Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772289 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bommel17

  • Gast
Gepost op: 5 mei 2006, 16:17:27
Heel toevallig was ik aan het surfen, en kwam deze site tegen.

Graag jullie mening over het fotograferen van het slachtoffer..kan dit?

http://www.sgweb.nl/news.php?newsid=370




Lifeliner

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2006, 16:29:31
Foto's maken van slachtoffers mag wel.. ALS je ze maar VOOR je je foto's publiceerd het gezicht afgeschermt zodat je niet kan zien wie het is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je Compleet op het slachtoffer richt en er bovenop gaat zitten met je neus. Laat de hulpdiensten wel hun werk doen..

Gr Stephan


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2006, 16:34:04
Ik zou zelf de foto's waarop het slachtoffer duidelijk te zien is, ook al is het gesencureerd, niet naar buiten brengen.


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2006, 19:33:14
het mag wel inderdaad, maar ik zou ze zelf ook niet online zetten tenzij het echt een meerwaarde heeft, maar die kans is wel erg klein...


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2006, 19:36:10
Ik vind deze foto makkelijk kunnen, ten eerste is het afgeschermd, en ten  2e wat zie je nou op de foto? ??? Een zijkant van het gezicht..............whow das schokkend.  ::) Zat t gezicht nou helemaal onder het bloed ofzo, en zie je na de "vervaging" nog een rode gloed zou ik zeggen oke............


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2006, 19:40:29
Dat je 1 enkele foto neerzet van het SO (onherkenbaar gemaakt en zonder duidelijke bloederige zaken)
is nog tot daar aan toe,
dat je er een hele promotieserie van maakt voor de ambudienst o.i.d. vind ik wat ver gaan.

In deze serie had het kunnen volstaan met 1 foto van het so... :-X
(maar dat is mijn mening)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


N9213Q

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2006, 19:54:37
Áls ik zulk soort platen maakte, zou ik het nooit op deze wijze doen. Mijns inziens zijn er nog teveel herkenbare punten in beeld. En ik weet zeker dat als dit iemand uit je straat is, je hem duidelijk herkend aan zijn kleding en zijn auto. 1+1=2. Eén stap verder en het slachtoffer valt achter de hulpverleners en klaar ben je. Het gaat bij zoiets ook niet om de persoon maar om de situatie als geheel. Tevens zal een persfotograaf met vakmanschap hem uit respect ook nooit zo maken!

Gr,

13Q.

En ja, laat de reacties maar weer komen.... :P


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2006, 21:55:32
Ik vind dit wel kunnen, of het slachtoffer moet zelf aangeven dat hij ze ervanaf wil, en dan moet je ook zonder gezeik de foto`s direkt verwijderen vind ik. Maar misschien heeft de fotograaf wel eerst toestemming gevraagd dat kan natuurlijk ook.


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2006, 22:29:23
Áls ik zulk soort platen maakte, zou ik het nooit op deze wijze doen. Mijns inziens zijn er nog teveel herkenbare punten in beeld. En ik weet zeker dat als dit iemand uit je straat is, je hem duidelijk herkend aan zijn kleding en zijn auto. 1+1=2. Eén stap verder en het slachtoffer valt achter de hulpverleners en klaar ben je. Het gaat bij zoiets ook niet om de persoon maar om de situatie als geheel. Tevens zal een persfotograaf met vakmanschap hem uit respect ook nooit zo maken!

Gr,

13Q.

En ja, laat de reacties maar weer komen.... :P





Ik sta 100% achter jou mening, ik had zulke foto's ook nooit gemaakt  ;)


paul_hartog

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2006, 23:44:29
euh meneer ik maak graag fotos van mensen die in de problemen zitten omdat ze een ongeval hebben gehad!!!!
vind u het goed als ik u ff op de foto zet nadat u net een ongeval heb gehad???
kan u ff lache in de camera?