Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776452 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Reactie #520 Gepost op: 22 juni 2009, 22:27:12
Ik begrijp ook niet wat de meerwaarde er van is, wat moet ik (of een andere bezoeker van die website) met zo'n foto? Voor mij is het eerder en reden om weg te blijven. :-X

Maarja, als je ziet wie de fotograaf is dan kan je nog terug gaan op dit forum en vind je nog meer van dit soort onderwerpen. Hij neemt het niet zo nauw met 'de regeltjes', en de foto's zijn nog slecht ook (maar dat terzijde ;)).

Ik vind dat je als HV'er best mag roepen dat je geen foto's moet gaan maken, en hem/haar desnoods wegsturen. Ik had het zelf nog pas: ik stond bij een auto die tegen een gevel was aangereden en waarin een vrouw bekneld zat. Er was niks van het slachtoffer te zien, totdat de auto opengeknipt was. Op dat moment kwam er een brandweerman naar me toegelopen die vroeg of ik geen foto's wilde maken nu de vrouw zichtbaar was. Ik vind het goed dat hij dat heeft gedaan, je kunt er maar beter duidelijk over zijn, dan ontstaan er ook geen misverstanden O0


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Reactie #521 Gepost op: 22 juni 2009, 22:33:07
Maarja, als je ziet wie de fotograaf is dan kan je nog terug gaan op dit forum en vind je nog meer van dit soort onderwerpen. Hij neemt het niet zo nauw met 'de regeltjes',

Waar kan je dat vinden?
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #522 Gepost op: 22 juni 2009, 23:06:24
Ik vind dat je als HV'er best mag roepen dat je geen foto's moet gaan maken, en hem/haar desnoods wegsturen. Ik had het zelf nog pas: ik stond bij een auto die tegen een gevel was aangereden en waarin een vrouw bekneld zat. Er was niks van het slachtoffer te zien, totdat de auto opengeknipt was. Op dat moment kwam er een brandweerman naar me toegelopen die vroeg of ik geen foto's wilde maken nu de vrouw zichtbaar was. Ik vind het goed dat hij dat heeft gedaan, je kunt er maar beter duidelijk over zijn, dan ontstaan er ook geen misverstanden O0
Aan de ene kant vind ik het inderdaad goed dat een hulpverlener dat doet ja, maar aan de andere kant niet, daar zijn zij toch niet voor? Je moet gewoon zelf het fantsoen opbrengen om niet dat soort foto's te gaan lopen maken danwel publiceren.
Weer of geen weer... altijd brandweer


guest4965

  • Gast
Reactie #523 Gepost op: 23 juni 2009, 07:42:42
Aan de ene kant vind ik het inderdaad goed dat een hulpverlener dat doet ja, maar aan de andere kant niet, daar zijn zij toch niet voor? Je moet gewoon zelf het fantsoen opbrengen om niet dat soort foto's te gaan lopen maken danwel publiceren.

Nee, in principe zijn ze daar niet voor. Maar als hij/zij even staat te wachten en ziet dat er iemand met een camera staat dan kan dit worden gevraagd, niks mis mee. Maar toen ik er langer over nadacht, bedacht ik me wel dat het vrij triest is dat het überhaupt in hem opkomt om het te vragen, eigenlijk zou dit vanzelfsprekend moeten zijn... :-\


guest4965

  • Gast
Reactie #524 Gepost op: 23 juni 2009, 07:45:18
Waar kan je dat vinden?

Nou even een paar pagina's terug gaan in dit topic, en dan vind je direct al deze post:

Volgende onsmakelijke foto's kwam ik tegen op 112Noordholland.nl(onderdeel van de Karnak Media groep). Gaat om de steekpartij in Noord vandaag.

LET OP:De foto's kunnen als schokkend worden ervaren voor vooral (jonge) kijkers! Nogal veel bloed!

Op de foto klikken voor vergroting.

http://www.112noordholland.nl/newsbringer_read.php?bericht=HOUoFuvJD7lgWXAnxSTA1Za5Ympcu5DSA

Dit is voor mij echt het toppunt, dit doet pers niet behalve als het van een extreem goede nieuwswaarde is waardoor deze beelden er écht bij moeten, maar de laatste twee foto's in combinatie met tekst hadden naar mijn mening al voldaan.

Sam

En als je doorgaat dan vind je er nog meer :'( :-\


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #525 Gepost op: 23 juni 2009, 11:43:31
en als ik dan bij de colofon kijk  zie ik o.a. staan

Naam: Gert-Jan van der Ploeg
Functie: Journalist
Regio: Enkhuizen e.o.
Email: info@brandweerenkhuizen.nl

brandweerenkhuizen.nl is blijkbaar de officiele site van het korps. Beetje erg rare verhoudingen. Vreemd dat zo iemand hier aan mee werkt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #526 Gepost op: 23 juni 2009, 13:17:03
en als ik dan bij de colofon kijk  zie ik o.a. staan

Naam: Gert-Jan van der Ploeg
Functie: Journalist
Regio: Enkhuizen e.o.
Email: info@brandweerenkhuizen.nl

brandweerenkhuizen.nl is blijkbaar de officiele site van het korps. Beetje erg rare verhoudingen. Vreemd dat zo iemand hier aan mee werkt.


maar de foto zijn gemaakt door ene Martin Damen en niet v.d. Ploeg


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #527 Gepost op: 23 juni 2009, 13:37:08
maar de foto zijn gemaakt door ene Martin Damen en niet v.d. Ploeg

Klopt helemaal maar vind het vreemd dat iemand vanuit de brandweer meewerkt aan dit soort websites.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #529 Gepost op: 23 juni 2009, 19:38:03
Bij de berging van voertuigen tot 3500kg dient de berger extra tijd/kosten aan te melden bij de verzekeraar en later aan kunnen tonen waardoor deze zijn ontstaan. Dit kan slachtofferbevrijding zijn, maar ook voertuigen die zodanig ver in onderdelen liggen of in een dusdanige houding dat de berging alles behalve standaard verloopt. Ook kan het zijn dat er een autolaadkraan gebruikt wordt, wat eveneens een extra declaratie kan opleveren.

Veelal worden hierom foto's gemaakt door de berger. Omdat deze niet gemaakt kunnen worden tijdens de uitvoering van zijn/haar kunsten wil het zo af en toe nog wel gebeuren dat er een slachtoffer (deels) zichtbaar is. In enkele gevallen kunnen de foto's van de aanwezige media ontleent worden vanaf hun websites.

De ethiek bij mijn werkgever is dat er geen foto's publiek gemaakt worden met herkenbare personen, zwaar (danwel dodelijk) letsel en bij de betrokkenheid van hulpverleningsvoertuigen.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel te vinden; persoon/hulpverleningsinstantie vraagt zelf na herstel de foto's op, wegbeheerder maakt gebruik van de foto's ivm verhaalschade, verzekeraar die de meerkosten verklaard wil hebben. In alle gevallen worden deze foto's verstrekt met een waarschuwing en de mededeling dat de foto's niet voor derden bedoeld zijn. In enkele gevallen zijn deze niet overgedragen en konden de foto's lokaal bekeken worden door belanghebbenden. De andere uitzondering kan zijn dat de betrokken persoon/instantie toestemming geeft de foto's te gebruiken voor bijv website of PR doelen. Dit zullen in praktijk vanzelfsprekend geen schokkende beelden zijn.

Wanneer er onverhoopt foto's/films van zwaar trauma gemaakt zijn dan worden deze nog wel eens aan de regionale BOT-teams overgedragen. Zij kunnen deze vaak gebruiken bij instructies en oefening. Op deze wijze dienen de beelden een nuttig doel. Ook intern wordt er veel aandacht besteedt via de eigen bergingsopleidingen. Deze worden met praktijkbeelden ondersteund, waarbij de deelnemers met vreemde, bijzondere en ook schokkende situaties leren omgaan. Immers, niet iedereen kan dit even goed verwerken. Zo groot als sommigen zich houden, in praktijk heb ik al menig medewerker bij de eerste bloeddruppel zien vertrekken...

En de foto's met 'blunderende' hulpverlening en collegae? Die zijn vanzelfsprekend bedoeld voor chantage-doeleinden  ;D ::)