Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 226126 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Mijn vraag was puur en alleen omdat (voor zover ik weet) stop politie meegenomen wordt in theorie lessen voor het rijbewijs. Lijkt me echter niet dat dit getoond wordt door een boa. Alleen ' stop ' zou het meest logische zijn, maar ziet er in mijn ogen toch raar uit.

Laat duidelijk zijn, lof voor boa's, puur technische vraag.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Een en ander over dit onderwerp is geregeld in de 'regeling stilhoudingsvordering toezichthouders'.  O0
Senior GGP / Oost-Brabant


Bert Zwerver

  • Handhaver-D
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Veteranen Search Team
In Amsterdam hebben we sinds een paar jaar de HOR opleiding(handhaving openbare ruimte) een mbo 3 opleiding en de permanente her- en bijscholing handhaving openbare ruimte. Dus geen "gepromoveerde" boa of zoiets. De stadsdelen oost en zuidoost werken al jaren samen met reguliere politie o.a. bij verkeerscontroles en met diverse projecten. Ook lopen studenten van de politie met de boa's mee voor hun milieu module en opvallend is dat men dan kiest voor de twee bovengenoemde stadsdelen. Waarschijnlijk ook omdat deze twee de meest professioneel opgezette boa afdelingen zijn van Amsterdam.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse


Waarom zit er in één stad zoveel verschil tussen de BOA's. Sowieso mag ik toch verwachten dat BOA's die binnen dezelfde domeinen werken ook hetzelfde zijn opgeleid?

Als de huidige opleiding een MBO 3 is en geen "gepromoveerde" BOA (een BOA is toch een BOA?) dan is dit toch niet veel goedkoper meer dan een agent (was toch ook MBO3).

Laat ik het anders stellen. Als leek snap ik er steeds minder van en weet ik ook niet meer wat ik van een BOA kan en mag verwachten. Van een agent nog wel......

Bij mij in het dorp lopen parkeercontroleurs rond die geen BOA-teken hebben maar wel boetes uitschrijven.

Iemand die deze burger meer helderheid kan verschaffen, want ik dacht het eindelijk te begrijpen :|
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....


De ontwikkeling rondom gemeentelijke medewerkers met een gedeeltijke politietaak gaan sneller dan menig communicatieteam kan bijbenen. Verschillen per gemeente zullen blijven. Maar er wordt gewerkt aan een in ieder geval basis 'aan de burger uitleg pakket' voor met name gemeenten.

Wat betreft de STOP tekens: wat velen niet weten, maar jullie vanaf nu wel is dat het gebruik van de stoptransparant op heel veel momenten (alleen niet bij een strafbaar feit -andere dan gewone verkeersovertredingen dat zijn nl gedragingen en geen formele overtreding-) gebaseerd op de regeling stilhoudingsvordering toezichthouders. Let wel toezichthouders in de zin van 5:11 AWB en niet in de zin van Stadswacht van weleer.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: RemRoof link=msg=1278688 date
Bij mij in het dorp lopen parkeercontroleurs rond die geen BOA-teken hebben maar wel boetes uitschrijven.

Iemand die deze burger meer helderheid kan verschaffen, want ik dacht het eindelijk te begrijpen :|
Die controleren op parkeerkaartjes en schrijven geen proces verbaal, maar een (belasting)naheffing uit.
Hierdoor zijn het geen BOA's, maar fiscalisten en fiscalisten hebben geen BOA diploma nodig.


Bert Zwerver

  • Handhaver-D
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Veteranen Search Team
Citaat van: RemRoof link=msg=1278688 date=1403346999
Waarom zit er in één stad zoveel verschil tussen de BOA's. Sowieso mag ik toch verwachten dat BOA's die binnen dezelfde domeinen werken ook hetzelfde zijn opgeleid?

In Amsterdam had je vroeger de reinigingspolitie een onderdeel van de stadsreiniging. Toen de stadsdelen werden opgericht werd die dienst ontbonden en werd er bij de stadsdelen een afdeling milieupolitie opgericht. De dienst stadstoezicht kwam later in beeld en voerde toen de "stadswacht" in . Later werd deze dienst stads breed ingezet ter ondersteuning van de stadsdelen en de politie. Ook werd de parkeerhandhaving bij de politie weggehaald en bij DST ondergebracht en weer later werd het een zelfstandige bv van de gemeente. Er gaan nu stemmen op, omdat de stadsdelen niet meer bestaan, om alle boa's van de gemeente, m.u.v. de parkeerhandhaving, in een centrale dienst op te laten gaan met diverse afdelingen. Daarom is men een paar jaar geleden ook begonnen met een up-date van de opleiding en de opleidingseisen i.s.m het ministerie van Veiligheid.

Maar zoals bij alle diensten in Nederland, heb je Amsterdam en de rest van Nederland.


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Iemand foto's van de handhavingsauto's van Den Bosch?


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Jerommeke link=msg=1073738 date=1346364925

Tegenwoordig rijden zij met Amber. (4:40)
https://www.youtube.com/watch?v=NnJohEhO8qY&list=UUGsUl-pQuUnD7jgdyckUioQ
MrPaul112almere


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Citaat van: Sylvester link=msg=1300892 date=1412805070
Tegenwoordig rijden zij met Amber. (4:40)
http://www.youtube.com/watch?v=NnJohEhO8qY&list=UUGsUl-pQuUnD7jgdyckUioQ
MrPaul112almere

De blauwe kap is veranderd voor een amber kap. Vandaar ook "dubbellaags amber". De sirene is overigens ook niet meer werkend.