Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd

Auteur Topic: Beroepsfotograaf met 'uitsterven' bedreigd  (gelezen 10961 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #10 Gepost op: 14 april 2006, 22:29:52
Als ik er niet was. Hadden ze hier niet eens foto's in de krant. Hier komen ze namelijk alleen als er echt wat aan de hand is (uit de richting van Leiden, Lifty en z'n compagnon).  :P
343, never forget.


ltdoka

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 april 2006, 13:09:18
Ook is dit het geval met amateur-filmbeelden naar dergelijke omroepen, ook op t forum is hier sprake van vrolijke berichten als "mijn beelden in TVNH!!!", ja, EN EEN ANDER STRAKS ZIJN BAAN KWIJT!!!!!" dus wat ik ff duidelijk wil maken, DENK NA voor je wat doet en een ander zijn baan op het spel zet.

Jeroen, ik vind deze opmerking ten opzichte van Henk z'n beelden voor RTVNH absoluut niet terecht.
Wanneer je de topic goed leest dan begrijpje ook dat de cameraman van RTVNH zelf te laat bij die brand aanwezig was en dat die zelfde cameraman ZELF de redactie van RTVNH het gebeld dat hij te laat was maar dat er wel amateurbeelden waren gemaakt, in samenspraak met de cameraman, de redactie van RTVNH en Henk zijn de beelden van het terbeschikking gesteld aan RTVNH en uitgezonden.
Ik denk dat het door jou aangehaalde voorbeeld eerder een indruk geeft van een goede en juiste samenwerking tussen beroeps en amateur en dat Henk daar trots op is is denk ik ook begrijpelijk je eigen amateur beelden zijn tenslotte niet alle dagen op tv te zien.

Ik vind ook niet dat elke amateur zijn/haar foto's naar een krant op moet sturen maar, het gebeurd en dat zullen de mensen moeten slikken dat is het nadeel van het huidige computer tijdperk


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2006, 20:05:07
Maar als er een beroepsfotograaf bijkomt die ook foto's maakt, wees dan zo aardig om met hem te overleggen.
Of nog beter, hou dan de foto's lekker voor jezelf.

Dus jij laat ook je muur niet stucen door een 'beunhaas'? Begrijp me niet verkeerd hoor, maar een 'amateur'fotograaf heeft naar mijn mening net zoveel recht om die foto te verkopen als een beroepsfotograaf. Wat anders is het als er 'oneerlijke' situatie ontstaat, omdat een amateurfotograaf zijn foto's gratis of té goedkoop aanbiedt. In elk ander geval is het gewoon concurrentie, en daar zul je mee moeten leren leven. Dat heet marktwerking.
Is er altijd een amateurfotograaf sneller te plekke of maakt 'ie betere foto's, dan doe je iets verkeerd.


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2006, 08:58:27
Dus jij laat ook je muur niet stucen door een 'beunhaas'? Begrijp me niet verkeerd hoor, maar een 'amateur'fotograaf heeft naar mijn mening net zoveel recht om die foto te verkopen als een beroepsfotograaf. Wat anders is het als er 'oneerlijke' situatie ontstaat, omdat een amateurfotograaf zijn foto's gratis of té goedkoop aanbiedt. In elk ander geval is het gewoon concurrentie, en daar zul je mee moeten leren leven. Dat heet marktwerking.
Is er altijd een amateurfotograaf sneller te plekke of maakt 'ie betere foto's, dan doe je iets verkeerd.


De waarheid is hard.....

Maar het is wel zo......

Want waarom is de amateur er wel ter plaatse en de beroeps dan niet... Wie doet het dan verkeerd ???


Harry007

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2006, 10:52:30
Zijn er regels voor beroepsfotograven waar ze aan moeten voldoen?

Zo heb ik een taxibedrijf, en ben heel erg tegen snorders, omdat die de verplichte vergunning en chauffeurspassen niet hebben, om over de collectieve inzittendenverzekering e.d. nog maar te zwijgen.

Mijn vraag is dus of op het moment dat ik een foto naar de krant stuur, hier geld voor krijg en dit netjes opgeef aan den haag, of ik dan illegaal bezig ben?

Dit maakt namelijk het verschil tussen concurrentie en illegale praktijken waardoor banen en beroepen op het spel staan.

Greetz
Harry007


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2006, 12:39:15
De waarheid is hard.....

Maar het is wel zo......

Want waarom is de amateur er wel ter plaatse en de beroeps dan niet... Wie doet het dan verkeerd ???


Er zit wel een veschil tussen ''beroeps''fotografen.....

Incidentfotgrafen heb je weinig.. in Rotterdam wel. enkele maar ook fotografen die opdrachten doen voor kranten.
Die laatste soort, heeft dus nooit van een scanner gehoord... en wordt gebeld door de verslaggever van de krant (die piket heb) om naar een incident te gaan... het overgrote deel is dus dan te laat... want boeit hem het nou of hij gestuurt wordt... betaalt krijgt tie toch wel... (geld voor het ANP zeker)

amateur fotografen krijgen dus zo de kans....

maar staat er een persfotograaf ter plaatse die voor die amateur is, wel zo netjes dat je hem aanspreekt en vraag voor welke krant hij is... misschien kan je het dan slijten aan een andere krant..


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2006, 19:14:38
Ik ben zelf door de uitgever (BDU) gevraagd of ik foto aan hen wil leveren van incidenten in Woudenberg (en eventueel omstreken).

Het is ook gewoon zo dat als er een eigen fotograaf is deze foto's als eerste geplaatst zullen worden. Lijkt me volkomen terecht. Maar moet zeggen dat het maar zelden gebeurt dat er een fotograaf van de krant is. Daarvoor moeten ze ook hier van te ver komen.

Bij grote evenementen zoals bijvoorbeeld de open dag is de fotograaf van de krant er wel maar gebeurt het vaak dat ze bijv 5 of 6 foto's van hem plaatsen en nog 3 van mij. Voor hem maakt dat volgens mij toch niet uit, betaald krijgt het toch wel en voor mij is het leuk meegenomen  ;)

Maar heb nu niet het idee dat de fotografen in dienst van de uitgever/krant te lijden hebben onder mijn interesse voor incidentfotografie.  8)


Sar 303 sqn

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2006, 05:17:35
Ik vraag me toch af hoe je een beroepsfotograaf dan herkend.
Tegenwoordig lopen veel mensen met semi-profesionele aparatuur rond.
Nu zijn er ongetwijfeld beroeps die net wat duurder spul hebben liggen, maar er zijn ook die het met dezelfde 300d/350d doen.

Er zijn maar weinig beroepsfotografen van kranten die ik ken.
In friesland kende ik er 1, maar dat was meer omdat die overal bij was, en altijd met een trapje waar hij nog wel eens van af wilde duvelen.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 21 april 2006, 07:45:19
Ik vraag me toch af hoe je een beroepsfotograaf dan herkend.
Tegenwoordig lopen veel mensen met semi-profesionele aparatuur rond.
Nu zijn er ongetwijfeld beroeps die net wat duurder spul hebben liggen, maar er zijn ook die het met dezelfde 300d/350d doen.

Er zijn maar weinig beroepsfotografen van kranten die ik ken.
In friesland kende ik er 1, maar dat was meer omdat die overal bij was, en altijd met een trapje waar hij nog wel eens van af wilde duvelen.

Politie perskaart... en veel aanwezig bij belangrijke dingen in nederland... verkiezingen enzo...
In Rotterdam lopen er alleen maar fotografen van kranten die opdrachten doen overdag....
En die incidenten en opdrachten doen de freelancers zijn e rook een paar....

Maar zodra er een GRIP situatie is... komen erineens overal fotografen vandaan..... ehm ik herken het dan niet meer... gelukkig hou  ik hou het bij 1 persbureau... vindt het allemaal wel best  ;) ;D

Je heb dan ook die types die nooit hun bed uit komen ofzo... en dan gaan zeuren dat een amateurfotografje een foto in de krant heb... daar ben ik makkelijk in... Moet je nest maar uit komen het is jou beroep dus moet je ook maar komen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 21 april 2006, 08:28:53
Ik vind dat een groot deel van de Amateurs een na moeten denken voor ze eens wat doen. Foto's van van alles en nog wat maken prima, maar denk eerst even na voordat je ze ergens naartoe stuurt. Zo kunnen andere fotografen in de problemen komen. De kranten worden tegenwoordig overspoeld met fotos van amateurs. En hierdoor kunnen banen van de fotografen op het spel worden gezet.

Zo noem ik maar even een voorbeeld uit deze regio. Op dit moment is er een (amateur)fotograaf die overal FF snel naartoe gaat, snel een foto maakt, en ze snel doorstuurt naar van alles en nog wat. Als de "echte" fotograaf gewoon "normaal" werkt en zijn foto's dus iets later doorstuurt heeft de krant hier geen interesse in. Waarom niet? Iedereen heeft de foto's al gezien op diverse site's............denk daar ff over na, want het kan een ander zijn baan kosten  :-X

Ook is dit het geval met amateur-filmbeelden naar dergelijke omroepen, ook op t forum is hier sprake van vrolijke berichten als "mijn beelden in TVNH!!!", ja, EN EEN ANDER STRAKS ZIJN BAAN KWIJT!!!!!" dus wat ik ff duidelijk wil maken, DENK NA voor je wat doet en een ander zijn baan op het spel zet.

Groetjes Jeroen  ;)

Je kan niet verwachten dat een enthousiaste amateurfotograaf die het leuk vindt zijn vrienden te laten zien dat hij zijn foto's in een echte krant krijgt zich laat weerhouden door de gedachte dat hij "echte" fotograven het brood uit de mond stoot.

Ik heb als AV verhuurbedrijf ook te maken met duizenden DJ's die boxen kopen op marktplaats en voor 50 euro zwart draaien op schoolfeesten. En toch heb ik nog werk zat.

Je zal moeten accepteren dat zelfs met een telefoontoestel foto's gemaakt worden met meer nieuwswaarde (want daar gaat het een krant om) dat met de super camera in handen van de beroepsfotograaf. die even later op de PD verschijnt als alles net weer voorbij is.

De beroepsfotograaf heeft het aan zichzelf te danken. Evert Bruinekool is bijna (er zijn er nog een paar) de enige die al jarenlang aan het vechten is voor eindelijk een goed pers alarm. Als je lekker achterover gaat leunen en niets geschreven wordt over de schandalige uitholling van de rechtstaat moet je daarna niet gaan zeuren dat je in je broodwinning bedreigd wordt en daar anderen de schuld van geven.

Je moet nooit proberen je concurrentie uit te schakelen door op te roepen dat "ze er mee moeten stoppen" maar jezelf verweren door beter te worden dan die concurrentie.

Toen ik de beelden voor TVNH maakte kwam er later ook een "echte" cameraman. Die heeft beelden gemaakt van het nablussen.

Die staat gewoon op de loonlijst. Heeft voor mij de eindredactie gebeld (met zijn lege telefoon en mijn autolader!) met de mededeling dat ik wellicht betere beelden zou kunnen hebben dan hij had en de redactie vond ook dat mijn beelden beter waren. Niet beter van kwaliteit, maar met meer nieuwswaarde. Beelden van de bewoner die nog voor de brandweer er was belangrijke papieren uit het raam van het brandende huis aan het gooien was.

Dus dan had ik die maar niet moeten maken want ik moest dan denken "dat is zo sneu...". Dat is wel zo, maar misschien heeft die cameraman wel een zoon.
Die bijna voor niets op bruiloften en partijen de DJ uithangt.

That's live...

En, overigens stuur ik TVNH gewoon een rekening (gewoon op basis van mijn uurtarief als cameraman) en krijg die tot mijn verbazing binnen een week betaald. Als het aan mij ligt komt er nog veel meer op TVNH, Hart van Nederland, Aktienieuws en misschien, heel mischien kom ik nog eens de hele wereld rond net zoals toen, met die beelden van het omhoog takelen van de straalmotor uit het Gooimeer bij de Jachthaven van Naarden van het El Al bijlmerrampvliegtuig op een Marinevaartuig.

Dat is toch kicken?

Henk