Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 782415 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1640 Gepost op: 5 februari 2013, 12:05:51
Gewoon allebei de mensen respecteren in hun werk...
En zo is het maar net!


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1641 Gepost op: 5 februari 2013, 12:22:15
Misschien maakt deze foto duidelijk voor jongeren dat tussen gesloten bomen door rijden vreselijke consequenties kan hebben. Zo'n foto maakt 100 keer meer indruk dan alleen zeggen dat het gevaarlijk is.

Dat de foto 100x meer indruk maakt zal zowel gelden voor het grote publiek als voor de familie. Wat dat betreft snap ik bryanvisser heel goed.

M.i. heeft dit dus niets te maken met persvrijheid (foto mag gewoon genomen worden) maar wel met ethiek, en goed nadenken over wat de emotionele gevolgen zijn van een bepaalde foto. (En daarbij zeg ik niet dat bij deze foto niet is nagedacht....)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1642 Gepost op: 5 februari 2013, 19:05:49
Klopt, maar pas wel op wanneer en hoe je het toepast. Bewust hinderen van de pers zonder reden is niet handig. (...)Dan maak je als brandweer geen beste beurt ;-)

Het is nooit en te nimmer bewust hinderen van de pers zonder reden. Alleen ziet de pers de goede reden vaak niet.

Wanneer ik een slachtoffer wil onderzoeken zorg ik voor privacy. Daar heeft een slachtoffer recht op!!! Dus zolang ik op straat een slachtoffer aan het onderzoeken cq behandelen ben mag de politie (of brandweer, of wie dan ook) van mij alles doen om te zorgen dat er privacy is. Hier valt echt niets tegen in te brengen. De huisarts onderzoekt de patiënt toch ook niet midden in de wachtkamer?
Ook ik ken de regels dus ik weet dat de pers op de openbare weg gewoon mag fotograferen maar er is geen wet die zegt dat ik een slachtoffer geen privacy mag bieden. Sterker nog: ook het op afstand houden van de pers is een plicht aangezien ik zaken moet kunnen bespreken met de direct betrokken hulpverleners, die anderen niet mogen horen.

Ach, in theorie is het allemaal heel mooi, maar in de praktijk heb je toch elke keer weer te maken met (met name) agenten die hun eigen emoties, voorkeuren en onwetendheid de overhand laten nemen.

Je kan iedere keer een kledingnummer vragen en dan wordt het met die betreffende agent wel weer uitgepraat en komen achteraf de excuses.

Maar daar koop je niks voor als je de volgende dag weer tegen een volgende agent aan loopt die zijn dag niet heeft en meent te moeten bepalen wat wel of niet gefotografeerd mag worden.

Denk eerlijk gezegd dat veel aandacht in de opleiding voor dit fenomeen ook niet gaat helpen. Je blijft te maken krijgen met willekeur en agenten die niet professioneel handelen. Dan maar iets doen met gepeperde rekeningen sturen in verband met gederfde inkomsten....

En geef niet altijd de agent de schuld. Vaak ben ik degene die aangeeft dat er even privacy moet zijn en dan voert die agent gewoon netjes zijn werk uit.

Ten eerste blijf je als fotograaf altijd al buiten de 10 meter circel, ten tweede is er in een aantal gevallen sprake van twee linten. Eentje voor de toeschouwers en daarbinnen eentje voor fotografen (en eventueel andere betrokkenen). Voor de pers zijn er twee belangrijke restricties: De hulpverlening niet hinderen en geen sporen vernielen.

Was het maar waar dat elke fotograaf zich hieraan hield..... Dan denk ik dat deze hele discussie ook veel minder zou leven!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1643 Gepost op: 5 februari 2013, 19:15:43
We kennen hier in Nederland zoiets als vrijheid van Pers. Schijnt iets van een grondwet te zijn. Hulpdiensten bepalen NIET waar jij wel of geen foto's van mag maken.
Klopt, vrijheid van pers is goed en moeten we vooral zo houden.
Maar naast die vrijheid van pers is er ook zoiets als privacy en hulpdiensten de ruimte geven hun werk te doen, en wederzijds respect voor elkaar hebben. Belangen van slachtoffers zullen bij de hulpdiensten altijd bovenaan staan.
Wij hebben hier een fotograaf lopen die dit bovenstaande verhaal heel erg goed snapt. Hij is er altijd bij incidenten, maar ten tijde van de hulpverlening en het werk met de slachtoffers zal hij ons nooit voor de voeten lopen. Dan loopt hij om het incident, en maakt hij overzichtsfoto's. Pas als de slachtoffers weg zijn, en de situatie toelaat komt hij dichterbij om wat opnames van dichtbij te maken. Hij vraagt zelfs of aan de politie of aan ons of het kan.
Resultaat?? Een wederzijds respect voor elkaars werk, en waar we elkaar de ruimte geven.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1644 Gepost op: 5 februari 2013, 19:56:39
Wanneer ik een slachtoffer wil onderzoeken zorg ik voor privacy. Daar heeft een slachtoffer recht op!!! Dus zolang ik op straat een slachtoffer aan het onderzoeken cq behandelen ben mag de politie (of brandweer, of wie dan ook) van mij alles doen om te zorgen dat er privacy is. Hier valt echt niets tegen in te brengen.
Ik wil niet veel zeggen, maar als ik 'binnen het lint' sta, maar toch 'maar' 1 meter van dat lint af, en ik breng een slachtoffer in beeld, en die foto/video publiceer ik met blurr schend ik niemand's privacy. Niet van een agent, broeder of brandweerman, maar ook niet van een slachtoffer/verdachte. Alleen niemand ziet aan mijn lens dat ik thuis nog mensen onherkenbaar in beeld breng bij eventuele publicatie.

Dan moet ik op dat moment mijn camera 'naar beneden' houden omdat ik geen beeld mag maken, maar de omstander 1 meter achter mij maakt wél een foto en brengt het slachtoffer ook nog herkenbaar in beeld. Foto direct op twitter zodat iedereen kan zien hoe en wat.

Er zit wel degelijk verschil tussen de mensen binnen het lint - die dan niet mogen fotograferen -  en mensen buiten het lint - die het doen 'omdat het mag'.  98uiye

Het slachtoffer boeit mij weinig (met alle respect), ik kom om (een) foto's/video te maken van 'wat er gebeurd is' en de hulpverlening daaromheen. Als een foto met slachtoffer niets toevoegt, publiceer ik 'm niet. Als het met slachtoffer is moet het én iets toevoegen aan de fotoreeks én onherkenbaar in beeld.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1645 Gepost op: 5 februari 2013, 20:05:59
Het is nooit en te nimmer bewust hinderen van de pers zonder reden. Alleen ziet de pers de goede reden vaak niet.

Wanneer ik een slachtoffer wil onderzoeken zorg ik voor privacy. Daar heeft een slachtoffer recht op!!! Dus zolang ik op straat een slachtoffer aan het onderzoeken cq behandelen ben mag de politie (of brandweer, of wie dan ook) van mij alles doen om te zorgen dat er privacy is. Hier valt echt niets tegen in te brengen. De huisarts onderzoekt de patiënt toch ook niet midden in de wachtkamer?
Ook ik ken de regels dus ik weet dat de pers op de openbare weg gewoon mag fotograferen maar er is geen wet die zegt dat ik een slachtoffer geen privacy mag bieden. Sterker nog: ook het op afstand houden van de pers is een plicht aangezien ik zaken moet kunnen bespreken met de direct betrokken hulpverleners, die anderen niet mogen horen.
Dat valt bij mij gewoon onder hulpverlening en niet onder hinderen van de pers ;-)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1646 Gepost op: 6 februari 2013, 17:52:19
(...)Hij is er altijd bij incidenten, maar ten tijde van de hulpverlening en het werk met de slachtoffers zal hij ons nooit voor de voeten lopen. Dan loopt hij om het incident, en maakt hij overzichtsfoto's. Pas als de slachtoffers weg zijn, en de situatie toelaat komt hij dichterbij om wat opnames van dichtbij te maken. Hij vraagt zelfs of aan de politie of aan ons of het kan.
Resultaat?? Een wederzijds respect voor elkaars werk, en waar we elkaar de ruimte geven.
Kijk, en die heeft het begrepen! Helemaal niets mis mee!

Ik wil niet veel zeggen, maar als ik 'binnen het lint' sta, maar toch 'maar' 1 meter van dat lint af, en ik breng een slachtoffer in beeld, en die foto/video publiceer ik met blurr schend ik niemand's privacy.
Reken maar dat je privacy schendt. Ik ben een patient aan het onderzoeken en zal dan soms ook deels moeten ontkleden. Dat heeft niets te maken met het publiceren, ik bescherm de patient tegen jou blik.

Dan moet ik op dat moment mijn camera 'naar beneden' houden omdat ik geen beeld mag maken, maar de omstander 1 meter achter mij maakt wél een foto en brengt het slachtoffer ook nog herkenbaar in beeld. Foto direct op twitter zodat iedereen kan zien hoe en wat.
Dus omdat iedereen het doet mag jij het ook? Jij bent er kennelijk "professioneel" mee bezig dus geef het goede voorbeeld.

Het slachtoffer boeit mij weinig (met alle respect) (...)
Kijk, en daarom ben ik zo blij dat ik hulpverlener ben, het slachtoffer boeit mij alles en een fotograaf boeit mij niets. Ik sta voor de rechten van het slachtoffer en het slachtoffer boeit het ook heel veel dat er grote lenzen op hem gericht zijn.

Laaty ik even duidelijk zijn: ik ben zeer zeker niet tegen het fotograferen van hulpverlening. Het boeit me ook niet of ik op een foto sta. Ik heb een publieke functie dus weet ik dat het erbij hoort. Maar als ik ook maar enigszins denk dat de privacy in het geding is zal ik daar wat aan doen, ik ben er om het slachtoffer te beschermen omdat hij dat op dat moment niet zelf kan. Dat is zelfs wettelijk vastgelegd in de WGBO.

En slachtoffers en familie zijn vaak op dat moment erg boos op fotografen. Het is geen uitzondering dat we de familie (en evt het slachtoffer) tot rust manen en uitleggen dat e.e.a. toegestaan is op de openbare weg.
Anderzijds zijn ook veel slachtoffers achteraf blij met jullie werk. Het is ook geen uitzondering dat slachtoffers achteraf e.e.a. beter kunnen verwerken doordat ze beelden zien van de hulpverlening.

Zoals de fotograaf handelt in mijn bovenste citaat lijkt het mij perfect.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1647 Gepost op: 10 februari 2013, 13:41:29
Terechte beslissing van Yfrog?
====================
Foto wond Kroon te gruwelijk

Van onze Telesportredactie
FOTO Kartsen Kroon wilde de gruwelijke verwonding die hij in de derde etappe van de Ronde van Qatar opliep delen met de wereld, maar kreeg te maken met de censuur van yfrog. De snee in het bovenbeen houdt de SaxoBank-renner de komende twaalf weken aan kant.

Mocht u de gruwelijke wond van Kroon toch willen zien, klik dan rechts om te downloaden. Let op: Het is een vergrote afbeelding.

Kan als schokkend worden ervaren!

Vleeswond Karsten Kroon.pdf .


Saanniee

  • Gast
Reactie #1648 Gepost op: 10 februari 2013, 15:18:02
Terechte beslissing van Yfrog?

Tja, ik vind het alleen maar mooi om zulke wonden te zien. Hoe groter hoe interessanter vaak om te zien 0098
Maar kan begrijpen dat ze de foto niet hebben gepubliceerd. Het is inderdaad een behoorlijke snee. En veel mensen kunnen er niet tegen om zulke wonden te zien.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1649 Gepost op: 10 februari 2013, 16:17:39
Terechte beslissing van Yfrog?
====================
Van onze Telesportredactie
FOTO Kartsen Kroon wilde de gruwelijke verwonding die hij in de derde etappe van de Ronde van Qatar opliep delen met de wereld, maar kreeg te maken met de censuur van yfrog. De snee in het bovenbeen houdt de SaxoBank-renner de komende twaalf weken aan kant.

Mocht u de gruwelijke wond van Kroon toch willen zien, klik dan rechts om te downloaden. Let op: Het is een vergrote afbeelding.

Kan als schokkend worden ervaren!

Vleeswond Karsten Kroon.pdf .
Dit gaat om de gebruikersvoorwaarden: yFrog staat het blijkbaar niet toe om wereldschokkende foto's te uploaden, en zij zien dit als wereldschokkend. Ga je weinig tegen beginnen.