Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776859 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #550 Gepost op: 11 oktober 2009, 12:30:58
Wil je hiermee zeggen dat, als de nieuwswaarde hoog is, je wel mensen herkenbaar in beeld mag brengen (+ de kentekens)? ???

Toch leuk om te zien dat ik al jaren roep dat de buurvrouw niet kan rijden... En vervolgens toch op internet staat met een aanrijding  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #551 Gepost op: 11 oktober 2009, 14:38:10
De nieuwswaarde van dit item is vrij laag en slachtoffers zijn herkenbaar (+ kentekens, maar dat terzijde).

http://www.webregio.nl/amstelland/regionaal-nieuws/artikel/512132/foto/1/scooter-botst-met-auto-op-rotonde-dreef.aspx

recht fotograferen (dat wil zeggen: rechte horizon) en die ambulance op foto 2 niet zo afkappen aan de linkerkant.

Dat de nieuwswaarde vrij laag is heeft niets met dit topic te maken.
Dat is een keuze van fotograaf en website. Dat je vanuit Timboektoe het lokale
nieuws van Aalsmeer kan lezen betekent niet dat het voor Aalsmeer geen waarde
heeft.

Uitsnede van de ambulance en rechtzetten van de horizon lijken mij toch
ook niet thuis te horen in dit topic.

Kentekens zichtbaar is niet handig en niet nodig, maar nog steeds niet verboden.
Wel is het zo dat de fotograaf en de redactie daar op kunnen letten.

Blijft voor dit topic over de herkenbaarheid van de slachtoffers. Dat had makkelijk
voorkomen kunnen worden door vanuit een andere positie te fotograferen.

Het valt mij wel op dat dit topic van een serieuze discussie steeds meer veranderd
in een katterij van de ene naar de andere fotograaf: "Kijk hem het eens verkeerd
doen. Dat zou ik nóóóóóóít doen!!!!!"


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #552 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:36:18
Wil je hiermee zeggen dat, als de nieuwswaarde hoog is, je wel mensen herkenbaar in beeld mag brengen (+ de kentekens)? ???

Juridisch in ieder geval wel.  :P (als je nieuwswaarde erg hoog is)


guest4965

  • Gast
Reactie #553 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:48:16
Juridisch in ieder geval wel.  :P (als je nieuwswaarde erg hoog is)

Maar ik vind dat er een verschil is tussen wat juridisch mag en wat wenselijk is, maar dat is mijn mening :-[ :|


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #554 Gepost op: 14 oktober 2009, 00:08:31
Maar ik vind dat er een verschil is tussen wat juridisch mag en wat wenselijk is, maar dat is mijn mening :-[ :|

Wat mij betreft ook, dat ontken ik niet, maar ik kan me ook situaties voorstellen dat iemand wel herkenbaar op een foto mag staan. In deze situatie is er echter geen twijfel mogelijk.  ;)


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #555 Gepost op: 14 oktober 2009, 07:42:55
Oke, dan even een voorbeeld, je... Wat vind je dan van die foto waar Karst T., de dader van de aanslag op Koninginnedag, herkenbaar in beekd staat, met zijn hoofd vol bloed.  Nieuwswaarde is hoog, heel hoog. Keur je die foto goed?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


guest4965

  • Gast
Reactie #556 Gepost op: 14 oktober 2009, 07:57:39
Oke, dan even een voorbeeld, je... Wat vind je dan van die foto waar Karst T., de dader van de aanslag op Koninginnedag, herkenbaar in beekd staat, met zijn hoofd vol bloed.  Nieuwswaarde is hoog, heel hoog. Keur je die foto goed?

Nee, zeker niet. Ik vind dat mensen nooit herkenbaar in beeld mogen komen.. :'( :(


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #557 Gepost op: 15 oktober 2009, 21:47:35
Oke, dan even een voorbeeld, je... Wat vind je dan van die foto waar Karst T., de dader van de aanslag op Koninginnedag, herkenbaar in beekd staat, met zijn hoofd vol bloed.  Nieuwswaarde is hoog, heel hoog. Keur je die foto goed?

Die foto die een tijdje op nu.nl heeft gestaan (een paar uur) maar toen ook verwijderd is?

Het was -eerlijk waar- de beste foto van het hele drama. De dader in een verwrongen auto met op de achtergrond de bus van de koninklijke familie waar je iedereen in schok ziet staan/zitten. Nieuwswaarde is enorm, foto zelf vond ik vrij extreem. Maarja, zoals gezegd wordt, bij dit soort gebeurtenissen worden die beelden gewoon uitgezonden door televisiestations e.d. Immers geven ze wel de situatie weer.

Dus nieuwstechnisch vind ik het in principe wel kunnen. Of het op een forum als dit thuishoort betwijfel ik...laat het maar lekker ergens extern staan en als mensen het willen bekijken kunnen ze het daar doen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #558 Gepost op: 25 oktober 2009, 02:49:51
op 0:49 2 fotos van een reanimatie.. (danwel het so niet in beeld) maar ik vind het lomp om daar heen te gaan als je er niks te zoeken hebt en fotos te maken :|

Spoedtransport na Reanimatie Buitenhavenweg: A1 Ambu 17-146, A1 Ambu 17-106 + PRIO 1 Politie
© Jumpnik Youtube
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #559 Gepost op: 25 oktober 2009, 08:01:13
op 0:49 2 fotos van een reanimatie.. (danwel het so niet in beeld) maar ik vind het lomp om daar heen te gaan als je er niks te zoeken hebt en fotos te maken :|

Spoedtransport na Reanimatie Buitenhavenweg: A1 Ambu 17-146, A1 Ambu 17-106 + PRIO 1 Politie
© Jumpnik Youtube

Zonder muziek zou het nog wel door de beugel kunnen voor mij, maar het mooie nummer wat eronder staat maakt dit filmpje voor mij bah bah :|