Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.

Auteur Topic: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.  (gelezen 15973 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #30 Gepost op: 30 april 2006, 22:03:49
Standaard liever niet. maar als we daar een discusie mee aangaan. dat zijn we nog iets langer bezig met het onderwerp. dan we nu al bezig zijn met alleen al een reactie op een reactie. kort samengevat gaat het nu meer over het vast houden aan regeltjes en voorschriften die door een paar mannetjes zijn opgesteld en de insteek van bekijken hoe een situatie is en bekijken hoe je eigen korps het beste kan werken met materieel waar je zeker van weet dat het voor jou korps het beste materieel is. en dit is heel vaak een niet standaard wagen. omdat ieder dorp, plaats, stad, buurt, streek, geweest of provincie zijn eigen problemen en situatie heeft. je kan niet stellen dat het allemaal gelijkt is. wat sommige van die mannetjes wel denken. een plaats met een oude dorpkern met smalle straatjes kan niet uit te voeten met een grote TAS. en een plaats met veel bos er omheen heeft niets aan een gewone TAS. dus wat is standaard. uit mijn eigen ervaring kan ik wel stellen dat elke brand niet dezelfde is. bijvoorbeeld elke vliegtuigbrand is anders en elke inzet moet je goed bekijken op wat voor een manier je dit gaat aanpakken. elke type vliegtuig is anders, de manier van de crash is anders, weeromstandigheden en wind zijn altijd anders. enz enz. misschien daarom dat ik zelf een voorstander ben van op de spot beslissingen nemen al gelang de situatie .      
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #31 Gepost op: 30 april 2006, 22:34:52
Standaard liever niet. maar als we daar een discusie mee aangaan. dat zijn we nog iets langer bezig met het onderwerp. dan we nu al bezig zijn met alleen al een reactie op een reactie. kort samengevat gaat het nu meer over het vast houden aan regeltjes en voorschriften die door een paar mannetjes zijn opgesteld en de insteek van bekijken hoe een situatie is en bekijken hoe je eigen korps het beste kan werken met materieel waar je zeker van weet dat het voor jou korps het beste materieel is. en dit is heel vaak een niet standaard wagen. omdat ieder dorp, plaats, stad, buurt, streek, geweest of provincie zijn eigen problemen en situatie heeft. je kan niet stellen dat het allemaal gelijkt is. wat sommige van die mannetjes wel denken. een plaats met een oude dorpkern met smalle straatjes kan niet uit te voeten met een grote TAS. en een plaats met veel bos er omheen heeft niets aan een gewone TAS. dus wat is standaard. uit mijn eigen ervaring kan ik wel stellen dat elke brand niet dezelfde is. bijvoorbeeld elke vliegtuigbrand is anders en elke inzet moet je goed bekijken op wat voor een manier je dit gaat aanpakken. elke type vliegtuig is anders, de manier van de crash is anders, weeromstandigheden en wind zijn altijd anders. enz enz. misschien daarom dat ik zelf een voorstander ben van op de spot beslissingen nemen al gelang de situatie .      

Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

Pompbediende,

Al eerder het verhaal besproken, toen in de topic over jullie nieuwe Mercedes. Wat willen jullie nou met dat mercedesje met allemaal extra zooi die nergens op thuis hoort? Een TS kan gewoon uitrukken en andere speciefieke zaken kunnen in een represief magazijn opgeslagen worden en eventueel met een Dienstbusje langs gebracht worden. Dit dienstbusje heb je vervolgens veel meer aan omdat deze overdags gebruikt kan worden door mogelijk dagdienst personeel en savonds voor cursus examamens oefeningen enz enz. Die onnodig dure aankoop waar de gemeenschap daar mee is opgezadeld zou gewoon bekend moeten worden dat het pure onzin is! Overal moet alles effiecient en daar word zomaar even een uit de kluiten gewassen GM aangeschaft, ernstige zaak. Ik hoop dat we snel regionale brandweer gaan worden zodat aan al die poppenkast een onzin gaat komen.


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #32 Gepost op: 30 april 2006, 22:38:28
Als je ook maar een leven met de Hv kan redden dan weegt die €350.000,00 daar niet tegen op


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #33 Gepost op: 30 april 2006, 23:19:00
Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

Pompbediende,

Al eerder het verhaal besproken, toen in de topic over jullie nieuwe Mercedes. Wat willen jullie nou met dat mercedesje met allemaal extra zooi die nergens op thuis hoort? Een TS kan gewoon uitrukken en andere speciefieke zaken kunnen in een represief magazijn opgeslagen worden en eventueel met een Dienstbusje langs gebracht worden. Dit dienstbusje heb je vervolgens veel meer aan omdat deze overdags gebruikt kan worden door mogelijk dagdienst personeel en savonds voor cursus examamens oefeningen enz enz. Die onnodig dure aankoop waar de gemeenschap daar mee is opgezadeld zou gewoon bekend moeten worden dat het pure onzin is! Overal moet alles effiecient en daar word zomaar even een uit de kluiten gewassen GM aangeschaft, ernstige zaak. Ik hoop dat we snel regionale brandweer gaan worden zodat aan al die poppenkast een onzin gaat komen.
Het mooie is dat we ook nog een PM hebben, waarmee we naar examens gaan enzo, en dus die HV/GM, wat een luxe hé, en dat ook nog is met een dubbele cabine  :). en  ik hoop dat die regionale brandweer  nog  even op zich laten wachten. Het zal er allemaal niet direct beter van worden, maar daar kom je dan vanzelf wel achter. maar goed dat is dan weer een andere topic als je daareen discursie over wilt voeren  ;) ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #34 Gepost op: 30 april 2006, 23:21:56
Als je ook maar een leven met de Hv kan redden dan weegt die €350.000,00 daar niet tegen op

En dat is natuurlijk flauwekul, want dan kunnen we op iedere brandweerpost ook wel een schuimbluswagen, een kraanwagen, een hoogwerker, een autoladder en een duikwagen neerzetten, want ooit zou een van deze voertuigen wel eens een leven kunnen redden.

We hebben in dit land ook te maken met risico-acceptatie. Dat houdt in dat we niet ALLES hoeven te kunnen behappen met ons materieel, maar voornamelijk datgene wat redelijkerwijs te verwachten valt in het verzorgingsgebied.

We moeten met zn allen wel die centen voor dergelijk materieel ophoesten, en de kosten mogen wel enigszins tegen de baten opwegen. Al is het af en toe inderdaad zo dat bij die ene beknelling een kraan op de HV bijvoorbeeld levensreddend had kunnen zijn, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

mvg
Guus


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 1 mei 2006, 10:10:07
Hier in de regio hebben we verschillende HV's hier volgt even een lijstje

471 HV2+ Wijdenmeren enkel
670 HV2 Bussum met manschappen cabine
672 HV3 Blaricum met manschappen cabine
676 HV2+ Hilversum enkel
771 HV2 Huizen enkel
772 HV2+ Muiden met manschappen cabine
775 HV2+ Laren met manschappen cabine
827 HV/HD Weesp met manschappen cabine
870 HV2 Naarden met manschappen cabine

Dus hier in de regio is het ook erg verdeelt. Ik weet dat Muiden Weesp en Laren de HV als zelfstandige eemheid gebruiken


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #36 Gepost op: 1 mei 2006, 10:37:56
Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

natuurlijk is dit de plek voor een discussie. wou alleen aangeven dat het een lange discussie kan worden. en een positief discussie over de zin van een dubbele cabine op een hulpverleningsvoertuig omdat dat de meeste reacties negatief zijn. maar dat is iedereen zijn goed recht. het enige wat ik daarbij vraag is even verder te denken en je niet vast te laten leggen op voorschriften en regeltjes die door mannetjes op een ministerie zijn bedacht. daarnaast zijn er plannen om de gehele hulpverlening op een andere manier te gaan invullen. en dit is vooral gericht op grootschalige inzetten bij rampen. gezien het feit dat veel korpsen door geldproblemen van gemeentes materieel en soms zelfs posten moeten inleveren. vind ik dat zorgbarend zeker als men straks veel meer actief bezig is in buurgemeentes. daarbij heb je nog een andere ontwikkeling, bij sommige korpsen worden de HV buiten dienst gesteld en niet meer vervangen door een HV maar door op de TAS een aanvullende pakket met hulpverleningsgereedschap te plaatsen. wel eens de MB1117 van Sint Maartensdijk in Tholen gezien met hier bovenop een steiger om bij een verongelukte vrachtwagen goed en veilig te kunnen werken. is dat straks niet de ontwikkeling die helaas op deze manier komen gaat. nou sorry dat ga mijn te ver. ik en ik denk toch nog veel van mijn collega's willen wel graag met goed en juist materieel werken. en niet met iets waar je eigenlijk niet mee uit de voeten kan. daarna heb ik het stukje over de TAS als voorbeeld willen gebruiken, maar dat is dus niet helemaal goed over gekomen. en het stukje over vliegtuigbrandbestrijding was tevens als voorbeeld bedoeld om aan te geven dat niet iedere brand hetzelfde is. ook al omdat daar het meeste van ervaring ligt. je kan mijn reactie een beetje zien als proberen de mensen wakker te schudden. zo van jongens en natuurlijk meisjes let op, die nieuwe plannen en voorschriften gaan over jullie. denk goed na. dan is een discussie over wel of niet een dubbele cabine en of dit wel binnen de voorschriften en richtlijnen mag toch eigenlijk een onzinning verhaal. toch.  ;)   
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief




Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #38 Gepost op: 1 mei 2006, 19:39:51
Hoort een HV-1 geen katrol te hebben ???
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!