Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 782107 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1230 Gepost op: 21 juli 2011, 23:59:25
NP, aanvaard. Gelukkig maar dat we dat uit de wereld hebben, het was zeker niet persoonlijk (of tegen de politie in het algemeen) bedoeld, beter zo!


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #1231 Gepost op: 29 juli 2011, 10:17:58
Gisteravond was ik op dit incident afgegaan;
p2kflex
21:13:07 28-07-11GROUP-1A1 AMBU LFL02 westdyk/H 20 A 66 mynsheerenland bon 60897
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.2)


Ik was er toen heen gefietst omdat ik de Lifeliner2 graag wou fotograferen en niet perse foto's van het slachtoffer of incident, dus toen heb ik bewust gewacht totdat het slachtoffer in de ambulance zat en weg was gereden. Anyways, toen ik foto's stond te maken van de Lifeliner kwam er een buurvrouw van het slachtoffer naar mij toe en zegt: ''Beetje respectloos hé, foto's hiervan maken..'' Terwijl ik netjes had gewacht totdat het slachtoffer weg was. :-X
Heb ik hier verkeerd gehandeld of verkeerd?
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #1232 Gepost op: 29 juli 2011, 10:33:05
Ik was er toen heen gefietst omdat ik de Lifeliner2 graag wou fotograferen en niet perse foto's van het slachtoffer of incident, dus toen heb ik bewust gewacht totdat het slachtoffer in de ambulance zat en weg was gereden. Anyways, toen ik foto's stond te maken van de Lifeliner kwam er een buurvrouw van het slachtoffer naar mij toe en zegt: ''Beetje respectloos hé, foto's hiervan maken..'' Terwijl ik netjes had gewacht totdat het slachtoffer weg was. :-X
Heb ik hier verkeerd gehandeld of verkeerd?
Prima gehandeld als je alleen foto's van de LFL maakt. Ik zou in dat geval netjes tegen die mevrouw vertellen dat je het heel erg vindt voor het slachtoffer, deze zeker niet fotografeert, maar dat je nadrukkelijk alleen de lifeliner fotografeert  ;)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1233 Gepost op: 29 juli 2011, 11:17:41
Gisteravond was ik op dit incident afgegaan;
p2kflex
21:13:07 28-07-11GROUP-1A1 AMBU LFL02 westdyk/H 20 A 66 mynsheerenland bon 60897
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.2)


Ik was er toen heen gefietst omdat ik de Lifeliner2 graag wou fotograferen en niet perse foto's van het slachtoffer of incident, dus toen heb ik bewust gewacht totdat het slachtoffer in de ambulance zat en weg was gereden. Anyways, toen ik foto's stond te maken van de Lifeliner kwam er een buurvrouw van het slachtoffer naar mij toe en zegt: ''Beetje respectloos hé, foto's hiervan maken..'' Terwijl ik netjes had gewacht totdat het slachtoffer weg was. :-X
Heb ik hier verkeerd gehandeld of verkeerd?

Jij hebt zeker niet verkeerd gehandeld en die buurvrouw (als zij een redelijk persoon is) zou dat ook zeker hebben gevonden als jij het zo had uitgelegd :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1234 Gepost op: 29 juli 2011, 11:51:21
UItleggen werkt niet. Die mevrouw is betrokken bij- en aangedaan door het gebeurde daardoor verdrietig en boos en op zoek naar iets waar ze die verontwaardiging op kan richten. Dat werd jij. Ze hoopt op tegenstand, want dan kan ze lekker helemaal los! Ik doe veel geluid bij rouwdiensten en je moet daar niets doen wat de familie niet zint, want die zijn in een soortgelijke toestand. Vaak (meestal) niet echt voor rede en discussie vatbaar. Dat is ook de reden dat ze elkaar vaak bijna de hersens in slaan. (uitvaartleider: "Niet doen, zo kennen we wel aan de gang blijven").

Gewone omstanders geen probleem, maar echte betrokkenen niet mee in discussie gaan en geen rede van verwachten want die is er later pas weer.

