Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 786436 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #1960 Gepost op: 27 juni 2013, 18:27:48
Niet verder gaan dan dat je kan. Zeker bij een ernstig incident is het belangrijk om goed te handelen, en als je in een bepaalde casus niets kan betekenen moet je vooral niets belangrijks beslissen. Daarin tegen iedereen kan mensen gerust stellen en zeggen dat de hulpdiensten onderweg zijn. Als je zelf maar rustig blijft. Ook ben ik zeker met de stelling eens dat iedere fotograaf een EHBO - AED diploma moet hebben! Grof gezegd, maar je zoekt de hulpverlening toch zelf op, en zeker in dorpen ben je vaak eerder dan de hulpdiensten. Je staat dan een stuk zekerder in je schoenen als je weet wat je moet en kan doen!


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1961 Gepost op: 27 juni 2013, 18:34:22
je moet als fotograaf ook gewoon doen wat je kan maar niet iedere fotograaf kan verplicht stellen EHBO te halen want hoe wil je dat doen iedere fotograaf met een een camera vragen om zijn EHBO diploma of AED certivicaat en als je die niet heb mag je niet meer op meldingen af ::) en dan nog bestaan er ook mensen die niet tegen bloed kunnen en kunnen ook heel goed fotograaf zijn die kunnen nooit EHBO halen
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1962 Gepost op: 27 juni 2013, 18:41:14
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1178356 date=1372350862
je moet als fotograaf ook gewoon doen wat je kan maar niet iedere fotograaf kan verplicht stellen EHBO te halen want hoe wil je dat doen iedere fotograaf met een een camera vragen om zijn EHBO diploma of AED certivicaat en als je die niet heb mag je niet meer op meldingen af ::) en dan nog bestaan er ook mensen die niet tegen bloed kunnen en kunnen ook heel goed fotograaf zijn die kunnen nooit EHBO halen
Als je niet tegen bloed kan vind ik het al een goede dat je fotograaf wordt maargoed.
Tuurlijk gaat er niemand aan een fotograaf vragen mag ik uw EHBO-diploma zien, het is meer een principe kwestie. Jij zoekt de ellende op, help andere mensen dan eerst uit deze ellende voor zover je kan en ga dan met je hobby bezig zijn. Door het behalen van een EHBO-diploma heb je al een stuk meer in je mars om te helpen.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #1963 Gepost op: 27 juni 2013, 18:42:15
Citaat van: Haageneesch link=msg=1178333 date=1372348408
"Iedere fotograaf die eerder dan de hulpdiensten is móet helpen en zelfs de hulp van de omstanders overnemen" is wat ik hier en daar lees in de meningen. Nou, als ik als eerste ter plaatse ben, ik kan iets doen, doe ik dat. Noem stabiliseren, reanimeren, afzetten of mensen mobiliseren. Wat ik niet kan doe ik ook niet. In het ergste geval doe ik dan wat handje-vasthouden of ruimte vrij maken voor de hulpdiensten, en als het daar tijd voor is verlaat ik de directe omgeving en ga ik doen waarvoor ik gekomen ben. En dat is - hoe kan het ook anders - de hulpverlening vastleggen op foto en video.

Precies, vaak kun je kleine dingetjes doen bijv een lintje omhoog houden voor hv-voertuigen of even aan omstanders duidelijk maken wat dit rood witte lint betekent en mensen op afstand houden. Maak zelden mee dat ik zelf bepaalde handelingen moet verrichten bij een slachtoffer.

Afgelopen week bij een incident waar een paar student van de kwam, al rijdend richting school op een ongeval stuitte. Deze heren voorzien van een veiligheidshesje die zij niet bij zich hadden. ;)

Ps. ik heb een EHBO examen van het Oranje Kruis ;)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1964 Gepost op: 27 juni 2013, 18:46:05
Citaat van: owning31 link=msg=1178363 date=1372351274
Als je niet tegen bloed kan vind ik het al een goede dat je fotograaf wordt maargoed.
Tuurlijk gaat er niemand aan een fotograaf vragen mag ik uw EHBO-diploma zien, het is meer een principe kwestie. Jij zoekt de ellende op, help andere mensen dan eerst uit deze ellende voor zover je kan en ga dan met je hobby bezig zijn. Door het behalen van een EHBO-diploma heb je al een stuk meer in je mars om te helpen.
ja maar de hulp van omstanders overnemen  ??? omstanders kunnen ook net zo goed EHBO hebben O0 en het ligt altijd aan de situatie ik ga er niet nog bij staan als er al 10 man rond het slachtoffer staan ;)
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #1965 Gepost op: 27 juni 2013, 18:46:41
Als er iemand in een politieuniform loopt ga je er toch ook vanuit dat het een agent is? Ik vind dat ook standaard moet worden bij een fotograaf dat hij een EHBO diploma heeft. Als je niet tegen bloed kan kan je beter gelijk stoppen.. De kans is te groot dat je bloed ziet bij een incident is best groot. In de 3 jaar dat ik nu meeloop al verschillende malen hulp geboden (meisje met overdosis, nek stabiliseren ect ect.) Zo ken ik ook fotografen die al eerder begonnen zijn met reanimeren.. Die rijden daar niet op voor de foto's maar puur om eerder hulp te kunnen bieden. Ik zeg super! En mocht er al een ambu zijn, vooral niet in de weg lopen en zsm weer weg gaan als je niets meer kan betekenen. Ik weet wel zeker dat het alleen maar wordt gewaardeerd als je eerste hulp verleent.

(Die 10 man die er staan weten misschien wel niet wat ze (moeten) doen)?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1966 Gepost op: 27 juni 2013, 18:52:07
Citaat van: Kolkkie link=msg=1178239 date=1372336611

Soms vraag ik mij echt af waar het heen gaat met deze maatschappij. Het enige waar aan word gedacht is 'ik MOET die foto's maken'. Het liefst zo smerig mogelijk met zoveel mogelijk sappige details dat het net op de grens van toelaatbaar is (of er flink overheen).

Beetje bullshit dit vooroordeel.

Fotografen zijn in Nederland nog flink terughoudend als het om 'sappige details' gaat. Ik weet niet of je de site 'Liveleak' kent en wat daar allemaal op te zien is? Dat zou in Nederland in de verste verten niet worden gepubliceerd.

Natuurlijk zijn in een topic als dit genoeg voorbeelden te lezen over hoe het niet moet. Maar we praten dan over een topic dat al jaren hier staat in een land waar iedere dag weer duizenden incidenten gebeuren en er dito foto's van worden gemaakt. En waar tegenstanders op het vinkentouw zitten om a la minute toe te slaan met kritiek als er net een stukje been of arm teveel te zien is van een slachtoffer.

Er zullen altijd lieden zijn die over lijken gaan. Maar je kan met goed fatsoen niet zeggen dat de algemene tendens in dit land is dat alleen maar smerige foto's worden geplaatst waar geen enkel greintje empathie uit  naar voren komt.

Discussies slaan dood als je uitzonderingen tot regel gaat verheffen.....
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1967 Gepost op: 27 juni 2013, 18:53:50
Citaat van: Man112 link=msg=1178368 date=1372351601
(Die 10 man die er staan weten misschien wel niet wat ze (moeten) doen)?
kan jij aan die 10 omstanders zien wie er wel of geen EHBO heeft enof ze er wat mee doen.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1968 Gepost op: 27 juni 2013, 18:54:15
Citaat van: owning31 link=msg=1178363 date=1372351274
Als je niet tegen bloed kan vind ik het al een goede dat je fotograaf wordt maargoed.
Tuurlijk gaat er niemand aan een fotograaf vragen mag ik uw EHBO-diploma zien, het is meer een principe kwestie. Jij zoekt de ellende op, help andere mensen dan eerst uit deze ellende voor zover je kan en ga dan met je hobby bezig zijn. Door het behalen van een EHBO-diploma heb je al een stuk meer in je mars om te helpen.
Waarom zou je nou per se als 112 fotograaf je EHBO diploma moeten halen? Is het altijd en overal bloed en grote ellende waar iemand naar toe gaat? Als ik commentaren in eerdere topics lees wordt je bijna opgeknoopt als je uberhaupt ergens iets zou willen ondernemen. Dat gaat dus niet samen. Als ik ooit zoiets tegen zou komen blijf ik er dus mooi vanaf.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #1969 Gepost op: 27 juni 2013, 18:57:42
Ik ga volledig met Arie mee.. Ik wil niet weten hoe 112-site's er in Amerika uit zouden zien. Ik ben van mening dat de Nederlandse pers erg terughoudend is op het publiceren van foto's. Ja er zijn grenzen, maar worden die niet steeds strenger gemaakt?