Bij de brandweer komen

Auteur Topic: Bij de brandweer komen  (gelezen 10690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ACKevin

  • Gast
Gepost op: 29 maart 2006, 09:43:06
Hallo... ik vroeg me af wat ik nou allemaal moet hebben/kunnen/kennen/weten om bij de brandweer te komen, waar moet ik solliciteren, of mag dat nog niet eens, welke opleidingen moet ik gaan doen, of gedaan hebben, leeftijd? lichamelijke omstandigheden? psychisch? etc etc..




Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2006, 13:49:21
Beroeps / vrijwillig?
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2006, 15:24:40
Het begint met onderscheid maken tussen preventieve, preparatieve en algemene brandweerzaken :P

Nee hoor geintje ;D , jongens kan iemand dit topic even verplaatsen naar algemeen, denk dat het daar thuis hoort 8)

Krijgt de starter van dit topic misschien wat meer respons


fireman77

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2006, 16:36:43
Iedereen mag en kan solliciteren als je de leeftijd van 18 jaar heb mogen bereiken, de brandweer stelt natuurlijk wel een paar eisen waar je aan moet kunnen voldoen.

Je moet kunnen beschikken over aantoonbare vaktechnische kennis op MBO niveau bij voorkeur stellen veel korpsen een technische richting voor.

Veel korpsen vragen tegewoordig of je in het bezit bent van zeker rijbewijs B en het liefst ook nog je rijbewijs C. Dit vooral bij de beroepskorpsen, bij de vrijwilligers stellen ze dit meestal niet verplicht.

Als je vrijwiliiger bent of wilt worden moet je natuurlijk wel in de gemeente wonen waar je bij de vrijwillige brandweer zit.
Veel beroepskorspen hadden dit ook maar die stappen meer en meer af van het feit dat je in je gemeente moet wonen waar je ook beroeps bent.

Je krijgt als je bij de beroeps komt absoluut een psychologische test, een conditie of sporttest en een medische test.

Bij de vrijwillige korpsen in het gehele land gelden verschillende procedure's maar ook hier stappen veel vrijwillige korpsen steeds meer over naar zulk soort testen met betrekking tot het aanname beleid.

Verder moet je gezond van lijf en lede zijn, een goede instelling hebben, kunnen werken in teamverband en een beetje gek moeten zijn want wie gaat er nou voor zijn lol midden in de nacht zijn heerlijke en warme bed uit omdat de toeter of pieper je wreed uit je welverdiende nachtrust haalt. Ik dus............

Nou dat is het wel zo'n beetje..........


ACKevin

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2006, 17:21:35
Iedereen mag en kan solliciteren als je de leeftijd van 18 jaar heb mogen bereiken, de brandweer stelt natuurlijk wel een paar eisen waar je aan moet kunnen voldoen.

Je moet kunnen beschikken over aantoonbare vaktechnische kennis op MBO niveau bij voorkeur stellen veel korpsen een technische richting voor.

Veel korpsen vragen tegewoordig of je in het bezit bent van zeker rijbewijs B en het liefst ook nog je rijbewijs C. Dit vooral bij de beroepskorpsen, bij de vrijwilligers stellen ze dit meestal niet verplicht.

Als je vrijwiliiger bent of wilt worden moet je natuurlijk wel in de gemeente wonen waar je bij de vrijwillige brandweer zit.
Veel beroepskorspen hadden dit ook maar die stappen meer en meer af van het feit dat je in je gemeente moet wonen waar je ook beroeps bent.

Je krijgt als je bij de beroeps komt absoluut een psychologische test, een conditie of sporttest en een medische test.

Bij de vrijwillige korpsen in het gehele land gelden verschillende procedure's maar ook hier stappen veel vrijwillige korpsen steeds meer over naar zulk soort testen met betrekking tot het aanname beleid.

Verder moet je gezond van lijf en lede zijn, een goede instelling hebben, kunnen werken in teamverband en een beetje gek moeten zijn want wie gaat er nou voor zijn lol midden in de nacht zijn heerlijke en warme bed uit omdat de toeter of pieper je wreed uit je welverdiende nachtrust haalt. Ik dus............

Nou dat is het wel zo'n beetje..........




geweldig stukje info.. nou rijbewijs ben ik nu mee bezig, wordt eind april 18 .. en hoe zwaar is precies die sport/conditie test ? :D maar goed, dat valt natuurlijk te trainen.. dat zal dan niet zo'n punt wezen...

verder studeer ik op dit moment IT-Mediaproducties..valt dat ook onder technische richting? Zo niet, wat voor opleiding zou ik moeten doen om wel bij de brandweer te kunnen komen..

verder zie ik niks terug over opleiding die ik kan gaan volgen, waar, hoelang, welke eisen daar weer aan zitten..

ik dacht dat er ook nog iemand vroeg of ik beroeps of vrijwillig wilde.. wat is precies het verschil hier tussen?


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2006, 20:17:29
Verschil tussen beroeps of vrijwilligs wil eigenlijk in de grootste lijnen zeggen dat een beroepsbrandweerman de brandweer als hoofdwerkgever heeft en bij een vrijwilliger is het een bijbaan of hobby etc.

Hoe zwaar de sporttest is, hangt af van het korps waarbij je solliciteert. Hiervoor zijn geen uniforme regels opgesteld in het land.  8)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2006, 14:11:02
Je kan toch al soliciteren en evt. starten met je opleiding als je 17 bent en dat je met het examen pas 18 hoeft te zijn?  ::)
343, never forget.


ACKevin

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2007, 20:54:24
Hele harde schop :P

Inmiddels een dik jaar verder en even een update... ik heb een half jaar geleden gesolliciteerd en vorige week een brief binnen gekregen. Ik mag volgende week dinsdag op gesprek komen. Er zullen hier bij 5 (ja 5!) mensen aanwezig zijn... nu hoorde ik vandaag iets minder leuk nieuws.. een klasgenoot van me heeft ook gesolliciteerd (andere gemeente, ander korps) en is afgewezen om de volgende reden: "Er is sprake van een grote onzekerheid over uw (toekomstige) woon- en werkomgeving. Dit komt doordat u uw opleiding nog niet heeft afgerond." Hij woont in plaats A, en gaat in plaats B naar school ( zo'n 20km van elkaar, hij reist met de trein)... hij wil bij de brandweer in zn woonplaats.. misschien dat dat de reden was?

Nu maak ik me zorgen omdat ik dezelfde opleiding doe... alleen ik moet nog maar 1 jaartje.. 1 jaar is ook de duur van de eerste opleiding, dus dat zou tegelijk eindigen.. daarna ga ik vermoedelijk thuis studeren, dus ben ik wel beschikbaar.. in hoeverre gaat dit nu alles belemmeren?


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2007, 21:59:14
ligt geheel aan het korps   en hoe jij je opsteld

als jij je wat wild opsteld  raad je het al  

als jij een solide betrouwbare indruk maakt  en van plan bent  in de gemeente te blijven wonen  dan zullen ze je wel aannemen

t gaat vooral om het principe  dat er geld in jouw geinvesteerd wordt  (veel geld)   en dat jij dan niet na 2 jaar zegt  toedeloe ik gaa  met mn vriendin in limburg wonen.

ikzelf vind dat je dat ook niet kan maken  omdat je de cursusen volgd die  betaald worden met gemeenschapsgeld


ikzelf heb de kans wel gekregen om met 18 jaar toe te treden   maar ik had de volgende voordelen  
-ik liep al een jaartje mee kijken  af en toe meeoefenen enzo  dus ze wisten wat ze aan me hadden en dat het geen inpulsief idee was
-en mijn vader was al 20 jaar brandweerman  


nu ben ik inmiddels 1.5 jaar verder en heb gisteren mijn 1e klas hulpverlener examen behaald  


ik hoop dat je ook aangenomen wordt     het hangt geheel van het korps af


ACKevin

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2007, 15:23:12
ligt geheel aan het korps   en hoe jij je opsteld

als jij je wat wild opsteld  raad je het al  

als jij een solide betrouwbare indruk maakt  en van plan bent  in de gemeente te blijven wonen  dan zullen ze je wel aannemen

t gaat vooral om het principe  dat er geld in jouw geinvesteerd wordt  (veel geld)   en dat jij dan niet na 2 jaar zegt  toedeloe ik gaa  met mn vriendin in limburg wonen.

ikzelf vind dat je dat ook niet kan maken  omdat je de cursusen volgd die  betaald worden met gemeenschapsgeld


ikzelf heb de kans wel gekregen om met 18 jaar toe te treden   maar ik had de volgende voordelen  
-ik liep al een jaartje mee kijken  af en toe meeoefenen enzo  dus ze wisten wat ze aan me hadden en dat het geen inpulsief idee was
-en mijn vader was al 20 jaar brandweerman  


nu ben ik inmiddels 1.5 jaar verder en heb gisteren mijn 1e klas hulpverlener examen behaald  


ik hoop dat je ook aangenomen wordt     het hangt geheel van het korps af

Thanks,dat stelt me wel gerust. Ik ben zeker niet van plan om de gemeente te verlaten. Ik woon nu nog thuis, en als ik op kamers ga dan zoek ik een plekje op wat juist dichter bij de kazerne zit dan mn huidige plekje..

Zoals ik al zei wil ik alles zetten op de brandweer, en ook bij mij is het geen impulsief idee.. eigenlijk hangt mijn toekomst af van dat gesprek.. als ik niet aangenomen wordt moet ik flink na gaan denken over wat ik dan wil ga doen... ik ga alvast duimen :P