Wat te doen bij een schotwond?

Auteur Topic: Wat te doen bij een schotwond?  (gelezen 23732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2006, 09:32:31
En ja, 19 jaar is een wereld van verschil. Bekijk eens een docu van Amerika in de jaren '80, of medische technieken in de jaren '80 en je zult zien waarom...  ::)
Arts  www.alphalog.nl


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #31 Gepost op: 27 juni 2006, 10:21:36
- het blijft een amerikaans onderzoek ::)
- het is 19 jaar oud
- en de ambu start een behandeling ;)
- in nederland ligt een patiënt veelal al in the golden hour op de SEH of OK

misschien moet de a.s. dokter eens een dienstje mee rijden op de ambu?   ;)   (incl.opleider......vergeten ook nogal eens dat ambu personeel alleen maar pleisters plakt) ::)
seh-zusterje, wie weet zijn we collega's want ook ik werk op een seh ;)
ik weet dus ook zeker wel dat een ambulance niet alleen pleisters plakt en tegen geneeskunde studenten sta ik meestal het ambulancepersoneel te verdedigen.
maar wat ik dan wel graag zou weten is: wat kan een ambulanceverpleegkundige bij een schotwond meer doen dan een venflonnetje prikken en gaan vullen? (nu of 20 jaar geleden)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 27 juni 2006, 15:58:26
dat het 19 jaar oud is maakt volgens mij geen verschil. tenzij ambulanceverpleegkundigen in de tussentijd geleerd hebben om ter plaatse te opereren?

Er is onderzocht of het beter is om een patient meteen achter in de ambulance te leggen en naar een ziekenhuis te rijden in plaats van ter plaatse te behandelen. daar komt uit dat het beter is om meteen te gaan rijden. Dan is voor mij het enige verschil tussen zelf rijden en een ambulance dat een patient 10 min. langer op straat ligt als hij/zij moet wachten op een ambulance.

ik heb dit overigens niet zelf bedacht, het is me verteld door een trauma-arts.

Zucht een trauma arts...........  ooit gehoord/gelezen over het feit dat meningen van deskundigen maar voor zo'n 3 % betrouwbaar zijn itt prospectieve longitudinale onderzoeken die ongeveer 89% betrouwbaarheid hebben?

Het ''venflonnetje'' waar jij het beetje denigrerend over hebt zijn in de realiteit veelal 2x 14G naalden (je weet wel, oranje bruin grijs) eventueel een jugularis, met 2 lijnen,- en veel vullen is daarbij onzin, RR op 90 systolisch houden is voldoende- waarna spoedvervoer naar een SEH met operatiecapaciteit de definitieve oplossing biedt. Iemand in eigen auto etc. vervoeren die al C instabiel is en daardoor zeer grote kans heeft op AB instabiliteit mag je lekker zelf voor je rekening nemen, benieuwd wat de inspectie IGZ daarvan vindt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


harold

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2006, 16:40:16
Als geneeskundestudenten tijdens hun opleiding wat vaker bij de realiteit zouden worden betrokken, en wat minder vaak in de UB met hun neus tussen de wetenschappelijke artikelen zouden zitten, zouden ze vanzelf begrijpen dat niet alles opgaat wat er geschreven staat. Ook wij hebben genoeg te maken met getallen en grafieken, maar ik ben er niet meer zo van onder de indruk. Al helemaal niet als iets uit Amerika komt en negentien jaar oud is.

Ik zeg ook altijd...mocht mij op straat iets ernstigs overkomen dan heb ik veel liever een ambulanceverpleegkundige aan mijn kant die "op straat" is opgeleid dan de gemiddelde arts die allerlei artikelen heeft gelezen. Om maar niet te spreken van de toevallig passerende gynaecoloog, dermatoloog, tandarts, kno-arts die met veel geschreeuw meldt dat 'ie dokter is....

Ik heb veel respect voor sommige artsen die ik in de praktijk ben tegengekomen. Maar heel veel artsen artsen hebben zich in mijn beleving niet echt populair gemaakt als het gaat om hun kunsten op spoedeisende hulp-gebied.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2006, 16:50:45
Als geneeskundestudenten tijdens hun opleiding wat vaker bij de realiteit zouden worden betrokken, en wat minder vaak in de UB met hun neus tussen de wetenschappelijke artikelen zouden zitten, zouden ze vanzelf begrijpen dat niet alles opgaat wat er geschreven staat. Ook wij hebben genoeg te maken met getallen en grafieken, maar ik ben er niet meer zo van onder de indruk. Al helemaal niet als iets uit Amerika komt en negentien jaar oud is.

Dat geldt voor vrijwel alle opleidingen, tot en met rechten aan toe. Uiteindelijk leer je het pas echt in de praktijk.
Alleen aangezien een universitaire studie nog altijd academisch moet zijn en dus een wetenschappelijke opleiding, zijn die wetenschappelijke artikelen wel van groot belang. Wetenschappelijke artikelen uit de Verenigde Staten zijn in de meeste gevallen kwalitatief wel goed, maar op medisch gebied is negentien jaar wel betrekkelijk oud ja.


shez

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 27 juni 2006, 21:23:49
Citaat
Dat geldt voor vrijwel alle opleidingen, tot en met rechten aan toe. Uiteindelijk leer je het pas echt in de praktijk.
Alleen aangezien een universitaire studie nog altijd academisch moet zijn en dus een wetenschappelijke opleiding, zijn die wetenschappelijke artikelen wel van groot belang. Wetenschappelijke artikelen uit de Verenigde Staten zijn in de meeste gevallen kwalitatief wel goed, maar op medisch gebied is negentien jaar wel betrekkelijk oud ja

Academisch tot daar aan toe.... Er zijn trouwens nog altijd een aantal eisen voor de validiteit van een artikel (Waaronder max. 5 jaar oud)!


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2006, 22:23:25
Zucht een trauma arts...........  ooit gehoord/gelezen over het feit dat meningen van deskundigen maar voor zo'n 3 % betrouwbaar zijn itt prospectieve longitudinale onderzoeken die ongeveer 89% betrouwbaarheid hebben?
laat maar zien! ik ben hard aan het zoeken, maar er zijn bijna geen recente onderzoeken te vinden op dit gebied. al helemaal niet in nederland, laat staan prospectieve studies...

Laat maar zien dat de onderzoeken die ik aanhaal volledig onjuist zijn. ik zou het alleen maar mooi vinden om recentere en meer toepasselijke artikelen te zien. Want zonder die artikelen zijn de behandelwijzen zoals die door gehanteerd worden ook alleen maar 'de mening van deskundigen' ;)

ps. er moet dus een recent artikel zijn waar ook letterlijk het vervoer in personenauto's is meegenomen maar ik kan het niet vinden. als ik haar (de trauma-arts) weer zie zal ik het vragen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Kanarie

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2006, 22:24:45
Waarom mag een artikel maar 5 jaar oud zijn? Dat geldt toch niet voor alle takken van wetenschappelijk onderzoek?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2006, 22:53:50
seh-zusterje, wie weet zijn we collega's want ook ik werk op een seh ;)
ik weet dus ook zeker wel dat een ambulance niet alleen pleisters plakt en tegen geneeskunde studenten sta ik meestal het ambulancepersoneel te verdedigen.
maar wat ik dan wel graag zou weten is: wat kan een ambulanceverpleegkundige bij een schotwond meer doen dan een venflonnetje prikken en gaan vullen? (nu of 20 jaar geleden)


Als er toevallig een ambulanceverpleegkundige op de SEH komt, moet je hem eens vragen of je protocol 8.3 shock door trauma eens mag inkijken.
Dat is recent geschreven door mensen die denken dat ze weten waar ze het over hebben.


harold

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2006, 23:35:44
laat maar zien! ik ben hard aan het zoeken, maar er zijn bijna geen recente onderzoeken te vinden op dit gebied. al helemaal niet in nederland, laat staan prospectieve studies...

Laat maar zien dat de onderzoeken die ik aanhaal volledig onjuist zijn. ik zou het alleen maar mooi vinden om recentere en meer toepasselijke artikelen te zien. Want zonder die artikelen zijn de behandelwijzen zoals die door gehanteerd worden ook alleen maar 'de mening van deskundigen' ;)

ps. er moet dus een recent artikel zijn waar ook letterlijk het vervoer in personenauto's is meegenomen maar ik kan het niet vinden. als ik haar (de trauma-arts) weer zie zal ik het vragen.

Dus het gelijk van een artikel kan alleen worden weerlegd met een ander recenter artikel? Zo werkt het misschien in de wetenschap, maar het blijft een ver-van-mijn-bed show voor praktijkmensen. Geloof je alleen auteurs die onderzoek hebben gedaan? Ik geloof meer in de mensen die elke dag aan het front staan. Ik weet dat praatjes over artikelen het goed doen in de wittejassencultuur...maar de straat is een andere realiteit. Ga vooral een paar keer mee met een ambulance, het zal je goed doen!

Om terug te komen op het beeld wat je artikelen schetsen: kun je je een Nederland voorstellen waarin we voortaan zwaargewonde mensen in auto's heisen en als een gek door de stad gaan rijden om maar snel in het ziekenhuis te zijn?