Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 54734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 15 april 2006, 14:14:15
volgens mij is de rode esculaap voor artsen een beschermd symbool en die mag dan niet door anderen gevoerd worden.   

Menig arts heeft zo'n bordje/sticker met esculaap in de auto maar die worden er echt niet uitgehaald als zoonlief of de vrouw met die auto op stap gaat.
Ik heb ook 'n paar jaar in m'n vaders auto's met esculaap rondgereden en nooit problemen gehad daarmee.

Zomaar verkondigen dat je arts bent terwijl dat niet zo is wel strafbaar maar 't rondrijden met zo'n esculaap wat iedereen eigenlijk wel kan aanschaffen voor z'n auto niet geloof ik.


Karim

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 15 april 2006, 14:17:39
Maar om nog even terug te komen op de SOL.

Op de weg tussen mijn huis en dat van m'n schoonouders staat vaak zo'n klein bestelbusje van de plaatselijke dierenambulance, en die hadden eerst 'n hele grote blauwe SOL op de achterkant, zonder verdere tekst erbij, waardoor je dus eigenlijk zou denken dat je achter 'n voertuig van 'n ambulancedienst zou rijden.

Ik weet nog dat ik toen ik die voor 't eerst zag tegen 'n bijrijders iets zei van "hmm, dat ding hoor dus groen te zijn bij hun", maar niet veel later zag ik dat ze 't aangepast hadden, en dat de blauwe SOL nu inderdaad vervangen was door 'n groene.
Of ze dat op eigen initiatief gedaan hebben of omdat ze dat moesten van een of andere instantie weet ik helaas niet.

Frappant detail overigens, in Belgie;
Blauwe Star of Life --> Ambulancier
Groene Star of Life --> Verpleegkundige


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 16 april 2006, 00:44:49
In Frankrijk wordt al sinds ongeveer 1985 de Star of Life gebruikt zonder esculaap erin ;-) (door d eparticuliere ambulancediensten, die  merkwaardigerwijs ook nooit een 2-toon sirene mochten voeren...tja onderscheid...)

Verder is het gelukkig S.O.L. en geen STOL (ik moet dan namelijk altijd direct aan het woord KerstSTOL denken... ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 17 april 2006, 17:55:58
Ik kwam in dit topicde volgende quote van Trophy tegen :

Dat van die Star of Life leidt alleen maar tot frustraties.

Er zijn inderdaad bedrijven/ personen die er (mis)gebruik van maken.
In onze regio werkt een particulier bedrijf met ambulancelogo's. De man beweerde dat het gebruik vrij was. Hierop ben ik eens gaan informeren.

NA wat rondvragen kwam ik uiteindelijkl bij de NAI terecht. De NAI zegt dat er een octrooi op zit, dat zij pas actie kunnen ondernemen bij een melding en heeft mij verwezen naar een octrooi bureau. Ik heb contact gehad met het octrooi bureau, maar die neemt geen opdrachten van derden aan.
Als je het vervolgens weer bij de NAI neerlegt hoor je ook niets meer. Ik denk dat met name insituten als NAI. BVA e.d. zorg moeten dragen voor de exclusiviteit van merktekens zoals STOL en uniform.

Misschien moeten we met zijn allen eens een klacht bij het NAI neerleggen.


Misschien dat dat 'n beetje 't antwoord op je vraag is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 18 april 2006, 08:42:40
Dat gebeurt wel vaker en heet proefproces. De gevolgen zullen verstrekkend zijn als het voeren van de SOL voorbehouden wordt aan één dienst.

Overigens varen wij al enige tijd met de SOL en niemand valt het op, de werking wordt zwaar overschat vrees ik (hebben jullie ook toevallig pleisters bij je?). Net als zo'n miniscuul lintje op je revers of je nieuwe sleutelhanger, waar je zo trots op bent.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 18 april 2006, 09:54:29
Hmm, een klachtenregeling en een proefproces, mag nooit in strijd zijn met internationaal recht. De SOL is een internationaal symbool, en kan dus niet door nationaal recht beschermt kunnen worden, niet door het merkenrecht, niet zogenaamde octrooien etc, wettelijke regelingen of maatregelen van bestuur..   Dat een SOL onderdeel is van je beschermde huismerk, (sovam striping) wil nog niet zeggen dat de SOL opzich zelf beschermt is..

Niemand heeft hier tot nu toe het bewijs geleverd van het tegendeel.


wicher

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 18 april 2006, 13:48:05
Dat gebeurt wel vaker en heet proefproces. De gevolgen zullen verstrekkend zijn als het voeren van de SOL voorbehouden wordt aan één dienst.

Overigens varen wij al enige tijd met de SOL en niemand valt het op, de werking wordt zwaar overschat vrees ik (hebben jullie ook toevallig pleisters bij je?). Net als zo'n miniscuul lintje op je revers of je nieuwe sleutelhanger, waar je zo trots op bent.

Henk


wat is de meerwaarde om op een bootje de STOL te plakken? 8)
Denk je dat je er meer mee mag omdat je toevallig een STOL op het rubber hebt zitten?? :P
Misschien wek je bij mensen wel een bepaald verwachtingspatroon op waar je niet aan kan voldoen!!!!
als de mensen de blauwe STOL zien associeren ze dat toch met de ambulance en ditkan een bepaalde verwachting opwekken waar je zeker niet aan kan voldoen!!
Dus denk goed na als je dit teken ergens opplakt!!!!!!!! >:(


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 18 april 2006, 14:17:25
wat is de meerwaarde om op een bootje de STOL te plakken? 8)
Denk je dat je er meer mee mag omdat je toevallig een STOL op het rubber hebt zitten?? :P
Misschien wek je bij mensen wel een bepaald verwachtingspatroon op waar je niet aan kan voldoen!!!!
als de mensen de blauwe STOL zien associeren ze dat toch met de ambulance en ditkan een bepaalde verwachting opwekken waar je zeker niet aan kan voldoen!!
Dus denk goed na als je dit teken ergens opplakt!!!!!!!! >:(



Je hebt gelijk, de meerwaarde is misschien klein omdat de sol sticker te klein is. Wat we er mee aan proberen te geven dat de mensen inderdaad meer van ons kunnen verwachten dan de doorsnee rode ribs. Uiteindelijk zijn zuurstof, aed, backboard, immobilisatie materiaal enz aan boord met de benodigde bijbehorende training. Natuurlijk zijn we niet te vergelijken/zelfs niet in de schaduw van een ambu, maar we voeren dan ook geen biza striping  ;D.

Ik wil eigenlijk dat ik als enig AV verhuur bedrijf in Nederland het luidsprekertekentje mag gebruiken. Weet iemand hoe ik dat zou kunnen bewerkstelligen?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 18 april 2006, 15:26:34
Verbazing wekkend dat men op afstand kan zien wat voor kwaliteit een organisatie heeft... ?
De SOL staat niet voor kwaliteit en is ook geen kwaliteitskeurmerk. (ook niet voor het publiek..) Je kan aan een SOL opzich zelf ook geen kwaliteit afmeten..
Daar aan zijn andere keurmerken voor.. Een ambulancedienst in kroatie levert nu eenmaal een andere dienst dan een ambulancedienst in Nederland en beide dragen een SOL.

Maar op basis van welke regeling is die SOL nu beschermt ?, of kunnen we nu zo zachtjes aan vast stellen dat dit niet zo is ?


wicher

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 18 april 2006, 17:18:09
Verbazing wekkend dat men op afstand kan zien wat voor kwaliteit een organisatie heeft... ?
De SOL staat niet voor kwaliteit en is ook geen kwaliteitskeurmerk. (ook niet voor het publiek..) Je kan aan een SOL opzich zelf ook geen kwaliteit afmeten..
Daar aan zijn andere keurmerken voor.. Een ambulancedienst in kroatie levert nu eenmaal een andere dienst dan een ambulancedienst in Nederland en beide dragen een SOL.

Maar op basis van welke regeling is die SOL nu beschermt ?, of kunnen we nu zo zachtjes aan vast stellen dat dit niet zo is ?

Met het voeren vande STOL heeft het publiek in Nederland echt wel een bepaalde verwachting. De meeste mensen  associeren de blauwe STOL met de ambulance en hebben dan bepaalde verwachtingen, die de gewone EHBO er niet kan leveren. Zo simpel ligt dat gewoon en niet anders. De reddingsbrigade odf de particuliere ehbovereniging kan niet de  diensten leveren die de ambulance levert daar zijn ze tenslotte niet voor opgeleid en bevoegd.  Dat de STOl niet beschermd is in Nederland is erg jammer en het word tijd dat dit moet gaan gebeuren om een boel problemen en wildgroei van het gebruik van de blauwe STOL te voorkomen. Toch jammer dat mensen die niet bij een ambulance dienst werken dit teken maar te pas en te onpas gebruiken en niet willen inzien wat voor verwachting leken hebben van dit teken!!!!!