Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 781594 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #910 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:01:28
Terwijl de échte voorbeelden van ontbreken van enig ethisch besef voor het oprapen liggen. Zoals de foto op AD.nl van vandaag van het dodelijk slachtoffer tijdens het WK sauna in Finland. En dat was geen 112-fotograaf..........

Dat kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken. Als Wesley Sneijder komt te overlijden tijdens een voetbalwedstrijd dan komt dat ook (met foto) op de voorpagina. Vandaag hoorde ik voor het eerst dat er een "WK Sauna" blijkt te bestaan, maar je kunt je voorstellen dat het bij dergelijke evenementen wemelt van de pers, het heeft immers een zekere nieuwswaarde en ZEKER als er iemand bij komt te overlijden. Dat staat in schril contrast met het horizontaal uit huis halen van een slachtoffer. Behalve de buren is er waarschijnlijk geen mens die daarop zit te wachten. Leuk voor op een buurt-log of een 112-website, maar aangezien jullie jezelf trachten te profileren als een 'kwalitatiever' medium (hetgeen ik ook niet kan ontkennen) vind ik dergelijke reportages er niet tussen passen. Het voegt voor het grote publiek bijzonder weinig toe. Los van het plaatsen blijft de uitspraak cq irritatie van Dinges overeind staan, de onophoudelijke aandacht voor futiliteiten.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #911 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:04:52
Omdat die opmerking van mij steeds voor mijn voeten wordt gegooid zal ik een toelichting geven. Overigens had ik die per PM al aan Dinges gegeven, maar kennelijk had ik dat in het openbaar moeten doen.

Dinges beschreef een situatie waarbij hij voor een 'gewone' rit naar een woning moest, i.c. het ophalen van een zwaar ziek persoon, en dat er dan allerlei fotografen voor de deur staan die hem en het slachtoffer op de foto zetten. Ik kreeg daarbij het gevoel dat hij bedoelde dat de betrokken persoon openlijk werd gefotografeerd en op de foto voor iedereen zichtbaar was.

Dat gaat voor mij net iets te ver en dat heb ik ook gezegd. Wij trekken bij Regio15 de grens bij inzetten waar meer bij komt kijken dan alleen een ambu die mensen thuis ophaalt. Daarbij heb ik ook gezegd dat wij - ook in die gevallen - nooit en te nimmer slachtoffers en patiënten open en bloot zullen laten zien. Daar heeft niemand ons ooit op kunnen betrappen!  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #912 Gepost op: 8 augustus 2010, 14:46:29
Ja, en daar ging meen ik de discussie over, over het filmen en fotograferen van medische dingen.. Daarop reageerde Tarie dat hun dit doen maar alleen de technische kant in beeld brengen en niet slachtoffers op een brandcard.. In dit geval dus alleen de afhijsing en niet een plaatje van een onwel geworden persoon op een brandcard.. Zoals ik zei; onherkenbaar of niet..
Je moet het zien als de afsluitende foto van een serie.
Verder was uit je oorspronkelijke opmerking beslist niet te halen wat je bedoelde.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #913 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:12:31
Dit topic is tijdelijk naar het modhok verplaatst geweest voor overleg tussen de moderators. Naar aanleiding daarvan zijn enkele berichten of passages uit berichten verwijderd.

Voor eenieder:
Het forum is niet bedoeld voor het 'uitvechten' van persoonlijke vetes. Er kan op een inhoudelijk correcte wijze worden gediscussieerd, zonder op de persoon te spelen. Of anders via de mail, PM, enz. Graag verwijzen we hiervoor naar de forumregels, in het bijzonder het onderdeel verdraagzaamheid.

Enkele forumleden zijn persoonlijk op de hoogte gesteld door het moderatorteam voor wat betreft verwijderde inhoud.

Graag hier weer op een fatsoenlijke manier verder, met respect voor elkaars mening, beroep, achtergrond, enz., enz., enz. O0

Namens het modteam,
Maarten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #914 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:32:44
Nee, ik zie fotos ook niet zitten van slachtoffers, alleen uit fatsoen al niet. Zou zelf in die situatie er ook niet op willen.
Komt mij beetje over als ramptoerisme.


martjuh.denb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Brabant-Noord D1
Reactie #915 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:57:59
Tijdje geleden alweer, maar soms zie ik nog wel eens een foto van bijv. een portiek in brand, met de foto van binnen genomen, mag dit? Want het gebouw is meestal toch van een eigenaar, die misschien wel, misschien niet in het gebouw woont? Want zoals ik heb gelezen, en ook had verwacht, mag je niet zomaar van binnen foto's maken, ookal heb je een PPK. Maar is de hal van een flat openbaar, of priveterrein?
Brabant-Noord  D1 s'Hertogenbosch-Rosmalen


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #916 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:36:28
Ligt eraan, als de eigenaar/bewoner toestemming heeft gegeven is er weinig aan de hand lijkt mij. Je moet idd niet zelf binnendringen in portieken en woningen teneinde in een onbewaakt ogenblik foto's te maken........  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


martjuh.denb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Brabant-Noord D1
Reactie #917 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:52:41
Dus die hal is eigenlijk gewoon prive terrein?, Alleen te betreden in normale situaties door bewoners/bezoekers en dan soms/misschien ook hulpverleners.
Brabant-Noord  D1 s'Hertogenbosch-Rosmalen


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #918 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:58:59
Dus die hal is eigenlijk gewoon prive terrein?, Alleen te betreden in normale situaties door bewoners/bezoekers en dan soms/misschien ook hulpverleners.

Het is niet voor publiek toegankelijk en zal normaal gesproken ook afgesloten zijn dmv van een algemeen slot. De hal valt niet onder de woon omgeving die in de diverse wetgevingen word beschermd. Op het moment dat je daar naar binnen gaat zonder toestemming van de rechthebbende, kun je spreken van een strafbaar feit. Verboden toegang en/of lokaal vredebreuk.

gr
Mike


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #919 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:39:53
Tijdje geleden alweer, maar soms zie ik nog wel eens een foto van bijv. een portiek in brand, met de foto van binnen genomen, mag dit? Want het gebouw is meestal toch van een eigenaar, die misschien wel, misschien niet in het gebouw woont? Want zoals ik heb gelezen, en ook had verwacht, mag je niet zomaar van binnen foto's maken, ookal heb je een PPK. Maar is de hal van een flat openbaar, of priveterrein?

Ik vind het zo briljant; als of wij 'persmuskieten' continu stiekem mee lopen met brandweermensen; of zwaaiend met al allerlei pasjes onder valse voorwendselen binnenkomen ?

We worden in dergelijke gevallen actief door de bewoners uitgenodigd om foto's binnen te komen maken. Denk bijvoorbeeld aan de recente wasmachine in Wateringen; waar de bewoner wil laten zien wat hem is overkomen als waarschuwing naar de anderen (zo van: "een gewaarschuwd mens telt voor twee"). Of het recente kelderbrandje op de Reuvenslaan Voorburg, waar de bewoners gedupeerd zijn door de rook en stank. Door de media aandacht hopen zij dat de daders gepakt worden.

We zullen nooit zomaar onszelf op illegale wijze toegang verschaffen (en gemakshalve spreek ik dan ook maar even voor collega muskieten). Zou ook niet zo slim zijn als je dat doet en daarna het bewijs dat je daar geweest bent, voor iedereen zichtbaar publiceert....

Peen
Redacteur van