(Eigen ontwerp van) Ambulance striping

Auteur Topic: (Eigen ontwerp van) Ambulance striping  (gelezen 7398 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Gepost op: 24 april 2006, 01:55:31
Volgens mij valt een ambulance het beste op met een groot rood kruis op een spierwitte ondergrond.
Maar wat denken jullie wat de ideale striping zou kunnen zijn?
 ::)




guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2006, 09:06:45
Ik denk van niet.

Ik zal niet zeggen dat de huidige striping van ambulances, brandweer en politie perfect is, maar er is daar wel rekening gehouden met een hoop facetten waarbij een witte achtergrond met rood kruis te wensen over zou laten.

Enkele uitgangspunten bij de huidige striping zijn o.a.:
- zichtbaarheid 's nachts door reflectie,
- opvallende en unieke huisstijl voor hulpdiensten, zodanig dat tegen misbruik kan worden opgetreden door patent aan te vragen op het patroon.
- Een wagen kan, evt met deuren open, als markering van een plaats incident gebruikt worden.

Meer info omtrent de huidige huisstijl, die is afgeleid van die van de politie is te vinden op:
http://www.studiodumbar.nl/site/swf/projects/vi/police/pdf/FS_Police_NL.pdf

mvg,
Guus


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 24 april 2006, 10:39:24
ik ben wel van mening dat de engelse striping (battenburg) zeer goed opvalt vanaf de achterzijde van een voertuig, voor de rest vind ik de nederlandse styl erg goed (voorral die van de vza  ;D ;D ;D)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


firemanmies

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2006, 15:46:30
In iedergeval moet de achtergrond geel blijven. Dat is volgens mij verplicht.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 24 april 2006, 17:35:24
In iedergeval moet de achtergrond geel blijven. Dat is volgens mij verplicht.

Volgens mij niet, kijk maar naar de VZA of ambu's van het NRK. Die hebben een witte basiskleur.

Ik ben toevallig laatst bezig geweest met mij eigen ontwerpje. De punten die (in mijn optiek) verbeterd zijn en waarop ik gelet heb:
- De originele striping zit alleen bij de neus van het voertuig. Bij een groter voertuig valt op die manier de achterkant niet op. Bij mijn ontwerpje loopt de striping van voor tot achter.
- De striping zit alleen aan de onderkant. Aan de bovenkant loopt wel een rode band. Bij bijv. de VZA zie je dat de striping zowel aan de bovenkant als aan de onderkant loopt, dit valt beter op.
- Ik heb erop gelet dat de striping voorborduurt op het oude princip, slechts enkele wijzigingen doorgevoerd.
- De striping loopt schuin, zoals het origineel, dit ivm. Incident Management.
- De contourmarkeing is gebleven. Tussen de strepen in staat, aan de randen van het voertuig, een stip in de achtergrondkleur, zoals dit ook bij het oude systeem het geval is.
- De kleurstelling is niet meer a-symetrisch. Zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszeide, zitten de blauwe strepen aan de onderkant en de rode aan de bovenkant. ivm. secundaire striping (alleen blauw) moet het voertuig wel goed op blijven vallen en aan de ene kant blauw boven en de andere kant blauw onder ziet er raar uit.

De striping aan de voor-en achterkant moet ik nog uitwerken, daar heb ik nog geen afbeelding van.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2006, 17:40:21
Zeg Maarten,

ik moet er ook nog in rondrijden hoor. Hou je het wel leuk!! Wat jij ervan gemaakt hebt is . . . . . . . . .

RR (dat kost de baas weer een ziektedag)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2006, 17:46:57
Zeg Maarten,

ik moet er ook nog in rondrijden hoor. Hou je het wel leuk!! Wat jij ervan gemaakt hebt is . . . . . . . . .

RR (dat kost de baas weer een ziektedag)

Dan zal ik voor jouw nog een onopvallende ambulance bedenken :P
;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 april 2006, 19:25:10
ik ben wel van mening dat de engelse striping (battenburg) zeer goed opvalt vanaf de achterzijde van een voertuig,

Agrees    

En voor degene die graag willen zien hoe die battenburg striping eruit ziet, daar was recent een heel topic over : battenburg striping

In iedergeval moet de achtergrond geel blijven. Dat is volgens mij verplicht.

Diensten die de gele (RAL 1016) kleur en de SOVAM striping gebruiken krijgen een soort van m'n belastingvoordeel wat dus weer kosten scheelt, vandaar dat bijna alle diensten tegenwoordig zo rondrijden.
De VZA heeft blijkbaar geld genoeg en heeft die extra korting niet nodig en houdt daarom veel voertuigen met de eigen striping aan.


Bart S

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 april 2006, 19:38:13
De VZA heeft blijkbaar geld genoeg en heeft die extra korting niet nodig en houdt daarom veel voertuigen met de eigen striping aan.

Dat is pertinent niet waar. Zowel VZA als de GGD hebben hun afwijkende kleurstelling uit oogpunt van veiligheid en om hun eigen identiteit te behouden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 24 april 2006, 20:55:53
Agrees    

En voor degene die graag willen zien hoe die battenburg striping eruit ziet, daar was recent een heel topic over :

ik bedoel alleen de achterzijde van een voertuig, de rest vind ik waardeloos :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !