Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 11 mei 2006, 00:06:21

maar Henk ik zou ook niet durven te beweren ....... ;D

Maar henk zit jij zelf ook in de reguliere hulpverlening en word je  regelmatig   geconfronteerd met fotografen ?
Ik zag dat je bij de reddingsbrigade zat?
Zoveel fotografen zullen er wel niet naast je staan als je op het water bezig bent ?  :P

Ik ben reuze blij met fotografen. Ik ken er een goed, een hele goede die veel verstand heeft van alles dat vaart. Brengt regelmatig hulpverleners/handhavers in verlegenheid.

Dat is de taak van de fotograaf. Dat houdt je scherp. Als iedereen beweert dat een schip gezonken is doordat het te zwaar beladen was en jij maakt foto's van constuctie fouten...

Als je foto's maakt van een dronken binnenvaart schipper die van z'n schip af getrokken wordt en je kandaarbij  zelf ook klappen krijgen...

Als de hele santekraam in het geintje van de "persbijeenkomst op het buro" trapt en jij blijft achter om vervolgens te kunnen fotograferen dat de agent die zelfmoord gepleegd heeft in Hilversum met een hoogwerker uit het raam wordt gehaald...

Dan heb ik daar alle bewondering voor. Dat doet ie man voor z'n werk. Van mij mag tie altijd mee varen.

Henk


112Owolde

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 11 mei 2006, 01:03:57
In die discussie waar jij op doelt werdt op een normale,maar wel pittige manier van gedachte gewisseld.Maar er werdt voor de zoveelste keer een discussie doodgelegt door ingrijpen van een moderator.Wat op dat moment totaal niet nodig was.

Dat schijtn te horen bij de dictatuur die er hier op dit forum tegenwoordig heerst onder de mods. Zodra het ook maar niet op hun manier gaat, "snoeren ze je de mond" en moet de discussie (wat is het nut eigenlijk ook alweer van een forum?) maar worden gevoerd per PM.

 ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #102 Gepost op: 11 mei 2006, 01:15:08
Dat schijtn te horen bij de dictatuur die er hier op dit forum tegenwoordig heerst onder de mods. Zodra het ook maar niet op hun manier gaat, "snoeren ze je de mond" en moet de discussie (wat is het nut eigenlijk ook alweer van een forum?) maar worden gevoerd per PM.

 ::)

"hun manier"? wat is dan jouw manier? Het over van alles hebben, behalve het onderwerp? Als het maar nergens over gaat? Daar hadden we al wat op gevonden en daar verwijs ik je ook gaarne naar: het kippehok!

Henk


Karim

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 11 mei 2006, 01:25:36
wat heeft het voor een zin om dit topic vol te proppen met foto's die niet kunnen, of webmasters belachelijk maken?
Zoals ik al zei heeft dit toch weinig effect. Het werkt zelfs omgekeerd. Die webmasters zien hun bezoekersaantallen tot in grote hoogte stijgen! Dit motiveerd ze misschien alleen maar meer om dit soort foto's te plaatsen.
Wat meer effect zou hebben is (wat ik ook al eerder aangaf) een mail sturen naar die webmaster/ fotograaf. Maak daarin kenbaar wat je ervan vind en wacht een reactie af.


Om daar nog heel even op terug te komen, ik begrijp je manier van denken, maar de "oplossing" die je in je hoofd hebt werkt op die manier niet echt.

Als ik een site zou hebben en daar 'n foto zou plaatsen die "niet zou kunnen" en dat zou gezien worden door iemand van het forum.
Dan zou diegene volgens jou dat dus niet online moeten zetten, en mij 'n mailtje sturen van "dat kan niet".

Maaar.... op die manier krijg ik enkel 1 zeurmailtje van "dat kan niet" ,terwijl als diegene dat op internet zou zetten, en veel meer mensen zouden dat zien, dan zou mijn site inderdaad even meer bezoekers trekken, maar waarschijnlijk ook veel meer commentaar, veel meer "dat kan niet mailtjes" dus.
En waar iemand zich van 1 mailtje meestal niet zo veel aan trekt kan die bij bijv. 10 van die "dat kan niet mailtjes" wel inzien dat dat inderdaad niet gaat.

