Optellen van oppervlakte bij bepalen eisen

Auteur Topic: Optellen van oppervlakte bij bepalen eisen  (gelezen 1939 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Gepost op: 7 april 2006, 10:51:43
Effe een vraagstukje:

Handreiking 'Brandpreventiebeleid Bestaande Bouw':
Werkpakket 4 (Logiesfunctie) eis 6.4:
Indien het gebouw een gebruiksoppervlak heeft van meer dan 500 m² of een verblijfsvloer heeft hoger dan 5 m., dient het gebouw te zijn voorzien van een ontruimingsalarminstallatie.

Wanneer ik nu een gebouw heb met op de verdieping (4m) een logiesfunctie van 150m2 is de ontruimingsinstallatie niet verplicht. Maar moet ik hier nu de 150m2 van de bijeenkomstfunctie op de begane grond bij optellen, zodat ik op 300m2 kom en de ontruimngsinstallatie moet eisen?

Andersom is het zo dat bij een bijeenkomstfunctie, indien het gebouw meer dan één bouwlaag een ontruimngsinstallatie moet hebben. Weer hetzelfde verhaal  ??? ??? ???


Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 7 april 2006, 16:09:28
Effe een vraagstukje:

Handreiking 'Brandpreventiebeleid Bestaande Bouw':
Werkpakket 4 (Logiesfunctie) eis 6.4:
Indien het gebouw een gebruiksoppervlak heeft van meer dan 500 m² of een verblijfsvloer heeft hoger dan 5 m., dient het gebouw te zijn voorzien van een ontruimingsalarminstallatie.

Wanneer ik nu een gebouw heb met op de verdieping (4m) een logiesfunctie van 150m2 is de ontruimingsinstallatie niet verplicht. Maar moet ik hier nu de 150m2 van de bijeenkomstfunctie op de begane grond bij optellen, zodat ik op 300m2 kom en de ontruimngsinstallatie moet eisen?

Andersom is het zo dat bij een bijeenkomstfunctie, indien het gebouw meer dan één bouwlaag een ontruimngsinstallatie moet hebben. Weer hetzelfde verhaal  ??? ??? ???

Volgens mij komen de eisen uit de bouwverordening en niet uit een 'werkpakket'  ::) ::) ;)

Volgens de 10 wijziging moet een logiesgebouw > 250 m2 een BMI + doormelding hebben...  ;)

Het zelfde geld voor meer dan 1 bouwlaag. Bij bijeenkomst en bij logiesfunctie moet er een OAI aanwezig zijn :)

Er is geen verschil tussen bestaand en nieuwbouw in de bouwverordening dus volgens mij heb je geen speelruimte voor een 'werkpakket'. Maar ik kan het ook helemaal fout hebben...  ;D ;D ;D


Misschien dat er ook mensen van BWT mee lezen maar volgens mij heeft het bouwbesluit een systematiek als je verschillende bezettingsgraden hebt binnen bijv. een rookcompartiment. Misschien kan je dit hier ook gebruiken.

Bij het bouwbesluit gaat het zo:

(opp B1 / max toelaatbaar opp B1) + (opp B2 / max toelaatbaar opp B2) + (opp B3 / max toelaatbaar opp B3) + (opp B4 / max toelaatbaar opp B4) + (opp B5 / max toelaatbaar opp B5) <= 1

Zou je dat ook niet kunnen toepassen in jou geval?

(opp bijeenkomst / max toelaatbaar opp bijeenkomst) + (opp logies / max toelaat opp logies) + .... + .... <= 1