'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)

Auteur Topic: 'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)  (gelezen 36766 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 8 mei 2006, 10:10:33
In mijn ogen is een brandweerman ook een hulpverlener. Hulpverleners hebben, nog meer als gewone burgers, de plicht om elkaar, maar ook anderen te helpen.

Als je als brandweerman ziet dat iemand gevaar loopt en je zegt er niets van ben je, sorry dat ik het zeg, geen knip voor de neus waard.

Henk



Hij kan wel zeggen kijk uit.. (wordt meestal toch niet geluistertd)maar daar is he tmee gedaan.. En daar voor is nog steeds de politie.. om op plaats incident de brandweer te assisteren bij mensne die daar lopen..

Waarom bestaat er anders politie?...

En ik vindt.. De brandweer is aan het  werk, en hebben geen tijd om op dingen te letten... iedere brandwacht die tp komt heeft wat te doen.
Politie die daar loopt behoort eigenwijze burgers weg te halen en fotografen zonder perskaart weg te halen en die met perskaart er te laten lopen met de medeling niet in de weg lopen. Hou een beetje afstand. De brandweer is bezig...

Ik heb ervaring met eigenwijze burgers (ik neem even voorbeeld burgers) en ik kan me ontzettend laaiend maken hierover... En zeker als de politie dood leuk door loopt, ja stel je voor anders worden ze nat door de sneeuw.(klinkt misschien hard maar het is soms wel zo althans komt het bij mij over)

Ik heb pas in een wacht een incident gehad er hing wat los aan een gevel van de milleniumtower (in Rotterdam) dat was de dag dat het zo hevige sneeuwde in Nederland.
De politie stond tp en hebben gevraagd om even de mensen of onder het afdak door te laten lopen of naar de overkant sturen en daar verder lopen.
Wij hebben het met lint afgezet.
En weetje wie er weer mensen de van onswerk terrein liep te halen, Ja wel ik en de bevelvoerder.. waar was de politie ja binnen op het bureau.
Wij hadden daar geen tijd voor... En toch moeste we het nu gaan doen.
Ik ben daar om hulp te verlenen. En niet om mensen weg te sturen, daar haden we geen tijd voor!

En een burger luister eerder naar een agent, dan een brandweerman. Dat is echt zo!
Een brandweerman en ambulancebroerder/chauff. hebben geen tijd om mensen uit de buurt te houden. Die zijn druk bezig.
Politie die meestal met veel mensen aanwezig is. Heeft daar meer de tijd voor.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #41 Gepost op: 8 mei 2006, 10:45:01
De moraal van dit verhaal is dat de meest eenvoudige oplossing het werken met cirkels is.

In cirkel 1 alleen hulpverleners, in cirkel 2 iedereen die daar aanwezig moet zijn inclusief (foto)journalisten met officiele politieperskaart en alles wat er verder niets te zoeken heeft buiten cirkel 2.
Dan heb je ook nooit discussies over veiligheid oid, want je mag er immers van uitgaan dat de mogelijke onveiligheid in cirkel 1 van toepassing is en dat de mensen binnen cirkel 2 in principe gewoon veilig hun werk kunnen doen.

Indien binnen cirkel 2 door de pers geen toereikende beelden gemaakt kunnen worden moet je als hulpdiensten ook zo flexibel zijn om gedurende een beperkte tijd (kwartier ofzo) de fotojournalisten en cameramensen onder begeleiding in cirkel 1 te laten werken als het daar veilig is.

Ik ben van mening dat je als brandweer/politie of GHOR er niets mee opschiet als je de relatie met de pers op het spel zet. Er zijn ook situaties waarin je als organisatie de pers weer heel goed nodig kunt hebben.

Gr
Erik


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #42 Gepost op: 8 mei 2006, 11:00:09
De moraal van dit verhaal is dat de meest eenvoudige oplossing het werken met cirkels is.

In cirkel 1 alleen hulpverleners, in cirkel 2 iedereen die daar aanwezig moet zijn inclusief (foto)journalisten met officiele politieperskaart en alles wat er verder niets te zoeken heeft buiten cirkel 2.
Dan heb je ook nooit discussies over veiligheid oid, want je mag er immers van uitgaan dat de mogelijke onveiligheid in cirkel 1 van toepassing is en dat de mensen binnen cirkel 2 in principe gewoon veilig hun werk kunnen doen.

Indien binnen cirkel 2 door de pers geen toereikende beelden gemaakt kunnen worden moet je als hulpdiensten ook zo flexibel zijn om gedurende een beperkte tijd (kwartier ofzo) de fotojournalisten en cameramensen onder begeleiding in cirkel 1 te laten werken als het daar veilig is.

Ik ben van mening dat je als brandweer/politie of GHOR er niets mee opschiet als je de relatie met de pers op het spel zet. Er zijn ook situaties waarin je als organisatie de pers weer heel goed nodig kunt hebben.

Gr
Erik
Hetgeen ik me dan alleen afvraag is of de hulpdiensten tijdens een inzet sowieso tijd hebben om mensen van de pers te begeleiden, ik denk van niet en ik ben van mening dat dit ook zeker geen taak van de hulpdiensten is.

Hier in Zoetermeer  merk ik wel dat het aantal fotografen toe is genomen door de komst van P2000, er komen steeds meer fotografen bij en het gebeurd nu al dat er gewoon teveel fotografen lopen bij een incident. Laatst heb ik het bij een zeer grote brand in Pijnacker meegemaakt, of men nou een politieperskaart had of niet, de fotografen en cameraploegen werden gewoon achter het lintje gezet waar iedereen stond omdat het gewoon te druk werd. Ik weet niet hoe dit zich gaat ontwikkelen in heel Nederland en of dit in andere regio's ook gebeurd maar wellicht gaan we er binnen een aantal jaar wel naartoe dat alleen officiele fotografen nog binnen de linten mogen komen om foto's te maken. Op een gegeven moment is er namelijk geen overzicht meer te houden!

Gr. RIcardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #43 Gepost op: 8 mei 2006, 11:17:24
Hetgeen ik me dan alleen afvraag is of de hulpdiensten tijdens een inzet sowieso tijd hebben om mensen van de pers te begeleiden, ik denk van niet en ik ben van mening dat dit ook zeker geen taak van de hulpdiensten is.
Gr. RIcardo

Werd hier bij een grote brand onlangs gedaan door iemand van de politie nadat 'brand meester' gegeven was. Werkte prima, maar ik ben met je eens dat het sterk van de situatie af kan hangen of zoiets mogelijk is. Daarom ook in eerste instantie gewoon werken met twee cirkels en pas als er mogelijkheden zijn of verzoeken komen en na goedkeuring vanuit bijvoorbeeld een CTPI, onder begeleiding en voor een beperkte tijd pers toestaan binnen cirkel 1.

Gr
Erik


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 8 mei 2006, 13:58:35
Hetgeen ik me dan alleen afvraag is of de hulpdiensten tijdens een inzet sowieso tijd hebben om mensen van de pers te begeleiden, ik denk van niet en ik ben van mening dat dit ook zeker geen taak van de hulpdiensten is.

Hier in Zoetermeer  merk ik wel dat het aantal fotografen toe is genomen door de komst van P2000, er komen steeds meer fotografen bij en het gebeurd nu al dat er gewoon teveel fotografen lopen bij een incident. Laatst heb ik het bij een zeer grote brand in Pijnacker meegemaakt, of men nou een politieperskaart had of niet, de fotografen en cameraploegen werden gewoon achter het lintje gezet waar iedereen stond omdat het gewoon te druk werd. Ik weet niet hoe dit zich gaat ontwikkelen in heel Nederland en of dit in andere regio's ook gebeurd maar wellicht gaan we er binnen een aantal jaar wel naartoe dat alleen officiele fotografen nog binnen de linten mogen komen om foto's te maken. Op een gegeven moment is er namelijk geen overzicht meer te houden!

Gr. RIcardo

Van menig ben ik dat Rotterdam en Zuid holland zuid met de pers goed omgaan.
Voornamelijk Zuid holland Zuid goeie persalarmering en persvoorlichter(ster) is meestal ook ter plaatse.
En samen werking pers en politie is daar heel goed. We mogen overal lopen, behalve de plekken die is aangeven (sporen, of iets wat kan instorten) en als er een schietpartij is eerste ring. TR en waar het incident zich afspeeld en tweede ring. agenten pd beheerdes chef van dienst en de pers. en derde ring kijkers.
Rotterdam is de medewerking van politie ook goed. Wel soms kleine puntjes maar oke, er zijn wel eens dingen dat ze ons neer zetten en dan zien we niks. overleg met voorlichting, voorlichting naar chef van dienst en meestal komt dat helemaal goed.

