VdS Versus LPCB Certificaat

Auteur Topic: VdS Versus LPCB Certificaat  (gelezen 11924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lummelke

  • Gast
Gepost op: 28 april 2006, 00:28:48
Onlangs heb ik een VdS Certificaat ontvangen welke is afgegeven door VdS (Köln) op een sprinklerinstallatie in Nederland, moet ik dit certificaat accepteren? Wie kan hier iets over melden?




Safe Building

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2006, 10:23:30
Voor zover ik weet is VdS geaccrediteerd als een onafhankelijke inspectie-instelling volgens de ISO 17020. Hierdoor heeft een certificaat van VdS dezelfde waarde als die van een nederlandse inspectie-instelling (volgens ISO 17020).

Aan de hand van welk voorschrift is de sprinklerinstallatie ontworpen?

Het kan namelijk zijn dat VdS bijvoorbeeld wel voor het Nfpa is geaccrediteerd maar niet voor het VAS.


Lummelke

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2006, 11:59:22
De installatie is conform de VdS CEA 4001:2005-09 (02) geinstalleerd, door een VdS erkende installateur. VAS is toch niet meer!!?


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2006, 23:01:12
Denk je dat ze in Duitsland een Nederlandse inspectie-instelling accepteren die Nederlandstalige inspectierapporten gebaseerd op een Nederlandstalig voorschrift indient ::)? Ik denk het niet. Maar goed, laten we niet kinderachtig doen ;).

Het VdS/CEA voorschrift is OK. Dat het VAS niet meer is, is echter een fabeltje. Het wordt conform de LPS 1233 certificeringsregeling nog steeds toegepast.

Op zich is VdS een respectabele organisatie, maar hoe doen ze hun werk in Nederland? Zo maar wat kritische vragen die je kan stellen:
  • Is de inspectie door VdS uitgevoerd overeenkomstig een certificeringsregeling? Daar moet in staan wat die inspectie inhoudt (in een uurtje langs de installatie lopen óf een grondige inspectie met metingen, beoordeling van berekeningen etc.)
  • Is er een Nederlandstalig Pve of BdB opgesteld dat je als preventist hebt ondertekend en dat bij de inspectie door VdS is aangehouden? De omvang van de beveiliging en eventuele afwijkingen van voorschriften moeten immers duidelijk voor je zijn.
  • Worden er ook regelmatig (1 of 2 keer per jaar) periodieke inspecties gehouden zodat je weet dat de gebouweigenaar de opslagregels naleeft en de installatie goed beheert?
  • Om te voorkomen dat de inspecteur ongewenst wordt beïnvloed door partijen (b.v. die de inspecteur betalen voor zijn werkzaamheden 8)): wordt het rapport van de deskundige door een onafhankelijke organisatie (of anders een collega van de inspecteur) getoetst/ondertekend?
  • Is het inspectierapport in de Nederlandse taal (Je moet het immers als beoordelaar van de brandveiligheid kunnen begrijpen)?
  • Hoe wordt het onderhoud geregeld. Kan de installateur snel ter plaatse zijn om storingen te verhelpen?


Lummelke

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2006, 11:17:24
Het heeft me wat kruim gekost maar ik heb het een en ander uitgezocht.

PvE is opgesteld, Nederlandstalig op basis van VdS regelgeving en ondertekend door alle partijen.
VdS heeft me inderdaar een certificeringsregeling gestuurd welke nagenoeg gelijk is aan die van de LPS 1233. Met uitzondering van het Programma van Eisen / BdB. Dit valt niet in de regeling van het VdS.
Ook de inspectie frequentie, onderhoud is goed geregeld.
Ik alleen even verzocht of inderdaad het inspectierapport in de Nederlandse taal kan worden omgezet door VdS.
Voor wat betreft de mogelijke beïnvloeding van partijen en het toetsen door een onafhankelijke organisatie. VdS is een geaccrediteerde inspectie / certificeringsinstelling.


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2006, 18:09:24
Nou Lummelke, volgens mij is dan alles OK en kan je er vertrouwen in hebben.

Het laatste punt is inderdaad, zoals je zegt, gedekt door de accreditatie. Maar accreditatie zegt niet alles. Ik heb de meest vreemde zaken gezien onder accreditatie. In de LPS1233 is er dan altijd nog LPCB waar je langs moet, en met niet-onderbouwde onzin is dat en onpasseerbaar station. Met VdS verwacht ik echter zeker niet dat je dergelijke onzin tegekomt.


