Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772336 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #410 Gepost op: 24 april 2008, 21:54:36
Sam!, NikonDirk en anderen,
ik vind dat jullie Tammo te kort doen. Hij wil laten zien dat er binnen Karnak verschillend
gedacht wordt over dit soort zaken. Ik denk dat je dat moet waarderen. Bovendien toont
het aan dat Karnak niet 1 organisatie is maar bestaat uit een aantal min of meer
onafhankelijke websites. Ik denk dat je daarom ook deze websites per stuk moet
beoordelen en niet alle Karnakkers over een kam moet scheren.
Wees blij dat er binnen Karnak mensen zijn die er anders over denken...

Hier heb je een punt, ben ik ook niet te beroerd om dat toe te geven.

Echter, vind ik wel dat er wat haken en ogen aan zitten(voor Patrick dan).Waarom begin jij bijvoorbeeld een discussie aan te wakkeren, zonder dat je van te voren de foto's heb gezien. Dit vind dus inderdaad een typisch geval van praten over iets wat je niet heb gezien.

Verder vind ik het nog steeds vreemd dat jij deze discussie start, dan lijkt het dus dat jij de verantwoordelijkheid wilt nemen voor de foto's, waar ik, hopend voor jou, niet van uit ga.

En punt drie, als iedere website apart werkt, waarom bestaat Karnak Media in hemelsnaam van door die website en heb ik ooit een zogemoemde Karnak Media 'perskaart'(lees:knutselwerk) ontvangen?

Sam


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #411 Gepost op: 24 april 2008, 22:05:07
@Sam :

Nogmaals, uit de reacties had ik echt wel in de gaten om wat voor foto's het ging. Ik heb ze nu gezien, dus ik hoop dat ik er nu wel over mag praten.
De reden dat ik mij hier bekend maak  en graag wil discussiëren is tweeledig :
- Om aan te geven dat ik het niet met alle foto's eens ben
- Om duidelijk te maken dat niet iedereen bij Karnak als een kip-zonder-kop te werk gaat.

En nee, ik neem GEEN enkele verantwoordelijkheid voor de foto's op een andere website. Die verantwoordelijkheid ligt bij de desbetreffende webmaster !

Snap wat je bedoeld met de "Perskaart"...... Ik heb zelf ook een kaart op zak, maar zeg altijd bij het tonen dat het gaat om een Titel Perskaart, en dat deze geen enkele waarde heeft, en alleen aangeeft dat ik mijn foto's voor Karnak maak. Geloof me, deze kaart trek ik alleen in die gevallen als men vraagt of ik iets van een kaart bij me heb.
Ik weet uit ervaring dat je met een goede verstandhouding met de hulpdiensten verder komt, dan met één of andere kaart......


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #412 Gepost op: 28 april 2008, 09:39:41
Wat ik persoonlijk niet zo begrijp is de ophef over de getoonde foto's, terwijl nu niemand een negatief geluid laat horen over de foto's van het (overigens tragisch!) incident (brand) in Schiedam.

Ook schokkende, trieste foto's, ook hier zijn er mensen herkenbaar en worden mensen gefotografeerd vol pijn en verdriet in een hele trieste setting. Ook deze mensen vragen er niet om om op de foto te worden gezet.

In vergelijking met de foto's van de steekpartij is het enigste wat we nu missen het bloed.

Volgens mij zijn beide fotoreportages niet meer of minder erg. Schokkend zijn ze beide, maar dan moet je ook 1 lijn trekken en zeggen dat ze beide niet op het net thuis horen....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


sajo

  • Gast
Reactie #413 Gepost op: 28 april 2008, 11:03:24
Of je zet ze gewoon zelf te kijk.
Dit was de andere kant van de brand in Schiedam



(En dit is achter de afzetlinten binnen het PD even voor de duidelijkheid)
Hoezo mediageil?
En ja ik snap het natuurlijk ook wel het is nieuws,en ja ook de pers moet
 en mag van mij zn brood er mee verdienen En ik zeg ook duidelijk de officiele pers mensen
Want ik weet 100% zeker dat de helft van deze club
 alleen maar uit was op een mooi plaatje voor eigen website.
Met name de gene wiens naam onder deze foto staat.

Hoe komt het toch dat alle pubers tegenwoordig zo snel een perskaart krijgen.
Ik bedoel, ik wordt bij oom of tante agent tig keer nagevraagd terwijl ik een orgineel HV legitimatie bewijs onder zijn of haar neus duw, en wordt vervolgens tijdens dit gesprek gepasseerd door een zeg 14 jarige met een camera en één of ander pasje om z'n nek die simpel door mag lopen zonder dat er ook maar iets gevraagd wordt.

Persoonlijk heb ik niets tegen persfotograven want ons werk is hun werk,simpel zat.

Maar ik kom mezelf op tig sites tegen van mensen(pubers) die gewoonweg mediageil
 dan wel sensatie gericht zijn. En simpelweg nergens rekening mee houden
En daar wordt je zo af en toe wel eens een beetje knorrig van.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #414 Gepost op: 28 april 2008, 12:06:21
Of je zet ze gewoon zelf te kijk.

Maar ik kom mezelf op tig sites tegen van mensen(pubers) die gewoonweg mediageil
dan wel sensatie gericht zijn. En simpelweg nergens rekening mee houden
En daar wordt je zo af en toe wel eens een beetje knorrig van...................


Maargoed nu moet je niet alle hobbyfotograven van hulpdiensten die onder de (laten we zeggen 20 jaar) zijn over 1 kam scheren.... Er zijn er ook genoeg die NIET de hulpdiensten in de weg lopen, En wel netjes achter het gespannen lintje blijven.

En over dat ''Mediageil'' vind ik ook een beetje aparte opmerking. Het kan ook gewoon je hobby zijn en dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je alleen foto's maakt voor je eigen bestwil. Ik maak vooral foto's om andere mensen te informeren over het voorval/incident. En dat willen mensen ook, Als ik 10 dagen lang geen foto's heb gemaakt staan er al Tig berichten in het gastenboek van: Wanneer komen er nou weer foto's online etc.

Oke er zijn wel jongens die zo zijn van: ik wil de mooiste Fototjes maken dus ik ga gewoon lekker in de weg staan maar ik vind dat het ook gezegd mag worden dat dat niet overal zo is.

 ???
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #415 Gepost op: 28 april 2008, 12:57:21
...
Hoe komt het toch dat alle pubers tegenwoordig zo snel een perskaart krijgen.
Ik bedoel, ik wordt bij oom of tante agent tig keer nagevraagd terwijl ik een orgineel HV legitimatie bewijs onder zijn of haar neus duw, en wordt vervolgens tijdens dit gesprek gepasseerd door een zeg 14 jarige met een camera en één of ander pasje om z'n nek die simpel door mag lopen zonder dat er ook maar iets gevraagd wordt.
...

Het is voor het eerst dat ik hoor dat een hulpverlener een pasje moet laten zien  :(
Als je toch gewoon bezig bent met hulpverlenen dat heeft oom agent dat toch
gewoon te respecteren?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #416 Gepost op: 28 april 2008, 13:03:01
Wat ik persoonlijk niet zo begrijp is de ophef over de getoonde foto's, terwijl nu niemand een negatief geluid laat horen over de foto's van het (overigens tragisch!) incident (brand) in Schiedam.

Ben het in deze met je eens, de foto's van de brand in schiedam waarbij zowel de moeder als het meisje herkenbaar in beeld zijn vind ik overbodig, ze gaan in tegen de (ongeschreven) regel dat je nooit slachtoffers herkenbaar in beeld brengt.
Samen sterk in de hulpverlening!


sajo

  • Gast
Reactie #417 Gepost op: 28 april 2008, 13:43:28
Het is voor het eerst dat ik hoor dat een hulpverlener een pasje moet laten zien  :(
Als je toch gewoon bezig bent met hulpverlenen dat heeft oom agent dat toch
gewoon te respecteren?


Tja , deze rea had ik ook even niet voorzien,maar is me wel duidelijk
want wat ik vergat er bij te melden zie ik net is dit:
Op het moment dat je bijspringt(meestal in het begin van een incident en zeker bij opschaling)
 en je bent in burger kleding.
Moet je soms hemel en aarde bewegen om achter dat lintje te komen.
Nou doe ik dat ook niet altijd,maar in sommige situaties komt het wel eens voor dat je in de hectiek even bijspringt totdat er voldoende personeel tp is om het werk(slachtoffers) weer over te nemen
In werkkleding is dit natuurlijk geen probleem.
ik neem aan dat mijn verhaaltje zo iets duidelijker wordt?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #418 Gepost op: 28 april 2008, 14:06:54
Tja , deze rea had ik ook even niet voorzien,maar is me wel duidelijk
want wat ik vergat er bij te melden zie ik net is dit:
Op het moment dat je bijspringt(meestal in het begin van een incident en zeker bij opschaling)
 en je bent in burger kleding.
Moet je soms hemel en aarde bewegen om achter dat lintje te komen.
Nou doe ik dat ook niet altijd,maar in sommige situaties komt het wel eens voor dat je in de hectiek even bijspringt totdat er voldoende personeel tp is om het werk(slachtoffers) weer over te nemen
In werkkleding is dit natuurlijk geen probleem.
ik neem aan dat mijn verhaaltje zo iets duidelijker wordt?

Ja, nu is het helemaal duidelijk. Dat je bijspringt is ten zeerste te respecteren. Niet
alleen door mij maar ook door oom agent! Hooguit even heel snel wapperen met je
HV-kaart en verder niet zeuren. Als ze zien dat je niets doet kunnen ze je altijd weer
terug halen. Zowiezo, zolang er nog geen voldoende ambu-personeel aanwezig is dient
een ieder naar vermogen te helpen. En dat weet oom agent ook.


sajo

  • Gast
Reactie #419 Gepost op: 28 april 2008, 14:12:34
Maargoed nu moet je niet alle hobbyfotograven van hulpdiensten die onder de (laten we zeggen 20 jaar) zijn over 1 kam scheren.... Er zijn er ook genoeg die NIET de hulpdiensten in de weg lopen, En wel netjes achter het gespannen lintje blijven.
Ik heb ook niet gezegd allemaal,maar wel veel!!
En over dat ''Mediageil'' vind ik ook een beetje aparte opmerking. Het kan ook gewoon je hobby zijn en dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je alleen foto's maakt voor je eigen bestwil. Ik maak vooral foto's om andere mensen te informeren over het voorval/incident. En dat willen mensen ook, Als ik 10 dagen lang geen foto's heb gemaakt staan er al Tig berichten in het gastenboek van: Wanneer komen er nou weer foto's online etc.

  Dus zet het jouw aan om foto's te gaan maken en leg ik dus de link  Mediageil!!

Oke er zijn wel jongens die zo zijn van: ik wil de mooiste Fototjes maken dus ik ga gewoon lekker in de weg staan maar ik vind dat het ook gezegd mag worden dat dat niet overal zo is.

En hier geef je dus zelf eigenlijk al een passend antwoord.
Nogmaals ik heb helemaal niets tegen Pers fotograven o.i.d maar neem wel de onbesproken wet in gedachten dat je niet alles wat je schiet ook daadwerkelijk plaatst.
NIet alleen voor de hulpverlener is het soms vervelend want hij of zij wordt toch regelmatig ongevraagd publiekelijk neergezet.
Maar ook voor slachtoffers en nabestaanden is het niet altijd prettig om met alle details te worden geconfronteerd.

Stel je nou eens voor dat we de situatie omdraaien.
en nu pak ik jou er voor het verhaal even uit.
Jij wordt een maand lang ,dagelijks gefotografeerd, en elke dag worden die foto's op het net of in de krant gepubliceerd.
Hoe denk je dat jij je na een maand voelt. in het minst erge geval  bekeken misschien?
In het wat ergere geval wordt je dus regelmatig op straat aangesproken door wildvreemde mensen.
En in het ergste geval staan nabestaanden van bijv geweldsmisdrijven bij je voor de deur om bedreigingen te uiten (is mij gelukkig nog nooit overkomen ,maar ik ken mensen waar dit wel is voorgevallen, en waarom? omdat je probeerd iemands leven of bezittingen te redden.

Je zou mijn mailbox eens moeten zien na een grote inzet.
op zijn minst sta je dan tig keer op de plaat vast gelegd,
 hoe denk jij dat mijn (en dat van andere collega's)verwerking van een groot incident zal zijn?
want dat wordt nog wel eens vergeten ook de hulpverlener heeft een grens en is niet van beton

Als je ruim een week lang dagelijks wordt geconfronteerd met foto's van zo'n incident wat je eigenlijk van je af wilt zetten, wordt dat toch wat moeilijk.
Okay , de foto's die je dan krijgt zijn goed bedoeld, maar je blijft dan toch in dat cirkeltje zitten.
Dan zou de tegenreactie kunnen zijn,dan moet je dit werk maar niet gaan doen
Maar dat is natuurlijk onzin, want juist als je er geen gevoel meer bij heb zit het fout.

Nogmaals ik val hier niemand aan ,maar misschien zet het diegene achter de lens ook eens aan tot nadenken hoe iemand zich voelt die ongevraagd voor die lens terrecht komt