Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781704 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #1690 Gepost op: 13 maart 2013, 20:37:46
Omstanders die assisteren bij een ongeval gaan er bij mij gewoon op hoor ;) Dit voegt namelijk juist wat extra's toe aan de foto. Het enige wat ik blur is een kenteken. Ook slachtoffers breng ik (in bepaalde gevallen) in beeld, maar juist op een manier dat het gezicht is afgeschermd door een object/hulpverlener.

Assisterende mensen zou ik ook niet onherkenbaar in beeld brengen, maar familie en etc. wel. Maar dat is hoe ik het zelf (zou) doe(n).


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1691 Gepost op: 13 maart 2013, 20:50:32
Maar hoe weet je wie wie is???
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #1692 Gepost op: 13 maart 2013, 21:03:15
Maar hoe weet je wie wie is???

Dat is lastig, soms kan je het merken aan gedrag. Bij twijfel maak ik ze sowieso onherkenbaar.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1693 Gepost op: 13 maart 2013, 21:29:32
Ik zou het netjes vinden als iedereen die niet-uniformdragend is wordt geblurd
Ookal is dat misschien voor kiekjesschieters.

Simpelweg omdat die mensen er niet bewust voor kiezen hulp te verlenen en niet werkzaam zijn in de publieke sector.

Kijk, in mijn beroep zoek ik het in feite op. Ik kan er niets tegenin brengen, en waardeer het alleen maar als fotografen rekening houden met het feit dat je niet altijd met je kop overal op de foto wilt staan.

Dat sommige mensen dit niet 'net' vinden kan mij niets schelen, ik maak nieuwsfoto's op MIJN manier.
Ik vraag me af wat je dan in deze discussie doet, als het je toch niet interesseert wat anderen vinden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #1694 Gepost op: 13 maart 2013, 21:57:41
Filmen, kan dit?

Het eerste shot en het shot de ambu in:
https://www.youtube.com/watch?v=ueiX4S3Pxfo

Hoe staan jullie hier tegenover? Het slachtoffer toch vol in beeld.

Bij mij persoonlijk kwamen de beelden redelijk ''binnen'' omdat het een goede bekende is, als fotograaf zeg ik ook eigenlijk ''not done.''
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1695 Gepost op: 13 maart 2013, 22:11:33
Vind persoonlijk dat het eerste shot niet kan omdat het slachtoffer in beeld is. Daar ligt voor mij een absolute grens.
Je kan zeggen dat hij niet herkenbaar is maar iemand die hem mogelijk kent kan daar toch zijn bevestiging vinden.

Het tweede shot waarop je doelt vind ik zeer kwalijk.
Je moet gewoon het fatsoen hebben om niet in een ambulance, woonhuis of andere prive-omgeving te filmen.
Dat is geen openbare ruimte, dus is filmen niet acceptabel.

Wat is het volgende? van bovenaf de ambulance in filmen zodat je alles kunt volgen? (dan heb je geen last van de geblindeerde ramen)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1696 Gepost op: 13 maart 2013, 22:15:33
Te ver, een blur had hier echt al veel gescheeld! Ambushot, tja.. kan het me soms wel indenken dat het een nieuwswaardig shot kan zijn.


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #1697 Gepost op: 13 maart 2013, 22:47:15
Ik zou het netjes vinden als iedereen die niet-uniformdragend is wordt geblurd
Ookal is dat misschien voor kiekjesschieters.

Simpelweg omdat die mensen er niet bewust voor kiezen hulp te verlenen en niet werkzaam zijn in de publieke sector.

Kijk, in mijn beroep zoek ik het in feite op. Ik kan er niets tegenin brengen, en waardeer het alleen maar als fotografen rekening houden met het feit dat je niet altijd met je kop overal op de foto wilt staan.
Ik vraag me af wat je dan in deze discussie doet, als het je toch niet interesseert wat anderen vinden.

Een krant zit niet te wachten op een foto met een aantal onherkenbaar gemaakte koppen, dat is namelijk geen gezicht... Sorry, maar dat is dan jammer voor de mensen. Al kan ik er natuurlijk altijd voor kiezen om een foto te schieten als het hoofd is weggedraaid, dit zal ik ook in de meeste gevallen proberen te doen  ;)  Ik werk al jaren op deze wijze en heb er nooit problemen mee gehad.
Nikon :-)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1698 Gepost op: 14 maart 2013, 11:00:48
Ambushot, tja.. kan het me soms wel indenken dat het een nieuwswaardig shot kan zijn.

Gelukkig heb ik een deur die ik dicht kan trekken! Dat doe ik dan ook altijd zo snel mogelijk, maar dat lukt niet altijd direct.

Ik vind het echt onbeschoft om een ambulance in te filmen. Dat is een ruimte waar privacy geboden moet kunnen worden, ook als de deur nog net even open staat omdat er spullen naar binnen gezet moeten worden. Dat is vaak ook de reden dat we er voor kiezen om zsm de ambulance in te gaan. Wat zou je ervan vinden als ik voor je slaapkamerraam kom staan en naar binnen ga filmen? Misschien zie ik wel iets van nieuwswaarde!

Ik wacht nog op de dag dat de media zijn camera boven de blindering van onze ruiten tilt om nieuwswaarde te filmen.
Ik hoop dat die dag nooit komt, maar ik vrees ervoor dat deze dag dichterbij is dan ik zou willen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1699 Gepost op: 14 maart 2013, 11:03:53
Sorry, maar dat is dan jammer voor de mensen. .....Ik werk al jaren op deze wijze en heb er nooit problemen mee gehad.

Niet om je persoonlijk aan te vallen hoor, maar deze houding is de oorzaak dat media steeds verder gaan.
De één doet het dus de ander moet het ook doen. Want die krant wil toch de meest schokkende foto.

Het feit dat je er nog nooit problemen mee hebt gehad wil niet zeggen dat het geen probleem ís.
Als het geen probleem zou zijn zou deze discussie niet al pagina's lang gevoerd worden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.