Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772571 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2630 Gepost op: 12 mei 2016, 10:24:16
De moord op Pim Fortuyn is wel van een iets andere categorie, dat is niet te vergelijken met dit ongeluk.

En omdat het BN'ers zijn moet alles maar kunnen? Wat een flauwekul.

Dat er een bericht over dit ongeluk van Tijs in de media komt kan ik mij voorstellen maar dat kan prima zonder foto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2631 Gepost op: 12 mei 2016, 10:45:16
Citaat van: Rutger link=msg=1423608 date=1463041456
En omdat het BN'ers zijn moet alles maar kunnen? Wat een flauwekul.

De enige reden dat het bericht interessant is, is omdat het een bekende Nederlander is. En dan hoort er dus een foto bij, waar de beste man op te zien is.

Daar zijn ook diverse gerechtelijke uitspraken over. Dus: leer er maar mee leven.

Citaat van: Rutger link=msg=1423608 date=1463041456
Dat er een bericht over dit ongeluk van Tijs in de media komt kan ik mij voorstellen maar dat kan prima zonder foto.

Kan jij wel vinden, maar dat maak jij niet uit. Dat doet de redactie van het medium wat het bericht (met foto) krijgt aangeboden. Foto stond bijvoorbeeld ook landelijk (pagina 17) in het AD van vanochtend, om maar wat te noemen. De foto komt dus op miljoenen deurmatten terecht.

Citaat van: Rutger link=msg=1423608 date=1463041456
De moord op Pim Fortuyn is wel van een iets andere categorie, dat is niet te vergelijken met dit ongeluk.
Ik zie dat verschil niet zo. Het zijn beide bekende Nederlanders, die juist vanwege die bekendheid herkenbaar in het nieuws getoond worden. Die die bekendheid en 'exposure' normaliter bewust opzoeken, maar dan ook getoond worden als ze eens een keer pech hebben. Of: als ze een irritante fan een klap verkopen. Of als ze met een slok op achter het stuur gepakt worden. Noem maar op.

Peen
Redacteur van


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2632 Gepost op: 12 mei 2016, 11:43:13
Deel je mening niet dat daar dan dus een foto bij hoort. Voor mij is dat niet zo.

Dat er gerechtelijke uitspraken zijn dat het mag veranderd er niks aan dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2633 Gepost op: 12 mei 2016, 12:30:07
Citaat van: Rutger link=msg=1423624 date=1463046193
Deel je mening niet dat daar dan dus een foto bij hoort. Voor mij is dat niet zo.

Dat er gerechtelijke uitspraken zijn dat het mag veranderd er niks aan dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft.
Tja. Dat mag.

Maar neem bijvoorbeeld de commotie rond de burgemeester van Renkum, die laatst aangeschoten rondliep. Dat zou niet in het nieuws komen als het een anonieme mijnheer Janssen is, maar nu wel omdat het een 'bekende Renkummer' is.

Als je een bekend persoon bent, worden berichten waar jij in voorkomt sneller nieuws. Dat kan positief zijn (als je een nieuw boek uitbrengt; noem maar wat) of negatief (als je op je plaat gaat zoals deze presentator, je Jaguar de Vecht in rijdt, of je iemand op een zebrapad aanrijdt).

Als je dat niet wil, moet je een ander beroep kiezen.

Peen
Redacteur van


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2634 Gepost op: 13 mei 2016, 00:38:31
Volgens mij lees je niet zo goed of in ieder geval erg selectief. Ik snap wel dat het zaken eerder in de media komen omdat het een BN'er betreft, waar het hier om gaat is of er herkenbare foto geplaatst moet worden bij het artikel over het ongeluk van Tijs.

Volgens jou is het van toegevoegde waarde, misschien kun je dan eens uitleggen wat in dit geval de toegevoegde waarde is tov het brengen van dit 'nieuwsfeit' zonder foto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2635 Gepost op: 13 mei 2016, 14:41:18
Citaat van: Rutger link=msg=1423775 date=1463092711
Volgens jou is het van toegevoegde waarde, misschien kun je dan eens uitleggen wat in dit geval de toegevoegde waarde is tov het brengen van dit 'nieuwsfeit' zonder foto.
Ik vind het zelf geen spannend nieuwsfeit. Maar feit is: als er een BN'er in het nieuws komt, wil 'men' er een foto bij. Het liefste van dat moment, en anders een stockfoto met een portretje. Zie bijvoorbeeld dit bericht over een DJ op Elsevier.nl http://www.elsevier.nl/cultuur/achtergrond/2016/05/steun-voor-bedrogen-qmusic-dj-mattie-valk-300969/ Zelfs daar wil men een foto van zijn snuit erbij.

Er zijn nu eenmaal hele volksstammen die niets liever doen dan de hele dag foto's kijken van BN'ers. Zie: Story, Privé, "showbiz pagina" van de Televaag etcetera. Die bij wijze van spreken het liefste een 'nieuwsflash' op hun telefoon zouden krijgen als hun favoriete BN'er op het toilet gaat zitten.

Dus: bij een bericht over een BN'er hoort beeld. Wat voor bericht het ook is. Jouw goed recht om dat niet belangrijk te vinden; maar een redactie kijkt naar hun lezerspubliek en zal er dan voor kiezen om er beeld bij te plaatsen. Zo is het al jaren; en zo zal het altijd blijven.

Peen
Redacteur van


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #2636 Gepost op: 14 mei 2016, 09:41:17
Citaat van: Rutger link=msg=1423775 date=1463092711
Volgens mij lees je niet zo goed of in ieder geval erg selectief. Ik snap wel dat het zaken eerder in de media komen omdat het een BN'er betreft, waar het hier om gaat is of er herkenbare foto geplaatst moet worden bij het artikel over het ongeluk van Tijs.

Volgens jou is het van toegevoegde waarde, misschien kun je dan eens uitleggen wat in dit geval de toegevoegde waarde is tov het brengen van dit 'nieuwsfeit' zonder foto.


.

Waarom noem je de presentator consequent alleen bij zijn voornaam?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2637 Gepost op: 15 mei 2016, 10:08:30
Citaat van: peen van dienst link=msg=1423871 date=1463143278
Ik vind het zelf geen spannend nieuwsfeit. Maar feit is: als er een BN'er in het nieuws komt, wil 'men' er een foto bij. Het liefste van dat moment, en anders een stockfoto met een portretje. Zie bijvoorbeeld dit bericht over een DJ op Elsevier.nl http://www.elsevier.nl/cultuur/achtergrond/2016/05/steun-voor-bedrogen-qmusic-dj-mattie-valk-300969/ Zelfs daar wil men een foto van zijn snuit erbij.

Er zijn nu eenmaal hele volksstammen die niets liever doen dan de hele dag foto's kijken van BN'ers. Zie: Story, Privé, "showbiz pagina" van de Televaag etcetera. Die bij wijze van spreken het liefste een 'nieuwsflash' op hun telefoon zouden krijgen als hun favoriete BN'er op het toilet gaat zitten.

Dus: bij een bericht over een BN'er hoort beeld. Wat voor bericht het ook is. Jouw goed recht om dat niet belangrijk te vinden; maar een redactie kijkt naar hun lezerspubliek en zal er dan voor kiezen om er beeld bij te plaatsen. Zo is het al jaren; en zo zal het altijd blijven.

Peen

Hopelijk tref ik dan een keer iemand die graag dergelijke foto's (herkenbaar gewonde BN'er) bij een nieuwsartikel ziet staan, misschien kan hij of zij mij dan uitleggen waarom dit zo leuk is om te zien. Als de media inschat dat men dit graag wil zien snap ik de keuze wel om het te plaatsen van een belang om lezers aan je te binden en/ of een commercieel belang. Tot nu toe hoor ik hier maar ook om mij heen vooral de media zeggen dat de lezer het wil en de lezer vertellen dat de media het plaatst, en daarmee zijn we dan weer rond want de media doet het voor de lezer.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2638 Gepost op: 15 mei 2016, 10:11:25
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1423996 date=1463211677
Waarom noem je de presentator consequent alleen bij zijn voornaam?

Niet een erg onderbouwde reden eigenlijk. Vooral om praktische reden bij het schrijven van een reactie in Tapatalk 8)
Liever dat de naam volledig wordt geschreven?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2639 Gepost op: 15 mei 2016, 15:51:56
Citaat van: Rutger link=msg=1424146 date=1463299710
Hopelijk tref ik dan een keer iemand die graag dergelijke foto's (herkenbaar gewonde BN'er) bij een nieuwsartikel ziet staan, misschien kan hij of zij mij dan uitleggen waarom dit zo leuk is om te zien. Als de media inschat dat men dit graag wil zien snap ik de keuze wel om het te plaatsen van een belang om lezers aan je te binden en/ of een commercieel belang. Tot nu toe hoor ik hier maar ook om mij heen vooral de media zeggen dat de lezer het wil en de lezer vertellen dat de media het plaatst, en daarmee zijn we dan weer rond want de media doet het voor de lezer.
Waarom denk je dat programma's als ShowNieuws en RTL Boulevard bestaan? Denk je dat RTL en SBS daar geld in pompen als er geen hond naar kijkt...