Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 785951 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #1820 Gepost op: 16 april 2013, 00:59:19
Met de waarschuwingen die erbij staan vind ik het zo kunnen. Het is nou eenmaal (helaas) een slechte wereld. Heb je een zwakke maag ben je genoeg gewaarschuwd. Deze foto heeft de gruweldaad die plaats heeft gevonden perfect vastgelegd wat mij betreft.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1821 Gepost op: 16 april 2013, 01:06:06
Mijn persoonlijke mening:

Well guys, welcome to the world, shit happens and it looks bloody awfull...  98uiye


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1822 Gepost op: 16 april 2013, 01:11:37
Er is één foto die net over de grenzen van het toelaatbare gaat - als deze zomaar getoond zou worden. Hij gaat niet over die grens aangezien je wordt gewaarschuwd en er extra op moet klikken om hem zichtbaar te maken. Goed systeem wat dat betreft.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1823 Gepost op: 16 april 2013, 01:46:24
Kan me goed vinden in jullie onderbouwingen en ben het er ook mee eens.  Maar stel (en dat is best een vervelende, want nou gaat ons gevoel meer spreken) als het nou was gebeurd in onze eigen gemeente, tijdens onze eigen dienst etc. Dachten we er dan nog het zelfde over?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #1824 Gepost op: 16 april 2013, 01:50:27
Dan nog ben ik van mening dat als je weet dat dit gebeurd is kan je het ook gewoon niet opzoeken. Persoonlijk zou ik het dan ook willen zien. Voor mij hebben foto's in het verleden ook geholpen om iets te verwerken. Hou de mens maar eens een spiegel voor over wat voor samenleving de wereld tegenwoordig in verkeerd. Maargoed dat is hoe ik me er persoonlijk bij voel.

Overigens wil dit niet zeggen dat ik niet geraakt zou worden door de foto's natuurlijk. Echter al zou ik het zelf zijn zou je als je dat nieuwswaardig vind zelfs publiceren.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1825 Gepost op: 16 april 2013, 08:38:51
Ik vind meerdere foto's te ver gaan.
Ten eerste om het letsel wat wordt getoond, wel netjes dat ze het op deze manier hebben afgeschermd, maar het komt op mij ook een beetje zo over als dat je tegen een kind zegt dat er ergens een heel lekker snoepje ligt maar hij niet mag gaan kijken.

Maar ten tweede, en dat is mijn belangrijkste punt: de overduidelijke slachtoffers zijn geheel herkenbaar in beeld. Naar mijn idee echt niet nodig en geen meerwaarde. Waarom als er een "ramp" gebeurd ineens alle fatsoensnormen verliezen? Omdat we nu eenmaal in zo'n slechte wereld leven?

Ik snap dat het in dergelijke situaties lastig is om te bepalen wie slachtoffers zijn, maar om ze nu specifiek op te zoeken en te fotograferen???

Ik vind overzichtsfoto's in dit geval veel meer nieuwswaarde hebben. Een serie ambulances, de foto's van de explosies op een afstand die nu ook circuleren, de massa's hulpverleners die daar hun stinkende best doen. DAT is nieuwswaarde voor mij.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1826 Gepost op: 16 april 2013, 10:47:14
Dit soort beelden komen dagelijks op TV uit Syrië, Irak, Afghanistan en verder. Maar ja, we kunnen ons beter identificeren met Amerikanen dan het Aziatische en Afrikaanse volk. M.a.w. dit voelt dichterbij dan de zoveelste aanslag in Syrië.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1827 Gepost op: 16 april 2013, 12:10:59
Ik vind dat er absoluut geen verschil zit in foto's van het incident hier om de hoek of foto's van de holocaust en dat soort rampen.
Feit blijft dat het om schokkende foto's gaat waarbij je na moet denken wat het effect kan zijn.
Voor mij is er geen verschil in het kunnen identificeren met bepaalde groepen mensen. Ik weet dat veel mensen hier wel zo over denken maar ik heb daar veel moeite mee. Wat is het verschil???

Als er een afrikaan verminkt wordt vinden we het allemaal niet zo belangrijk, maar is het een amerikaan dan wel?
Het is net zo ver weg, of dicht bij.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1828 Gepost op: 16 april 2013, 12:16:12
Toepasselijk nieuwsitem: wereld geschokt...
http://www.nu.nl/buitenland/3398822/wereld-geschokt-aanslag-boston.html

Dit zou nooit zo in de media hebben gestaan als er in Syrie een vergelijkbare bom was ontploft...
Bizar toch?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Gast

  • Gast
Reactie #1829 Gepost op: 16 april 2013, 12:18:30
Ware het niet dat kennelijk het verschil wordt gemaakt tussen ontploffende bommen in een vredesgebied tijdens een sportmanifestatie en ontploffende bommen in een door oorlog al maanden verscheurd land waar het bijna elke dag aan de orde is. Verzadiging doet vergeten.