WHamer

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2006, 16:06:23
Elke europees certificatiebureau welke is geaccrediteerd conform de europese richtlijn kan en mag een certificaat afgeven (uiteraard indien met daartoe bevoegd is voor desbetreffende onderwerp). Zo zijn vds, lpcb, kiwa, anpi, lloyds register en nog vele anderen daartoe bevoegd.

De gemeenten zijn verplicht een dergelijk certificaat te accepeteren zonder onderscheid in van het europese land van herkomst. Een gemeente kan geen andere eis stellen dan de NEN-EN 12845 en mag ook enkel daarop controleren indien geen certificaat vereist is.

Met vriendelijke groet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2006, 16:08:37
Elke europees certificatiebureau welke is geaccrediteerd conform de europese richtlijn kan en mag een certificaat afgeven (uiteraard indien met daartoe bevoegd is voor desbetreffende onderwerp). Zo zijn vds, lpcb, kiwa, anpi, lloyds register en nog vele anderen daartoe bevoegd.

De gemeenten zijn verplicht een dergelijk certificaat te accepeteren zonder onderscheid in van het europese land van herkomst. Een gemeente kan geen andere eis stellen dan de NEN-EN 12845 en mag ook enkel daarop controleren indien geen certificaat vereist is.

Met vriendelijke groet.


Kan je dat onderbouwen met relevante wet en regelgeving waarin bovenstaande staat?  ??? Ik heb het gevoel dat een heleboel mensen dit roepen maar ik heb nog nooit het wettelijk bewijs van deze 'stelling' gezien!  :) ;)


WHamer

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2006, 16:20:46
Beste Palmpie (vreemde naam?)

Indien je gaat wenden tot het europees recht zul je zien dat in artikel 3 van de EG een heel stuk wordt geschreven over mededinging ed. Daarnaast zijn er verscheidene uitspraken van het europese hof van jusitite welke daarverer nog klaarheid in brengt.

indien voor jou of jou organisatie een te lange weg is kun je ook de raden gaan bij het ministerie van EZ welke graag verder helderheid brengt. Misschien voor de goede orde als een gemeente LPCB of LPS 1233 eist loopt de desbetreffende gemeente zeer grote financiele risico's aangezien er in dezelfde jurisdische uitspraken ook toegestaan is boetes op te leggen aan (gemeemtelijke) overheden.

Met vriendelijke groet,


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2006, 16:33:30
Beste Palmpie (vreemde naam?)

Indien je gaat wenden tot het europees recht zul je zien dat in artikel 3 van de EG een heel stuk wordt geschreven over mededinging ed. Daarnaast zijn er verscheidene uitspraken van het europese hof van jusitite welke daarverer nog klaarheid in brengt.

indien voor jou of jou organisatie een te lange weg is kun je ook de raden gaan bij het ministerie van EZ welke graag verder helderheid brengt. Misschien voor de goede orde als een gemeente LPCB of LPS 1233 eist loopt de desbetreffende gemeente zeer grote financiele risico's aangezien er in dezelfde jurisdische uitspraken ook toegestaan is boetes op te leggen aan (gemeemtelijke) overheden.

Met vriendelijke groet,

This is internet.... Ik had mezelf ook BrEEzErgIrl kunnen noemen...  ;D ;D ;D ;D ;D


Niets is warriger dan de europese wetgeving waar sommige zaken wel en andere niet geharmoniseerd zijn!! Aangezien je er blijkbaar erg in thuis bent kan je toch wel de artikelen/verdragen aangeven die stellen dat brandbeveiligingsinstallaties geharmoniseerd zijn.

Blijkbaar werk je voor een adviesbureau dus ik neem aan dat je de 'tegenpartij' (gemeenten), als ze onwillig zijn, toch wel eens overtuigt heb met de letterlijke tekst uit de verdragen/europese wetgeving??  ??? ???
Als je het zo hard durft te beweren dat gemeentes fout zitten dan neem ik aan dat je het ook helemaal hebt uitgezocht...  ;) dus ik zou zeggen, kom op met de artikelnummers die gaan over de installaties!!  ;D ;)