Snappie  :D

Ik ken er een goed, een hele goede die veel verstand heeft van alles dat vaart. Brengt regelmatig hulpverleners/handhavers in verlegenheid.

Dat is de taak van de fotograaf. Dat houdt je scherp. Als iedereen beweert dat een schip gezonken is doordat het te zwaar beladen was en jij maakt foto's van constuctie fouten...


Maar dan moet die fotograaf ook verstand hebben van zaken, en niet meer wat gokken en plaatjes gaan op internet gaan zetten om te kijken of daar inderdaad een discussie over komt.

Ik heb ook wel 's irritante fotograven door de politie weg laten sturen omdat ze te dicht bij kwamen en ik (en collega en de patient) het gewoon hinderlijk vond dat iemand met zo'n flitsding bovenop ons werk moest gaan staan.
Een fotograaf hoeft mij niet scherp te houden, dat doen m'n collega's wel. Als ik iets verkeerd zou doen of iets niet zeker weet dan kunnen zij daar commentaar op geven, zij hebben tenslotte verstand van zaken, die fotograaf in de meeste gevallen niet, die wil gewoon leuke plaatjes.

Het zelfde geld voor jou boot voorbeeld, die fotograaf moet dan wel verstand hebben van "constuctie fouten".


112Owolde

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 11 mei 2006, 01:49:41

"hun manier"? wat is dan jouw manier? Het over van alles hebben, behalve het onderwerp? Als het maar nergens over gaat? Daar hadden we al wat op gevonden en daar verwijs ik je ook gaarne naar: het kippehok!

Henk

Dat een paar reactie's in een topic off-topic zijn, betekend meteen maar dat de hele discussie weg is??? Het lijkt in mijn ogen net of word er de laatste tijd op het forum in bepaalde onderwerpen gelijk "gesnoerd" als het even niet in het zin gaat van de mods. Maar ik kijk er mischien weer anders tegen aan.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #105 Gepost op: 11 mei 2006, 02:53:18
Dat schijtn te horen bij de dictatuur die er hier op dit forum tegenwoordig heerst onder de mods. Zodra het ook maar niet op hun manier gaat, "snoeren ze je de mond" en moet de discussie (wat is het nut eigenlijk ook alweer van een forum?) maar worden gevoerd per PM.

 ::)
Dat een paar reactie's in een topic off-topic zijn, betekend meteen maar dat de hele discussie weg is??? Het lijkt in mijn ogen net of word er de laatste tijd op het forum in bepaalde onderwerpen gelijk "gesnoerd" als het even niet in het zin gaat van de mods. Maar ik kijk er mischien weer anders tegen aan.
Overdrijven is ook weer een vak.... Discussies worden door ons niet afgekapt omdat wij dat nou zo leuk vinden, het is ook absoluut geen dictatuur, tenminste, ik mag hopen van niet ::), het gaat om de discussie, de discussie mag gevoerd worden..het gaat om de bijdragen die daar helemaal niets mee te maken hebben.... zoals die hierboven van jou...dat zijn de dingen die je veel beter via PM kunt doen, zodat je niet de aandacht van de discussie afhaalt.  Dan kun jij natuurlijk weer zeggen "Het gaat weer niet zoals de mods willen dus dicteren ze dat het anders moet" maar ik kan met de grootste wil ter wereld me toch geen enkele relatie met het onderwerp voorstellen bij deze 2 berichten..... en op zich vind ik dit een interessant onderwerp...

 Het gaat over het verschil van inzicht mbt de vrijheden die eenieder heeft en in hoeverre men van die vrijheden gebruik maakt of zou moeten maken/mogen, en wat de een wil komt niet overeen met wat de ander vindt.... als men elkaar dan probeert te overtuigen van het eigen standpunt, zonder het gooien met modder, en zonder het beledigen van anderen, zal er geen moderator ingrijpen. Dat is namelijk waar een forum voor bedoeld is.......

Weer een hele lap tekst, en eigenlijk kan ik het met 2 woorden samenvatten ;)...ONTOPIC alstublieft
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 11 mei 2006, 08:30:48

Een fotograaf hoeft mij niet scherp te houden, dat doen m'n collega's wel. Als ik iets verkeerd zou doen of iets niet zeker weet dan kunnen zij daar commentaar op geven, zij hebben tenslotte verstand van zaken, die fotograaf in de meeste gevallen niet, die wil gewoon leuke plaatjes.

