Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776513 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2550 Gepost op: 4 januari 2015, 23:37:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1320032 date=1420407323
Wat gaat jou er tever aan? Ik zie iemand in de ambu zitten die behandeld wordt door het personeel. Je ziet alleen de achterkant van hem dus herkennen doe je diegene niet.

Bij opsporing verzocht laten ze beelden geblurd zien van een incident als verdachte al bekend of aangehouden is, hier is een slachtoffer te zien. Zou dan wel goed zijn, na de tijd te vragen of dit meegenomen mag worden. Zo'n man zit er niet altijd op te wachten dat iedereen dit te zien krijgt en het voor altijd op internet blijft staan. Mensen in de omgeving, of bekende klanten weten echt wel om wie het gaat, dat je iemand alleen maar van achteren ziet doet er dan niet toe.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2551 Gepost op: 4 januari 2015, 23:43:04
Citaat van: Fletwed link=msg=1320060 date=1420411069
Bij opsporing verzocht laten ze beelden geblurd zien van een incident als verdachte al bekend of aangehouden is, hier is een slachtoffer te zien. Zou dan wel goed zijn, na de tijd te vragen of dit meegenomen mag worden. Zo'n man zit er niet altijd op te wachten dat iedereen dit te zien krijgt en het voor altijd op internet blijft staan. Mensen in de omgeving, of bekende klanten weten echt wel om wie het gaat, dat je iemand alleen maar van achteren ziet doet er dan niet toe.

Dan zal je gewoon nooit slachtoffers in beeld moeten brengen, maar dus alleen materieel en hulpdiensten zelf... En mensen in de omgeving en bekende klanten weten zowiezo wel wie het is, ook zonder beeldmateriaal.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2552 Gepost op: 4 januari 2015, 23:56:30
Weinig te zien inderdaad, maar totaal niet netjes. Waarom zo inzoomen op wat er in de ambu gebeurt? Omdat het kan? ..
Gelukkig hebben steeds meer ambu's donkere raampjes in het tussenschot. Moet je die in alle hectiek wel even dichtschuiven natuurlijk.
Als ik merk dat iemand bij mij naar binnen staat te filmen, zou ik de dichtstbijzijnde agent vragen hem op afstand te zetten. Hoe dat uit zal pakken weet ik niet, maar naar binnen filmen accepteert de bemanning doorgaans niet. Dat iemand op grotere afstand nog steeds prima kan inzoomen besef ik ook. Maar het gaat om het signaal wat afgegeven wordt.
Openbare weg prima, maar je gaat niet een patiënt filmen die behandeld wordt in de wagen. Je kan prima een mooi shot maken waarbij beweging zichtbaar is in de ambu, zonder dat de patiënt zo goed zichtbaar is. Nu is het een achterhoofd, volgende keer is het een half-ontkleed ander slachtoffer.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2553 Gepost op: 5 januari 2015, 00:18:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1320063 date=1420411384
Dan zal je gewoon nooit slachtoffers in beeld moeten brengen, maar dus alleen materieel en hulpdiensten zelf... En mensen in de omgeving en bekende klanten weten zowiezo wel wie het is, ook zonder beeldmateriaal.

Heeft meer met fatsoen en privacy te maken.  Als je op het strand ligt wil je ook niet zomaae gefilmd of gefotografeerd worden waarna dit in de media verschijnt of als reclamecampane wordt gebruikt. Deze man heeft er ook niet voor gekozen.  Gaat erom dat nieuws wordt weergegeven,  dat hoeft niet gedetailleerd of meer dan dat wat nodig is. Laat gewoon zien dat er een ambu staat en dat technische recherche bezig is ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2554 Gepost op: 5 januari 2015, 00:25:32
Citaat van: Fletwed link=msg=1320067 date=1420413526
Heeft meer met fatsoen en privacy te maken.  Als je op het strand ligt wil je ook niet zomaae gefilmd of gefotografeerd worden waarna dit in de media verschijnt of als reclamecampane wordt gebruikt. Deze man heeft er ook niet voor gekozen.  Gaat erom dat nieuws wordt weergegeven,  dat hoeft niet gedetailleerd of meer dan dat wat nodig is. Laat gewoon zien dat er een ambu staat en dat technische recherche bezig is ;)

Ik bedoel er meer mee dat ik er niks schokkends op vind zien staan. Ik sluit me daarbij aan bij wat Dinges zei: er is weinig te zien (in de zin van schokkend) maar ook niet netjes. Zeker waar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2555 Gepost op: 5 januari 2015, 02:39:42
Citaat van: RamonVersteeg link=msg=1320031 date=1420407034
Wat vinden jullie hiervan:
http://www.youtube.com/watch?v=lvIB7KOe-nM vanaf 0:18

Naar mijn mening gaat dit te ver.

Het 'in' een ambulance filmen lijkt mij een beetje overbodig. Je kan het ook wel zonder dat ene shotje doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2556 Gepost op: 7 januari 2015, 19:56:52
N.a.v. de gebeurtenissen in Parijs:

http://over.nos.nl/nieuws/154/reactie-nos-op-gebruik-schokkend-beeld

Dat gaat er dan om dat ze de executie van de agent hebben laten zien op TV

Peen
Redacteur van


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2557 Gepost op: 7 januari 2015, 21:23:41
Ik vind het geen beeldmateriaal om op TV te laten zien. Ik kan me voorstellen dat dit als schokkend wordt ervaren, verwijs desnoods naar de website. Zo bied je mensen alsnog de mogelijkheid om dit fragment te bekijken en breng je alsnog 'wat er in de wereld speelt' (om de woorden van de NOS maar te gebruiken), maar heb je niet het schokerende effect van het op televisie laten zien.

Mensen die naar de website gaan kiezen hier dan bewust voor.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #2558 Gepost op: 7 januari 2015, 22:10:42
Ik heb totaal geen moeite met het naar buiten brengen van deze schokkende beelden. Dit laat op een harde manier zien hoe heftig het daar aan toe is gegaan.
Nikon :-)


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2559 Gepost op: 7 januari 2015, 22:18:26
In dat opzicht ben ik het met jou en de NOS eens, maar niet iedereen zit op dit soort beelden te wachten. Door mensen te verwijzen naar een website kiezen deze mensen er bewust voor het kijken naar deze toch wel heftige beelden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.