Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 54117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ltdoka

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 14 mei 2006, 20:00:46
Ik wil als leek de stelling van Rene de Caluwe even duidelijk onderstrepen.

De Star of Life of SOL zie ik regelmatig voorbij komen op diverse voertuigen, en soms zelfs boten. Tot het lezen van deze topic heb ik nooit geweten wat de benaming van dit SYMBOOL zou moeten zijn.
Wanneer mij iets zou gebeuren en er twee voertuigen zouden staan, eentje geheel uitgedost als ambu en eentje strak wit met alleen een SOL dan zou ik als leek kiezen voor de als ambu uitgedoste wagen eenvoudig weg omdat het uiterlijk bekend overkomt

Dan wil ik graag een beschrijving van een symbool gegeven.
Een symbool is een sterk vereenvoudigde afbeelding wat de werking of kennis van het betreffende symbool snel en eenvoudig doet weergeven
Voor veel symbolen is toch enige specifieke kennis vereist, denk hierbij idd aan de SOL (medisch) maar denk ook eens aan electriciteit bijvoorbeeld de twee vierkantjes in elkaar of denk eens aan de hydrauliek waar je kleppen en pompen en dergelijke hebt die allemaal met symbolen aangegeven worden en die symbolen geven enkele en alleen aan wat ik van het betreffende ding mag verwachten (lees de werking) het vertelt me niets over de grote of de kracht.

Zo is het denk ik ook met de SOL, het zal de insider vertellen wat hij kan en mag verwachten van dat wat zich achter de SOL bevind, of dit in persoon of uitrusting is doet er niet toe. De insider zal de SOL op waarde schatten, de outsider, ik dus, zal eerder op andere uiterlijke kenmerken reageren en daardoor misschien wel de verkeerde afweging maken.

Een symbool een beschermde status geven lijkt mij dan ook niet noodzakelijk en misschien zelfs onwenselijk omdat je dan veel meer van dat soort zaken zult moeten beschermen denk daarbij eens aan het wapenschild van de brandweer

Een behoorlijk verhaal wat eiegenlijk niets inbrengt maar wel de verwachtingen aangeeft de een LEEK heeft bij de aanblik van een SOL deze LEEK verwacht niks


Target77

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 14 mei 2006, 22:36:44
Een symbool een beschermde status geven lijkt mij dan ook niet noodzakelijk en misschien zelfs onwenselijk omdat je dan veel meer van dat soort zaken zult moeten beschermen denk daarbij eens aan het wapenschild van de brandweer

Het nieuwe brandweerlogo is auteursrechtelijk beschermd (zie: www.brandweerhuisstijl.nl ).  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #102 Gepost op: 14 mei 2006, 23:35:40
quote ltdoka: ''Een behoorlijk verhaal wat eiegenlijk niets inbrengt maar wel de verwachtingen aangeeft de een LEEK heeft bij de aanblik van een SOL deze LEEK verwacht niks ''

De Leek verwacht weldegelijk iets, namelijk professionele zorg en als t even kan een'' gered leven'' en owee als je als professional aangeeft dat die verwachting misschien niet waargenmaakt kan worden omdat a) de toestand van de patient dermate slecht is dat ingrijpen geen tot weinig zin zal hebben, b) dat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie...
Veel ''leken'' kunnen behoorlijk agressief (verbaal en non-verbaal)(dus met wat handtastelijke agressie) reageren tegen hulpverleners.
En een team hulpverleners die met een geel busje met opschrift ambulance en SOL ten tonele verschijnt, wekt wel degelijk een al of niet terechte zorgvraag en verwachting bij de gemiddelde leek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #103 Gepost op: 15 mei 2006, 00:20:21
De Leek verwacht wel degelijk iets, namelijk professionele zorg en als t even kan een'' gered leven'' en owee als je als professional aangeeft dat die verwachting misschien niet waargenmaakt kan worden omdat a) de toestand van de patient dermate slecht is dat ingrijpen geen tot weinig zin zal hebben, b) dat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie...
Veel ''leken'' kunnen behoorlijk agressief (verbaal en non-verbaal)(dus met wat handtastelijke agressie) reageren tegen hulpverleners.
En een team hulpverleners die met een geel busje met opschrift ambulance en SOL ten tonele verschijnt, wekt wel degelijk een al of niet terechte zorgvraag en verwachting bij de gemiddelde leek.

En een team hulpverleners die met een geel busje met opschrift ambulance maar zonder ten tonele verschijnt, wekt wel degelijk ook een al of niet terechte zorgvraag en verwachting bij de gemiddelde leek.

Die SOL maakt het verschil niet bedoelt ie, lees het nog maar eens rustig na...

Ik wil als leek de stelling van Rene de Caluwe even duidelijk onderstrepen.