Het zelfde geld voor jou boot voorbeeld, die fotograaf moet dan wel verstand hebben van "constuctie fouten".

Dat heeft tie! Daarom wist hij wat hij hoe moest fotograferen...

Scherp houden doen de collega's niet. Niet op de manier waarop ik bedoel. Alleen al de gedachte al dat de aandacht van de collega's voldoende zou zijn de belangen van het publiek te waarborgen.

Het minachtend "fotografen  denken alleen aan hun plaatjes" is daar ook een goed voorbeeld van. Weet jij veel dat ze dmv die plaatjes misstanden aan de kaak kunnen stellen. Misstanden komen immers bij de politie nooit voor, daar zorgen de collega's wel voor!

Je vind ook vast niet dat het publiek recht heeft om haar politie te controleren.

Die opvattingen maken me nu juist zo bang, en overtuigen me van het feit dat er fotografen moeten kunnen blijven fotograferen zonder bemoeienis. Als er echt iets niet kan, moet er ingegrepen worden na publikatie, op basis van wetgeving en niet opgrond dat er - om wat voor reden dan ook- weer iemand gevonden wordt die iets ontdekt heeft waardoor de foto's in zijn ogen "niet kunnen".  Er is altijd wel iemand te vinden die iets tegen een foto heeft en waar stopt dit.

De rechter oordeelt in Nederland of iets kan of niet en is de enige aangewezen instantie om iemand op z'n vingers te tikken. En dan de verbazing als ik gewoon zeg dat ik vind dat fotografen hun gang mogen gaan! Ik krijg steeds de indruk dat veel mensen liever niet in een democratie zouden leven.

Henk


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #107 Gepost op: 11 mei 2006, 09:10:20
Ik ben reuze blij met fotografen. Ik ken er een goed, een hele goede die veel verstand heeft van alles dat vaart. Brengt regelmatig hulpverleners/handhavers in verlegenheid.

Dat is de taak van de fotograaf. Dat houdt je scherp. Als iedereen beweert dat een schip gezonken is doordat het te zwaar beladen was en jij maakt foto's van constuctie fouten...

Als je foto's maakt van een dronken binnenvaart schipper die van z'n schip af getrokken wordt en je kandaarbij  zelf ook klappen krijgen...

Als de hele santekraam in het geintje van de "persbijeenkomst op het buro" trapt en jij blijft achter om vervolgens te kunnen fotograferen dat de agent die zelfmoord gepleegd heeft in Hilversum met een hoogwerker uit het raam wordt gehaald...

Dan heb ik daar alle bewondering voor. Dat doet ie man voor z'n werk. Van mij mag tie altijd mee varen.

Henk

Dat je blij bent dat altijd en overal een fotograaf bij is weet ik nou wel  ;D
Maar de vraag was of je ook uit de praktijk praat. En dan bedoel ik dus minimaal 1x per week en niet 3x in je hele loopbaan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Karim

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 11 mei 2006, 14:04:35
Dat heeft tie! Daarom wist hij wat hij hoe moest fotograferen...

Scherp houden doen de collega's niet. Niet op de manier waarop ik bedoel. Alleen al de gedachte al dat de aandacht van de collega's voldoende zou zijn de belangen van het publiek te waarborgen.

Het minachtend "fotografen  denken alleen aan hun plaatjes" is daar ook een goed voorbeeld van. Weet jij veel dat ze dmv die plaatjes misstanden aan de kaak kunnen stellen. Misstanden komen immers bij de politie nooit voor, daar zorgen de collega's wel voor!

Je vind ook vast niet dat het publiek recht heeft om haar politie te controleren.

Die opvattingen maken me nu juist zo bang, en overtuigen me van het feit dat er fotografen moeten kunnen blijven fotograferen zonder bemoeienis. Als er echt iets niet kan, moet er ingegrepen worden na publikatie, op basis van wetgeving en niet opgrond dat er - om wat voor reden dan ook- weer iemand gevonden wordt die iets ontdekt heeft waardoor de foto's in zijn ogen "niet kunnen".  Er is altijd wel iemand te vinden die iets tegen een foto heeft en waar stopt dit.


