Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 54165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wicher

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 14 april 2006, 20:24:31
In diverse discussies komt naar voren dat het beeldmerk Star of Life (SOL/STOL) beschermd zou zijn, min of meer gelijk aan het rode kruis logo..  , 

Ik heb hier tot nu toe nog nooit bewijs voor gevonden.. De bronnen die ik geraadpleegd heb
  • Ministerie van VWS
  • Wegen en vervoersregelment.
  • NAI
  • Het benelux-merken bureau
  • het europees-merken bureau
  • De websites over de SOL
Er is ook geen (inter)nationale licentiegever bekend, die toestemming geeft voor het gebruik van de SOL in merken en beeldmerken.

We hebben het over een losse Star of Life in Blauw ? (er zijn ook nog een aantal variaties, en zijn al die variaties beschermt ?) Het NAI heeft alleen haar eigen beeldmerk beschermt, en heeft ooit een aanvraag gedaan die niet is gehonoreerd, op basis van internationale verdragen. De oorspronkelijke ontwerper heeft (bewust) geen licentiehouder aangewezen voor de beeldmerk.
De bedoeling van de ontwerper is dat de SOL gebruikt word voor alle vormen van spoedeisende medische hulpverlening, echter heeft dit nadrukkelijk niet beperkt tot de ambulancehulpverlening.

De vraag van deze discussie is nu NIET of het beschermt zou moeten zijn ?
De vraag van deze discussie is of  WEL beschermt is en en op grond waar van dan. Welke regeling, Hoe zit dat internationaal ?

Voorbeeldje van een regeling zou kunnen zijn in de wegenverkeerswet staat iets over dat een SOL op een voertuig aanwezig moet zijn als het voorrangssignalen ten behoeve van een dringende taak moet rijden in opdracht van CPA of GHOR..  Het aanwezig moeten hebben van een SOL op een voertuig zegt niets over het beschermt zijn.

Het bewijs of iets er NIET IS kan uitsluitend geleverd worden door dat er geen aanwijzingen c.q. bewijs dat er wel iets is.

Heb jij bewijs dat SOL een beschermt beeldmerk is en dat het gebruik zou zijn voorbehouden aan de GHOR en ambulancediensten dan zouden we dat graag zien.. dus met bronvermelding.  De beeldmerkenregisters staan bijna allemaal online..  succes...



Waarom wil je het nu ineens weten of de STOL beschermd is????? ::)
PROBLEMEN????? ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 14 april 2006, 20:28:39
Waarom wil je het nu ineens weten of de STOL beschermd is????? ::)
PROBLEMEN????? ;D

Ik denk dat rescue alleen maar eens een discussie probeert af te ronden die al diverse keren gevoert is in andere discussies!

Laten we het beperken tot de STOL en geen andere (persoonlijke) zaken er bij halen. Laten we deze discussie zo houden dat we als Mods niet hoeven in te grijpen!! Dit geld natuurlijk voor alle partijen ;) :) ;)

Gr,

Palmpie


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 april 2006, 21:32:01
Ik denk dat rescue alleen maar eens een discussie probeert af te ronden die al diverse keren gevoert is in andere discussies!

Laten we het beperken tot de STOL en geen andere (persoonlijke) zaken er bij halen. Laten we deze discussie zo houden dat we als Mods niet hoeven in te grijpen!! Dit geld natuurlijk voor alle partijen ;) :) ;)

Gr,

Palmpie


Het spijt me het te moeten zeggen, maar je zit er als Mod. wel heel erg snel met het corrigerende vingertje bovenop.  :-X :(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 14 april 2006, 21:34:43
Waarom wil je het nu ineens weten of de STOL beschermd is????? ::)
PROBLEMEN????? ;D
Nee, hoor geen problemen, dank je wel voor je bezorgdheid.. Palmpie verwoord het juist
Ik denk dat rescue alleen maar eens een discussie probeert af te ronden die al diverse keren gevoert is in andere discussies!
En natuurlijk dat we gezamenlijk sprookjes de wereld uit helpen.. ? niets meer en niets minder..  

Het gekke is dat de instanties die het in Nederland zouden moeten weten, het dus niet weten..  En ze verwijzen naar iets vaags, waarvan ze het niet kunnen laten zien en ze bedoelen allemaal de regeling die geld voor Amerika en die sinds 1997 al volkomen verlopen is..  En als je er naar vraagt en staat iedereen met de handen in haar om dat ze het niet weten en ze allemaal dachten wat sommigen van jullie ook dachten.. Mijn conclusie is : Het is niet geregeld en het valt wettelijk en juridisch niet meer te regelen. Maar ik laat me graag verrassen..


Karim

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 april 2006, 21:40:37
Het spijt me het te moeten zeggen, maar je zit er als Mod. wel heel erg snel met het corrigerende vingertje bovenop.  :-X :(

Niet verwonderlijk hoor, dit soort discussie's en discussie's omtrend Peter's bedrijf zijn nogal eens goed misgegaan in't verleden hier, dus vandaar dat er direct zo "streng" op gereageerd wordt.

Niemand zit te wachten op dezelfde soort forumellende als destijds  ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 april 2006, 21:49:43
Niet verwonderlijk hoor, dit soort discussie's en discussie's omtrend Peter's bedrijf zijn nogal eens goed misgegaan in't verleden hier, dus vandaar dat er direct zo "streng" op gereageerd wordt.

Tja, mee eens, was niet erg gezellig toen. Het is echter wel steeds meer de trend om erg snel in te grijpen, soms wat aan de kinderachtige kant. Maar dat is offtopic.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 14 april 2006, 21:52:02
Tja, mee eens, was niet erg gezellig toen. Het is echter wel steeds meer de trend om erg snel in te grijpen, soms wat aan de kinderachtige kant. Maar dat is offtopic.

Inderdaad off-topic. Al is feedback over ons moderator gedrag is van harte welkom. Dit kan eventueel per e-mail of in de topic voor op of aanmerkingen

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=9213.0

Groet,
Gerard


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 april 2006, 22:23:38
Het zou slordig zijn als het niet meer geregeld is. De SOL is tenslotten een symbool dat wereldwijd wordt herkend, net als het rode kruis symbool. Steeds meer diensten gaan het gebruiken en de grens tussen medisch en niet-medisch wordt daarmee steeds vager. Zo verliest de Star langzaam zijn originele betekenis.
Jammer, maar zo gaan die dingen.

Een nieuwe implus daar aan geven zou goed zijn, de regelgeving rond de SOL weer aanscherpen. Hoe en wat? Daar zou ik zo geen antwoord op kunnen geven, het is moeilijk om een grens daar in te trekken.

De (SOVAM?) striping die door de hulpdiensten gebruikt wordt, die is toch wel wettelijk beschermd?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 14 april 2006, 22:53:48
De (SOVAM?) striping die door de hulpdiensten gebruikt wordt, die is toch wel wettelijk beschermd?

Ja de rechten liggen daarvan bij Binnenlandse Zaken.. dus niet bij SOVAM,
De gehele huisstijl is vastgelegd.. Alleen een enkel aspect als een SOL was niet afzonderlijk meer te beschermen..
De SOL is alleen in combinatie met andere aspecten vast te leggen..  En dat gebeurd dan ook veelvuldig.  Zo'n aangepaste SOL of SOL met toevoeging worden veelvuldig door allerlei bedrijven vastgelegd bij het benelux-merkenbureau.

Dit zou niet echter kunnen als de SOL afzonderlijk beschermt was.. En vraag er een beeldmerk deskundige maar op na..
De SOL is trouwens verplicht op elke ambulance, inmiddels meen ik ook door europese regelgeving. niet die alleen die voor spoedeisende hulp worden gebruikt of werken buiten een RAV om. Er is geen europees licentie gever voor de SOL.
En stel je voor (we houden het klein..) dat NAI het voor elkaar krijgt om de SOL te beschermen. Dan mag Dienst 100 ineens niet meer de SOL gebruiken. of al die andere hulpdiensten.. (en je denkt toch niet de belgen, bij die nederlanders toestemming komen vragen voor het gebruik van SOL) 
Het is al niet meer sinds 1997 geregeld en iedereen heeft ook bewust gekozen om het toen zo te laten..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 14 april 2006, 23:08:45
We kunnen wel even een korte inventarisatie maken welke organisaties allemaal de SOL of in hun logo of op hun voertuigen gebruiken die geen ambulance dienst zijn. Zal alvast even beginnen met de schandpaal:

Voor dat mensen een verkeerd beeld krijgen. Deze lijst is verre van compleet dit schijnt het topje van ijsberg te zijn. Het probleem is duidelijk erg groot en doet in ieder geval de gemoederen sidderen.
Karim zoals je begrepen hebt, dat is niet de essentie van de discussie.. Op basis van welke regelgeving is de Star of Life beschermd, en wat is dan de gebruiksvoorwaarde, wie is de licentiehouder..? Waar moet ik er melding van misbruik doen ?  Is er een handhaver ?,
Laten we dit sprookje nu even met z'n allen de wereld uit helpen.. ?

Toch leuk om op de 'schandpaal' te staan. Het gekke is dat wij de star of life als reddingsbrigades in onze regio op de auto hebben ivm onze afspraken met de RAV/cpa. De star of life is 1 van de voorwaarde waaronder we het 'verlengde' vervoer op het strand doen ism de regionale ambulancedienst (m.a.w. het vervoer van ambulancepersoneel naar incident op het strand, en SO weer naar mee retour naar de ambu). Grappig dus dat dit ondanks overeenkomsten etc dus kennelijk "onrechtmatig" is. Heb hier trouwens het sluitende bewijs nog niet van gezien.....
[img]/img]