En Ricardo... Haaglanden is wat moeilijker met fotograven cameramensen, ik kan me daar nog eens een goeie bonje mee herinneren.
Hun hebben het niet zo met pers, helaas voor hun maar ze zullen er toch mee moeten leven.
Ik ben ook blij dat ik er nooit naar toe hoef  ;D ;D


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 8 mei 2006, 16:37:07
En Ricardo... Haaglanden is wat moeilijker met fotograven cameramensen, ik kan me daar nog eens een goeie bonje mee herinneren.
Hun hebben het niet zo met pers, helaas voor hun maar ze zullen er toch mee moeten leven.
Ik ben ook blij dat ik er nooit naar toe hoef  ;D ;D
Ik weet het remon ze zijn daar al veel strakker/strenger in geworden de laatste jaren maar ik heb er gelukkig geen last van.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 8 mei 2006, 16:48:29

Als je als brandweerman ziet dat iemand gevaar loopt en je zegt er niets van ben je, sorry dat ik het zeg, geen knip voor de neus waard.

Henk


Ik mag toch hopen dat jij je woorden nu in gaat trekken,en eens goed gaat beseffen wat je nu hebt gezegt want dit slaat werkelijk helemaal nergens op.Dag in dag uit stellen wij als hulpverleners ons leven in de waagschaal voor een ander,maar daarom zijn wij nog steeds geen veredelde kinderjuffen.Een fotograaf is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag,daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.Die verantwoording wens ik geen eens te hebben.Ieder wel nadenkend mens kan toch beseffen dat wij niet voor niets met beschermende kleding daar lopen,of moeten we dat ook nog uitgaan leggen?

Bericht aangepast wegens ontoelaatbare persoonlijke aantijging. Persoonlijke frustraties kunnen per PM geuit worden.

Anneke

Moderator


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2006, 16:54:58
De moraal van dit verhaal is dat de meest eenvoudige oplossing het werken met cirkels is.

In cirkel 1 alleen hulpverleners, in cirkel 2 iedereen die daar aanwezig moet zijn inclusief (foto)journalisten met officiele politieperskaart en alles wat er verder niets te zoeken heeft buiten cirkel 2.
Dan heb je ook nooit discussies over veiligheid oid, want je mag er immers van uitgaan dat de mogelijke onveiligheid in cirkel 1 van toepassing is en dat de mensen binnen cirkel 2 in principe gewoon veilig hun werk kunnen doen.

Indien binnen cirkel 2 door de pers geen toereikende beelden gemaakt kunnen worden moet je als hulpdiensten ook zo flexibel zijn om gedurende een beperkte tijd (kwartier ofzo) de fotojournalisten en cameramensen onder begeleiding in cirkel 1 te laten werken als het daar veilig is.

Ik ben van mening dat je als brandweer/politie of GHOR er niets mee opschiet als je de relatie met de pers op het spel zet. Er zijn ook situaties waarin je als organisatie de pers weer heel goed nodig kunt hebben.

Gr
Erik
Kijk,en dit vindt ik nu een hele mooie oplossing.Zo kan de hulpverlener goed zijn werk doen,en de fotografen kunnen hun werk doen op het moment dat het beste gechikt voor is,en ook nog onder begeleiding perfect


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2006, 17:41:02
Ik mag toch hopen dat jij je woorden nu in gaat trekken,en eens goed gaat beseffen wat je nu hebt gezegt want dit slaat werkelijk helemaal nergens op.Dag in dag uit stellen wij als hulpverleners ons leven in de waagschaal voor een ander,maar daarom zijn wij nog steeds geen veredelde kinderjuffen.Een fotograaf is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag,daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.Die verantwoording wens ik geen eens te hebben.Ieder wel nadenkend mens kan toch beseffen dat wij niet voor niets met beschermende kleding daar lopen,of moeten we dat ook nog uitgaan leggen?

Bericht aangepast wegens ontoelaatbare persoonlijke aantijging. Persoonlijke frustraties kunnen per PM geuit worden.

Anneke

Moderator


Ik vindt dit duidelijk uitgelegd!


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 8 mei 2006, 17:42:31
Ik weet het remon ze zijn daar al veel strakker/strenger in geworden de laatste jaren maar ik heb er gelukkig geen last van.

Gr. Ricardo

Houden zo  ;)