Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776838 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

paul_hartog

  • Gast
Reactie #340 Gepost op: 19 februari 2008, 14:46:56
vraag me af hoe die man tussen die 2 autos in ingekomen :S
Deze foto's vind ik ook absoluut niet kunnen.
Hulpverleningsfoto's maken doen de meeste van dit forum heel graag ( net als ik )
Maar ik maak nooit foto's van mensen die op de grond liggen of op een brancard.
Het heeft geen toegevoegde waarde om slachtoffers te fotograveren.
Kan me nog iets herinderen van een incident dat er een fotograaf met een greep achterna werd gezeten omdat hij foto's
aan het maken was.
Ik kan die reactie heel goed begrijpen, ik zou het ook niets vinden als ik of een kennis zwaargewond is dat er dan iemand foto's van gaat nemen.
Deze discussie is al wel vaker gevoerd hier op het forum volgens mij maar ik denk dat niemand van ons het op prijs stelt als er foto's van slachtoffers gemaakt zouden worden


Gast

  • Gast
Reactie #341 Gepost op: 19 februari 2008, 14:51:23
Het zijn ook nieuwsfoto's, door een "nieuwsfotograaf" en tegenwoordig is de actualiteit al gauw nieuws.
Ik persoonlijk ben er niet zo door geschokt, ja er ligt iemand tussen 2 auto's die zichzelf een kogel door zijn hersens heeft gejaagd maar wat je ziet is een plas bloed en iemand die daar ligt.
Als het als hulpverleningsfoto bedoeld was, tja dan denk ik inderdaad: absoluut "not done" maar als nieuwsfoto is het actueel en nieuws, precies waar deze fotograaf mee bezig is en dus ansich niks mis met de foto. Het gebeuren zelf is een drama voor familie en omstanders, uiteraard.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #342 Gepost op: 19 februari 2008, 15:20:08
Het zijn ook nieuwsfoto's, door een "nieuwsfotograaf" en tegenwoordig is de actualiteit al gauw nieuws.
Ik persoonlijk ben er niet zo door geschokt, ja er ligt iemand tussen 2 auto's die zichzelf een kogel door zijn hersens heeft gejaagd maar wat je ziet is een plas bloed en iemand die daar ligt.
Als het als hulpverleningsfoto bedoeld was, tja dan denk ik inderdaad: absoluut "not done" maar als nieuwsfoto is het actueel en nieuws, precies waar deze fotograaf mee bezig is en dus ansich niks mis met de foto. Het gebeuren zelf is een drama voor familie en omstanders, uiteraard.

Helemaal mee eens en daar wil ik nog aan toevoegen dat dit wel de realiteit is. Hulpverleningsfotografen, die hier massaal aanwezig zijn, willen toch graag het werk van een hulpverlener vastleggen? Nou dit is (helaas) de realiteit. We zijn allemaal wel (een beetje) sensatiegeil en willen de foto's zien van wat er gebeurd was en waar en hoe (als je dit opzoekt en gaat bekijken in ieder geval), nou zo was het dus.

Nou zeg ik niet dat ik zulke foto's zal maken, maar vanuit nieuwsopzicht snap ik het wel. Als dit je diep zal gaan raken dan moet je ook niet kijken (en de poster van de links, plaatste terecht een kanttekening).
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Daniël-

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
    • Website kazerne Groene Tuin
Reactie #343 Gepost op: 19 februari 2008, 17:22:14
Helemaal mee eens en daar wil ik nog aan toevoegen dat dit wel de realiteit is. Hulpverleningsfotografen, die hier massaal aanwezig zijn, willen toch graag het werk van een hulpverlener vastleggen? Nou dit is (helaas) de realiteit. We zijn allemaal wel (een beetje) sensatiegeil en willen de foto's zien van wat er gebeurd was en waar en hoe (als je dit opzoekt en gaat bekijken in ieder geval), nou zo was het dus.

Nou zeg ik niet dat ik zulke foto's zal maken, maar vanuit nieuwsopzicht snap ik het wel. Als dit je diep zal gaan raken dan moet je ook niet kijken (en de poster van de links, plaatste terecht een kanttekening).

Maar wat is de hulpverlener vastleggen? Een man die zichzelf van het leven beroofd heeft dmv een pistool op de foto zetten?

Ik snap je in princiepe wel, maar waar liggen de grenzen? Met welke gedachte is de foto gemaakt, en belangrijker, met welke gedachte is de foto gepubliceerd. Waarom staat de man zo op de foto? Ik vind de manier waarop de man op de foto staat niet kunnen.  ;)
[/


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #344 Gepost op: 19 februari 2008, 17:39:27
Het zijn ook nieuwsfoto's, door een "nieuwsfotograaf" en tegenwoordig is de actualiteit al gauw nieuws.
Ik persoonlijk ben er niet zo door geschokt, ja er ligt iemand tussen 2 auto's die zichzelf een kogel door zijn hersens heeft gejaagd maar wat je ziet is een plas bloed en iemand die daar ligt.
Als het als hulpverleningsfoto bedoeld was, tja dan denk ik inderdaad: absoluut "not done" maar als nieuwsfoto is het actueel en nieuws, precies waar deze fotograaf mee bezig is en dus ansich niks mis met de foto. Het gebeuren zelf is een drama voor familie en omstanders, uiteraard.

Ik heb er toch even over moeten denken maar vind uiteindelijk dat het in dit
geval wel kan. Dat wil nog niet zeggen dat ik zelf zo'n foto zou hebben
gemaakt c.q. opgestuurd aan de redactie. Wel weet ik dat sommige redacties
eerder voor zo'n foto zouden kiezen als voor een minder dramatische foto


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #345 Gepost op: 19 februari 2008, 18:58:27
Wat me dan wel weer opvalt is hoe (schijnbaar gemakkelijk) iedereen zomaar foto's heeft kunnen maken. Is er niet zoiets als een plaats delict wat je als politie zou kunnen afschermen? ??? (wat niet wegneemt dat een ieder gewoon een eigen verantwoordelijk moet kennen in het maken maar nog meer het plaatsen van zulke foto's)

Geen goed woord voor de foto's, die gaan gewoon te ver maar ben ook wel benieuwd naar de opstelling van de politie hierin.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #346 Gepost op: 19 februari 2008, 19:21:57
Inderdaad, maken en plaatsen... zijn ook twee héél verschillende punten...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #347 Gepost op: 19 februari 2008, 22:40:47
Wat me dan wel weer opvalt is hoe (schijnbaar gemakkelijk) iedereen zomaar foto's heeft kunnen maken. Is er niet zoiets als een plaats delict wat je als politie zou kunnen afschermen? ??? (wat niet wegneemt dat een ieder gewoon een eigen verantwoordelijk moet kennen in het maken maar nog meer het plaatsen van zulke foto's)

Geen goed woord voor de foto's, die gaan gewoon te ver maar ben ook wel benieuwd naar de opstelling van de politie hierin.

Waarschijnlijk zijn er prioriteiten gesteld, het nadeel is ook, dat niet iedere politie regio beschikt over materiaal om dergelijke zaken snel en vakkundig af te zetten (noem bijvoorbeeld amsterdam, met een complete calamiteiten-vrachtwagen, compleet met dichte bouwhekken, ''party tent'' en meer atributen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #348 Gepost op: 19 februari 2008, 23:01:03
Er moesten eerst luchtfoto's gemaakt worden voordat het slachtoffer afgeschermd kon worden. Daarna is er een 'partytent' over gezet...  ;)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #349 Gepost op: 19 februari 2008, 23:14:46
Waarschijnlijk zijn er prioriteiten gesteld, het nadeel is ook, dat niet iedere politie regio beschikt over materiaal om dergelijke zaken snel en vakkundig af te zetten (noem bijvoorbeeld amsterdam, met een complete calamiteiten-vrachtwagen, compleet met dichte bouwhekken, ''party tent'' en meer atributen)
Dan nog, als fotograaf ben je er sneller dan dat men de kans heeft om het af te zetten..