Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #2560 Gepost op: 7 januari 2015, 22:41:14
Wat achtergrond informatie over het hoe en waarom van het laten zien van de beelden: http://over.nos.nl/nieuws/154/reactie-nos-op-gebruik-schokkend-beeld

Citaat
Overigens heeft onze presentator zeer nadrukkelijk gewaarschuwd voor wat zou komen. Dit was letterlijk haar tekst:

Zojuist is er zeer schokkend beeld binnengekomen. Daarop is te zien hoe de twee daders buiten bij het kantoor van het blad een agent om het leven brengen. Nogmaals een waarschuwing dat dit zeer schokkend beeld is.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2561 Gepost op: 7 januari 2015, 22:44:00
Dat heb ik ook gelezen, staat hierboven ook al eens genoemd. Ik snap hun standpunt, maar feit blijft dat niet iedereen zit te wachten op dit soort beelden. Die ze, naar ik begreep, ook in de middag hebben uitgezonden.

Citaat van: jeroen21 link=msg=1320762 date=1420634073
De nos liet vanmiddag gewoon de beelden zien. Je zou net met je kinderen het nieuws lopen te kijken.  >:(
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2562 Gepost op: 7 januari 2015, 22:59:02
Citaat van: Job45 link=msg=1321022 date=1420667040
maar feit blijft dat niet iedereen zit te wachten op dit soort beelden. Die ze, naar ik begreep, ook in de middag hebben uitgezonden.
Vandaar dat ze van te voren waarschuwen en je dus nog een paar seconden hebt om de tv uit te zetten of ergens anders op te zetten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2563 Gepost op: 7 januari 2015, 23:19:22
Citaat van: Job45 link=msg=1321022 date=1420667040
Dat heb ik ook gelezen, staat hierboven ook al eens genoemd. Ik snap hun standpunt, maar feit blijft dat niet iedereen zit te wachten op dit soort beelden. Die ze, naar ik begreep, ook in de middag hebben uitgezonden.
Je kan verwachten dat er in het journaal beelden voorbij kunnen komen die schokkend zijn. Misschien niet wat je graag wilt zien, maar wel de waarheid en dat is uiteindelijk waar het journaal voor is. Wil je geen schokkende beelden zien, moet je simpelweg niet naar het journaal kijken.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2564 Gepost op: 7 januari 2015, 23:52:05
Citaat van: Red link=msg=1321029 date=1420667942
Vandaar dat ze van te voren waarschuwen en je dus nog een paar seconden hebt om de tv uit te zetten of ergens anders op te zetten.

Waar staat de televisie gewoon op Nederland 1 en heeft de kijker geen keuzen, denk aan tandarts, scholen, bedrijfskantine's, verpleeg- en ziekenhuizen. Dan is het toch ongepast om beelden te laten zien dat agent nogmaals wordt beschoten?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2565 Gepost op: 8 januari 2015, 09:59:04
Natuurlijk is het belangrijk om te laten weten wat er in de wereld speelt, daar zijn de NOS en het journaal voor natuurlijk. Echter zijn dit beelden waar niet iedereen op zit te wachten, en ondanks de waarschuwing is een stap in de goede richting hoewel je er niet mee voorkomt dat mensen die dat liever niet willen geconfronteerd worden met deze heftige beelden. Daarom denk ik dat je de mensen die deze beelden willen zien de mogelijkheid moet bieden, maar dit mag niet ten koste gaan van mensen die dit niet willen zien.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2566 Gepost op: 8 januari 2015, 10:06:11
Volgens mij zijn bewuste beelden bij de NOS ook alleen gisterenmiddag vertoond en de rest niet meer. Persoonlijk vindt ik dat "jammer" maar goed.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2567 Gepost op: 8 januari 2015, 10:29:05
NOS heeft ook een duidelijk verklaring geven waarom men de beelden wel heeft uitgezonden(kan de verklaring even niet zo snel meer terug vinden op het www).
De presentratice heeft ook duidelijk vooraf meermaals gewaarschuwd dat het verschrikkelijke beelden waren/zouden zijn. Een ieder was dus gewaarschuwd.
En zit je dan ergens waar je niet kan schakelen dan draai je toch simpelweg even weg van de kijkbuis.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2568 Gepost op: 8 januari 2015, 10:39:03
Citaat van: Fletwed link=msg=1321062 date=1420671125
Waar staat de televisie gewoon op Nederland 1 en heeft de kijker geen keuzen, denk aan tandarts, scholen, bedrijfskantine's, verpleeg- en ziekenhuizen. Dan is het toch ongepast om beelden te laten zien dat agent nogmaals wordt beschoten?
Dan kan je toch even wegkijken?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2569 Gepost op: 8 januari 2015, 10:57:19
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1321123 date=1420709345
NOS heeft ook een duidelijk verklaring geven waarom men de beelden wel heeft uitgezonden(kan de verklaring even niet zo snel meer terug vinden op het www).

 ;)

Citaat van: peen van dienst link=msg=1320952 date=1420657012
N.a.v. de gebeurtenissen in Parijs:

http://over.nos.nl/nieuws/154/reactie-nos-op-gebruik-schokkend-beeld

Dat gaat er dan om dat ze de executie van de agent hebben laten zien op TV

Peen


De beelden zijn schokkend, maar niet "grafisch" (als in: er zijn geen bloederige details zichtbaar).
Maar de hele gebeurtenis is schokkend, en deze beelden zijn juist een goede illustratie van wat er gebeurt is: Een aanslag door meedogenloze moordenaars, die goed voorbereid is en kalm uitgevoerd wordt.
Vanuit een nieuwsoogpunt kan ik me dus goed voorstellen dat je deze beelden op dat moment wel laat zien. Namelijk in een live uitzending waar op dat moment nog niet alles duidelijk is.

Daarnaast zijn er vaker beelden op het nieuws geweest waarbij mensen worden neergeschoten, denk aan oorlogsgebieden, gijzelingen, invallen van arrestatieteams, etc. Ook dan wordt er dezelfde afweging gemaakt en indien nodig gewaarschuwd, maar is er achteraf bijna geen kritiek. Waarom zou de NOS nu dan wel moeten besluiten om deze beelden niet te laten zien?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten