Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 223756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
En misbruik van groene kentekenplaten?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Mag hopen dat ze het voertuig niet inzetten met die handelaarsplaten?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Voertuig is uiteraard nog niet ingebruik. Voertuig is nog niet klaar, en staat nog op de bedrijfsvooraad van de dealer.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Rutger1 link=msg=1425626 date=1464082609
Voertuig is uiteraard nog niet ingebruik. Voertuig is nog niet klaar, en staat nog op de bedrijfsvooraad van de dealer.

Waar was het voertuig dan mee bezig ten tijde van de foto? Ik zie de handhavers er achter lopen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1425627 date=1464082705
Waar was het voertuig dan mee bezig ten tijde van de foto? Ik zie de handhavers er achter lopen.

Van wat ik begrepen heb is dat het voertuig bezig was met een rit tussen de opbouwer en de garage.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


guest16442

  • Gast
Er zit niemand achter het stuur dus dat er sprake zou zijn van een rit tussen de opbouwer en de garage lijkt me dan ook onzin. Ik heb dus zo mijn twijfels of er inderdaad wel is voldaan aan de volgende voorwaarden (let op: dit is slechts een greep uit de totaliteit der voorwaarden):

Citaat van: Informatiemap voor de voertuigbranche
"- de ‘handelaarskentekenplaten’ met het bijbehoren de handelaarskentekenbewijs mogen slechts door u als houder of een nadrukkelijk door u aangewezen persoon worden gebruikt;

- het handelaarskenteken mag alleen worden gebruikt in het kader van de bedrijfsactiviteiten voor het gebruik van een voertuig op de openbare weg. Voor erkende bedrijven gaat het bijvoorbeeld om een proefrit ter verkoop van een voertuig, of om een rit in verband met het halen en brengen van een auto naar aanleiding van in- of verkoop, of om een rit voor het halen en brengen van een voertuig naar een reparateur, inbouwer en/of spuiter. Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door uw bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten. Daaronder valt nooit het inzetten van voertuigen als huur-, service-, demo- of leenvoertuig.

- voor degenen die voertuigen herstellen of bewerken moet het gaan om een rit ter beoordeling van de goede werking van het voertuig of om het voertuig naar een klant of een ander herstelbedrijf te brengen of te halen. Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door uw bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten. Daaronder valt nooit het inzetten van voertuigen als huur-, service-, demo- of leenvoertuig. Als het voor het onderzoek van dat individuele voertuig nodig is, dat er personen of goederen worden vervoerd, moeten deze op dezelfde plaats uit
stappen respectievelijk uitgeladen worden als waar ze zijn ingestapt, respectievelijk ingeladen;
"

Bron: www.rdw.nl (Let op: deze url opent een .pdf-bestand).

Ik zie waar ik werk ook vaak het gebruik van deze kentekenplaten en in sommige gevallen had ik sterk de indruk dat er sprake is van misbruik. Zodoende heb ik wat huiswerk gedaan en kwam ik achter deze informatie. Maakt het een stuk makkelijk om met deze informatie op zak het misbruik aan te pakken (en daarnaast ook melding te doen bij de RDW en de belastingdienst, want die kunnen naast een boete ook nog andere maatregelen treffen).


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Nogmaals, het voertuig was onderweg van de opbouwer naar de garage. Dat er geen monteur in het voertuig zit wilt niet betekenen dat er dienst gedaan word met het voertuig.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Nogmaals, het voertuig was onderweg van de opbouwer naar de garage. Dat er geen monteur in het voertuig zit wilt niet betekenen dat er dienst gedaan word met het voertuig.
Lees even het laatste stukje wat Flavius plaatste: er moet gewoon iemand achter het stuur zitten. Het maakt niet uit of er dienst mee wordt gedaan of niet. Het draait om het feit dat er niemand in rijdt.


guest16442

  • Gast
Wat Bert65 zegt. Er zit niemand achter het stuur. Ergo, het voertuig staat geparkeerd. Mag dat met handelaarsplaten?

Citaat van: Informatiemap voor de voertuigbranche
"- Mag ik een voertuig met handelaarskentekenplaten meegeven voor een proefrit?
Ja, dat mag als het gaat om de aanschaf van dat individuele voertuig. De handelaarskentekenplaten en het handelaarskentekenbewijs worden dan gebruikt in het kader van de bedrijfsactiviteiten. Belangrijk is dat u de klant duidelijk maakt wat met het voertuig wel en wat niet mag. Bijvoorbeeld parkeren op de openbare weg mag niet, ook niet voor een korte tijd. Voor overtredingen van de voorschriften blijft altijd degene aan wie het (handelaars)kentekenbewijs is afgegeven aansprakelijk. Het handelaarskenteken mag dus niet worden gebruikt op een demovoertuig.

- Mag ik een voertuig met handelaarskentekenplaten op de openbare weg parkeren?
Dit mag uitsluitend als u het voertuig in de onmiddellijke omgeving van uw bedrijfsadres/locatie parkeert én als er op uw bedrijfsterrein even geen plaats meer is. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als u voertuigen op uw bedrijfsterrein wilt verplaatsen. Het gaat dan om een kortdurende activiteit waarbij het voertuig na het rangeren direct weer op uw bedrijfsterrein wordt geplaatst. Is plaatsgebrek een structureel probleemvoor uw bedrijf, dan moet u uitkijken naar een groter bedrijfsterrein. In het kader van uw bedrijfsactiviteiten mag u wel parkeren op autoshows, automarkten en caravanshows.
"

Bron: www.rdw.nl (Let op: deze url opent een .pdf-bestand).
Ik begrijp dat je de situatie tracht goed te praten, maar ik ben ervan overtuigd dat er een fout is gemaakt. Lijkt mij een les voor de toekomst. Zeker voor mensen met 'Handhaving' op hun rug.  ;)


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: Flavius link=msg=1425670 date=1464092458
Wat Bert65 zegt. Er zit niemand achter het stuur. Ergo, het voertuig staat geparkeerd. Mag dat met handelaarsplaten?
Ik begrijp dat je de situatie tracht goed te praten, maar ik ben ervan overtuigd dat er een fout is gemaakt. Lijkt mij een les voor de toekomst. Zeker voor mensen met 'Handhaving' op hun rug.  ;)

Ik weet, net zo goed als jij, niet wat de situatie is. Het is ook niet mijn foto, en ik probeer ook niks goed te praten. Ik weet alleen dat het voertuig op dat moment onderweg was van de opbouwer naar de garage. Waarom het voertuig op dat moment stil of geparkeerd stond (want vanaf en foto kan niet worden bepaald of het voertuig stilstond of geparkeerd stond) is bij mij niet bekend.

Het zou kunnen dat het voertuig pech had, er bijvoorbeeld iets mis was met de opbouw die zojuist gemaakt was. Het zou ook kunnen dat de handhavers het voetuig zagen rijden, en wilde kijken hoe het voertuig eruit ziet.

Geen conclusies trekken uit een foto. Het kunnen honderde redenen zijn waarom het voertuig zo stond.
Mocht het inderdaad gaan om een fout, dan is dit slordig.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel