Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772402 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #50 Gepost op: 7 mei 2006, 14:01:35
Die morele plicht zou iedereen moeten hebben....nu verschijnen er gewoon "ordinaire" foto's op het internet, liefst nog voor de mensen die het betrefd fatsoenlijk ingelicht zijn door de politie..... :-X

Ben ik met je eens. Mijn opmerking was ook alleen maar bedoeld om het verschil tussen twee soorten websites aan te geven.

Gr
Erik


Lifeliner

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 7 mei 2006, 18:06:40
Bij dodelijke ongevallen wachten wij samen met de andere sites hier in de regio minimaal 10 uur met het plaatsen van foto's.
Dit omdat de politie dan de tijd heeft om de familie in te lichten en niet een bekende op eens op een site zijn of haar auto herkend.


Daar ben ik het mee eens.. Het komt nogal raar over als je eerst foto's ziet van je eige zoon of familielid die zich dood heeft gereden en later de politie aan de deur komt terwijl de familie nog verbeisterd achter de PC zit te staren naar die foto's. Ook moet ik toegeven dat je er niet echt reclame mee maakt  voor je site..

Ook is het verstandig om te vragen aan de politie wat hun er van vinden.. Bij ons in Zuid-Holland Zuid vragen we geregeld aan de Persvoorlichter wat hij er van vind als we de foto's plaatsen en hoelang we moeten wachten met plaatsen. 9 van de 10x is dat plaatsen op het moment dat de politie een persbericht uit heeft gegeven.

mvg Stephan


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 8 mei 2006, 11:11:53
Of je 24 uur of een bepaalde tijd moet wachten weet ik niet, ik denk dat dit voor elke situatie anders is. De foto's die op die website vind ik echter niet kunnen . Dat je per ongeluk een keer een foto maakt waar achteraf een slachtoffer op staat, ok. Dat gebeurd iedereen weleens en dat heb je soms niet door, echter moet je dit soort foto's gewoon niet op het internet zetten. Deze foto's zijn namelijk bewust genomen om een slachtoffer op de foto te krijgen. Daarnaast voegt dit geen enkele waarde toe aan de rest van de foto's, hebben de bezoekers en jijzelf niet veel meer aan wat overzichtsfoto's en misschien een foto waar de hulpverleners bezig zijn bij het voertuig? Daarnaast maak je bij de hulpdiensten ook geen vrienden als je dit soort foto's plaats en heb je dus kans dat je de volgende keer geweigerd wordt.

Ik denk dat je zelf niet toestemming hoeft te vragen voor het wel of niet plaatsen van foto's, als je een beetje respect hebt en privacy weet je zelf wel welke foto's je kan plaatsen en niet, als je twijfelt moet je het gewoon niet doen!

Ik heb laatst meegemaakt dat bij een incident al mijn gegevens werden genoteerd (naam, adres,tel. nummer geboortedatum etc etc.) Dit voor in de rapporten omdat het schijnt te zijn dat hier in Haaglanden soms foto's op het net verschijnen waar de politie hier niet blij mee is. Op zich een goede zaak vind ik.

Gr. ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 8 mei 2006, 12:47:34
Ik heb laatst meegemaakt dat bij een incident al mijn gegevens werden genoteerd (naam, adres,tel. nummer geboortedatum etc etc.) Dit voor in de rapporten omdat het schijnt te zijn dat hier in Haaglanden soms foto's op het net verschijnen waar de politie hier niet blij mee is. Op zich een goede zaak vind ik.

Gr. ricardo

Ik weet niet of het de taak is van de incident fotograaf de politie blij te maken. Het handhaven van de wet maakt wel taak uit van de politie. Of je dat nou blij maakt of niet.

Ik krijg het gevoel dat er onder het mom van schending van de privecy door de burgerij steeds minder mag. Terwijl de overheid zich daar juist steeds minder van aantrekt.  Je identitijdsbewijs vragen om te kijken of de foto's die je maakt de politie wel blij maken.

Het moet niet gekker worden.

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #54 Gepost op: 8 mei 2006, 14:08:20

Ik weet niet of het de taak is van de incident fotograaf de politie blij te maken. Het handhaven van de wet maakt wel taak uit van de politie. Of je dat nou blij maakt of niet.

Ik krijg het gevoel dat er onder het mom van schending van de privecy door de burgerij steeds minder mag. Terwijl de overheid zich daar juist steeds minder van aantrekt.  Je identitijdsbewijs vragen om te kijken of de foto's die je maakt de politie wel blij maken.

Het moet niet gekker worden.

Henk
Ik vind het op zich wel interessant om de naam van de fotografen te hebben.... dan kun je nl nog eens terugkijken, bijvoorbeeld naar wie er allemaal in de buurt rondliepen op dat moment... iets met getuigen... of bijvoorbeeld een pyromaan die staat te kijken naar zijn werk ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #55 Gepost op: 8 mei 2006, 15:55:25
Ik vind het op zich wel interessant om de naam van de fotografen te hebben.... dan kun je nl nog eens terugkijken, bijvoorbeeld naar wie er allemaal in de buurt rondliepen op dat moment... iets met getuigen... of bijvoorbeeld een pyromaan die staat te kijken naar zijn werk ::)
Heb ik pas ook moeten doen. Foto's maken van omstanders voor de politie, later nooit meer iets van gehoord.

En ook ik heb er wel eens een slachtoffer opstaan (was 's ochtends vroeg, aanrijding met beknelling). Later kreeg ik een mailtje in m'n mailbox van het slachtoffer of ik ook wat foto's van hemzelf en zijn auto had. Die gozer was er hartstikke blij mee (verder hou ik 'slachtofferfoto's' wel voor mijzelf natuurlijk.  ;)
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 8 mei 2006, 16:16:27
::) ::) ::) ::) ::) ::) Foto's op mediatv.nl toevallig....  ::) ::) ::) :P ;)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=36450

Waterleidingbreuk in Kralingen
Technici van het waterbedrijf Evides zoeken de oorzaak van een lek in een waterleiding op de Vlietlaan in Rotterdam-Kralingen.
uitgegeven: 16:05 08-05-2006 gewijzigd: 16:05 08-05-2006

Maandagmiddag sprong daar een leiding, waardoor een gat in de straat ontstond van 7 bij 7 meter. Rond de kuil kwam 30 centimeter water te staan. Een fotografe die ter plekke aan het wek was, zag daardoor het gat niet en ging kopje onder. Een andere vrouw sprong achter haar aan. Beiden werden ongedeerd uit het water gehaald.

Rond het lek zitten enkele tientallen woningen op de Vlietlaan, het Jaffa en de Oudedijk zonder water.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 8 mei 2006, 16:49:42
::) ::) ::) ::) ::) ::) Foto's op mediatv.nl toevallig....  ::) ::) ::) :P ;)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=36450

Waterleidingbreuk in Kralingen
Technici van het waterbedrijf Evides zoeken de oorzaak van een lek in een waterleiding op de Vlietlaan in Rotterdam-Kralingen.
uitgegeven: 16:05 08-05-2006 gewijzigd: 16:05 08-05-2006

Maandagmiddag sprong daar een leiding, waardoor een gat in de straat ontstond van 7 bij 7 meter. Rond de kuil kwam 30 centimeter water te staan. Een fotografe die ter plekke aan het wek was, zag daardoor het gat niet en ging kopje onder. Een andere vrouw sprong achter haar aan. Beiden werden ongedeerd uit het water gehaald.

Rond het lek zitten enkele tientallen woningen op de Vlietlaan, het Jaffa en de Oudedijk zonder water.
En nu hebben die mensen die daar aan het werk waren het zeker gedaan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 8 mei 2006, 17:50:16
Ik vind het op zich wel interessant om de naam van de fotografen te hebben.... dan kun je nl nog eens terugkijken, bijvoorbeeld naar wie er allemaal in de buurt rondliepen op dat moment... iets met getuigen... of bijvoorbeeld een pyromaan die staat te kijken naar zijn werk ::)

Het vragen naar een legitimatie is wat anders dan vragen of je later de foto's nog eens even mag bekijken.

Je mag niet zonder aanleiding zomaar naar iemands leditimatie vragen. Iemand die fotografeert is geen voldoende aanleiding tot het vragen naar een legitimatie. Dit is niet nodig voor de politieman "om zijn werk goed te kunnen doen". Er is pas nog wat jurisprudentie geschapen over dit onderwerp.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 8 mei 2006, 17:56:00
En nu hebben die mensen die daar aan het werk waren het zeker gedaan

Daar is goede kans op als het niet voldoende afgezet was.

Henk