Nieuwe brancherichtlijnen en de HAP

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijnen en de HAP  (gelezen 11419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lukas074

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2006, 12:56:20
Zit de discussie een t elezen, en inderdaad is het een richtlijn en geen wetgeving. Het zal toch bezopen wezen als je op een provinciale weg rijd en je rijd met O&G signalen en geen auto op de weg, dat je maar 100 gaat. Als de situatie daar is, ga je zo spoedig mogelijk ter plaatse. Kan me wel voorstellen als er verkeer is, dat de +20 km/h harder gaat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2006, 13:55:54
Zit de discussie een t elezen, en inderdaad is het een richtlijn en geen wetgeving. Het zal toch bezopen wezen als je op een provinciale weg rijd en je rijd met O&G signalen en geen auto op de weg, dat je maar 100 gaat. Als de situatie daar is, ga je zo spoedig mogelijk ter plaatse. Kan me wel voorstellen als er verkeer is, dat de +20 km/h harder gaat.

Het vervelende is dat de rechter wel handeld naar die richtlijn,en daar ook zijn strafmaat op vaststeld.Ook op een lege provinciale weg kan het verkeersbeeld in een keer veranderen.

Nee hoor, ben het niet met je eens  ;)

Volgens de brancherichtlijnen optische- & geluidssignalen spoedeisende medische hulpverlening zoals deze per 1 juli in zal gaan staat toch echt het volgende:

5.3. Maximumsnelheden
Op grond van artikel 91 van het RVV 1990 mogen voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het
RVV 1990, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van de dringende taak. Als gevolg hiervan
gelden er in principe dan ook geen maximumsnelheden voor voorrangsvoertuigen. Dit is een ongewenste
situatie, vanuit het oogpunt van de inzittenden in het voertuig en de algemene verkeersveiligheid.
Ten aanzien van de maximum snelheid van voorrangsvoertuigen is daarom het volgende bepaald:

•    De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 40 km/uur overschreden op lokale en provinciale wegen en op auto(snel)wegen.

•    Op woonerven wordt stapvoets gereden.

•    Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur.

•   Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch maximaal 50 km/uur worden gereden.

Wellicht verwarren jullie de snelheid op de vluchtstrook?

Mochten jullie interesse hebben dan wil ik best de brancherichtlijn in zijn geheel (pdf bestand) naar jullie toe mailen

Nee ik verwar helemaal niets, ;)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2006, 17:51:49
Geen idee, dit is wat wij te horen hebben gekregen, zal het nog eens nakijken, als ik op de post bent.

De richtlijnen wijken licht van elkaar af. Bij de brandweer wordt gesproken over een overschrijding van 20 km/u, ook op autosnelwegen etc.

De snelheden op de vluchtstrook wijken niet af.


thom

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2006, 03:17:58
Richtlijnen zijn voor de rechter zeker van belang.
En als de werkgever deze richtlijnen aan zijn personeel oplecht moet je je aan deze regel houden.


Donders

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2006, 15:19:26
Ik heb dan niet alles gelezen......maar ik mis toch de redenen, voor zo ver ik wel gelezen heb, om nog VEEL harder te kunnen/willen/moeten rijden...

Gegeven: je rijdt 120 km per uur, daar waar je 80 mag, over een afstand van 4km

Dan doe je er dus 2 min over....

Stel je gaat 160 rijden over dezelfde afstand

Dan doe je er dus 1,5 min over...

Is dat nou waar je de winst wilt behalen?



Mij is het het niet waard hoor. Bedenk ook hoe harder je rijdt hoe harder je moet remmen en ik heb altijd geleerd dat blijven rollen het beste is. En dat eigen veiligheid ALTIJD eerst komt.....

Voor mensen die zeggen ja maar de weg is leeg, ja zo ver jij kan zien. Maar hoeveel meters leg je af als je 160? In die tijd kan er een hoop veranderen.....


En dan over het rijden MET geluid waar het, volgens jou niet direct nodig lijkt, bedenk dan dat ALS het mis gaat je ALTIJD fout bent (meen ik). Dat wil je echt niet.


Dit is slechts mijn mening :D


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2006, 03:05:24
Ik ben het met je eens dat de veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers bovenalles gaat en je nooit roekeloos moet gaan rijden.

De belangrijkste tijdswinst pak je ook altijd bij de verkeerslichten en niet puur op snelheid, maar toch zal ik (waar dat mogelijk en verantwoord is) mijn snelheid aanzienlijk verhogen.
Die halve of hele minuut tijdswinst kan juist in een levensbedreigende situatie namelijk wel het verschil maken.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Karim

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2006, 03:29:59
Die halve of hele minuut tijdswinst kan juist in een levensbedreigende situatie namelijk wel het verschil maken.


Precies.

"Een hartstilstand leidt na 4 minuten tot hersenbeschadiging en na ongeveer 10 minuten tot de dood." (quotje hartstichting), dat zijn dus echt geen situatie's waarin je kan zeggen van "ach, 'n paar minutjes later ter plaatse is niet erg hoor, ik heb me tenminste keurig aan de richtlijnen gehouden"....


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2006, 10:41:58
voor de mensen die de brancherichtlijnen willen bekijken hieronder een link naar de site van de BVA waar de gehele brancherichtlijnen te lezen zijn:

http://www.beroepsverenigingambulancezorg.nl/nieuws/?id=323&mid=121

groeten fast-one


Freediver

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2007, 11:42:47
;D Om de verwarring kompleet te maken  ::)

De branche richtlijnen van 2002 is gemaakt voor de brandweer. En deze is nog steeds geldig voor deze groep.
(dit in verband met de zware voertuigen)

Voor de ambulance diensten, Hap's en politie is de nieuwe richtlijn = niet harder dan 40 km/u dan de geldende max snelheid.

gr Michel