'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)

Auteur Topic: 'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)  (gelezen 36629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
'Ramptoeristen/ amateurfotografen" toegenomen?

Naar de bovenstaande vraag ben ik wel nieuwsgierig hoe dat is in jullie regio.

Het is in deze regio, Zaanstreek-Waterland, mij namelijk erg opgevallen dat na de invoering van C en P2000 het aantal "Ramptoeristen/ Amateurfotografen/ niewsgierigen", veel meer is geworden dan in de Analoge tijd de Scannerluisteraars en fotografen, en scannerluisteraars die nieuwsgierig waren en ook kwamen kijken.

Zo valt het mij dus op dat veel mensen nu een Pager hebben, in vergelijking toen het analoog was. Als ik nu bij een incident sta, en mijn pager gaat opnieuw, dan kijk ik om me heen en zie ik zo een stuk of 8 a 9 personen naar de broekzak grijpen en er een pager uithalen. En ook het aantal amateurfotografen is zeker ongeveer verdubbeld.

Ook hoor ik regelematig bij een incident mensen om mij heen zeggen: "Ik zag op internet dat de brandweer hiernaartoe ging, dus dacht ik ga ook maar even kijken"(dat zagen ze dus op een P2000 Monitor).

Dit is gewoon even iets wat mij in deze regio erg opvalt, en ben wel nieuwsgierig hoe dit bij jullie is.
En als je stemt, reageer dan even waarom je dat hebt gestemd!  ;)
Mvg Jeroen :)




FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2006, 13:26:51
Je merkt het hier een klein beetje, een paar jongens van de jeugdbrandweer komen ook regelmatig kijken nu ze op internet kunnen zien of er ergens brand is.

Maar over het algemeen valt het reuze mee hier (is mijn ervaring ;) )
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2006, 15:16:05
Ik heb Ja gekozen, neemt niet een klein beetje toe, beetje heel erg....

ineens komen overal websites in de lucht (hier in rijnmond) en ineens fotografen die (het soms voor andere verpesten) uit het niets komen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2006, 15:18:55
Ja ik denk zeker weten dat het is toegenomen! Ik was er ''vroeger'' al bij, maar nu heb je bijna heel de jeugdbrandweer die met een fototoestel vooraan gaan staan, en overal foto's van maken! Dit is niet alleen voor de hulpverleners zeer storend en vervelend maar ook voor de goede fotograven die dus dan ook weg gestuurd worden (onder het motto, voor de een = voor de ander)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mrv

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2006, 16:49:06
Hier in Drenthe is het schering en inslag betreffende deze ramptoeristen, heb mezelf hier ook al eerder in overige topics over uit gelaten.

Wellicht bij iedereen inmiddels wel bekend dat er tussen deze "irritante" (sorry dat ik het zeg, maar denk dat wij als professionele fotografen in onze provincie er toch het meest last mee hebben) nogmaals "irritante" fotografen cq ramptoeristen en de politie als diverse aanvaringen zijn geweest. Ook zijn deze voorvallen allemaal bekend bij zowel ons als fotojournalist als de hulpverleners als de NVJ.

Maar in Drenthe zijn ze gelukkig nu bezig om weer extra streng op de politieperskaart te letten.

Voorvallen als een ongeval bij Borger, waarbij een bestelwagentje aan komt scheuren met daarin een manspersoon en een kind (circa 4 jaar). De auto uitgesprongen en doodleuk op enkele meters van het slachtoffer staan te fotograferen. Met in de ene hand een compact cameraatje en aan de andere hand zijn kind. Dit kan toch niet ??? Dat kind kan er wel een trauma aan overhouden. De BVD van de brandweer stond ook met verbazing naar het voorval te kijken.

Met diverse persbureau's in Groningen en Drenthe hebben we inmiddels ook al afgesproken om geen beeldmateriaal meer aan te nemen van 112-cowboys. Ook al krijgen we ze gratis !!! Voorheen maakten diverse bureau´s zich hier schuldig aan, noem geen namen, echter wie de schoen past trekke hem aan, foto´s aannemen en dan met eigen naamsvermelding uitzetten via het ANP, WFA of direct naar de Telegraaf. FOEI !! Nogmaals noem geen namen, maar zijn er genoeg die nu schaamrood om de kaken krijgen..........................   


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2006, 19:27:39
Ik heb op nee gestemd, Hier in de regio valt het opzich wel mee. Ik ben vrijwel altijd samen met een vriend van mij die de website voor brandweer eersel bijhoud. Hij is bij het korps dus ook goed bekend en mag meestal voor de afzettingen. Ik houd zelf 112eersel.nl bij en lever soms wat materiaal aan website`s van brandweerkorpsen uit de regio. Zelf moet ik meestal achter de afzettingen blijven. Maar dat maakt mij niks uit, verschil moet er zijn. Verder heb ik eigenlijk nog nooit andere fotograven gezien, op de professionele uit de buurt, bv. regionalebrandweereindhoven.nl en bij een groter incident komen er natuurlijk altijd wat meer toeschouwers, hobby/fotograafjes bij maar het valt hier reuze mee.


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2006, 19:29:21
Owjah en heel de buurt die uitloopt, Die vallen eigenlijk ook onder ramptoeristen, maar die zijn er al sinds er brandweer is.


Harry007

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2006, 20:19:47
Hier in Brabant Noord is het juist afgenomen, sinds pd5hw de analoge meldingen niet meer mag monitoren.

Ik heb zelf wel een pager aangeschaft, maar ik ga negen van de tien keer niet eens kijken, en als ik ga kijken is het meestal langsrijden en wegwezen, ik wil niemand in de weg staan.

Fotograferen doe ik ook niet, ik bel altijd een bekende van me die freelance voor de gelderlander werkt, en die gaat dan op pad.

Dan zie ik het wel in de krant.

Voor mij is het voornamelijk de nieuwsgierigheid wat er zoal te doen is.

Effe back on topic, hier in de buurt valt het enorm mee, denk ook dat ik een van de weinige ben met een pager voor de hobby.

Groeten
Harry007


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2006, 14:18:18
In zuid-Limburg is het sterk toegenomen, dus heb ik ja gestemd.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2006, 17:33:58
Ik hoor ook vaak bij incidenten dat mensen op een online monitor zagen of er wat was.
Maar ook in de analoge tijd waren er veel mensen die een scanner hadden.

Ik vind dat ze de online monitoren moeten verbieden, Ze wouden er voor zorgen dat er minder mensen op af kwamen maar dit is juist ver ergert.

Vroeger moest je constant een scanner bij je hebben om te weten of er iets loos was nu kan je op elk tijdstip zo alles in een keer bekijken wat er die dag gebeurt is.