Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.

Auteur Topic: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.  (gelezen 15986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl




Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2006, 22:34:34
Ter verduidelijking dit is hem dus:

HV-1 Met manschapcabine.
MAN M2000
Officiële overdracht op 8 Mei a.s.



Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2006, 14:17:19
Ik heb hem gistermiddag zien rijden  ;D ziet er wel mooi uit.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2006, 15:26:37

Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)


je persoonlijke visie is duidelijk. helaas ben ik van mening dat ik daar niet mee eens ben , want ik kijk even iets verder naar een totaal plaatje. en dan is het helemaal geen slechte beslissing om dit voertuig te voorzien van een 6mans cabine. het is dat zelfssupporting in een hulpverleningspeleton. gezien de huidige ontwikkelingen, zal men veel vaker ingezet gaan worden bij incidenten buiten het eigen inzetgebied. dat kan voor een korps betekenen dat men zo wel een HV als een TAS kwijt is voor een bepaalde tijd. met dit voertuig is men alleen een HV kwijt. de TAS blijft binnen de gemeentegrens. en bij grote incidenten is extra mankracht altijd meegenomen. dus Ja wat is verstandig. ik denk dat men in smallingerland een verstandiger keuze heeft gemaakt. ook als je kijk naar de situatie daar te plaatsen in Friesland.     
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2006, 17:57:08

Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)

Ik weet niet wat normaal is in Nederland maar wanneer een TAS met hulpverlening bezig is, hoe wordt dan met de 6 - 8 man de "Brandschutz" zeker gestelt. Bij ons, in Duitsland wordt bij een verkeersongeval nagenoeg altijd een 2 voudige "Brandschutz" gewaarborgt. Met water en poederblusser. Snel is ook een 3de blusstof, schuim, opgebouwt.

Persoonlijk vindt ik een bemanning van een TAS bij een verkeersongeval een iets karige bemanning.


Trouwens wie is de opbouwer en wat is het roepnummer??

Aaldert


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2006, 18:17:14
Hier in Drachten heeft men volgens mij geen roepnummers. Wel AS1 AS2 AS3 AL4 OD5 HV8 HA DB


112Owolde

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2006, 18:21:23
Hier in Drachten heeft men volgens mij geen roepnummers. Wel AS1 AS2 AS3 AL4 OD5 HV8 HA DB

Zal HV Drachten zijn zoals ook op de wagen te zien is.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2006, 19:00:30
....................................... Het is dat zelfssupporting in een hulpverleningspeleton. gezien de huidige ontwikkelingen, zal men veel vaker ingezet gaan worden bij incidenten buiten het eigen inzetgebied. dat kan voor een korps betekenen dat men zo wel een HV als een TAS kwijt is voor een bepaalde tijd. met dit voertuig is men alleen een HV kwijt. de TAS blijft binnen de gemeentegrens. en bij grote incidenten is extra mankracht altijd meegenomen. dus Ja wat is verstandig. ik denk dat men in smallingerland een verstandiger keuze heeft gemaakt. ook als je kijk naar de situatie daar te plaatsen in Friesland.     

Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?  ???
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn.  Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.

Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS.  Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd  te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.

Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....  :-\
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.
Brandwacht 1e klas + WVD


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2006, 19:21:36
Ik snap die eerst zin niet. Het is toch een HV voertuig en geen TAS


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #9 Gepost op: 29 april 2006, 19:42:27
Ik heb het over een hulpverleningspeleton zo als men voor ogen heeft in de nieuwe plannen voor de rampenbestrijding. ik heb het niet over een brandbestrijdingpeleton. daarbij komt elke regio heeft zijn eigen problemen en situaties.
daarnaast is dit wel een HV-1 is dit niet een HV-2+. in dat geval komen er wel meer wagens voor die een dubbele cabine hebben.
en waar staat dat een leidinggevende bevelvoerder niet meer dat 8 man mag leiden. er zijn korpsen waar men met 9 man op de tankautospuit zit. en als daar dan ook nog een HV bij komt met zeg alleen de chauffeur. dan zit je al op 10 man totaal. en wat dan wachten tot de OvD komt. dat vind ik dus een gevaarlijke situatie.
natuurlijk moeten er regel en voorschriften zijn. maar je kan het ook overdrijven. ik vind dat je moet handelen naar de situatie op dat moment. men heeft je nodig op dat moment. dat heb je geen tijd om je druk te maken over regels of voorschriften.
ik neem aan dat je zelf ook wel weet wat er straks te gebeuren staan als de verschillende plannen tot uitvoering gaan komen. 
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief