Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 223729 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
;D ;D ;D ;D ;D

Stadswacht uit de oude tijd!!!  ;) Meer foto's van deze wagens zijn te vinden op onderstaande link!

http://www.overvalwagen.com/overvalw.html

Stadswacht Overvalwagens   

Introduction
On the picture on the front page of this website you can see a 1940 "Overvalwagen" (assault vehicle)
or armoured personnel carrier of the Dutch East Indies Homeguards (Stadswacht). This was in fact an
armoured truck on Chevrolet 4x2 chassis. Little is known about them and they deserve more attention.
To dismiss them as "improvised" or "armour clad" trucks is definitely outdated. Overvalwagens were
relatively well made and series produced. Although the Overvalwagens had many deficiencies and
often played roles they were not up to, they were used extensively by the Dutch, the Australian army
on Timor, then by the Japanese and after that both Dutch and Indonesians during the Indonesian
Independence War (1945-50).

(...)

http://www.overvalwagen.com/images/bataviastadswachtovw.jpg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


limboke

  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 629
  • Voertuigen fotografie.
    • 112 Maastricht
Hier eentje uit het zuiden van het land Maastricht  ;)

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373

Stadswacht uit de oude tijd!!!  ;) Meer foto's van deze wagens zijn te vinden op onderstaande link!


Ik denk niet dat hier de huidige stadwachten mee bedoeld worden. in die periode in Indie werd er een geheel andere stadwacht mee bedoeld. het ging hier om een para-militaire eenheid welk bewakingstaken overnam van het gewone leger. het bestond dan ook uit jongeren en ouderen welk nog niet opgeroepen waren voor de krijgsmacht. daarnaast waren er eenheden die bestonden uit werknemers van bedrijven. en eenheden welk bemand werden door winkeliers en andere handwerklui. er is bekend dat er zelf een eenheid was die bestond uit alleen Chinese personeel. ik vind dat het meer te vergelijken is met wat men in de tweede wereldoorlog in Engeland had. een soort van Home Guard. in het Nederlandse zou men dit een burgerwacht noemen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Rooie

  • Gast
Ik had ook nog wat foto`s belooft van de wagens waar ze hier in rijden... dus hierbij

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Beste Forumleden...

Ik denk dat er wel meer voertuigen bestaan die door de stadswacht worden gebruikt...dus duik in je archief en zet de foto's online.. ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Ede, toezicht & handhaving



Dit lijkt wel een semi-politiekorps, onder andere door het blauw op het dak. De mensen regelden gisteren m.n. het verkeer, in samenwerking met de politie. Blauw zwaailicht is iets wat we niet vaak zien bij stadswacht in Nederland. Ik ben benieuwd of ze ook een sirene hebben en ik vraag me af wat de functie van het blauwe zwaailicht is. Rijdt de stadswacht hier prio 1 meldingen? Is het alleen voor afzetting?

Zo te zien zit er ook een stopmatrix in de lichtbalk. Bij het regelen van het verkeer stond in ieder geval ook blauw aan, een situatie waarin oranje voldoet zou ik zeggen.

Weeet iemand meer over deze dienst (bevoegdheden, werkzaaheden, enz)?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
ik zal van onze stadswacht eens een foto maken. ik weet wel dat ze dacht ik met renaults rijden, maar geen lichtbalk wel stippping aleen rode strepen, en ze rijden ook ope blauwe snorscooters.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda