Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772307 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2540 Gepost op: 10 december 2014, 21:52:23
Lees het topic even door. Daar is meer dan genoeg over gezegd. De politie kan en mag geen opdracht geven om beelden te verwijderen. Hoogstens kan in het belang van het onderzoek een hek of ruimere afzetting geplaatst worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #2541 Gepost op: 10 december 2014, 22:17:15
Dit alles heeft bij Ruben Munsterman, fotograaf van de Telegraaf, plaats gevonden en hij heeft om opheldering gevraagd en dit niet gekregen tot heden van de Politie Amsterdam.  Op twitter is een regelrechte golf van tweets ontstaan onder de fotograven, om geen medewerking te geven aan de politie inzake foto's en filmpjes ter beschikking te stellen.

Is er sprake van onmacht bij de politie inzake de grote stroom van liquidaties en wordt dit op de fotograven verhaalt, of leeft die ene  gefrustreerde agent zich uit?

Niet verkeerd bedoeld  maar het zal wel een puntje zijn van: verkeerde man op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment zijn.

Hopend op je begrip!
Bij instappen begint de inzet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2542 Gepost op: 11 december 2014, 08:33:04
Voor de duidelijkheid, Ruben Munsterman is geen fotograaf maar journalist.
Ook is hij niet in dienst van de Telegraaf. Hij publiceert vooral over economische en financiële zaken in diverse andere media.

Behalve de vraag om uitleg aan de agent die hem dit opdroeg,  heeft hij zelf de politie niet om opheldering gevraagd. (Voor zo ver ik weet.)

Verder ga ik niet weer een keer die hele discussie oprakelen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2543 Gepost op: 11 december 2014, 11:36:37
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1313388 date=1418162046
https://twitter.com/telegraafticker/status/542243311323725824/photo/1

Wie gooit het hier nog op: 'de persoon is niet herkenbaar in beeld?'  ::) :(
Ik heb geprobeerd zover mogelijk in te zoomen, maar zie alleen dat de hulpverleners aan een (voor mij onherkenbaar) slachtoffer staan te trekken om hem/haar de kant op te krijgen. Vrienden en kennissen zouden wel de kleding kunnen herkennen.

Heftige/confronterende foto ? Ja. Maar slachtoffers herkenbaar in beeld ? Nee.

Al is dat laatste sowieso alleen relevant als je als nieuwsmedium de foto snel twittert o.i.d. Het 'de nabestaanden weten via het nieuws sneller dat hun familielid wat is overkomen, dan dat de politie aan de deur kan staan' effect. Als de Televaag de foto de volgende dag plaatst, is de politie allang aan de deur geweest en is dat geen issue meer.

En laten we eerlijk zijn: het zal de familie de volgende dag dus sowieso duidelijk zijn dat het hun familielid is, wat daar de kant op gehesen wordt - herkenbaar in beeld of niet. Dat is een kwestie van '1 en 1 is 2'.

Al-dan-niet herkenbaar vind ik dus niet zo relevant in dit geval. Het gaat er denk ik meer om of je een dergelijke foto wil plaatsen, als nieuwsmedium. Ja; hij is confronterend. Hij laat ook de realiteit zien, plus vele hard werkende hulpverleners die hun best staan te doen om de slachtoffers nog te redden.

Peen
Redacteur van


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Reactie #2544 Gepost op: 11 december 2014, 12:52:57
Persoonlijk vind ik dat veel openbaar gemaakt mag worden, maar heb hier toch m'n twijfels over. Het is natuurlijk een realistische weergave, maar aan de andere kant weet ik niet of ik het geopenbaard zou hebben, dus rijst de vraag: kan dit?

http://florisfotografie.nl/archief/597/liquidatie-luana-luz-xavier
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2545 Gepost op: 11 december 2014, 13:27:39
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1313638 date=1418298777
Persoonlijk vind ik dat veel openbaar gemaakt mag worden, maar heb hier toch m'n twijfels over. Het is natuurlijk een realistische weergave, maar aan de andere kant weet ik niet of ik het geopenbaard zou hebben, dus rijst de vraag: kan dit?

http://florisfotografie.nl/archief/597/liquidatie-luana-luz-xavier

Had ze persoonlijk ook gemaakt, maar niks meer mee gedaan. Er is een verschil tussen alleen maken of ook plaatsen. Als ik ze op een site zou zetten had ik gewacht tot er een laken lag.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2546 Gepost op: 11 december 2014, 14:54:42
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1313638 date=1418298777
Het is natuurlijk een realistische weergave, maar aan de andere kant weet ik niet of ik het geopenbaard zou hebben, dus rijst de vraag: kan dit?
Nu ga ik wat onaardigs zeggen, maar goed (vergeef me): de meeste foto's zijn zodanig donker dat er sowieso toch niet al zoveel op te zien is.

Even afgezien daarvan, stel dat dit overdag was geweest: ik denk dat privacy etc. niet zo spannend is, in dit soort gevallen. Ik vind het nieuwsbelang van het feit 'liquidatie' (zeker met de huidige gang van zaken in 020) zwaarder wegen dan die privacy.

Maar juist in dit soort gevallen zou ik me wel meer zorgen maken over het opsporingsbelang: publiceer je een foto waar onbedoeld 'dader informatie' op te zien is ? We hebben het hier over extreem gewelddadige types, die ook over veel geld beschikken. Zij zullen t.z.t. alles uit de juridische kast trekken om onder de aanklacht uit te komen, en zichzelf omringen met dure advocaten.

Dan nog zou je kunnen besluiten om te publiceren, als nieuwsmedium. Maar ik zou een dergelijke afweging maken, in zo'n geval.

Peen
Redacteur van


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #2547 Gepost op: 4 januari 2015, 22:30:34
Wat vinden jullie hiervan:
https://www.youtube.com/watch?v=lvIB7KOe-nM vanaf 0:18

Naar mijn mening gaat dit te ver.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2548 Gepost op: 4 januari 2015, 22:35:23
Wat gaat jou er tever aan? Ik zie iemand in de ambu zitten die behandeld wordt door het personeel. Je ziet alleen de achterkant van hem dus herkennen doe je diegene niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #2549 Gepost op: 4 januari 2015, 22:48:34
Nou wat mij betreft geen probleem. Maar wat vind jij te ver gaan dan. Het verband je leggen of te veel bloed?