Als ie inderdaad die kennis heeft (van die constructiefouten bijv.) dan is dat prima, en dan is het inderdaad goed dat ie dat aan de kaak stelt door middel van foto's.

Maar je heb 't nu steeds over het controleren van de hulpdiensten en democratie, en de "belangen van het publiek te waarborgen" enzo, en dat allemaal door 'n paar fotograven.....  ::)
Jij gaat ze al vergelijken met de rechter, en dat zij ook maar een "aangewezen instantie moeten zijn om iemand op z'n vingers te tikken"  ::)

Zon fotograafje houdt mij echt niet scherp hoor, die heeft vaak helemaal geen verstand van zaken, en mijn collega's wel, en reken maar dat die mij scherp houden, ik ben als 19 jarige dit wereldje ingerold, en dan wordt echt wel elke stap die je doet in de gaten gehouden door minstens 3 ervaren collega's... 
Niet dat daar iets mis mee is overigens, zij zijn degene die mij moeten aansturen. Maar dat is dus niet de taak van zo'n fotograaf.

En zeker niet 't gros van de fotograven die hier in mijn regio rondrennen. Bij elk incident komen d'r zwermen van die 13-17 jarige sensatiegeile pubertjes aangerend, al dan niet met 'n hesje brandweerfotograaf en dat is gewoon uitermate irritant.

Als wij bezig zijn met 'n klein meisje dat voor d'r huis op d'r fietsje is aangereden door 'n auto en d'r moeder staat er huilend bij, helemaal over de toeren, waarom moeten dan daar dan van dichtbij foto's gemaakt worden ??
Waren moeten ze dan in de struiken en bosjes klimmen om maar 'n dichtbij mogelijk foto te maken ?? Dat ze lekker oprotten, dat ze dat arme kindje met rust laten, en ook die huilende moeder heeft echt geen behoefte aan dat al geflits om d'r heen, en ze wil zo ook vast niet op internet komen te staan.

Maar als wij dan die fotograafjes laten wegsturen zijn wij weer de boeman want de fotograven, die dus geen verstand van zaken hebben, zijn nu opeens de "aangewezen instantie om ons op de vingers te tikken"...

Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, uiteraard zijn er ook fotograven die wel weten waar ze mee bezig zijn, en wel respect hebben voor de gewonde medemens. Als 90-8 (die ook in dit topic post) bij een incident foto's komt maken zal hier zich daar niemand aan storen, van hem weten we dat hij 'n professioneel brandweerman is, en dat hij weet hoe wij en zijn collega's denken, en wat wel en niet kan.

Maar helaas komen d'r steeds meer jonge fotograafjes bij die alles voor hun plaatje willen doen, om dat maar zo snel mogelijk op weer 'n nieuwe 112site te kunnen zetten.


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 11 mei 2006, 16:32:19
Even namens Kazerne Willem:

Door een kennis ben ik erop gewezen dat er hier een discussie
loopt over de foto die we geplaatst hebben op onze web-log: http://kazernewillem.web-log.nl/
We zijn nog al verbaasd op het aantal reactie's wat er is los gekomen.
Ten eerste laat het voorop stellen dat het plaatsen van deze foto, niet is gedaan om de kijkcijfers.
Misschien draait het daar bij jullie om maar bij ons zeker niet.
Er is ook overwogen of de foto geplaatst kon worden, en de foto's worden pas gemaakt als er tijd voor is,
het echte werk gaat natuurlijk voor. De persoon die deze foto heeft gemaakt is direct bij aankomst met de
reanimatie begonnen en hier zo'n 10 minuten mee door gegaan,
daarna heeft een andere brandwacht het over genomen, en zo lossen we elkaar af.
Het gaat niet om de nieuwswaarde. Deze site is niet echt een nieuwspagina.
We proberen zo goed mogelijk de dagelijkse aktivitieten van brandweer Amsterdam en in het bijzonder kazerne Willem weer te geven,
en tja een reanimatie is iets wat we vaak doen. De foto brengt goed in beeld hoe hard er gewerkt word door veel mensen
om een leven te redden van een ander. En ja het is geen leuke foto, maar het is ook geen leuk klusje,
(het gaat ons ook niet in de koude kleren zitten) maar het hoort er wel bij, en dat willen we zo af en toe ook laten zien.