Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 786126 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1330 Gepost op: 16 november 2011, 17:39:13
Dit is weer zo'n theoretische discussie over wie wat ergens van vindt en wat de ander vervolgens weer vindt van dat standpunt.

Voorlopig kom je zelden of nooit echt 'open en bloot foto's' tegen van slachtoffers. Nagenoeg alle sites vermijden het openlijk tonen van stoffelijke overschotten en verwondingen etc. Hooguit zie je een laken met 'iets' eronder dan wel (bij gewonden) geblurde personen die niet herkenbaar zijn.

Dat de een vindt dat je verder mag gaan dan de ander is leuk en aardig, maar in de praktijk wordt er over het algemeen dus echt wel rekening gehouden met goede smaak en gevoelens van slachtoffers, familieleden/nabestaanden.

Dit is absoluut geen theoretische discussie, want het gebeurd wel degelijk. Gelukkig niet dagelijks maar het gebeurd wel.
Daarbij, wie wat ergens van vindt en wat de ander vervolgens weer vindt van dat standpunt noemen ze een discussie. Daarvoor zitten we hier o.a. voor op dit forum. Zou het niet besproken mogen worden omdat het niet vaak voorkomt? Zijn zoveel zaken wat geen dagelijkse kost zijn. Ook maar niet meer benoemen?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1331 Gepost op: 16 november 2011, 20:26:56
Er is een aantal personen, zoals jij, die duidelijk niets moet hebben van fotografen die niet tot de tak 'beroepsfotografen' behoren en die constant elke discussie die maar gaat over 112-sites, amateurfotografen etc. uitzoeken om hun afkeer van niet (beroeps) persfotografen te spuien.

Dezelfde discussie wordt over en over gevoerd ook in topics die heel ergens anders over gaan. En steeds weer herhaling van zetten. Zodoende wordt er een heel groot 'probleem' geschapen dat er eigenlijk helemaal niet is of in elk geval in veel geringere mate als wordt gesuggereerd.

Eén ding weet ik inmiddels wel: niets is 100% goed of 100% slecht. Overal zitten rotte appels tussen. Tussen de zogenaamde '112 cowboys' zitten mensen die precies weten waar zij zich aan hebben te houden en dat ook doen. Terwijl er tussen de beroepsfotografen ook lui zitten die niet bepaald een visitekaartje zijn voor hun branche. Misschien zou wat minder zwart/wit denken sommigen niet misstaan.

Of slechts discussiėren over situaties waar het inderdaad mis is gegaan in plaats van bij voorbaat met vingertjes te wijzen naar groepen of vage discussies over goed en kwaad.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1332 Gepost op: 16 november 2011, 20:51:20
Er is een aantal personen, zoals jij, die duidelijk niets moet hebben van fotografen die niet tot de tak 'beroepsfotografen' behoren en die constant elke discussie die maar gaat over 112-sites, amateurfotografen etc. uitzoeken om hun afkeer van niet (beroeps) persfotografen te spuien.

Dezelfde discussie wordt over en over gevoerd ook in topics die heel ergens anders over gaan. En steeds weer herhaling van zetten. Zodoende wordt er een heel groot 'probleem' geschapen dat er eigenlijk helemaal niet is of in elk geval in veel geringere mate als wordt gesuggereerd.

Eén ding weet ik inmiddels wel: niets is 100% goed of 100% slecht. Overal zitten rotte appels tussen. Tussen de zogenaamde '112 cowboys' zitten mensen die precies weten waar zij zich aan hebben te houden en dat ook doen. Terwijl er tussen de beroepsfotografen ook lui zitten die niet bepaald een visitekaartje zijn voor hun branche. Misschien zou wat minder zwart/wit denken sommigen niet misstaan.

Of slechts discussiėren over situaties waar het inderdaad mis is gegaan in plaats van bij voorbaat met vingertjes te wijzen naar groepen of vage discussies over goed en kwaad.

Ik weet niet of je deze discussie aan het volgen bent of dat je nou maar wat aan het zoeken bent maar deze discussie gaat over iemand die een PPK heeft en dus vanuit zijn beroep journalist is!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1333 Gepost op: 16 november 2011, 21:22:20
Er is een aantal personen, zoals jij, die duidelijk niets moet hebben van fotografen die niet tot de tak 'beroepsfotografen' behoren en die constant elke discussie die maar gaat over 112-sites, amateurfotografen etc. uitzoeken om hun afkeer van niet (beroeps) persfotografen te spuien.

Dezelfde discussie wordt over en over gevoerd ook in topics die heel ergens anders over gaan. En steeds weer herhaling van zetten. Zodoende wordt er een heel groot 'probleem' geschapen dat er eigenlijk helemaal niet is of in elk geval in veel geringere mate als wordt gesuggereerd.

Eén ding weet ik inmiddels wel: niets is 100% goed of 100% slecht. Overal zitten rotte appels tussen. Tussen de zogenaamde '112 cowboys' zitten mensen die precies weten waar zij zich aan hebben te houden en dat ook doen. Terwijl er tussen de beroepsfotografen ook lui zitten die niet bepaald een visitekaartje zijn voor hun branche. Misschien zou wat minder zwart/wit denken sommigen niet misstaan.

Of slechts discussiėren over situaties waar het inderdaad mis is gegaan in plaats van bij voorbaat met vingertjes te wijzen naar groepen of vage discussies over goed en kwaad.

Om dan maar even oftopic te gaan.
Nee, dat klopt, met bepaalde 112 gasten heb ik niet veel op. Hebben ze echt wel aan zichzelf te danken! Dat beeld is puur vanuit de praktijk gevormd en niet vanuit mijn gevoel. In het kader van het zwart wit denken kan ik je ook meteen melden dat er zeer zeker goede 112 fotografen tussen zitten. Gewoon serieuze gasten die iets willen bereiken. Daar zal ik geen woord verkeerd over zeggen!

En ja er zitten ook slechte beroepsfotografen tussen, echter dit aantal valt in het niets bij de eenjaarsvliegen die de boel verpesten voor de goed bedoelende beroeps & 112 fotograaf. Menig beroepsfotograaf zal waarschijnlijk begonnen zijn als 112 fotograaf.Dus dat zou betekenen dat iets tegen alle fotografen heb  ;) (Sjips zou ik ook wat tegen mezelf hebben ;D)

Dus om nou te zeggen dat ik alle 112 fotografen en gasten over 1 kam scheer is niet correct. En ja. Ik zal het zeker niet nalaten om een opmerking te plaatsen als ik in bepaalde topics opmerkingen zie waar ik anders over denk. Het lijkt hier soms net een discussieforum  998765
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Stephen Peters

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #1334 Gepost op: 17 november 2011, 02:28:09
Als journalist heb je inderdaad de taak om een verhaal te brengen en een weergave van de werkelijkheid. Echter hoeft dat niet met het vol in het beeld brengen van slachtoffers en alle emotionele gevolgen vandien. Als je een echte journalist bent ben je lid van de NVJ en deze heeft een code

En als je een goede fotograaf bent kan je een confronterend verhaal ook brengen zonder dat er slachtoffers herkenbaar inbeeld komen.


Lidmaatschap van de NVJ is allesbehalve noodzakelijk en vandaag de dag net zo achterhaald als de vakbond. Een rechtsbijstandsverzekering kost mij maar 11 euro per maand. Heb verder geen richtlijnen of een overkoepelende organisatie nodig om mijn werk te doen. Ik versta mijn vak prima.

De discussie ging om het wegblurren van kentekens of slachtoffers. Daar doe ik niet aan. Het zomaar vol in beeld brengen van slachtoffer doe ik ook niet. Ze komen echter wel in mijn foto's voor. Met of zonder bloed. En dan zoek ik niet het meest bloedigste en confronterende beeld op, maar ik ga het ook niet weglaten als het nadrukkelijk aanwezig is. Zoals ik al zei je hebt als taak een situatie weer te geven zoals het is en ik ga niet het moment af zitten wachten tot de situatie zich voordoet dat ik een foto kan nemen die niet al te aanstootgevend is. Dat slaat gewoon nergens op. Denk maar aan Karst T.