Onervaren hulpverleners zie ik ook wel die verkeerde inschatting maken, gaan hele gesprekken aan met iemand die net iets vreselijks (in zijn ogen dan) hebben meegemaakt. Snappen dan niet dat ze geen of de verkeerde antwoorden krijgen.  Kortom, het ligt niet aan jouw, goed gehandeld, niets uitleggen (eigenlijk tegenspreken, de buurvrouw is toch niet blind en had ook gezien dat de patient al afgevoerd was) of in discussie gaan als je geen ruzie wil.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1235 Gepost op: 29 juli 2011, 11:58:19
Heb ik hier verkeerd gehandeld of verkeerd?

Ik vind wel dat je ons wat meer/ook andere mogelijkheden moet voorleggen...


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #1236 Gepost op: 29 juli 2011, 12:47:04
Ik vind wel dat je ons wat meer/ook andere mogelijkheden moet voorleggen...
Sorry, typfoutje. e050
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1237 Gepost op: 30 juli 2011, 10:45:56
Kunnen de voorstanders van de persvrijheid mij uitleggen wat de nieuwswaarde is van een dienstverlening door de brandweer bij een inval bij een hennepkwekerij op het woonwagenkamp die met een hoogwerker (helaas) uit de woning moest worden gehaald. Wat wilde de "prof" fotograaf met de door hem gemaakte foto's doen, en waarom vond hij het vreemd dat hij ruzie kreeg met de wiedtelers? ::)
Ik vind het triest dat een fotograaf zo ver is gezonken dat hij zelf niet begreep dat hij maar even geen foto's moest maken. (Beroepsethiek?)
Maar het is 2011 en we zullen er aan moeten wennen heb ik inmiddels begrepen.

Dus als ik het goed begrijp moet je zwichten voor bedreiging en geweld. Als je foto's maakt op een plek waar dat wettelijk en grondwettelijk toegestaan is, iemand wordt daar boos om en gaat een fotograaf bedreigen, dan moet je daar als fotograaf begrip voor hebben?

Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld. Verder hebben incidenten op zigeunerkampen meestal wel nieuwswaarde, omdat in de praktijk gebleken is dat niet iedereen zich daar even goed aan de wet houdt....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1238 Gepost op: 30 juli 2011, 12:06:38
Kunnen de voorstanders van de persvrijheid mij uitleggen wat de nieuwswaarde is van een dienstverlening door de brandweer bij een uitvaart waar de kist met overledene met een hoogwerker (helaas) uit de woning moet worden gehaald. Wat wilde de "prof" fotograaf met de door hem gemaakte foto's doen, en waarom vond hij het vreemd dat hij ruzie kreeg met de familie leden. ::)
Ik vind het triest dat een fotograaf zo ver is gezonken dat hij zelf niet begreep dat hij maar even geen foto's moest maken. (Beroepsethiek?)
Maar het is 2011 en we zullen er aan moeten wennen heb ik inmiddels begrepen.

Zie boven het oorspronkelijke bericht van Tower-ladder. Ik had zijn bewering in een andere context geplaatst, waarbij ik hoopte dat daarme het duidelijk werd dat "hoe boos zijn de omstanders" nooitt mag bepalen of je wel of niet een foto zou mogen maken. Ik verbaasde me dat de familie van een moordenares (Gerdie van T) met geweld wist te verhinderen dat een nieuwsploeg opnames kon maken in de straat waar het delict gepleegd was.

Zwichten voor bedreiging en geweld is dus al een feit.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1239 Gepost op: 30 juli 2011, 14:15:39
Zwichten voor bedreiging en geweld is dus al een feit.
Dat gebeurd al jaren. Vaak gaat het om emoties die vanzelf wegzakken. Zelf heb ik er overigens weinig last van. Wel heb ik het een keer meegemaakt dat iemand begon te roepen niet op de foto te willen terwijl hij notabene achter mij stond. Na wat discussie wilde de man niet kalmeren. Hij is toen door de politie een stukje naar achteren gezet. En bij een ongeval had een veroorzaker een keer meer agressieve aandacht voor mijn camera als voor zijn gewonde moeder. Het scheelde niet veel of hij zat achter in de politiewagen.

Toch is het wel zo dat je als fotograaf reageert op commentaar en/of gedreig. Je gaat je gedrag er toch op aanpassen. Maar het mag nooit zo zijn dat  de grote bek het wint van persvrijheid.