nl/~gcorbier/site/toelichting.html

(...)


Het extern toezicht op en de begeleiding van de praktijkopleiding van de opleiding

Beveiliger Besloten is om de procedures en controlepunten, die doorlopen moeten worden vóórdat de politie kan overgaan tot het verlenen van een legitimatiebewijs bij Ecabo/SVPB te laten uitvoeren. Ecabo/SVPB ziet toe op de naleving van de eisen aan leerbedrijven en opleidingsinstellingen in de Wet Educatie Beroepsonderwijs en controleert op de geldigheid van de ingeleverde diploma’s. Dit betekent dat Ecabo via vooraf bepaalde procedures toezicht zal houden op de naleving van de regels voor praktijkleren door individuele beveiligingsorganisaties. Deze procedures worden afgestemd met het Ministerie van Justitie. De uitwerking hiervan is geregeld in de Cpbr.
Leerbedrijven zijn aan Ecabo een bedrag verschuldigd voor de uitoefening van dit toezicht. De hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks in overleg tussen Ecabo en de Stichting Opleidingsfonds Beveiligingsbranche (SOBB) vastgesteld.
Bedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen, wanneer controle door Ecabo gebreken aan het licht brengt, hun erkenning als leerbedrijf kwijtraken. Ecabo geeft na controle van alle gegevens aan de aanvragende beveiligingsorganisatie en de leerling/gediplomeerde een verklaring af, dat aan alle voorwaarden is voldaan.
In de praktijk betekent dit dat er twee verklaringen zullen zijn: één bij aanvang van de praktijkopleiding en één na afronding daarvan. De Korpschef heeft deze verklaringen nodig om de eigen activiteiten met betrekking tot legitimatiebewijzen af te kunnen ronden. De Korpschef registreert het legitimatiebewijs, waarmerkt het en voorziet het van een verklaring dat aan de houder toestemming is verleend als bedoeld in artikel 7 lid 2 van de Wpbr. Dit zorgt voor een vermindering van de druk op de politie en legt dit deel van de procedure bij de instantie met de meeste expertise en informatie op het gebied van opleidingen in deze sector. De Korpschef blijft zelfstandig bevoegd om te controleren en beoordelen of een beveiliger voldoet aan de opleidingseisen. Zonder legitimatiebewijs is starten met de praktijkopleiding niet toegestaan.
Overigens wordt reeds geruime tijd extern toezicht gehouden namens het Ministerie van Justitie door rijksgecommitteerden op de kwaliteit van examens die door de SVPB worden afgenomen. De structuur met betrekking tot de rijksgecommitteerden zal nader bezien worden, mede met het oog op het uit te voeren toezicht door Ecabo.
Ecabo zal, in afstemming en samenwerking met de SVPB, een informatie- en servicepunt inrichten voor kandidaten, onderwijsinstellingen en beveiligingsbedrijven. Daarmee wordt voorzien in één centraal aanspreekpunt dat belanghebbenden, zowel telefonisch als via internet, onder meer informatie verstrekt over werken en leren in de beveiligingsector of doorverwijst naar instellingen waar opleidingsproducten aangevraagd kunnen worden.

(...)

Toelichting op onderdelen
Artikel I

   1. Artikel 5 (algemene opleiding)
      Artikel 5 geeft aan welke (algemene) opleidingseis geldt voor personen die werken voor een beveiligingsorganisatie. Uitgangspunt is dat personen die beveiligingswerkzaamheden gaan uitvoeren voor een beveiligingsorganisatie in het bezit zijn van het diploma Beveiliger of een daaraan gelijkwaardig diploma op het moment van indiensttreding. Op deze hoofdregel zijn twee uitzonderingen mogelijk, die zijn opgenomen in artikel 5, tweede lid en in het vijfde lid. De eerste uitzondering (tweede lid) maakt het mogelijk om gedurende een periode van 12 maanden beveiligingswerkzaamheden uit te voeren zonder diploma. In dat geval moet de beveiligingsmedewerker een verklaring van de Stichting Ecabo kunnen overleggen waaruit blijkt dat hij via de beroepsbegeleidende leerweg of de beroepsopleidende leerweg de opleiding tot Beveiliger volgt. ;) Aan de 12 maanden periode wordt strikt de hand gehouden. Iedere beveiligingsmedewerker die in dienst treedt weet dat hij binnen 12 maanden het diploma moet behalen. Het niet op tijd behalen van het diploma betekent dat hij niet langer beveiligingswerkzaamheden kan verrichten. Mede om die reden ligt er bij de beveiligingsorganisatie een grote verantwoordelijkheid om de opleiding voor de medewerker te begeleiden en stimuleren. De 12 maanden periode wordt niet onderbroken, verlengd of geschorst. Dat betekent dat de termijn blijft lopen wanneer de betrokkenen binnen het bedrijf van functie verandert of de beveiligingsorganisatie geheel verlaat. Degene die er niet in slaagt het diploma binnen de 12 maanden te behalen en de organisatie vervolgens verlaat, kan pas weer beveiligingswerkzaamheden verrichten op het moment dat hij in het bezit is van het vereiste diploma. Om te voorkomen dat individuele beveiligingsbeambten meer dan eenmaal gebruik maken van de 12 maanden periode, wordt door de Stichting Ecabo een registratiesysteem bijgehouden waarin wordt geregistreerd of een beveiligingsbeambte reeds eerder een 12 maanden periode werd gegund. Ecabo geeft geen verklaring meer af indien de termijn van 12 maanden voor de praktijkopleiding is verstreken. De 12 maanden periode kan op advies van Ecabo door de korpschef worden verlengd in uitzonderlijke gevallen als ziekte of familieomstandigheden. De beveiligingsorganisatie dient in een dergelijk geval aan te tonen dat de betrokkene het niet op het laatste examenmoment heeft laten aankomen, maar tenminste eenmaal aan een eerder examen heeft deelgenomen. Na verlenging van de termijn kan de betrokkene ongediplomeerd beveiligingswerkzaamheden blijven verrichten in afwachting van zijn binnen de 12 maanden termijn afgelegde examen, in afwachting van de uitslag van zijn eerstvolgende herexamen en in afwachting van zijn ontslag als beveiligingsmedewerker bij het desbetreffende bedrijf. In lid 3 is tevens aangegeven dat het toezicht op de uitvoering van het praktijkleren bij Ecabo is neergelegd. Hiervoor dient een financiële vergoeding te worden betaald door het leerbedrijf aan Ecabo. De hoogte van deze vergoeding en de wijze waarop deze berekend wordt, wordt jaarlijks vastgesteld in overleg tussen Ecabo en de Stichting Opleidingsfonds Beveiligingsbranche (SOBB). De tweede uitzondering (vijfde lid) ziet op de leeftijd in combinatie met werkervaring van de betrokken beveiligingsmedewerker. Slechts wanneer aan beide voorwaarden wordt voldaan is vrijstelling van de opleidingseis van toepassing. Artikel 5 van de regeling is een voorschrift krachtens artikel 8, tweede lid, van de wet. Wanneer wordt gehandeld in strijd met het bepaalde bij of krachtens artikel 8, tweede lid, van de wet kan de minister van Justitie voor de overtreding aan de vergunninghouder een bestuurlijke boete opleggen van maximaal € 11.344,51 (art. 15 van de wet).


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #56 Gepost op: 19 maart 2006, 19:58:35
Ging je de school in of uit? Werd dit ook in een aparte ruimte gedaan? Waren daar meerdere beveiligers bij aanwezig?

Als je daar antwoord op kan geven zal ik daar mijn reactie opformuleren.

ik kwam binnen. gewoon in de gang even gauw de klep van je tas om hoog en het was goed.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 19 maart 2006, 20:00:08
ik kwam binnen. gewoon in de gang even gauw de klep van je tas om hoog en het was goed.

Hebben ze je busje peperspray dan niet gezien.....  ;D ;D :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #58 Gepost op: 19 maart 2006, 20:03:01
Het gaat erom dat andere bedrijven vet moeten betalen en aan allerlei eisen moeten voldoen om mensen op te leiden. Ik zal zo een bericht plaatsen daarover.  :)

Met mij voorbeeld bedoel ik ook geen landje pik maar de rechtsongelijkheid  ;)

ja, maar die mensen lopen dan wel bij een beveilingsbedrijf en voeren hun werk dus ''buiten'' uit, wij doen dit niet en doen het dus binnen de eigen organisatie! Ik snap ook niet waarom het ROC het wel voor elkaar krijgt eigenlijk! Volgend jaar veranderd het alweer omdat we nu te veel stage hebben ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #59 Gepost op: 19 maart 2006, 20:05:17
Hebben ze je busje peperspray dan niet gezien.....  ;D ;D :D

nope en me jiont was al op  :P



ik vind het echt erg dat het zo moet op school. omdat er een paar gewoon hun handen niet thuis kunnen houden
flappus  niet elke verandering is een verbetering