Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 785894 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1170 Gepost op: 6 juli 2011, 10:17:57
Is misschien wel zo, maar een foto waarop je bloed ziet en de ernst van de situatie ziet vind je weer niet kunnen:

Dus hou je weinig over als we jouw maatstaven gaan gebruiken. Niet dat ik je persoonlijk aanval, maar als je eerst zegt dat je geen shockerende foto's wilt zien en daarna zegt dat een foto waarop je weinig ziet niks toe vind voegen, vraag ik me af wat voor foto je wél wilt zien.


Ten eerste: je haalt citaten aan van twee verschillende deelnemers aan de discussie, de tweede is niet van mij afkomstig. Maar dat terzijde.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik vind foto's met details van levensreddend handelen cq shockerende foto's niet acceptabel vanwege de impact die de beelden kunnen hebben.
Foto's van een woning (of er nu wel of niet wat is te zien) vind ik niet kunnen vanwege de privacy. en dan vanuit de fotograaf bekeken: wat heeft het voor meerwaarde om deze te plaatsen? En dat je er echt niet omheen kunt vind ik onzinnig.

Wat kan dan wel? foto's van de plaats incident nadat slachtoffers zijn geholpen. Die foto's geven vaak voldoende aan wat er gebeurd is.

Kijk, en dan krijg je natuurlijk de discussie: kan een foto van een woningbrand dan wel. Tsja. Ik zou zeggen: als de woning aan de buitenzijde duidelijk beschadigd is dan kan het, simpel om de reden dat de privacy dan niet meer te waarborgen is. De straat staat overal op p2000 en de schade geeft duidelijk aan waar de brand was.

Maar goed. Ik snap ook wel dat zoals ik de richtlijnen zou opstellen het fotograferen van HV wel erg ingewikkeld wordt   :-\ en ik wil daar dan ook niet mee zeggen dat de regels maar eens veranderd moeten worden. Wat ik wil aangeven is dat ik het idee heb dat er soms wel erg makkelijk foto's online worden gezet, of in andere media.

Dit zo schrijvend realiseer ik me ook waarom ik geen HV fotograaf ben maar wel de HV.  :D

Dan ben je toch echt slecht op de hoogte. Zolang je op openbaar terrein staat mag dit inderdaad. Of het wenselijke is is een tweede.

Inderdaad, ik ben slecht op de hoogte omdat ik geen fotograaf ben. Maar dan zou ik wel eens een goede onderbouwing willen hebben. Weet iemand hierover informatie te vinden? Want ik denk toch echt dat het niet is toegestaan. De reden waarom ik dat denk is dat het volgens mij een vorm van huisvredebreuk is. Ik haal even wat voorbeelden aan om dat duidelijk te maken;

Een "fotograaf" die foto's maakte van zijn ontklede buurvrouw in de achtertuin werd bestraft.
Een "fotograaf" die op het strand foto's maakte van (deels) naakte mensen werd bestraft.
Een stalker die enkel en alleen maar steeds voor een huis stond te kijken werd bestraft.

Helaas weet ik geen bronnen te noemen van deze voorbeelden, behalve dan "nu.nl"
Maar op basis van welke wetten zijn deze mensen dan bestraft?

Als het inderdaad zou mogen zou ik dus met mijn camera foto's mogen maken van elke binnenkant van elk huis, als ik dat maar vanaf buiten doe. Dus door de deur, door de openstaande brievenbus, door het raam. Bij een huis wat direct aan de stoep staat mag ik dus mijn camera voor het raam houden en op het gemakje foto's gaan staan maken?
Sorry, maar het lijkt me erg sterk. Als het wel zo is dan gaat er bij deze een wereld vol verbazing voor me open...

Begrijp me niet verkeerd, ik keur het werk van HV fotografen zeker niet af, het is zelfs zo dat ik in het recente verleden foto's heb gebruikt voor een stukje hulp bij verwerking. Maar ik wil begrip creeren bij fotografen voor het feit dat niet-fotografen wel eens anders kunnen reageren op hun product dan verwacht werd. Zie daarvoor dan ook weer het topic "bedreiging tijdens incident"
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #1171 Gepost op: 6 juli 2011, 10:32:42
Allereerst excuses dat ik je dacht te citeren maar per abuis jenema11 selecteerde.

Citaat
Wat kan dan wel? foto's van de plaats incident nadat slachtoffers zijn geholpen. Die foto's geven vaak voldoende aan wat er gebeurd is.

Het probleem is dat de meeste media niet geïnteresseerd zijn in foto's waar slechts een leeg autowrak te zien is, het is juist nieuws op het moment dat de hulpdiensten daar aan het werk zijn.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1172 Gepost op: 6 juli 2011, 10:38:39
Ja, dat is zo, media willen de beste foto's want dat trekt veel kijkers. En dat is natuurlijk ook het lastige. Media en dus de fotografen zoeken daarom vaak de rand op van wat wel en niet kan.

Kijk, ik weet ook wel dat mijn ideeen over de hv fotografie niet helemaal zijn wat de gemiddelde nl-er ervan vindt maar ik vind het wel eens leuk om hier ook de andere kant te benoemen. Het zet wellicht aan het denken en daar zijn dit soort topics toch voor bedoeld!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1173 Gepost op: 6 juli 2011, 10:58:06
Het is gewoon een afweging die je zelf dient te maken en dat is in de meeste gevallen telkens weer anders. Als voorbeeld een ongeval hier van de week waarbij een automobilist moest uitwijken voor een plots de weg opgaande fietsster, waarbij de fietsster geraakt werd en de vrouw in een uitwijkpoging tegen een boom aan reed. Het incident was maar vanaf één zijde te fotograferen, waarbij vanaf de locatie waar je foto's kon maken je eigenlijk constant het slachtoffer in beeld zou hebben. Bovendien lag tussen de auto en de plek voor de fotografen ook nog eens het 9-jarige meisje op de grond, behandeld door ambulancepersoneel. Omdat er op dat moment gewoon ethisch gezien geen goede foto's gemaakt konden worden, zijn de meeste camera's op dat moment ook niet gebruikt. Pas toen de twee slachtoffers afgevoerd waren, was het weer mogelijk om foto's te maken waarbij de slachtoffers niet direct in beeld waren.

Naast dat je het zelf kunt inschatten van wanneer je wel en wanneer je niet met je camera bezig moet zijn, kwam er vanuit de politie ook het dringende verzoek om even geen foto's te maken. In dat soort gevallen kun je er voor kiezen om het wél te doen en je goede contacten te verspelen of gewoon even te wachten totdat de slachtoffers zijn afgevoerd. Uiteindelijk koos ik voor dat laatste (uiteraard) en dat leverde nog een aantal interessante praatjes op met de agenten die ter plaatse waren, alsmede de VOA. Wie op zo'n moment meewerkt, kan ook veel medewerking terug krijgen.

Jammer voor de media dan dat er wat minder plaatjes zijn van de brandweer in actie, maar soms heb je dat soort dingen dan maar even te respecteren. En ik begrijp dat dat soms lastig is, omdat de meeste mensen hier denk ik ook fotograferen om naast het vastleggen van het nieuws ook het werk van de hulpdiensten in beeld te brengen.

En wat betreft het wel of niet in beeld brengen van een woning. In sommige gevallen is het onmogelijk om de woning niet in beeld te hebben. Denk aan b.v. een woningbrand waarbij slachtoffers zijn. Enkel brandweermannen die bezig zijn met blussen of hulpverleningsvoertuigen fotograferen is een optie, maar uiteindelijk mis je dan wel dat gene wat belangrijk is: het nieuws in beeld brengen.

(Voor de mensen die willen weten over welk incident ik het heb, klik)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1174 Gepost op: 6 juli 2011, 10:59:35
Hoe er ook gefotografeerd wordt, is zeker sterk afhankelijk van alles en iedereen die interesse heeft in de media.
Het klinkt hard, maar mensen willen nou eenmaal zelf de wat "betere" nieuwsfoto's/beelden zien.

Een foto van een leeg autowrak interesseerd echt bijna niemand. Een foto van het wrak, waar de hulpdienst druk bezig zijn
een slachtoffer te bevrijden, dát trekt de aandacht bij iedereen.

En ja, dan bedoel ik iedereen die ook maar de krant leest, het nieuws kijkt en nieuws volgt via internet en andere social media.
Het is lekker makkelijk om alles op de fotografen te gooien, maar heel media-volgend Nederland speelt daarin nog een véél grotere rol!....

En nee, nou ben ik heus geen voorstander dat iedereen nu volop slachtoffers etc. in beeld brengt. Zolang je gewoon met gezond verstand
je plaatjes schiet, is er niks aan de hand. Heb je geen gezond verstand? Blijf dan lekker thuis!  ;D


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1175 Gepost op: 6 juli 2011, 11:06:35
Het is lekker makkelijk om alles op de fotografen te gooien, maar heel media-volgend Nederland speelt daarin nog een véél grotere rol!....


Zeker, het is een wisselwerking, een vraag en aanbod verhaal wat niet meer terug te draaien is. Mediavolgers bepalen de "kijkcijfers" en die zijn weer van belang voor de fotografen...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1176 Gepost op: 6 juli 2011, 11:19:32
Inderdaad een onderwerp waar de meningen toch nooit op 1 lijn komen omdat er zoveel invalshoeken zijn. Je hebt immers te maken met wat de lezer/kijker wil zien op internet/tv en in de krant en dientengevolge dus wat de media verlangen van hun fotografen/filmers.

Anderzijds heb je te maken met sterk uiteenlopende meningen over wat nog wel en wat nog niet kan. De een vindt een veraf genomen foto van 'iets' onder een laken al veel te ver gaan en de ander kan het niet bloederig genoeg zijn.

Daarnaast heb je in mijn ogen ook nog een stukje sociaal wenselijk gedrag op fora als deze: allemaal roepen we dat het schandaaaaalig is als bepaalde dingen te zien zijn op foto's en video. Maar als iemand zou roepen 'dat kan echt niet wat je onder die link te zien krijgt' durf ik er alles op te verwedden dat de meesten niet weten hoe snel ze de betreffende link aan moeten klikken.

Een scheidslijn aangeven wat dus wel of niet te tolereren is, is dus moeilijk aan te geven. Een dodelijk slachtoffer vol in beeld is over het algemeen not done. Maar daaronder verschillen dus de meningen. Ook bij slachtoffers en nabestaanden. Daar waar de een dankbaar is dat er beelden zijn gemaakt en die ook opvragen, zal de ander de fotograaf bedreigen en/of de site juridische stappen in het vooruitzicht stellen. Even zo met hulpverleners: de ene helft weet niet hoe snel ze 112 fotografen zwart moeten maken terwijl de ander steevast de beelden opvraagt waar hij/zij in functie op te zien is. Sympathie voor en antipathie tegen bepaalde websites speelt daarbij ook nog een rol; heb ik inmiddels wel gemerkt...

Zelfs een simpel 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet' helpt dus niet echt, juist omdat meningen en normen zo erg verschillen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1177 Gepost op: 6 juli 2011, 15:00:14
Kortom; er zal (in mijn ogen) geen "standaard" komen met wat wel en niet in beeld gebracht mag/zal worden, zeker omdat het afhankelijk is van vele stappen die nog eens volgen na het nemen van de foto.

Ook is het sterk afhankelijk van een ieder zijn persoonlijke normen en waarden. Het lijkt mij daarom een discussie die nooit tot een "goed" eind zal komen.

Zelf heb ik inmiddels in de praktijk meerdere malen ervaren dat het gewoon een kwestie is van gezond verstand gebruiken, en het geven en nemen met de hulpverleners en familie/nabestaanden op straat.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1178 Gepost op: 6 juli 2011, 15:31:39
Laat staan dat een en ander wettelijk te reguleren is. Goede smaak en medemenselijkheid laten zich immers niet in regels vervatten. En moet je ook zeker niet gaan afdwingen. Niet voor niets dat bijvoorbeeld in de mediaregeling van politie Haaglanden wordt vermeld dat de fotograaf/filmer zelf verantwoordelijk is  voor ethische overwegingen m.b.t. het filmen en/of fotograferen van bijv. slachtoffers. Daar staat ook expliciet bij dat dit geen taak is van de politie maar van de media.

Slechts 'niet in de weg lopen' en 'geen sporen vernielen' zijn zaken waar je regels voor kunt stellen maar daar heeft men nu al bevoegdheden voor.

Ik ben inderdaad bang dat je dus voorlopig wel discussies houdt over dit onderwerp.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #1179 Gepost op: 8 juli 2011, 16:56:41
Oei oei een lijkvinding en daarbij het drijvende lijk fotograveren. Lijkt me niet gepast.

Website kan schokkende foto's bevatten


http://www.112rijnstreek.nl/
Freude am Fahren