Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 782736 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1440 Gepost op: 5 maart 2012, 08:58:01
Ik zie die cijfers echt anders. 1.809.000 kijkers op een bevolking van 16 miljoen. (okee incl. kinderen)  dan zal ik het in je voordeel berekenen:  
Laat ik van de kijkers "huishoudingen" maken maar dan is het nog laag.   Want er zijn 7,4 miljoen huishoudens in Nederland.

Dus maar 1 op de 7 huishoudens heeft gekeken.  

Laat ik maar niet naar de kijkcijfers kijken van de lokale omroepen die dit soort beelden uitzenden    die "goede" kijkcijfers zal wel tegenvallen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1441 Gepost op: 5 maart 2012, 14:02:59
Het overige van je betoog kan ik kort over zijn:  je gebruikt de media als een schandpaal.   En  je hebt al iemand veroordeelt zonder dat er een rechter aan de pas is gekomen. Want je hebt namelijk over daders  en niet over verdachten.
Haha prachtig. Je kan me vast wel voorzien naar de link van het bewuste artikel op regio15, met een tekst waaruit blijkt dat wij de bewuste dame vooraf al veroordeeld hebben en daar al 'dader' genoemd hebben ? Anders gezegd: dat het bewuste artikel een tendentieus stukje journalistiek is, in plaats van een (controleerbare) weergave van feiten over de gebeurtenissen die avond ? Mag je zelfs in Google cache controleren of ik het artikel nu net snel heb zitten veranderen. 98uiye

Of ben jij mij nu publiek aan een schandpaal aan het nagelen zonder de feiten te kennen ?  Iets met potten en ketels :-X

Ik vind het niet kunnen dat mensen het over daders heeft en niet over verdachten.  

Zoals je gemerkt heb ga ik zeker van mijn eigen kracht uit.    En van feiten  

Nou; kom maar op dan, met het artikel waarin wij toen de kinderspeelplaats-terrorist al een dader genoemd hebben.

En nu 'dader' ? Ja, inmiddels wel. Uit onderzoek is later inderdaad gebleken dat zij teveel aan Bacchus had geofferd, en daarvoor is zij vervolgd

Ik haalde dat voorbeeld aan om te onderbouwen dat (al dan niet juridisch) gebrabbel over 'privacy' op straat onzin is, maar (bij ons) meestal afkomstige van daders en niet van slachtoffers. Zodra je je voordeur verlaat, is er van privacy geen sprake meer.

Ben je daarmee als slachtoffer/dader publiek bezit ? Nee, wat mij betreft niet. Mag dan alles ? Nee, wij hebben hier een bepaalde ethiek (die overigens per land/continent totaal verschillend kan zijn; kijk maar naar Zuid-Amerika). Maar kom wel met geldige argumenten, is wat ik wil zeggen. .

Daarnaast is het heel knap van je dat je aangeeft dat je geen misstap gaat maken  (ik had al "problemen" met dat ik aangaf dat ik me probeer me aan de wet te houden)       Maar goed we weten dat als het jouw toch niet lukt dat je het niet erg vind om in beeld te komen.
Er is m.i. een verschil tussen fouten maken en misstappen. Voorbeeld: ik ben in de recente jaren (zeg: laatste 4 of zo) betrokken geweest bij twee aanrijdingen; beiden kop-staart. Eénmaal mijn schuld (maar gelukkig alleen blikschade), één keer zat ik er 'tussen in'. Beiden staan inderdaad op regio15. Want inderdaad: dan moet je jezelf niet sparen. Maar beide keren ben ik dus uiteindelijk niet voor een hekje terecht gekomen.

Maar als ik mee bezig houd met rijden onder invloed van alcohol, als een dolle raket door de stad schiet of die honderden kilo's hennep op mijn zolder verbouw, loop ik een meer dan bovengemiddeld risico om met a) de politie in aanraking te komen (en/of de brandweer), b) als onderwerp in een nieuwsreportage terecht te komen, en c) wel dat hekje van dichtbij te zien. Dat is m.i. een logisch gevolg van je handelen op dat moment. Net zoals een bergbeklimmer meer risico heeft op botbreuken, zeg maar.

Het is niet aan ons om de daders te veroordelen. Maar het feit dat iemand 'daar en daar' als verdachte voor 'dat en dat feit' is aangehouden, is niets geheims en gewoon nieuwswaardig.

Overigens vergat de bewuste benevelde dame dat ze a) zeer luidruchtig gecrasht was op een mooie, warme avond, dat daarom b) de hele buurt op de balkons verbaasd had toegekeken dat zij na 10 minuten het slot van de portiekdeur nog niet had weten te vinden en dat men c) ontstemd was over het feit dat zij met de auto terecht was gekomen op een plaats waar een uur geleden nog hun kinderen speelden.

Dat zij in de dagen erna door iedereen herkend werd en te maken had met enige sociale tegenstand was daarom te begrijpen. Maar wij hadden i.i.g. de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen getroffen door gezicht, kenteken en huisnummers van de portiekdeur te blurren.

De discussie gaat hier over 'heb je privacy op de openbare weg' ? Nee dus. En wie komen daar vaak mee, al dan niet onderbouwd met juridisch zeer kromme redeneringen ? Verdachten.

Peen
Redacteur van


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1442 Gepost op: 5 maart 2012, 15:31:28
Als burger meng ik me meestal niet in de verschillende discussies over "fotografen, kan dit?" , juist omdat het meer gaat over smaak en fatsoen. Dat is subjectief en dat verschilt toch per persoon. De vraag is immers niet "mag dit?"
Ook de hele discussie over verdacht vs dader is aan mij niet besteed, volgens mij doet Regio 15 dat gewoon netjes.
Echter heb ik wel een meer dan gemiddelde belangstelling voor wet-, regel-geving en misstanden op het gebied van privacy en persoonsgegevens,. Daarom baren mij dit soort uitspraken van een beheerder van een door velen (incl mijzelf) gerespecteerde nieuwswebsite toch wel een beetje zorgen:

Zodra je je voordeur verlaat, is er van privacy geen sprake meer.
Ook op staat heb je als burger privacy, maar minder dan in een niet openbare omgeving. Er zijn echter nog steeds regels waar iedereen zich aan te houden hebben, die toch een mate van privacy verschaffen. Eenvoudig voorbeeld: Er mag niet zo maar met "aangebrachte" camera's gefilmd worden, zonder dat aan te geven.
En ook qua publicatie kunnen er nog steeds juridisch zwaarwegende redenen zijn om te stellen dat foto's niet gepubliceerd mogen worden, zeker als er sprake is van portretrecht.  Nieuws garing is natuurlijk ook zwaarwegend, maar niet automatisch een vrijbrief....
(Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat regio15 als website materiaal toont wat niet mag. Het gaat mij om de uitspraken hier gedaan)

Eerder haalde je een voorbeeld aan van het fotograferen van een naakt persoon, in zijn huis, vanaf de openbare weg, bijv omdat de gordijnen openstonden. Ook dat is volgens mij in de meeste gevallen verboden, want die persoon bevind zich duidelijk in een niet openbare ruimte.
Bovendien moet er wel sprake zijn van groot nieuws- of ander belang, wil een rechter publicatie niet verbieden als de persoon zich beroept op schending van de privacy.

Natuurlijk zal er vaak onterecht geclaimd worden dat jullie een foto niet mogen laten zien, maar dat is nog wat anders dan de uitspraken die hier gedaan worden.

De discussie gaat hier over 'heb je privacy op de openbare weg' ? Nee dus.
Toch wel, maar minder dan in een niet openbare ruimte. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1443 Gepost op: 5 maart 2012, 16:14:18
Zwelgje,

Maar m.i. is (om dat voorbeeld van 'voor het raam staan' te nemen) in het verleden door de rechterlijke macht geoordeeld in een vergelijkbare trant als het briefgeheim. Anders gezegd: als je niet wilt dat je brief gelezen wordt, doe hem dan in een gesloten enveloppe (=doe je gordijnen dicht). Stuur je je boodschap op een ansichtkaart (heb je de gordijnen open en sta je voor het raam) dan mag het wel.

Oftewel: doe ik als cameraman bewust iets om jouw privacy te verbreken (insluipen, verborgen camera's plaatsen en dergelijke) - dus: open ik de brief ongeoorloofd, of kan iedereen het zien omdat je er zelf voor kiest om in je blote stok voor het raam te gaan staan - ook al doe je dat in je eigen huis ?

Of: mag een bedrijf mij verbieden om opnames te maken van iets op hun eigen terrein, als ik op dat moment op de openbare weg sta ? Of oordeelt de rechter dan later 'dat ze het hek maar hoger hadden moeten maken' ?

Er zit een heel groot verschil tussen 'inbreken' (in welke vorm dan ook, denk aan die prijs die Albert van der Linde mee naar huis kreeg met een verborgen camera erin), en vastleggen wat er vanaf de openbare weg voor Jan-en-alleman te zien is. Klim ik op daken of lig ik dagenlang verscholen in de bosjes (denk aan roddelbladen) of sta ik een verkeersongeval te draaien als ik op de achtergrond opeens iets anders zie gebeuren ? Je snapt wat ik bedoel.

Peen

PS: en laten we duidelijk zijn, blote stokken items is niet echt wat voor mij  98uiye
Redacteur van


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1444 Gepost op: 5 maart 2012, 17:01:46
PS: en laten we duidelijk zijn, blote stokken items is niet echt wat voor mij  98uiye

Dat is duidelijk hoor.
Laten we dat voorbeeld ook maar gewoon laten voor wat het is, uiteindelijk ging/gaat het niet om dat soort foto's in dit forum. ;)

Om je andere voorbeelden te gebruiken: er is ook een verschil of je een persoon of "bedrijfs terrein"  fotografeert vanaf de openbare weg.
Bij een persoon is er sprake van een privacy belang, bij een bedrijf niet perse (gebouwen en objecten kennen geen privacy recht, personeel weer wel).
Volgens mij zijn er rechtszaken geweest met verschillende uitspraken, het is dan ook altijd een afweging van belangen (die van de fotograaf/publisher en die van de gefotografeerde).
Ik bedoelde alleen dat je niet automatisch kan zeggen dat je mag fotograferen, laat staan publiceren .

Maar goed, ik ben geen jurist, dus ik wil zeker niet beweren dat ik alles zeker weet. Ik geef het weer zoals ik het begrijp, gebaseerd op verschillende bronnen door de jaren heen. :)

En nogmaals: het gaat mij niet om wat regio15 publiceert, maar om de stelligheid van je eerdere uitspraken. Want ook op de openbare weg mogen burgers een mate van privacy verwachten. Toegegeven: niet erg veel privacy, maar toch....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1445 Gepost op: 5 maart 2012, 17:42:54
De regels
 
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet:
 Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken.[2] De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.
 
De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:
 privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
 Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
 De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
 De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
 De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat. De omvang van de oplage van de publicatie is daarbij niet van belang. De actrice Kitty Courbois maakte ooit met succes bezwaar tegen gebruik in een in kleine oplage verspreid extreem-rechts pamflet van een eerder in een dagblad verschenen foto van haar in haar klassieke rol van Kniertje in het bekende toneelstuk 'Op hoop van zegen'.
 
De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).


bron: Wikipedia.

Als je nauwkeurig leest gaat het hier over "publiceren". Dus je moet wachten met protesteren tot jouw afbeelding gepubliceerd wordt, danwel je vernomen hebt dat men dit van voornemens is te doen.
Het maken van een beeltenis op zich valt hier niet onder.

Bron: Wikipedia.org


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1446 Gepost op: 6 maart 2012, 03:07:17
Klopt: het 'maken' mag, het zit hem in het 'publiceren' en dan nog in welke vorm (geblurd of ongeblurd). Maar tegenwoordig (goede camera's, dikke telelenzen) zullen de meeste mensen niet eens doorhebben dat er een foto van ze gemaakt is - totdat ze hem gepubliceerd zien.

Oh, ik heb ook wel eens mails gehad van een bedrijf waarvan een auto (met hun bedrijsfnaam erop) op een foto voorkwam. Die moest ik ook onmiddellijk weghalen want 'privacy'. Kan alleen geen privacy voor auto's in de wet vinden  :)

Peen
Redacteur van


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1447 Gepost op: 6 maart 2012, 10:54:15
En dan nog, uiteindelijk is het de rechter die de belangen afweegt en tot een oordeel komt. Dus eerst een kort geding om de publicatie tegen te houden (als het niet al te laat is) en daarna een civiel proces voeren waarin je om verwijdering vraagt van de beeltenis. Dus of iets kan of niet bepaalt uiteindelijk de rechter.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #1448 Gepost op: 8 maart 2012, 11:19:39


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1449 Gepost op: 8 maart 2012, 14:15:44
Interessante uitleg, dat is precies waar onderandere de KNRM zich aan schuldig maakt:

"Naast foto's in het openbaar maken, kunnen ook foto's in besloten ruimtes gemaakt worden. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel)."

Onvolldedig, want aankondiging alleen is niet genoeg. Je moet ook vooraf toestemming vragen, zeker als je de beelden later gaat publiceren.

Zo kunnen wij concluderen dat de afbeelding van een bebloede wielrenner heftige reacties oproept, maar de behandeling van een ernstig zieke Taiwanees gefilmd met een webcam in de kajuit van een reddingboot als niets bijzonders wordt ervaren, terwijl het een mag, en op het ander maximaal 6 maanden gevangenis staat.

Kunnen we wederom concluderen dat het oordeel of iets kan of niet kan sterk afhangt van onze subjectieve perceptie...