Bij de brandweer komen

Auteur Topic: Bij de brandweer komen  (gelezen 10689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2007, 18:53:39
Thanks,dat stelt me wel gerust. Ik ben zeker niet van plan om de gemeente te verlaten. Ik woon nu nog thuis, en als ik op kamers ga dan zoek ik een plekje op wat juist dichter bij de kazerne zit dan mn huidige plekje..

Zoals ik al zei wil ik alles zetten op de brandweer, en ook bij mij is het geen impulsief idee.. eigenlijk hangt mijn toekomst af van dat gesprek.. als ik niet aangenomen wordt moet ik flink na gaan denken over wat ik dan wil ga doen... ik ga alvast duimen :P
Ik ben ook zo een kleine 3 jaar geleden aangenomen. Was toen ook student (nu nog altijd  ;)), dus het is inderdaad een beetje hoe het korps zich opstelt en hoe jij jezelf kan "promoten".

Ik ben zelf als student meer thuis dan op school, zodat ik overdag ook de tijd heb om mee uit te rukken. Dit is iets waar veel vrijwillige korpsen zeer blij mee zijn  ;)


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2007, 22:58:41
Heee Marcel,
Gefeliciteerd man!
Groeten,
Willem.


ACKevin

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2007, 23:36:58
Heee Marcel,
Gefeliciteerd man!
Groeten,
Willem.

??


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2007, 11:38:54
hehe     willem is een korpscollega van me  

ik ben afgelope week geslaagd voor 1e klas hulpverlening  
ik denk dat willem me daarvoor even wilde feliciteren

bedankt willem


ACKevin

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2007, 13:42:28
hehe     willem is een korpscollega van me  

ik ben afgelope week geslaagd voor 1e klas hulpverlening  
ik denk dat willem me daarvoor even wilde feliciteren

bedankt willem

Oh op die manier! :D Ook van mij gefeliciteerd dan :P


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2007, 14:11:35
weet je al wat  van een gesprek of iets dergelijks


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2007, 10:01:18
Nu we het toch hebben over de brandweeropleiding: Als je beroeps wilt worden in de uitrukdienst moet je natuurlijk een opleiding volgen. Hier heb je minimaal MBO voor nodig (liefst technische opleiding, technische HBO opleiding is dus ook goed: beter). Maar de betreffende brandweeropleiding, is dit een HBO opleiding of niet?
En nog een vraagje, wil je bij de vrijwillige brandweer, dan wordt de opleiding door de gemeente betaald, hoe zit dat bij de beroeps?

Als ik er naast zit, zeg het maar.

Grt William.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2007, 15:37:41
Nu we het toch hebben over de brandweeropleiding: Als je beroeps wilt worden in de uitrukdienst moet je natuurlijk een opleiding volgen. Hier heb je minimaal MBO voor nodig (liefst technische opleiding, technische HBO opleiding is dus ook goed: beter). Maar de betreffende brandweeropleiding, is dit een HBO opleiding of niet?

In het algemeen wil ik je even duidelijk maken, dat het helemaal afhankelijk is van de functie die je in gedachte hebt in de uitrukdienst, welke vooropleiding je ervoor nodig hebt. Tevens geldt altijd dat uitzonderingen de regel bevestigen; Voorbeeld, korps X stelt hogere eisen als korps Y. Het antwoord dat ik je geef gaat dan ook over de meest aannemelijke eisen.

Als voorbeeld voor een brandwacht uit Amsterdam:
"heb je minimaal een afgeronde opleiding op VBO-C/MAVO-D, of VMBO niveau (kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg)".
Zoals jij hier aangeeft, een MBO (technische) opleiding is eigenlijk al te hoog (anders gezegd; je loon is ook naar de gevraagde kennis en kunde).

Voor een bevelvoerende functie zit je op het niveau van MBO, zou je graag OvD willen worden dan is een HBO opleiding een goede opstap.

De brandweeropleidingen die je volgt zijn allemaal op het niveau dat je word gevraagd bij sollicitatie. Dus wanneer je gaat voor de opleiding van brandwacht/brandwacht 1e klas/hoofdbrandwacht dan geldt dat deze allemaal op het niveau van VBO-C/MAVO-D, of VMBO zitten, en zo verder.

En nog een vraagje, wil je bij de vrijwillige brandweer, dan wordt de opleiding door de gemeente betaald, hoe zit dat bij de beroeps?

Ook voor de beroepsbrandweer geldt dat deze opleidingen door de werkgever (gemeente of bedrijf) worden betaald. Het voordeel voor de beroepsbrandweer is, dat je tijdens deze opleidingen al in dienst bent en dus geld verdient. (uiteraard gebeurd dit bij de vrijwillige brandweer op vrijwillige basis... met uitzondering van de vrijwillige korpsen die ook voor opleidingen/cursussen een vergoedingsregeling kennen)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2007, 15:51:29
In het algemeen wil ik je even duidelijk maken, dat het helemaal afhankelijk is van de functie die je in gedachte hebt in de uitrukdienst, welke vooropleiding je ervoor nodig hebt. Tevens geldt altijd dat uitzonderingen de regel bevestigen; Voorbeeld, korps X stelt hogere eisen als korps Y. Het antwoord dat ik je geef gaat dan ook over de meest aannemelijke eisen.

Als voorbeeld voor een brandwacht uit Amsterdam:
"heb je minimaal een afgeronde opleiding op VBO-C/MAVO-D, of VMBO niveau (kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg)".
Zoals jij hier aangeeft, een MBO (technische) opleiding is eigenlijk al te hoog (anders gezegd; je loon is ook naar de gevraagde kennis en kunde).

Voor een bevelvoerende functie zit je op het niveau van MBO, zou je graag OvD willen worden dan is een HBO opleiding een goede opstap.

De brandweeropleidingen die je volgt zijn allemaal op het niveau dat je word gevraagd bij sollicitatie. Dus wanneer je gaat voor de opleiding van brandwacht/brandwacht 1e klas/hoofdbrandwacht dan geldt dat deze allemaal op het niveau van VBO-C/MAVO-D, of VMBO zitten, en zo verder.

Ook voor de beroepsbrandweer geldt dat deze opleidingen door de werkgever (gemeente of bedrijf) worden betaald. Het voordeel voor de beroepsbrandweer is, dat je tijdens deze opleidingen al in dienst bent en dus geld verdient. (uiteraard gebeurd dit bij de vrijwillige brandweer op vrijwillige basis... met uitzondering van de vrijwillige korpsen die ook voor opleidingen/cursussen een vergoedingsregeling kennen)

OK, bedankt voor je antwoord, weer wat duidelijker geworden voor mij O0
Ik ben zelf bezig met HBO Bouwkunde. Maar om dan OvD te worden: volgens mij is dit teveel kantoorwerk voor mij. En zelf weet ik ook nog niet zeker of ik beroeps of vrijwillig ga doen. Dat zie ik over drie jaar wel weer, als ik bouwkunde gehad heb.

Grt William.


ACKevin

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2007, 17:34:17
OK, bedankt voor je antwoord, weer wat duidelijker geworden voor mij O0
Ik ben zelf bezig met HBO Bouwkunde. Maar om dan OvD te worden: volgens mij is dit teveel kantoorwerk voor mij. En zelf weet ik ook nog niet zeker of ik beroeps of vrijwillig ga doen. Dat zie ik over drie jaar wel weer, als ik bouwkunde gehad heb.

Grt William.

Volgens mij heeft een OVD bijna geen kantoorwerk hoor ;)