Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776813 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #140 Gepost op: 21 mei 2006, 10:54:23
Merkwaardig zoals de voorstanders van vrije pers hun best doen om alle argumenten goed te onderbouwen.

Even merkwaardig dat de argumenten van het aan banden leggen van deze pers niet verder reiken dan "ze zijn lastig en ik vind dat het niet kan".

Stopt ethiek met het verhinderen van het afbeelden van komplete plaatjes van ongevallen?

Is het hinderen van pers wel ethisch verantwoord?

En afluisteren, mag dat ook?

Wat als ze iets anders onthullen als het onherkenbare sillouet van een gewonde, iets met corruptie bij de brandweer bijvoorbeeld. Moet daar ook een zeiltje over?

Of denk je zo ver niet na...

Henk
Nee,wij willen de pers helemaal niet verhinderen om mooie plaatjes te kunnen schieten van een incident.Maar als er gevraagt wordt om pas op de plaats te maken,zodat wij netjes dat slachtoffer in een ambulance kunnen krijgen,wordt er in ene hysterisch gedaan over persvrijheid.Ik heb nooit gezegt dat er nooit  gefotografeert mag worden bij een ongeval,maar even respect voor een slachtoffer is er schijnbaar niet bij tegenwoordig.En dan gaan wij als hulpverleners wel de dienst uitmaken,en gaan we inderdaad een plaats ongeval afschermen voor fotografen.dat ze dan niet blij met ons zijn,is dan echt hun eigen probleem.

Wij hebben hier in de omgeving ook een 112site,en die fotografen blijven zolang wij bezig zijn met slachtoffers netjes op de achtergrond.Pas als het ongeval gestabiliseert is,en de gewonden weg zijn komen ze naar voren om wat plaatjes te schieten.Vaak merk je ze geen eens op dat ze wat foto,s nemen,gewoon omdat ze ervoor zorgen dat ze je niet voor de voeten lopen.En wat zie je? Een wederzijds respect voor elkaar,en een probleemloze samenwerking.Zij laten ons ons werk doen,en zij kunnen op het juiste moment hun werk doen.

Maar kom niet aan met fabels zoals persvrijheid die in gedrang komt,want dan gaat er bij menig hulpverlener de nekharen overeind staan.Want het kan nooit zo zijn dat een slachtoffer dubbel slachtoffer wordt van ook nog eens persvrijheid


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #141 Gepost op: 21 mei 2006, 14:17:00
Nee,wij willen de pers helemaal niet verhinderen om mooie plaatjes te kunnen schieten van een incident.Maar als er gevraagt wordt om pas op de plaats te maken,zodat wij netjes dat slachtoffer in een ambulance kunnen krijgen,wordt er in ene hysterisch gedaan over persvrijheid.Ik heb nooit gezegt dat er nooit  gefotografeert mag worden bij een ongeval,maar even respect voor een slachtoffer is er schijnbaar niet bij tegenwoordig.En dan gaan wij als hulpverleners wel de dienst uitmaken,en gaan we inderdaad een plaats ongeval afschermen voor fotografen.dat ze dan niet blij met ons zijn,is dan echt hun eigen probleem.

Wij hebben hier in de omgeving ook een 112site,en die fotografen blijven zolang wij bezig zijn met slachtoffers netjes op de achtergrond.Pas als het ongeval gestabiliseert is,en de gewonden weg zijn komen ze naar voren om wat plaatjes te schieten.Vaak merk je ze geen eens op dat ze wat foto,s nemen,gewoon omdat ze ervoor zorgen dat ze je niet voor de voeten lopen.En wat zie je? Een wederzijds respect voor elkaar,en een probleemloze samenwerking.Zij laten ons ons werk doen,en zij kunnen op het juiste moment hun werk doen.

Maar kom niet aan met fabels zoals persvrijheid die in gedrang komt,want dan gaat er bij menig hulpverlener de nekharen overeind staan.Want het kan nooit zo zijn dat een slachtoffer dubbel slachtoffer wordt van ook nog eens persvrijheid

Dan bij JIJ dus diegene die bepaalt wat kies is en wat niet. Wat kies is en wat niet is subjectief (afhankelijk van faktoren als: belang, invalshoek, funktie opvoeding maatschappelijke functie enz enz.)

Met die bril op ga jij even bepalen wat met persvrijheid heeft te maken en wat niet. Persvrijheid heeft te maken met VRIJHEID, iets wat je pas mist als je het niet meer hebt.
Ik begrijp dus best dat je nu niet staat te popelen om dat goedje te verdedigen.

Jij hebt jouw redenen om te vinden dat bepaalde plaatjes wel -van de gedeukte auto's en de gevallen lantaarnpaal-  en andere plaatjes niet -onherkenbaar gemaakt slachtoffer dat in de ambu gaat- en die mening is voor jou genoeg reden om als brandweerman met zeiltjes te gaan slepen.

Over in de weg lopen heb ik het niet, dat zijn de amateurs die horen niet op de plaats van een ongeval thuis, dat ben ik met je eens. Maar met een goede 300 mm loop je nooit in de weg, net als je zegt merk je niet eens dat er iemand foto's aan het nemen is. Maar met een zeiltje moet je proberen dichterbij te komen want een foto van een zeiltje krijg je moeilijk geplaatst.

Nu heb jij jouw redenen en vind die volkomen legitiem. Vanuit jouw gezichtspunt en met jouw redenen.

Er zijn nog veel meer mensen met gezichtspunten en weer andere meningen, die net zo overtuigd zijn van hun gelijk als jij dat bent.

Als die zich allemaal met de pers gaan bemoeien en die beperkingen op gaan leggen kun je net zo goed alleen maar de libelle lezen.

Dus vind ik principieel dat NIEMAND, ook Peter niet, zelfs Peter niet zich mag inlaten met wat iemand om wat om voor reden dan ook waar dan ook fotografeert. Want met wat op die foto's staat daar gaat de fotograaf over.

En wat nieuwswaarde heeft dat bepaalt de uitgever cq de lezer/kijker. En godzijdank niet mensen bij de politie, brandweer of ambulance. Want daar zijn wat lui bij die de pers wel "kunnen schieten", bijna letterlijk. Recht, maatschappijleer en filosofie zijn vakken niet de vakken waar alle lieden in dit vakgebied in uitblonken schat ik zo in, dus dat kunnen ze echt beter aan anderen over laten.   ;)

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #142 Gepost op: 21 mei 2006, 14:30:44
Ik stop met deze zinloze discussie,het schijnt niet door te dringen in welk belang wij als hulpverleners bij een incident staan.En dat is jammer.Het is te hopen dat er zo snel mogelijk maatregelen gaan komen,en wat ik zo heb begrepen zijn er al diverse regio,s die zo hun maatregelen hebben getroffen of gaan treffen.Het zal een stuk rustiger gaan worden op een plaats van incident,werkt wel zo lekker voor ons  ::)


Gast

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 21 mei 2006, 15:17:29
Blijven redeneren vanuit je eigen standpunten is inderdaad zinloos als je je oogkleppen voor andere opvattingen ophoudt. Vanuit je eigen straatje blijven hameren maakt dat je de geluiden van anderen niet hoort.
Ook dat is jammer.

Ieder heeft zijn eigen waarheid.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #144 Gepost op: 21 mei 2006, 15:41:44
Dan bij JIJ dus diegene die bepaalt wat kies is en wat niet. Wat kies is en wat niet is subjectief (afhankelijk van faktoren als: belang, invalshoek, funktie opvoeding maatschappelijke functie enz enz.)

Met die bril op ga jij even bepalen wat met persvrijheid heeft te maken en wat niet. Persvrijheid heeft te maken met VRIJHEID, iets wat je pas mist als je het niet meer hebt.
Ik begrijp dus best dat je nu niet staat te popelen om dat goedje te verdedigen.

Jij hebt jouw redenen om te vinden dat bepaalde plaatjes wel -van de gedeukte auto's en de gevallen lantaarnpaal-  en andere plaatjes niet -onherkenbaar gemaakt slachtoffer dat in de ambu gaat- en die mening is voor jou genoeg reden om als brandweerman met zeiltjes te gaan slepen.

Over in de weg lopen heb ik het niet, dat zijn de amateurs die horen niet op de plaats van een ongeval thuis, dat ben ik met je eens. Maar met een goede 300 mm loop je nooit in de weg, net als je zegt merk je niet eens dat er iemand foto's aan het nemen is. Maar met een zeiltje moet je proberen dichterbij te komen want een foto van een zeiltje krijg je moeilijk geplaatst.

Nu heb jij jouw redenen en vind die volkomen legitiem. Vanuit jouw gezichtspunt en met jouw redenen.

Er zijn nog veel meer mensen met gezichtspunten en weer andere meningen, die net zo overtuigd zijn van hun gelijk als jij dat bent.

Als die zich allemaal met de pers gaan bemoeien en die beperkingen op gaan leggen kun je net zo goed alleen maar de libelle lezen.

Dus vind ik principieel dat NIEMAND, ook Peter niet, zelfs Peter niet zich mag inlaten met wat iemand om wat om voor reden dan ook waar dan ook fotografeert. Want met wat op die foto's staat daar gaat de fotograaf over.

En wat nieuwswaarde heeft dat bepaalt de uitgever cq de lezer/kijker. En godzijdank niet mensen bij de politie, brandweer of ambulance. Want daar zijn wat lui bij die de pers wel "kunnen schieten", bijna letterlijk. Recht, maatschappijleer en filosofie zijn vakken niet de vakken waar alle lieden in dit vakgebied in uitblonken schat ik zo in, dus dat kunnen ze echt beter aan anderen over laten.   ;)

Henk

Prachtig verwoord! En ik ben het voor de volle 100% met je eens! Schoenmaker blijft bij uw leest is het spreekwoord toch?


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #145 Gepost op: 21 mei 2006, 18:36:46
Henk, ik ben het niet vaak met je eens, maar ik ben het ook echt 100% met je eens!!! Als je je als brandweerman zijnde wílt irriteren aan fotografen, dan lukt het je ook...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #146 Gepost op: 21 mei 2006, 21:03:31
Blijven redeneren vanuit je eigen standpunten is inderdaad zinloos als je je oogkleppen voor andere opvattingen ophoudt. Vanuit je eigen straatje blijven hameren maakt dat je de geluiden van anderen niet hoort.
Ook dat is jammer.

Ieder heeft zijn eigen waarheid.

Dat doen we toch allemaal ? Jij blijft jouw standpunt even goed verdedigen. Heb jij dan ook oogkleppen op?
Ik denk tot je pas over dit onderwerp kunt mee praten als je er mee in aanraking bent geweest. En ik geloof niet dat jij tot de hulpverleners, of fototgrafen behoord?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #147 Gepost op: 21 mei 2006, 21:08:21
Ik stop met deze zinloze discussie,het schijnt niet door te dringen in welk belang wij als hulpverleners bij een incident staan.En dat is jammer.Het is te hopen dat er zo snel mogelijk maatregelen gaan komen,en wat ik zo heb begrepen zijn er al diverse regio,s die zo hun maatregelen hebben getroffen of gaan treffen.Het zal een stuk rustiger gaan worden op een plaats van incident,werkt wel zo lekker voor ons  ::)

Peter je hebt gelijk. De standpunten zijn besproken en verdedigd door een ieder. Zoals je al aangeeft zijn er genoeg regio's waar aandacht aan dit probleem word besteed. Bij ons zijn ook veranderingen merkbaar en dat is een hele goede zaak. Rest mij te zeggen dat ik het een leuke discussie vond. Op naar de volgende wat mij betreft, want ik heb ook wel een beetje alles gezegd wat ik kwijt wilde.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #148 Gepost op: 22 mei 2006, 01:54:18
Ik heb goed opgelet en heb geen echte tegenargumenten gehoord.

Tegen: de persvrijheid is een goedje wat ons allen aanstaat en behouden moet worden- de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Tegen wat er op een foto komt maakt de fotograaf zelf wel uit, daar gaan de hulpdiensten niet over: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Hulpverleners mogen niet bepalen wat wel en wat nieuwswaarde heeft: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Hoe komt het nu dat jullie wel tijd hebben om met zeiltjes te slepen maar het te druk hebben een fotograaf op een gevaarlijke situatie te wijzen: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.


Al maar de zelfde foto's van dezelfde bij de hulpverlening betrokken auto's met alleen andere lantaarnpalen, wordt dat niet saai: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Ook anderen moeten dan het recht hebben publicaties te verbieden. De tegenstanders vinden echter: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Ik denk idd dat ik alle argumenten van de notoire tegenstanders van vrije pers inmiddels gehoord heb.

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #149 Gepost op: 22 mei 2006, 02:16:21
Ik heb goed opgelet en heb geen echte tegenargumenten gehoord.

Tegen: de persvrijheid is een goedje wat ons allen aanstaat en behouden moet worden- de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Tegen wat er op een foto komt maakt de fotograaf zelf wel uit, daar gaan de hulpdiensten niet over: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Hulpverleners mogen niet bepalen wat wel en wat nieuwswaarde heeft: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Hoe komt het nu dat jullie wel tijd hebben om met zeiltjes te slepen maar het te druk hebben een fotograaf op een gevaarlijke situatie te wijzen: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.


Al maar de zelfde foto's van dezelfde bij de hulpverlening betrokken auto's met alleen andere lantaarnpalen, wordt dat niet saai: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Ook anderen moeten dan het recht hebben publicaties te verbieden. De tegenstanders vinden echter: de privacy van het SO moet gewaarborgd blijven, ook al is ie onherkenbaar.

Ik denk idd dat ik alle argumenten van de notoire tegenstanders van vrije pers inmiddels gehoord heb.

Henk
het verhaal is ook ondertussen een paar keer van onderwerp veranderd.... Volgens mij, als ik het me goed kan herrinneren, ging het in het begin van dit draadje over een foto waarop een slachtoffer was afgebeeld, en of dat wel of niet kon...
Volgens sommigen wel, anderen weer niet, en de argumenten voor het wel of neit mogen fotograferen kwamen neer op veiligheid...
Dat is daarna uitgelopen naar: al die fotografen lopen in de weg en zijn een gevaar voor zichzelf... dat ging weer verder naar: als je als fotograaf niet verder mag dan het lintje is het een beknotting van de persvrijheid... en later naar de brandweer wil de persvrijheid op de helling zetten omdat ze liever niet hebben dat een slachtoffer op de foto gaat... Het onderwerp is dus behoorlijk veranderd, en de meeste argumenten zijn niet gericht op het uiteindelijke onderwerp ;)

Of je nu wel of niet gewonnen hebt is wat mij betreft niet duidelijk... ik heb geen idee meer aan welke delen van de discussie wel en niet is deelgenomen ::) en of de argumenten die je nu aandraagt ook daadwerkelijk in de discussie zijn gebracht met het doel de persvrijheid aan te vallen... Daarnaast kan ik ook niet echt opmaken uit deze posting welke stelling nou bij welke kant hoort... ::) dat kan aan het tijdstip liggen natuurlijk... maar bij de meeste lijkt halverwege de zin de mening te veranderen ofzo....

Ik ben overigens nog steeds met je eens dat de persvrijheid ver gaat.... net als de vrijheid van meningsuiting en dergelijke... allemaal van de basisdemocratische principes enzo... Alleen vind ik ook dat je als journalist nog steeds na moet denken over wat je plaatst... let op het nuanceverschil... je mag alles maken, alleen plaatsen moet je even over nadenken... en gaat het dan om iets dat ook voor mensen buiten de kennissenkring van het slachtoffer nieuwswaarde heeft, mag je van mij een foto van het slachtoffer plaatsen... maar niet "omdat ik hem gemaakt heb plaats ik em ook". Gewoon dat gezonde verstand wat je zeker als fotojournalist nodig hebt even gebruiken... net als met het kiezen van de plekken waarvandaan je foto's maakt, door op te letten waar je loopt kun je al een hoop gefrustreerde brandweermannen voorkomen bijvoorbeeld... en door even te overleggen met een beschikbare hulpverlener kom je er gauw genoeg achter waar je beter weg kunt blijven als je geen brandende balken terug wilt koppen... Oftewel...

Gebruik je vrijheid met verstand ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-