Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 53915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 20 april 2006, 09:55:22
een symbool mag door iedereen gebruikt worden ;)


En dat is jammer, want zo verliest het symbool zijn primaire betekenis en daarmee zijn waarde.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #71 Gepost op: 20 april 2006, 09:57:54
Ying en Yang etc. zijn ook allemaal symbolen!
en dat probeerde ik ook al aan te geven met de aesculaap.... ::)
want dan zou heel die star of life niet eens gebruikt mogen worden.............
omdat hij daar ook in verwerkt zit en...............die is toch alleen toegeschreven aan de geneeskunde? ::)
(en Aesculapius heeft bij mijn weten dat nooit gedopeneerd bij het octrooi bureau van Zeus)
maar andere hulpverleners maken er ook gebruik van.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit vernomen dat er een octrooi bureau is voor dat soort symbolen,
dus ben eigenlijk wel benieuwd of dat dus wel zo is!  :)

een symbool mag door iedereen gebruikt worden ;)

Tussen symbool en een beeldmerk zit een verschil..  De M van die hamburger-keten is een Beeldmerk, zo'n zeer krachtig beeldmerk,dat het soms ook een symbool is.. Dit hamburger keten zorgt wereld wijdt er voor dat de beeldmerk beschermt is, en veranderd er om de 10 jaar een klein beetje aan, en deponeert hem dan opnieuw..
De maximale lengte dat een beeldmerk geregistreerd mag staan is 20 jaar..  Daarom word elk beeldmerk ook om 10-18 jaar iets veranderd.   Een beeldmerk behoort bij  een product of een dienst of een instelling en wordt meestal vergezeld door een woordmerk.  
Er zijn merken bureau's voor de landen, Benelux, Europa, en Amerika, Azie, Afrika, Australie.... Wil je iets wereldwijd beschermen kost je dat kapitalen. Dat kunnen de meeste organisaties niet betalen..
Het benelux-merkenbureau biedt merk bescherming en nooit een octrooi, Een octrooi is een recht op een bepaalde uitvinding dus niet op een beeldmerk, of symbool.,

We kunnen denk ik concluderen dat de SOL niet beschermt is..

Throphy en PDR snijden wel een terrecht punt aan. Ik denk persoonlijk dat we in Nederland af moeten van het DOMEIN-denken..  De schaar en spreider is niet voorbehouden aan alleen de brandweer, net zo goed dat het reanimeren niet voorbehouden is aan de ambulancedienst.Er is maar 1 belang die telt dat is het belang van het slachtoffer, en die is niet geholpen met "Domein-denken"..  Echter ik zou het dan ook vreemd vinden als de SOL gebruikt wordt door de hamburgerketen om hamburgers aan te prijzen..

De SOL staat naar mijn persoonlijke mening een symbool voor "georganiseerde medische spoedeisende hulpverlening". en dat is in mijn visie breder dan alleen ambulancehulpverlening en "medische" is niet noodzakelijk alleen Advanced Life Support zoals we dat in Nederland kennen. 

Georganiseerd en Medisch en Spoedeisend zijn kernwoorden die in dienstverlening moeten thuishoren. En daarmee valt in algemeen gesproken een reguliere eerste hulp vereniging af, maar een bijvoorbeeld een reddingsbrigade met een bewakende strandwacht taak, weer wel.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #72 Gepost op: 20 april 2006, 10:23:14
Inderdaad een symbool is wat anders als een beeldmerk ;)

en misschien hebben we daar dus nu ook de kern van de discussie geraakt ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 20 april 2006, 11:35:01
Citaat van: Rescue link=topic=12668.msg385151#msg385151 date=1145519874

[b
We kunnen denk ik concluderen dat de SOL niet beschermt is..[/b]

Throphy en PDR snijden wel een terrecht punt aan. Ik denk persoonlijk dat we in Nederland af moeten van het DOMEIN-denken..  De schaar en spreider is niet voorbehouden aan alleen de brandweer, net zo goed dat het reanimeren niet voorbehouden is aan de ambulancedienst.Er is maar 1 belang die telt dat is het belang van het slachtoffer, en die is niet geholpen met "Domein-denken"..  Echter ik zou het dan ook vreemd vinden als de SOL gebruikt wordt door de hamburgerketen om hamburgers aan te prijzen..

De SOL staat naar mijn persoonlijke mening een symbool voor "georganiseerde medische spoedeisende hulpverlening". en dat is in mijn visie breder dan alleen ambulancehulpverlening en "medische" is niet noodzakelijk alleen Advanced Life Support zoals we dat in Nederland kennen. 

Georganiseerd en Medisch en Spoedeisend zijn kernwoorden die in dienstverlening moeten thuishoren. En daarmee valt in algemeen gesproken een reguliere eerste hulp vereniging af, maar een bijvoorbeeld een reddingsbrigade met een bewakende strandwacht taak, weer wel.

Waarom zou in dat geval een EHBO-vereniging afvallen? Ze zijn georganiseerd, verlenen spoedeisend hulp op evenementen en dergelijke en die hulp is over het algemeen medisch van aard. Waarom zou een reddingsbrigade dan wel die SOL mogen gebruiken, maar de EHBO-vereniging niet? Vanwege enkele extra trainingen? Omdat ze in contact staan met de CPA?
Je zou de betekenis van de term medisch in dit verband ter discussie kunnen stellen. Want wat is medisch?

Ik heb er even een woordenboek (van Dale, basiswoordenboek der Nederlandse taal) op nageslagen:
Medisch: gezegd van iets dat te maken heeft met de geneeskunde. Medische hulp: hulp van een dokter.
Geneeskunde: wetenschap van ziekten en genezing daar van --> geneeskunst.
(weet niet of de Dikke er nog wat anders over zegt)

We kunnen ons dus afvragen, of de basishulpverlening, zoals EHBO, BLS, ILS en alle tussenhangende vormen wel vallen onder de noemer medisch. Instinctief zou ik zeggen dat dat wel medische zaken zijn. Echter, wanneer de de termen uit het woordenboek bekijken, zou EHBO e.d. niet medisch zijn.
Pas wanneer we spreken van ALS en de georganiseerde ambulancehulpverlening, ziekenhuizen, artsen, is er sprake van geneeskunde, volgens de eerder genoemde definities.

Wat betreft de SOL hebben we, zoals SEH zustertje al zegt, een sterk punt gelezen. Wettelijke argumenten tegen het gebruik van de SOL door jan en alleman zijn niet genoemd.
Over de wenselijkheid van het gebruik kunnen we denk ik nog een hele tijd door discussieren. Waarschijnlijk is daar ook al heel wat over gediscussierd.
Misschien iets voor een aparte topic naast deze?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 20 april 2006, 11:52:33
Waarom zou in dat geval een EHBO-vereniging afvallen? Ze zijn georganiseerd, verlenen spoedeisend hulp op evenementen en dergelijke en die hulp is over het algemeen medisch van aard. Waarom zou een reddingsbrigade dan wel die SOL mogen gebruiken, maar de EHBO-vereniging niet? Vanwege enkele extra trainingen? Omdat ze in contact staan met de CPA?
Je zou de betekenis van de term medisch in dit verband ter discussie kunnen stellen. Want wat is medisch?

Ik heb er even een woordenboek (van Dale, basiswoordenboek der Nederlandse taal) op nageslagen:
Medisch: gezegd van iets dat te maken heeft met de geneeskunde. Medische hulp: hulp van een dokter.
Geneeskunde: wetenschap van ziekten en genezing daar van --> geneeskunst.
(weet niet of de Dikke er nog wat anders over zegt)

We kunnen ons dus afvragen, of de basishulpverlening, zoals EHBO, BLS, ILS en alle tussenhangende vormen wel vallen onder de noemer medisch. Instinctief zou ik zeggen dat dat wel medische zaken zijn. Echter, wanneer de de termen uit het woordenboek bekijken, zou EHBO e.d. niet medisch zijn.
Pas wanneer we spreken van ALS en de georganiseerde ambulancehulpverlening, ziekenhuizen, artsen, is er sprake van geneeskunde, volgens de eerder genoemde definities.

Wat betreft de SOL hebben we, zoals SEH zustertje al zegt, een sterk punt gelezen. Wettelijke argumenten tegen het gebruik van de SOL door jan en alleman zijn niet genoemd.
Over de wenselijkheid van het gebruik kunnen we denk ik nog een hele tijd door discussieren. Waarschijnlijk is daar ook al heel wat over gediscussierd.
Misschien iets voor een aparte topic naast deze?

Ik denk dat je gelijk hebt en dat het slim is om er een aparte topic over binnen welke de gewenste kader een Solitaire SOL te starten.. En ons hier beperken tot de wettelijke kaders...!!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 20 april 2006, 12:01:36
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het slim is om er een aparte topic over binnen welke de gewenste kader een Solitaire SOL te starten.. En ons hier beperken tot de wettelijke kaders...!!

Bij deze: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12743.0

Heb de laatste berichten van deze topic in de bovenstaande gekopieerd.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #76 Gepost op: 20 april 2006, 12:42:45

We kunnen denk ik concluderen dat de SOL niet beschermt is..


Als dat nu nog niet bekend was.......  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #77 Gepost op: 20 april 2006, 13:24:08
een symbool mag door iedereen gebruikt worden ;)

Dat is ook te kort door de bocht, de meest bekende voorbeelden van het tegendeel zijn het rode kruis en de rode halve maan.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #78 Gepost op: 20 april 2006, 13:33:03
Dat is ook te kort door de bocht, de meest bekende voorbeelden van het tegendeel zijn het rode kruis en de rode halve maan.

Het rode kruis embleem en de rode halve maan lijken niet erg op de SOL hoor...  ;D

En hoezo kort door de bocht? Als iemand met een SOL op zijn/ haar t-shirt gaat lopen zonder dat hij/ zij ook maar enig medisch/ verpleegkundig onderlegt is kan niemand hun wat maken hoor. Ik denk dat zustertje het kort maar krachtig heeft verwoord hoe het eigenlijk zit.
Of iemand het er nu wel of niet mee eens is even terzijde.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #79 Gepost op: 20 april 2006, 13:48:18
Het rode kruis embleem en de rode halve maan lijken niet erg op de SOL hoor...  ;D

En hoezo kort door de bocht? Als iemand met een SOL op zijn/ haar t-shirt gaat lopen zonder dat hij/ zij ook maar enig medisch/ verpleegkundig onderlegt is kan niemand hun wat maken hoor. Ik denk dat zustertje het kort maar krachtig heeft verwoord hoe het eigenlijk zit.
Of iemand het er nu wel of niet mee eens is even terzijde.  ;)

Het rode kruis-embleem op een wit vlak is sinds 1864 het symbool voor de bescherming van hulpbehoevenden en hun hulpverleners. Naast het rode kruis wordt ook de rode halve maan sinds de 20e eeuw als erkend symbool gebruikt. Beide emblemen hebben dezelfde status. De beschermende betekenis is vastgelegd in internationale verdragen en de Nederlandse wet. Toen voor ja zuster nee zuster het rode kruis gebruikt was, was dat voor het NRK reden om de filmmakers daarop te wijzen.