Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.

Auteur Topic: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.  (gelezen 15988 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #10 Gepost op: 29 april 2006, 23:03:55
niet echt een spectatculair voertuig, gefeliciteerd met de aanwinst
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #11 Gepost op: 30 april 2006, 13:35:24
Kant en klare onzin om hier een manschappen cabine op te zetten, compleet buiten alle landelijke gedachtes om. Als men om extra personeel verlegen zit dan schaal je gewoon om naar middel hv of grote hv. Dan heeft een OVD ook duidelijk zicht op wat er op het incident terrein is ingezet.


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #12 Gepost op: 30 april 2006, 13:50:44
ik vindt het ook onzin

en ik vindt het ook onzin dat er ook autoladders zijn met een manschappencabine die gaat toch bijna altijd met meer een TS op een paar uitzonderingen na dan
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #13 Gepost op: 30 april 2006, 15:20:05
De brandweer Smallingerland heeft ook een redelijk nieuwe AL met manschappencabine, dus het zal wel de 'trent' zijn.
http://www.112opsterland.nl/nieuw/img/nieuws/07-04-2006/Schoorsteen%20brand%20Drachten/IMG_0324.jpg

Overigens snap ik de ophef hierom niet, want er zijn ook genoeg HVII voertuigen met een dubbelecabine, en die zijn ook niet alleen inzetbaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 30 april 2006, 15:28:59
Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?  ???
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn.  Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.

Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS.  Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd  te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.

Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....  :-\
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.
Jouw verhaal klopt in grote lijnen wel,bij een peletonsinzet wordt er gerekend op de standaart bemanning van een voertuig.
Dus:
6 man TS
2 man HV
2 man AL/HW
Houdt dus heel simpel in,dat als je gewent ben binnen je gemeentegrens met 8 man uit te rukken.dat je bij een peletonsinzet met 6 man uit dient te rukken,en er dus 2 thuis moet laten.
het zou bv zo maar kunnen dat er voor het "teveel"personeel geen eten is,ook met de catering houden ze rekening met de standaart bezeting van een voertuig.Het is wat makkelijker rekenenen zoveel maal TS met 6 man is zoveel maal broodjes  ;D


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #15 Gepost op: 30 april 2006, 15:34:13
Dubbele cabine op zulke voertuigen is met oefenavonden natuurlijk wel erg handig  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #16 Gepost op: 30 april 2006, 15:50:40
een hvII is toch zelfstandig inzetbaar? us daar zit 9 van 10 x een manschappencabine op


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 30 april 2006, 15:56:29
een hvII is toch zelfstandig inzetbaar? us daar zit 9 van 10 x een manschappencabine op
En waar wil jij een HV2 zelfstandig naar toe sturen ?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #18 Gepost op: 30 april 2006, 16:25:58
En waar wil jij een HV2 zelfstandig naar toe sturen ?
Er zijn genoeg korpsen die met een hv-2 rijden voor liftopsluitingen en dieren te water, dus een dubbele cabine is een uitkomst voor zulke meldingen,en zoals ik al zei;  zeker op oefenavonden is het erg makkelijk  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


brw opsterland freak

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #19 Gepost op: 30 april 2006, 16:30:08
ik vind het zeker een mooie wagen en de manschapen cabine heeft zeker wel zin. lees dit maar:             
http://www.brandweerverwerving.nl/site/index.php?pID=375&newFrameSet=yes
en dan voorschrift hv1 enz enz