Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd

Auteur Topic: Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd  (gelezen 10983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #20 Gepost op: 21 april 2006, 09:07:18
Als het aan mij ligt komt er nog veel meer op TVNH, Hart van Nederland, Aktienieuws en misschien, heel mischien kom ik nog eens de hele wereld rond net zoals toen, met die beelden van het omhoog takelen van de straalmotor uit het Gooimeer bij de Jachthaven van Naarden van het El Al bijlmerrampvliegtuig op een Marinevaartuig.

Toen hier in Wijk aan Zee een 'vliegtuig' neerstortte, was het (onder andere) collega-forummer en fulltime machinist Marco die daar foto's maakte. Die waren, inderdaad door de toegevoegde nieuwswaarde, te zien op RTVNH (foto's dus, geen bewegende beelden!) en daarna via RTVNH nog op één van de twee Belgische zenders. Daarnaast stond de foto in de zondag-editie van de Telegraaf en op verschillende websites. Dat zal inderdaad een kick geweest zijn voor 'm. En nee, hij is geen beroepsfotograaf in die zin dat 'ie er zijn geld mee verdient, maar op deze manier levert het een leuk zakcentje op....


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2006, 16:26:40
Toen hier in Wijk aan Zee een 'vliegtuig' neerstortte, was het (onder andere) collega-forummer en fulltime machinist Marco die daar foto's maakte. Die waren, inderdaad door de toegevoegde nieuwswaarde, te zien op RTVNH (foto's dus, geen bewegende beelden!) en daarna via RTVNH nog op één van de twee Belgische zenders. Daarnaast stond de foto in de zondag-editie van de Telegraaf en op verschillende websites. Dat zal inderdaad een kick geweest zijn voor 'm. En nee, hij is geen beroepsfotograaf in die zin dat 'ie er zijn geld mee verdient, maar op deze manier levert het een leuk zakcentje op....

met dat soort dingen heb je geluk... Meestal zijn de persfotografen niet zosnel  ;D ;D


reddingssite

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 21 april 2006, 22:35:07
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Beroeps doen hier meestal veel opdrachten, incidenten zijn bijzaak. En als zij er zijn en wij ook, dan trekken wij toch altijd aan t kortste eind, een enkele keer uitgezonderd. Misschien is dit in andere regio's anders maar dan moeten die fotografen zich eens achter hun oren krabben..

BTW: dit berichtje is niet nieuw hoor, last al eerder (vakblad de Journalist misschien??)


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2006, 09:56:59
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Beroeps doen hier meestal veel opdrachten, incidenten zijn bijzaak. En als zij er zijn en wij ook, dan trekken wij toch altijd aan t kortste eind, een enkele keer uitgezonderd. Misschien is dit in andere regio's anders maar dan moeten die fotografen zich eens achter hun oren krabben..

BTW: dit berichtje is niet nieuw hoor, last al eerder (vakblad de Journalist misschien??)

Dit probleem speelt al langer inderdaad.... zeker met de komst van telefoons met fototoestel....  ;) Maar je kan erniks tegen doen.


Harry007

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 25 april 2006, 00:15:26
Dus als ik morgen met mn nieuwe camera foto's ga maken en deze aan een krant verkoop kan niemand mij iets maken?

Niet dat ik dit ga doen, maar zijn hier geen regels voor op te stellen? Zoals eerder in dit tpoic al gezegd heb ik een taxibedrijf, en iedere snorder die ik tegenkom krijgt een melding bij ivw.

Geen gezonde concurrentie lijkt me, of wel?

Groeten

HArry007


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #25 Gepost op: 25 april 2006, 06:52:59
Met incidentfotografie valt echt geen groot geld te verdienen hoor!  ;D
343, never forget.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 25 april 2006, 07:38:26
Met incidentfotografie valt echt geen groot geld te verdienen hoor!  ;D

Dat zeg jij... Als ik alles bij elkaar tel kom ik op een flink bedrag.. En je moet wel rekening houden met wat voor incident het is.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #27 Gepost op: 25 april 2006, 08:12:43
Dat zeg jij... Als ik alles bij elkaar tel kom ik op een flink bedrag.. En je moet wel rekening houden met wat voor incident het is.