Dit is zo'n foto van mij die het nodige stof heeft doen opwaaien:
Moderatorteam: FOTO vervangen door LINK, zelf kopiėren naar browser indien gewenst
http://www.district8.net/wp-content/080911vdd.jpg


M.i. geheel binnen de grenzen. Bij dit incident stonden ongeveer 200 man, waaronder veel ouders met kinderen uit de nabijgelegen schoolm en met mobieltje in de hand te filmen. Menig fietser meende dat de linten niet voor hun bedoeld waren etc. En ik kan je verzekeren, maar dat moet je maar van mij aannemen, dat dit een zeer bescheiden beeld is van de situatie die daar te zien was.

Met betrekking tot het onheil sparen zou ik zeggen behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Misschien maakt het jou niets uit dat je vol in de picture staat met een opengescheurde meloen :D

Dat is ook wat ik doe, binnen mijn eigen grenzen. Behalve van de (zelden bij het slachtoffer betrokken) moraalridders heb ik nog nooit klachten gehad.

Dit is absoluut geen theoretische discussie, want het gebeurd wel degelijk. Gelukkig niet dagelijks maar het gebeurd wel.

Dit is wel degelijk een theoretische discussie want de wetgever is meer dan duidelijk hierover. Dus waar hebben we het dan over? Persvrijheid is in de grondwet opgenomen en dat is niet voor niets.

Er vallen jaarlijks 800 doden en nog een duizenden gewonden door verkeersongevallen. 95% van de ongevallen (als t niet meer is) is een gevolg van onverantwoord handelen van een van de bestuurders. Hoe komt dit? M.i. mede doordat 99% van de verkeersdeelnemers nooit, niet of nauwelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van dergelijke incidenten. Zonder bewustzijn voor die consequenties zal niemand zich verantwoord gedragen in het verkeer.

Hoe had deze foto de wereld veranderd?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1335 Gepost op: 17 november 2011, 17:52:12
Lidmaatschap van de NVJ is allesbehalve noodzakelijk en vandaag de dag net zo achterhaald als de vakbond. Een rechtsbijstandsverzekering kost mij maar 11 euro per maand. Heb verder geen richtlijnen of een overkoepelende organisatie nodig om mijn werk te doen. Ik versta mijn vak prima.

De discussie ging om het wegblurren van kentekens of slachtoffers. Daar doe ik niet aan. Het zomaar vol in beeld brengen van slachtoffer doe ik ook niet. Ze komen echter wel in mijn foto's voor. Met of zonder bloed. En dan zoek ik niet het meest bloedigste en confronterende beeld op, maar ik ga het ook niet weglaten als het nadrukkelijk aanwezig is. Zoals ik al zei je hebt als taak een situatie weer te geven zoals het is en ik ga niet het moment af zitten wachten tot de situatie zich voordoet dat ik een foto kan nemen die niet al te aanstootgevend is. Dat slaat gewoon nergens op. Denk maar aan Karst T.
Om binnen het afgezet gebied/persvak te mogen werken is wel degelijk een PPK vereist. Dat sommige fotografen en politieagenten er niet veel waarde aan hechten is een ander verhaal. Achterhaalt of niet, er komt een moment dat je zonder niet wordt toegelaten en dus je werk niet naar behoren kunt doen. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze om deze aan te vragen of niet. Waarom heb jij deze kaart aangeschaft als het volgens jou niet noodzakelijk is?


Dit is zo'n foto van mij die het nodige stof heeft doen opwaaien:
Moderatorteam: FOTO vervangen door LINK, zelf kopiėren naar browser indien gewenst
http://www.district8.net/wp-content/080911vdd.jpg
Eerst zeg je dat hij veel stof heeft doen opwaaien en even later zeg je dat je alleen commentaar krijgt van moraalridders. Hier spreek je dus behoorlijk tegen.
Persoonlijk vind ik deze foto niet kunnen. Ik heb dan ook op het Meld bericht aan het moderatorteam knopje gedrukt. De mods hebben dit opgelost door de foto te veranderen in een link. Zo kan iedereen zelf kiezen, en wordt de foto niet zomaar klakkeloos voorgeschoteld. Persoonlijk zit ik niet op deze foto’s te wachten, en al helemaal niet als het een familielid of bekende zou zijn. Wat mij betreft had de foto helemaal verwijderd mogen worden, maar dat is mijn persoonlijke mening en respecteer de oplossing van de Mods.

