Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd

Auteur Topic: Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd  (gelezen 10925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Gepost op: 14 april 2006, 21:37:37
Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd

 
De beroepsfotograaf of zo u wilt fotojournalist heeft het de laatste tijd zwaar te verduren en het lijkt erop dat het voorlopig alleen nog maar slechter wordt. En ‘de klappen’ komen daarbij niet alleen meer uit de bekende hoek. Was er eerst de komst van het nieuwe digitale communicatiesysteem C2000 voor de hulpdiensten, dat er inmiddels voor heeft gezorgd dat de fotograaf niet of veel te laat bij actuele gebeurtenissen zijn ‘broodnodige’ beeld kan maken, nu lijkt de bedreiging ook nog eens uit een geheel onverwachte hoek te gaan komen.

Kranten zijn aan het ‘expirimenteren’ geslagen met het (laten) maken van foto’s door niet-beroepsfotografen, waardoor de beroepsfotograaf aan de kant lijkt te worden gezet.


Dagblad De Gelderlander is begonnen met, zoals de hoofdredactie het zelf omschrijft, het 'grensverkennend experiment', dat erop neer komt dat de krant foto’s door niet-beroepsfotografen zal laten maken.

Hierbij gaat de krant zelfs zover dat schrijvende redacteuren zullen worden geselecteerd die een basiscursus persfotografie krijgen en die vervolgens met een camera worden uitgerust om ‘zo nu en dan’ als fotograaf in actie te komen.

De Nederlandse Vereniging van Fotografen (NVF) schrijft hierover in een bezorgd bericht aan haar leden het volgende. ‘Vele handen maken het werk licht, zo licht dat er voor professionele fotojournalisten die staan voor kwaliteit geen werk zal overblijven. En wat zal er overblijven van beeldinformatie die niet langer door de ogen van professionele fotojournalisten aan het publiek wordt gegeven? Informatie van cultuur en historisch belang voor de regio’s. Een experiment heeft doorgaans het doel om te winnen. Hier gaat het over een experiment waarbij veel zal verdwijnen’, aldus de NVF.

Bron: Blikopnieuws




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2006, 21:45:35
even antwoordend op je stelling, ik vind dat iedereen een kans moet krijgen,

1 de beroepsfotograaf, mocht die geen foto's hebben, of een ander heeft betere foto's, dan mag die van mij ook leveren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2006, 21:45:48
Ik vind dat een groot deel van de Amateurs een na moeten denken voor ze eens wat doen. Foto's van van alles en nog wat maken prima, maar denk eerst even na voordat je ze ergens naartoe stuurt. Zo kunnen andere fotografen in de problemen komen. De kranten worden tegenwoordig overspoeld met fotos van amateurs. En hierdoor kunnen banen van de fotografen op het spel worden gezet.

Zo noem ik maar even een voorbeeld uit deze regio. Op dit moment is er een (amateur)fotograaf die overal FF snel naartoe gaat, snel een foto maakt, en ze snel doorstuurt naar van alles en nog wat. Als de "echte" fotograaf gewoon "normaal" werkt en zijn foto's dus iets later doorstuurt heeft de krant hier geen interesse in. Waarom niet? Iedereen heeft de foto's al gezien op diverse site's............denk daar ff over na, want het kan een ander zijn baan kosten  :-X

Ook is dit het geval met amateur-filmbeelden naar dergelijke omroepen, ook op t forum is hier sprake van vrolijke berichten als "mijn beelden in TVNH!!!", ja, EN EEN ANDER STRAKS ZIJN BAAN KWIJT!!!!!" dus wat ik ff duidelijk wil maken, DENK NA voor je wat doet en een ander zijn baan op het spel zet.

Groetjes Jeroen  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2006, 21:49:58
Dat ben ik ook wel met je eens, hier in aalsmeer is het zo dat de weekbladen absoluut niets willen betalen voor foto's, en daarom komt de beroepsfotograaf weinig aan bod hier. Wij daarintegen sturen af en teo eens een gratis foto op.
Heb je bladen als de telegraaf, die nemen al heel weinig meer aan omdat er geen of weinig nieuws waarde is. Pas bij de grotere incidenten gaat dit spelen (bijv. aanrijding met letsel is niet interessant, maar een aanrijdng waarbij Lee towers betrokken is wel).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 14 april 2006, 21:52:39
Dat ben ik ook wel met je eens, hier in aalsmeer is het zo dat de weekbladen absoluut niets willen betalen voor foto's, en daarom komt de beroepsfotograaf weinig aan bod hier. Wij daarintegen sturen af en teo eens een gratis foto op.
Kortom,jij werkt ook aan mee om er voor te zorgen dat een beroepsfotograaf zijn fototoestel aan de wilgen kan hangen.
Niet vreemd dat een krant niets meer voor een foto willen plaatsen,ze weten nu toch dat ze die foto ook gratis kunnen krijgen  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 14 april 2006, 21:56:04
Als je eens leest, dan zie je dat ze er niets voor willen betalen. Ik ben meteen aan het begin langsgeweest en ze hebben geen enkele fotograaf hier. En daarom willen ze ons niet betalen. Als Joop van Tellingen een foto stuurt krijgt ie ook niets. Voor andere foto's dan HV foto's word soms wel betaald (feestweekverslag en dergelijke).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2006, 21:58:33
Als je eens leest, dan zie je dat ze er niets voor willen betalen. Ik ben meteen aan het begin langsgeweest en ze hebben geen enkele fotograaf hier. En daarom willen ze ons niet betalen. Als Joop van Tellingen een foto stuurt krijgt ie ook niets. Voor andere foto's dan HV foto's word soms wel betaald (feestweekverslag en dergelijke).
Ik lees heel goed,en ik lees dat de kranten niets meer willen betalen voor een foto.En ik snap de reden heel erg goed,ze krijgen die foto,s vanzelf gratis op de mat.Er staat zelf dat je wel eens een foto gratis opstuurt  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2006, 22:02:21
er zijn hier verder geen fotograven en dus is er ook geen broodje pik,  en voor dat wij kwamen stonden er nooit foto's van ongevallen in de krant, nu wel en als iemand anders foto's heeft, worden die ook gewoon geplaatst. Ik heb het hier over een plaatselijke / regio krant met een oplage van 15.000 stuks
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gerco B

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2006, 22:05:43
het is voor de beroepsfotografen wel jammer, maar ik vind wel dat iedereen een kans mag krijgen.


Brandweerman_1979

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
  • Blaffende honden bijten niet, de mijne blaft niet.
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2006, 22:26:16
Natuurlijk mag iedereen een kans krijgen, maar doe het dan wel op een nette manier.
Dat men foto's maakt van van alles en nogwat is tegenwoordig niet meer te voorkomen.

Maar als er een beroepsfotograaf bijkomt die ook foto's maakt, wees dan zo aardig om met hem te overleggen.
Of nog beter, hou dan de foto's lekker voor jezelf.

Komt er geen beroepsfotograaf, dan lijkt het mij ook geen punt om ze te sturen naar wie je wilt.

Hetzelfde is met foto sites, de een na de ander wordt geboren, zonder eerst eens na te denken of er niet al zo'n site  bestaat.
Nu heb je in bv 1 gemeente zoveel site's dat ze allemaal hetzelfde zijn/worden doordat overal dezelfde foto's staan.

Tegenwoordig maakt het niemand meer wat uit, zolang hun naam maar in de krant bij de foto staan zijn ze al blij, zonder er bij na te denken wat de consequenties daarvan zijn.

Echt schandalig...