En rekening houden met het feit dat je geen fantastische platen maakt met een huis-tuin-en-keuken cam, zonder fatsoenlijke flits. Of dat je toch wel ff zo'n P2000 pager zal moeten hebben. Dat je er moet zijn en dus niet toevallig op je werk kunt zijn als er iets gebeurd. Met andere woorden: het is ook gewoon investeren.
@Harry007: Een snorder is natuurlijk nét iets anders. Als taxibedrijf / chauffeur moet jij aan regels voldoen, vergunningen en diploma's hebben, etc. Als beroepsfotograaf hoef je alleen foto's te kunnen maken :)
Als particulier mag je die dingen zo aan een krant verkopen als je opbrengsten maar netjes op geeft aan de belasting, en als het veel of gebruikelijk wordt is een KvK-inschrijving in tien minuten geregeld. Diploma's, vergunningen of andere zooi hoef je niet te hebben, en elke boerenlul (excusez le mot) kan foto's maken. Of ze ook net zo goed worden als die van een beroepsfotograaf, is een tweede.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 25 april 2006, 09:00:25
En rekening houden met het feit dat je geen fantastische platen maakt met een huis-tuin-en-keuken cam, zonder fatsoenlijke flits. Of dat je toch wel ff zo'n P2000 pager zal moeten hebben. Dat je er moet zijn en dus niet toevallig op je werk kunt zijn als er iets gebeurd. Met andere woorden: het is ook gewoon investeren.
@Harry007: Een snorder is natuurlijk nét iets anders. Als taxibedrijf / chauffeur moet jij aan regels voldoen, vergunningen en diploma's hebben, etc. Als beroepsfotograaf hoef je alleen foto's te kunnen maken :)
Als particulier mag je die dingen zo aan een krant verkopen als je opbrengsten maar netjes op geeft aan de belasting, en als het veel of gebruikelijk wordt is een KvK-inschrijving in tien minuten geregeld. Diploma's, vergunningen of andere zooi hoef je niet te hebben, en elke boerenlul (excusez le mot) kan foto's maken. Of ze ook net zo goed worden als die van een beroepsfotograaf, is een tweede.

Maar dat bracht ik al eerder naar voren, de kwaliteit van de foto wordt bepaald wat er op staat, niet hoe het er op staat.
Ook heeft persfotograaf zijn zo z'n voordelen: een politie perskaart bijvoorbeeld. Dan mag je "achter het lint"en vertellen ze je eerder wat er aan de hand is. Het werk van een persfotograaf bestaat niet alleen uit het fastleggen van ongelukken: er blijft genoeg "besteld" wek over, mevrouw van tongeren wordt 100 en de burgemeester komt haar feliciteren, het jongeren toezichthouders project wordt in gebruik gesteld... dat werk pik je ze niet af en dan is maar goed ook. Want dan komt er wel de kwaliteit van hoe iets er op komt om de hoek kijken. Ik probeer al jaren een mooie foto van de varende reddingsboot te maken. Evert Bruinekool de beroepsfotograaf staat op kant en achteloos richt hij z'n camera, prutst héél even en drukt één keer af. Heb je meteen die wereldfoto met klasse die jij zo graag zou willen maken.

Verschil moet er zijn.

Henk


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 25 april 2006, 09:38:23
En rekening houden met het feit dat je geen fantastische platen maakt met een huis-tuin-en-keuken cam, zonder fatsoenlijke flits. Of dat je toch wel ff zo'n P2000 pager zal moeten hebben. Dat je er moet zijn en dus niet toevallig op je werk kunt zijn als er iets gebeurd. Met andere woorden: het is ook gewoon investeren.
@Harry007: Een snorder is natuurlijk nét iets anders. Als taxibedrijf / chauffeur moet jij aan regels voldoen, vergunningen en diploma's hebben, etc. Als beroepsfotograaf hoef je alleen foto's te kunnen maken :)
Als particulier mag je die dingen zo aan een krant verkopen als je opbrengsten maar netjes op geeft aan de belasting, en als het veel of gebruikelijk wordt is een KvK-inschrijving in tien minuten geregeld. Diploma's, vergunningen of andere zooi hoef je niet te hebben, en elke boerenlul (excusez le mot) kan foto's maken. Of ze ook net zo goed worden als die van een beroepsfotograaf, is een tweede.

Ja met een huis-tuin en keuken camera zal je niet snel de krant halen... kwaliteit is minder...
Maar meestal kan het niet anders en als die persoon nou net iets heb wat belangrijker is (om het zo te zeggen) dan een persfotograaf, dan gaat die van dat amateurtje mee.. Maarja dat ligt ook aan de gene die de foto;s uitzoekt.