De Star of Life of SOL zie ik regelmatig voorbij komen op diverse voertuigen, en soms zelfs boten. Tot het lezen van deze topic heb ik nooit geweten wat de benaming van dit SYMBOOL zou moeten zijn.
Wanneer mij iets zou gebeuren en er twee voertuigen zouden staan, eentje geheel uitgedost als ambu en eentje strak wit met alleen een SOL dan zou ik als leek kiezen voor de als ambu uitgedoste wagen eenvoudig weg omdat het uiterlijk bekend overkomt

Dan wil ik graag een beschrijving van een symbool gegeven.
Een symbool is een sterk vereenvoudigde afbeelding wat de werking of kennis van het betreffende symbool snel en eenvoudig doet weergeven
Voor veel symbolen is toch enige specifieke kennis vereist, denk hierbij idd aan de SOL (medisch) maar denk ook eens aan electriciteit bijvoorbeeld de twee vierkantjes in elkaar of denk eens aan de hydrauliek waar je kleppen en pompen en dergelijke hebt die allemaal met symbolen aangegeven worden en die symbolen geven enkele en alleen aan wat ik van het betreffende ding mag verwachten (lees de werking) het vertelt me niets over de grote of de kracht.

Zo is het denk ik ook met de SOL, het zal de insider vertellen wat hij kan en mag verwachten van dat wat zich achter de SOL bevind, of dit in persoon of uitrusting is doet er niet toe. De insider zal de SOL op waarde schatten, de outsider, ik dus, zal eerder op andere uiterlijke kenmerken reageren en daardoor misschien wel de verkeerde afweging maken.

Een symbool een beschermde status geven lijkt mij dan ook niet noodzakelijk en misschien zelfs onwenselijk omdat je dan veel meer van dat soort zaken zult moeten beschermen denk daarbij eens aan het wapenschild van de brandweer

Een behoorlijk verhaal wat eiegenlijk niets inbrengt maar wel de verwachtingen aangeeft de een LEEK heeft bij de aanblik van een SOL deze LEEK verwacht niks


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #104 Gepost op: 15 mei 2006, 20:32:21
En een team hulpverleners die met een geel busje met opschrift ambulance maar zonder ten tonele verschijnt, wekt wel degelijk ook een al of niet terechte zorgvraag en verwachting bij de gemiddelde leek.

Die SOL maakt het verschil niet bedoelt ie, lees het nog maar eens rustig na...
 

hmm geel busje zonder sol met striping en blauwe lampen

aaaaaaaah de EOD gele sprinter met striping en blauwe lampen. :-X


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #105 Gepost op: 15 mei 2006, 21:05:25
misschien is dit iets voor alle " sol"  verslaafden.... ;D


Volgens mij komen we in dit topic niet tot een eenduidige oplossing..heb nu al x keer dezelfde argumentatie langs zien komen, niets nieuws gehoord. De meningen blijven dus verdeeld tot dat er misschien ooit wat wettelijks wordt geregeld  8)
[img]/img]


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #106 Gepost op: 16 mei 2006, 00:52:23
hmm geel busje zonder sol met striping en blauwe lampen

aaaaaaaah de EOD gele sprinter met striping en blauwe lampen. :-X

Whahaaaa nog meer ambu wannabee's   :D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #107 Gepost op: 16 mei 2006, 08:01:04
Whahaaaa nog meer ambu wannabee's   :D ;)

de explosieven opruimingsdienst ambu wannabee's ???

hmm geel busje zonder sol met striping en blauwe lampen

aaaaaaaah de EOD gele sprinter met striping en blauwe lampen. :-X

Je ziet spoken, de motieven van mensen die een SOL willen als herkenningsteken kun je van alles verwijten, maar niet dat ze op een ambulance willen lijken. Hoogstens dat ze ook zo goed mogelijk de helpende hand willen reiken. En het "blijf overal van af en wacht tot de deskundigen arriveren" stadium voorbij zijn.

Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #108 Gepost op: 16 mei 2006, 15:37:59
rustig henk ik wisniedajebooswer.
van mij mag iedereen een sol dragen/voeren enz enz. zmww als er maar goede hulp geboden wordt.
je haalde zelf aan een geel busje met een team hulpverleners.

daarop reageerde ik kort.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #109 Gepost op: 16 mei 2006, 17:23:48
rustig henk ik wisniedajebooswer.
van mij mag iedereen een sol dragen/voeren enz enz. zmww als er maar goede hulp geboden wordt.
je haalde zelf aan een geel busje met een team hulpverleners.

daarop reageerde ik kort.

Ambulancewannabees, daar werd ik een beetje, uuuh... ontstemd van. Op dat gele busje staat nog steeds "ambulance" en geen EOD.

Citaat
Je ziet spoken, de motieven van mensen die een SOL willen als herkenningsteken kun je van alles verwijten, maar niet dat ze op een ambulance willen lijken. Hoogstens dat ze ook zo goed mogelijk de helpende hand willen reiken. En het "blijf overal van af en wacht tot de deskundigen arriveren" stadium voorbij zijn.

slaat op ambulance wannabees, de bewering van Joffrey. Dat doet geen recht aan de vrijwilligers met de wil meer te kunnen doen dan een gemiddelde EHBO'r.

Henk