M.i. geheel binnen de grenzen. Bij dit incident stonden ongeveer 200 man, waaronder veel ouders met kinderen uit de nabijgelegen schoolm en met mobieltje in de hand te filmen. Menig fietser meende dat de linten niet voor hun bedoeld waren etc. En ik kan je verzekeren, maar dat moet je maar van mij aannemen, dat dit een zeer bescheiden beeld is van de situatie die daar te zien was.

Dat is ook wat ik doe, binnen mijn eigen grenzen. Behalve van de (zelden bij het slachtoffer betrokken) moraalridders heb ik nog nooit klachten gehad.

Ik geloof je helemaal, maar omdat er ouders staan die geen idee hebben wat ze hun kroost aandoen is het allemaal gerechtvaardigd en goed?. Die mening deel ik dus net niet. Net jij als vakman zou enige Piėteit in acht moeten nemen richting slachtoffers.

Dit is wel degelijk een theoretische discussie want de wetgever is meer dan duidelijk hierover. Dus waar hebben we het dan over? Persvrijheid is in de grondwet opgenomen en dat is niet voor niets.

Ik denk niet dat met de persvrijheid in de grondwet wordt bedoeld dat alles maar kan. Ik vind het invidueel belang van een slachtoffer nog altijd belangrijker dan een fotograaf die het geweldig vind om bloederige foto's te klikken onder het mom van de persvrijheid. Indien we deze trend doorzetten zal het me niet verbazen dat er in de toekomst nieuwe regelgeving komt. Wat mij betreft liever vandaag als morgen.

Er vallen jaarlijks 800 doden en nog een duizenden gewonden door verkeersongevallen. 95% van de ongevallen (als t niet meer is) is een gevolg van onverantwoord handelen van een van de bestuurders. Hoe komt dit? M.i. mede doordat 99% van de verkeersdeelnemers nooit, niet of nauwelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van dergelijke incidenten. Zonder bewustzijn voor die consequenties zal niemand zich verantwoord gedragen in het verkeer.

Ik weet nou dus niet of je het als excuses gebruikt of dat je echt denkt dat het maken van onsmakelijke foto’s de verkeersveiligheid bevorderd. Iemand die rijd als een malloot kun je 100 foto’’s laten zien. Dit soort volk denkt maar een ding. Mij gebeurt dat niet. Hier gaan jouw foto's echt niet verandering in brengen.

Hoe had deze foto de wereld veranderd?


De foto zegt mij helemaal niets. Geef me even een link of meer info voordat ik er inhoudelijk op kan reageren  ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #1336 Gepost op: 17 november 2011, 18:26:52
De foto zegt mij helemaal niets. Geef me even een link of meer info voordat ik er inhoudelijk op kan reageren  ;)

Toevallig dat ik dit nou net behandeld heb met school.:
Deze foto is gemaakt in de Vietnam-oorlog. Om precies te zijn, met het Tonkin-incident.
Dit hield het volgende in: Er waren Noord-Vietnamese torpedo-aanvallen op Amerikaanse marineschepen in de Golf van Tonkin. (Amerikanen steunden Zuid-Vietnam)
Hierdoor werd in de Verenigde Staten een Tonkin-resolutie aangenomen. Dit gaf de Amerikaanse president alle bevoegdheid om noodzakelijke maatregelen te nemen en dus zo aggressieve aanvallen in de kiem te smoren.

Om aanvallen van Noord-Vietnamese strijders tegen te gaan gebruikten de Amerikanen ontbladeringsmiddelen 'Agent Orange', giftig dus, en Napalm-bommen.
Op de wereldberoemde foto zie je Vietnamese kinderen, getroffen door Amerikaanse napalm. Dit zorgde voor grote ophef in andere landen, van wat zich daar afspeelde.

(Tot zover de geschiedenisles  ;))
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1337 Gepost op: 17 november 2011, 20:31:43
Martijn

Bedankt voor de geschiedenisles :-)



Hoe had deze foto de wereld veranderd?


Dit is inderdaad een heftige foto. (de orginele)  Was deze foto hier in de wijk genomen bij bijvoorbeeld een brand zou ik zeker zeggen dat je zoiets niet publiceert Maar deze foto diende in dit geval een maatschappelijk belang wat blijkbaar veel goeds heeft gebracht. Dat maatschappelijk belang kan ik echter niet terug vinden in jouw eerder gepubliceerde foto. Nou wil ik niet zeggen dat het er niet is omdat ik dat zo vind, maar het is gewoon een persoonlijke mening.

Misschien (het is maar een idee) moeten we er eens een poll op los laten in de zin van, is jouw/dit soort foto's acceptabel binnen de huidige maatschappij. Er zal vast een modd zijn die meeleest? Dus de vraag is dit gewenst/mogelijk? Mijn doel hiervan is niet om mijn gelijk te halen, maar meer om eens te zien hoe men hier in het algemeen over denkt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Stephen Peters

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #1338 Gepost op: 18 november 2011, 00:15:12
Om binnen het afgezet gebied/persvak te mogen werken is wel degelijk een PPK vereist.

Het is een groot misverstand dat om binnen de afzetting te komen een PPK noodzakelijk is, iedereen die zich als pers kenbaar maakt (op welke wijze dan ook) mag mits de situatie dat toelaat achter het lint. De PPK maakt het in principe makkelijker, wat in de praktijk ook niet eens aan de orde is, en wordt je "gesteund" als je tegen bent gewerkt, maar er zijn geen (extra) rechten aan verbonden (kan ook niet want dat zou betekenen dat het grondrecht voor anderen is beperkt, en zo werkt een grondwet niet). In de praktijk ben je met PPK of niet toch overgeleverd aan de goodwill van de OvD, CvD, LPD, lintbewaker etc. Ook is een lidmaatschap van de NVJ niet noodzakelijk om een PPK te verkrijgen.

Eerst zeg je dat hij veel stof heeft doen opwaaien en even later zeg je dat je alleen commentaar krijgt van moraalridders. Hier spreek je dus behoorlijk tegen.

Moraalridders kunnen toch stof doen opwaaien? Ik zie hier niks tegenstrijdigs in.

Persoonlijk vind ik deze foto niet kunnen. Ik heb dan ook op het Meld bericht aan het moderatorteam knopje gedrukt. De mods hebben dit opgelost door de foto te veranderen in een link. Zo kan iedereen zelf kiezen, en wordt de foto niet zomaar klakkeloos voorgeschoteld.

Ja prima, dit is mijn site niet, En misschien raak je hier de kern van de discussie. Je bezoekt en bepaalde site en weet dan wat je kan verwachten, zo simpel is het. Als je een playboy kijkt sta je er toch ook niet van te kijken dat er allerlei onzedelijke foto's in staan en als je geenstijl bezoekt weet je ook dat je een bepaalde aanstootgevende taal kan aantreffen. Als het je niet bevalt moet je gewoon geen playboy kopen of geenstijl bezoeken.  Zo simpel is het (misschien).

Persoonlijk zit ik niet op deze foto’s te wachten, en al helemaal niet als het een familielid of bekende zou zijn. Wat mij betreft had de foto helemaal verwijderd mogen worden, maar dat is mijn persoonlijke mening en respecteer de oplossing van de Mods.

Dan moet je niet naar sites gaan waar foto's van incidenten staan...(Los van het plaatsen van deze foto hier op het forum, daar heb je inderdaad niet om gevraagd). Overigens wil  ik er wel bij zeggen dat de lage resolutie wel een rol speelt in het plaatsen. Een foto in hogere resolutie waar men duidelijk op het slachtoffer kon inzoomen had ik niet gepost.

Ik geloof je helemaal, maar omdat er ouders staan die geen idee hebben wat ze hun kroost aandoen is het allemaal gerechtvaardigd en goed?. Die mening deel ik dus net niet. Net jij als vakman zou enige Piėteit in acht moeten nemen richting slachtoffers.

Nee maar als je moralistisch wilt doen, ga bij die mensen je gang, dan heb je mijn volledige steun en begrip, die hebben daar niks te zoeken.
Pieteit is niet het juiste woord denk ik. Daar heeft niemand wat aan op zo'n moment. Elk incident is op zichzelf sneu, dat staat buiten kijf. Ik ben daar ook niet om er allerlei emoties aan te gaan hangen, maar om mijn werk te doen. Ik kom daar voor de verslaggeving. Ik verzamel mijn informatie, maak mijn foto's en ga het liefst zo snel mogelijk weer weg. Ik ga niet zitten wachten op de VOA of een lijkwagen. Als ik foto's van de VOA maak dan betekent dat niks anders dan dat ik veel te laat aanwezig was. Het lijkt mij overigens redelijk onverstandig om er al te emotioneel in te gaan zitten. Als je zulke dingen je (te veel) gaat aantrekken, kan je jezelf binnen no-time opvegen. Aan je foto te zien, zit je bij de brandweer, dan moet je dat ook wel weten.

Ik vind het invidueel belang van een slachtoffer nog altijd belangrijker dan een fotograaf die het geweldig vind om bloederige foto's te klikken onder het mom van de persvrijheid.

Waar heb je mij horen zeggen dat ik het geweldig vind om bloed te fotograferen? Dat laat ik mij niet zomaar in de schoenen schuiven en is ook echt niet aan de orde. Er is een groot verschil tussen sensatiezucht en zaken realistisch weer geven. Aan het eerste doe ik niet. Het laatste probeer ik zo goed mogelijk te doen. Daar past het beschermen van mensen voor bepaalde beelden niet in.

Indien we deze trend doorzetten zal het me niet verbazen dat er in de toekomst nieuwe regelgeving komt. Wat mij betreft liever vandaag als morgen.

Dat zou ik als een beperking van de persvrijheid zien. Ik denk dat je daar geen wet voor moet ontwikkelen. Er zijn als wetten als portretrecht etc. die mensen in bescherming nemen en ik denk dat het beste middel gewoon is om een site of krant niet meer te bezoeken of lezen als je vind dat die aanstootgevend te werk gaan.
Ik ben overigens wel benieuwd wat voor beperkingen je graag gezien zou hebben?

Ik weet nou dus niet of je het als excuses gebruikt of dat je echt denkt dat het maken van onsmakelijke foto’s de verkeersveiligheid bevorderd. Iemand die rijd als een malloot kun je 100 foto’’s laten zien. Dit soort volk denkt maar een ding. Mij gebeurt dat niet. Hier gaan jouw foto's echt niet verandering in brengen.

Het is geen doel op zich, maar een bijwerking en voor mij een extra reden dat ik er goed aan doe. Ik heb niet de illusie dat mijn foto's de wereld zullen veranderen, als je dat bedoelt. Dat is ook niet mijn doel. Ik denk wel dat het weergeven van een realistische voorstelling van zaken tegenover een "beschermde" weergave van zaken meer teweegbrengt. Ik denk ook wel dat de mensen die mijn foto's zien en die vaak op die plekken rijden aan dat plaatje zullen denken en misschien hun gas een beetje los laten. En op een gegeven moment vervaagt dat en vergeet men het ook weer. Confronteren van mensen met de consequenties van hun handelen is wel degelijk een beproefde methode. Het kan ook politici doen beslissen verkeerssituaties te veranderen ipv te wachten ophet zoveelste ernstige ongeluk. En ga zo maar door. Maar zoals eerder gezegd, dat is geen doel op zich.

Maar deze foto diende in dit geval een maatschappelijk belang


En dat was alleen mogelijk door de rauwe werkelijkheid te brengen zoals die is/was. Het verkeer is wellicht geen Vietnam-oorlog, maar wel een stuk dodelijker. Bij een brand in de wijk zou een dergelijke foto geen functie hebben, maar inderdaad puur sensatie belust zijn. Maar iemand die uit een brandend raam springt of zo zou ik wel degelijk fotograferen en plaatsen.

Geheel offtopic vind ik het overigens niet. Ik denk dat het voor beginnelingen verstandig is om goed na te denken waar ze aan beginnen en ik weet niet zeker of het voor 16-jarige een geschikt vak is. In mijn regio (Haaglanden) zou ik dat niet echt aanraden.


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #1339 Gepost op: 18 november 2011, 21:42:39
Ik denk dat het voor beginnelingen verstandig is om goed na te denken waar ze aan beginnen en ik weet niet zeker of het voor 16-jarige een geschikt vak is. In mijn regio (Haaglanden) zou ik dat niet echt aanraden.

Ik ken anders genoeg rond 16-jarige die heel goed weten, hoe je op de juiste manier nieuws moet brengen en die goed weten wat je wel kan laten zien en wat niet... (in regio Haaglanden, ook ja!)
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen