Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772284 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2600 Gepost op: 5 september 2015, 22:15:19
Citaat van: honderd link=msg=1370660 date=1441476438
Om het topic toch maar weer eens aan de zwengelen....

Het filmpje bij dit nieuwsbericht: http://www.1limburg.nl/brandtrap-van-brandend-flatgebouw-roermond-was-afgesloten
Hoort bij dit incident: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93236

Het laatste deel van het filmpje..... Fotografen, kan dit? (Mijn antwoord is ZEKER NIET!)

Tja, Beelden ondersteunen de tekst. Had ze wel geschoten, maar niks mee gedaan.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2601 Gepost op: 5 september 2015, 22:58:31
Ik vind et kunnen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #2602 Gepost op: 6 september 2015, 10:09:14
Citaat van: honderd link=msg=1370660 date=1441476438
Het laatste deel van het filmpje..... Fotografen, kan dit? (Mijn antwoord is ZEKER NIET!)

De brand is landelijk nieuws geworden vanwege de dode die in de kelderbox is gevonden. Dan wil ik ook zien dat er iemand gevonden is. En dat is precies wat er gebeurd.
Maar, wat zie je nou eigenlijk? Veel brandweermannen, drie personen van de ambulancedienst en een brancard waar iemand opgelegd wordt. En twee benen en een stukje buik zichtbaar.

[Kleine edit] Je ziet eigenlijk evenveel als op deze foto van Aylan: http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1456836/migrant-child-dead-beach-turkey.jpg
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2603 Gepost op: 6 september 2015, 15:39:09
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1370722 date=1441526954
De brand is landelijk nieuws geworden vanwege de dode die in de kelderbox is gevonden. Dan wil ik ook zien dat er iemand gevonden is. En dat is precies wat er gebeurd.
Maar, wat zie je nou eigenlijk? Veel brandweermannen, drie personen van de ambulancedienst en een brancard waar iemand opgelegd wordt. En twee benen en een stukje buik zichtbaar.

[Kleine edit] Je ziet eigenlijk evenveel als op deze foto van Aylan: http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1456836/migrant-child-dead-beach-turkey.jpg

Die laatste zin, zitten wel verschillen tussen vriend:
- bij de brand hebben hulpverleners zich al om slachtoffer ontfermd
- de context is toch anders bij beide nieuwberichten

Zou je het niet geloven als er geen foto bij stond?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2604 Gepost op: 10 september 2015, 07:23:06
Er wordt bij tijd en wijle gediscussieerd over de 'gevoelloosheid' van 112-fotografen 'die van alles op het net gooien'

Mijn ervaring is juist dat de grote landelijke kranten weinig scrupules kennen. Neem de foto van Fortuyn, neem de foto van Theo van Gogh etc.

Wij zien het ook bij foto's van Regio15 die wij netjes blurren en die gekocht worden door landelijke media die ze vervolgens niet blurren.

De foto onder onderstaande link (LET OP: KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN) zegt weer genoeg. Zo wil je je geliefde niet in de krant zien!

EDIT: Telegraaf heeft foto inmiddels geblurd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24476808/__Gezinnen_opgeschrikt_door_moord__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #2605 Gepost op: 10 september 2015, 15:43:22
Citaat van: Fletwed link=msg=1370792 date=1441546749
Die laatste zin, zitten wel verschillen tussen vriend:
- bij de brand hebben hulpverleners zich al om slachtoffer ontfermd
- de context is toch anders bij beide nieuwberichten

Zou je het niet geloven als er geen foto bij stond?

- Ik ken je niet, hoezo dan vriend?
- Als hulpverleners zich om het slachtoffer hebben ontfermd, veranderd er niks aan de nieuwswaarde.
- De context is misschien anders, het blijft een lichaam van iemand waar je naar kijkt. Het filmpje van L1 laat maar een stukje buik, benen en een arm zien. Aylan is nou juist met zijn hoofd te zien.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2606 Gepost op: 10 september 2015, 17:54:19
Zie niet in waarom niet. Je ziet iemand (of meer: iets, want er is niet veel aan te herkennen qua gezicht, kleding of letsel) op een brancard gelegd worden. En ja: achteraf weten we dat die persoon overleden bleek te zijn.

Maar ik zie nu werkelijk niets in die video wat ik niet vind kunnen.

En kom nu niet weer met 'hoe zou jij het vinden als broer/vader/vul maar in daar lag' want dan is mijn antwoord 'prima, want het laat zien dat er nog hard gewerkt is om hem te redden' of 'het laat duidelijk zien wat het gevolg is van die afgesloten brandtrap, en dat mag aan de kaak gesteld worden'.

Peen
Redacteur van


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2607 Gepost op: 14 september 2015, 09:38:04
Je ziet hulpverleners iemand op een niet fijnzinnige manier op een brandcard plaatsen. De noodzaak daarvan is evident en daar heb ik alle begrip voor. Ik vind het echter niet kies om hier een video van te publiceren. De kijkers begrijpen de context minder goed.

Mijn oordeel: NIET KUNNEN.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2608 Gepost op: 5 november 2015, 12:49:50
Politie Nederland: Landelijke Eenheid Noordwest heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd op Facebook:

Citaat van: [facebook]https://www.facebook.com/politie.landelijke.eenheid.infra.noordwest/posts/1658786107707729[/facebook]
59 min. ·

Vanmorgen heeft de vuilnisboot van Waternet een persoon aangetroffen in het Amsterdamse IJ. De persoon was overleden. De collega’s van de Eenheid Amsterdam zijn onmiddellijk met de P116 (speedboot) ter plaatse gegaan om hulp te bieden. Het LTOZ (Landelijk Team Onderwaterzoekingen)
heeft gedoken in het IJ voor sporen. De Landelijke Eenheid Noordwest heeft bij het bureau hulp geboden aan de collega’s om de persoon te bergen. Forensische opsporing is ter plaatse.
Verdere mededelingen kunnen wij op dit moment niet doen.


Foto('s) politie.nl

Jeroen van Seben
Bijzonder om dergelijke foto's te publiceren vanuit de politie. #niethandig
47 min.

Landelijke Eenheid Noordwest
Ja Jeroen... Dit is ook ons werk. Hoe zou jij het dan doen?
44 min.

Henk Wijga
Ik bestrijd dat het maken en publiceren van foto's van overschotten werk is voor politie. Een beroepsfotograaf met wat gevoel voor ethiek zou nooit zo ver gaan. Als wij een overschot bergen schermen wij dat juist af van publiek. Het zien er van kan traumatisch zijn.
37 min.

Ron Ky
Er zijn ook mensen die daar absoluut geen probleem in zien. Op het 8 uur journaal kom ik veel "ergere" dingen tegen.
#geenprobleemmee
23 min.

Landelijke Eenheid Noordwest
Beste Henk Wijga dank voor je reactie. Dit is een weloverwogen item van ons om te plaatsen. Ja, het kan aanstootgevend zijn, maar wij posten integer. Wij willen de 'liker' meenemen in ons werk. Ik wil je wel vragen hoe jij dit zal doen. Alles 'blurren'? Niet plaatsen?
12 min.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2609 Gepost op: 5 november 2015, 15:21:25
De ingezoomde foto gaat mij iets te ver en dat zal je mij niet snel horen zeggen. Verder kan een familielid of bekende van het slachtoffer met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook al zie je de achterkant van de overleden persoon in kwestie de overleden persoon herkennen. Ja dat is voor de politie fijn mochten ze geen id-kaart of rbw aantreffen bij de persoon maar het lijkt me niet wenselijk op deze manier.
Ik zou hem in ieder geval nooit zo duidelijk plaatsen zonder te blurren als ik zo ver had ingezoomd.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen