Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776070 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lifeliner

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 18 mei 2006, 20:19:14
een slachtoffer moet je gewoon niet op de foto zetten.. als je dat wel doe, zorg dan dat hij on herkenbaar is.. Het is krom dat je bij een schietpartij het wel mag doen en bij een ongeval met letsel ineens niet omdat het minderbelangrijk is..

er moet dan gewoon 1 lijn getrokken worden en niet voor het ene wel en het andere niet..

Gr Stephan


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #121 Gepost op: 18 mei 2006, 22:32:16
Ja! Precies, dat vind ik.

Henk

Jouw eigen mening is jouw goed recht en dat respecteer ik.
Ik kan me er echter absoluut niet in vinden. Gelukkig de meerderheid van de  bezoekers eveneens niet, en nog belangrijker, de hulpverleners ter plaatse ook niet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Lifeliner

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 18 mei 2006, 22:43:06
Jouw eigen mening is jouw goed recht en dat respecteer ik.
Ik kan me er echter absoluut niet in vinden. Gelukkig de meerderheid van de  bezoekers eveneens niet, en nog belangrijker, de hulpverleners ter plaatse ook niet.

jah 90-8. ik ben het met je eens.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #123 Gepost op: 19 mei 2006, 09:53:07
jah 90-8. ik ben het met je eens.

Natuurlijk. Ook de AIVD is voor meer controle op- en tegen het maar ongebreideld schrijven en fotagraferen van de pers. Nadat de Telegraaf aangeslingerd had dat er naar topcriminelen gelekt was door mensen van de BVD verklaarde de verdachte:

Citaat
Ik heb de Telegraaf niet nodig om mij scherp te houden, dat doen mijn collega's wel
"...

Die zitten dus nu ook vast.

bron nu.nl
Citaat
Vier aanhoudingen in zaak schenden staatsgeheimen

Uitgegeven: 19 mei 2006 07:44
Laatst gewijzigd: 19 mei 2006 08:21

BREDA - Justitie heeft woensdag en donderdag in totaal vier verdachten aangehouden in de zaak met betrekking tot het schenden van staatsgeheimen over topcrimineel Mink K. Dat heeft een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) in Breda vrijdag bevestigd. In totaal zitten er nu vijf verdachten vast in de zaak.

Begin deze maand werd al een ex-medewerker van de BVD, de voormalige Binnenlandse Veiligheidsdienst, opgepakt in deze kwestie. Hij hield via zogenaamde 'liefdesbrieven' contact met K.


Geheime informatie

In januari werd bekend dat het criminele circuit beschikt over geheime informatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Dagblad De Telegraaf berichtte toen over omkoping van justitiepersoneel door K. De AIVD onderzoekt hoe documenten rond de 44-jarige topcrimineel in de onderwereld zijn terechtgekomen.

De stukken openbaren dat de toenmalige BVD, de voorganger van de AIVD, eind jaren negentig jarenlang onderzoek deed naar corruptie bij de Amsterdamse politie en het OM in de zaak rond de drugs- en wapenhandelaar. De groep van K. reserveerde miljoenen voor het omkopen van politie- en justitiepersoneel. K. kocht er onder meer politiedossiers mee en de mensen die hem die leverden. Met door de politie in beslag genomen wapens, die voor de gelegenheid werden 'uitgeleend', zouden ook liquidaties zijn uitgevoerd.

Reacties op dit bericht? Mail de

En op teletekst:






[verwijderd door de beheerder]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 19 mei 2006, 10:33:18
Niet alleen in de "amateur" voetbal, maar ook bij het internationale voetbal is corruptie schering en inslag:

Citaat
ROME - Scheidsrechter Massimo De Santis mag niet naar het WK voetbal. De Italiaanse bond (FIGC) maakte dit zaterdag bekend. De federatie liet de wereldbond FIFA in een brief weten dat ze zijn accreditatie voor het toernooi heeft teruggetrokken.


De Santis is één van de 24 verdachte scheidsrechters in het voetbalschandaal in Italië. Ook de assistenten Alessandro Griselli en Marco Ivaldi mogen om dezelfde reden niet naar de wereldtitelstrijd in Duitsland. De Santis wordt ervan beschuldigd met de inmiddels opgestapte directeur van Juventus, Luciano Moggi, afspraken over wedstrijden te hebben gemaakt.


De FIGC liet in een verklaring weten dat de beslissing niet moet worden gezien als oordeel in de omkoopzaak. "Dat is aan de rechtsprekende organen van jusititie en sport." De FIFA roept geen vervanger voor De Santis op, verklaarde een woordvoerder zaterdag. De 64 wedstrijden bij het WK zullen nu door 22 arbiters worden geleid.

commentaar van De Santis: "mijn collega's houden mij wel scherp, dat hoeft de pers niet te doen!"

Wat heeft dat nu met het niet afbeelden van slachtoffers te maken?

Dat het een begin vormt/kan vormen van het aan banden leggen van de vrije pers. Gaan oordelen wat wel kan en wat niet. Wat al begon door het niet langer meer voorzien van al het nieuws door de overheid, maar slechts dat wat de overheid kwijt wil onder het mom van het niet willen schenden van privacy, notabene in Nederland, het meest door de overheid getapte land ter wereld, waar overheidsdienaren zelf vertrouwelijke stukken gewoon op straat leggen danwel langs de straat zetten of in taxi's laten liggen, ministers vertrouwelijke informatie over de politieke tegenstander aan de krant toespelen en politie spelletjes speelt wie het verst uit de regio durft te rijden.

Als je niet nadenkt (en dat doet momenteel de meerderheid van de jeugd, speelt liever een spelletje achter de computer) lijkt het aan banden leggen van de pers niet zo erg. Tot je zelf een keer onterecht ergens vals van beschuldigd wordt, onterecht vast zit en er durft geen mens wat van te zeggen, laat staan over te schrijven.

Ja maar het gaat hier alleen over het verbieden van het afbeelden van een slachtoffer!

Het "verbieden" van iets wat redelijk lijkt om te verbieden is een eerste stap die nooit gezet mag worden! Elke diktator die een democratie wil omvormen naar politiestaat zal het zo aanpakken: eerst de informatie stroom in dammen, verbieden van anderen dan "bevoegden" om te praten met de onderzoekende pers. Dan verbod op publikaties die "de privacy" van de burger schenden. Dan verbod op publikaties die "het belang van de staat schenden".

En tenslotte om er zeker van te zijn dat alles volgens plan verloopt inzage van het geschevene en gefotografeerde voor publikatie.


Er zullen zelfs mensen zijn die zeggen "wat geeft het nou als ik zo'n chip ingebouwd krijg waarbij ik precies gevolgd kan worden, ik heb toch niets te verbergen!"

Tegen die tijd hoop ik tussen zes plankjes te liggen.

Henk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #125 Gepost op: 19 mei 2006, 10:41:03
Laten we over de discussie van persvrijheid een apart topic openen.  ;)
Ieder is er van overtuigd dat persvrijheid een groot goed is.
Mits de pers met haar vrijheid om kan gaan.

Het gaat nu over de beroepscode van de fotograaf (amateur en beroeps). Zet je wel of geen slachtoffers op de foto.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #126 Gepost op: 19 mei 2006, 10:50:16
Laten we over de discussie van persvrijheid een apart topic openen.  ;)
Ieder is er van overtuigd dat persvrijheid een groot goed is.
Mits de pers met haar vrijheid om kan gaan.

Het gaat nu over de beroepscode van de fotograaf (amateur en beroeps). Zet je wel of geen slachtoffers op de foto.


de beroepscode van fotografen is er een die ze ZICHZELF op leggen en niet een die afhankelijk is van wat hulpverleners er van vinden. Die vinden fotografen zowie zo alleen maar lastig. En om in een goed blaadje te komen roept de 112 fotograafkliek hier om het hardst dat zij alleen auto's fotograferen en niet geďnteresseerd zijn in bezoekersaantallen.

Mag ik daar mijn twijfels over hebben?

Henk

PS en je
Citaat
Mits de pers met haar vrijheid om kan gaan.

Is weer een mooi voorbeeld, iedereen kan hier wel wat invullen om paal en perk te stellen aan wat de pers schrijft. Hij kan niet met de persvrijheid omgaan want hij schrijft lelijk over mij. Dus wie gaat dat beoordelen, dat "Mits de pers met haar vrijheid om kan gaan".

Rita Verdonk?

De wil om je te bemoeien met wat wel of niet op een persfoto mag staan is onlosmakelijk verbonden met persvrijheid en hoort daarom in de discussie thuis.
Henk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #127 Gepost op: 19 mei 2006, 11:06:27
de beroepscode van fotografen is er een die ze ZICHZELF op leggen en niet een die afhankelijk is van wat hulpverleners er van vinden. Die vinden fotografen zowie zo alleen maar lastig.
Klopt, en over die beroepscode gaat het hier.

En om in een goed blaadje te komen roept de 112 fotograafkliek hier om het hardst dat zij alleen auto's fotograferen en niet geďnteresseerd zijn in bezoekersaantallen.
Mag ik daar mijn twijfels over hebben?
Henk
Uiteraard, niemand die je dat verbiedt.  ;)


PS en je
Is weer een mooi voorbeeld, iedereen kan hier wel wat invullen om paal en perk te stellen aan wat de pers schrijft. Hij kan niet met de persvrijheid omgaan want hij schrijft lelijk over mij. Dus wie gaat dat beoordelen, dat "Mits de pers met haar vrijheid om kan gaan".
Rita Verdonk?
De wil om je te bemoeien met wat wel of niet op een persfoto mag staan is onlosmakelijk verbonden met persvrijheid en hoort daarom in de discussie thuis.
Henk
Die discussie gingen we in een apart topic doen.  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #128 Gepost op: 19 mei 2006, 11:39:07
Er staat nergens dat het slechts over de beroepscode gaat, het hele woord komt in de discussie niet voor. De vraag is "kan dit".

Nou daar kan ik kort over zijn:

Ja hoor!

Henk


Gast

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 19 mei 2006, 13:03:54
Citaat
Citaat
Citaat van: Henk op 18 mei 2006, 13:41:11
Ja! Precies, dat vind ik.

Henk
Citaat van 90-8
Jouw eigen mening is jouw goed recht en dat respecteer ik.
Ik kan me er echter absoluut niet in vinden. Gelukkig de meerderheid van de  bezoekers eveneens niet, en nog belangrijker, de hulpverleners ter plaatse ook niet.

Dat jij je er niet in kan vinden is jouw goed recht.
Dat je dan jouw mening als eenzelfde mening neerzet voor de meerderheid van de bezoekers én de hulpverleners, wat je niet kunt waarmaken overigens, is een waarde-oordeel geven waarmee je Henk NIET in zijn waarde laat!
Henk geeft zijn mening op een loepzuivere manier, en of je het er nu wel of niet mee eens bent, veroordeel niet spiegelend aan wat jij vindt dat wel of niet kan.
Een woordje als GELUKKIG maakt dat je laat zien dat je hem toch niet respecteert in wat hij vindt.

Henk, ik heb waardering voor hoe jij zuiver voor je mening uitkomt en niet bang bent die te verkondigen en te verdedigen, maar dat laatste zou niet nodig moeten zijn.

Ik vind dat slachtoffers, mits onherkenbaar gemaakt, best in beeld mogen komen ter publicatie. Of een fotograaf wat gevoel in zijn flikker heeft zul je aan de manier van afbeelden kunnen zien.