Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776152 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #600 Gepost op: 11 november 2009, 20:08:49
Dit.. dit kan écht niet.  :( :-\ :-\
http://www.nufoto.nl/fotos/119559/man-na-ruzie-doodgeschoten-in-den-haag.html

Hoe halen ze het in hun hoofd om zulke dingen op internet te zetten  :-X :o Bizar echt bizar

En wederom is het fotograaf tegen fotograaf.
Sorry, juniorfotograaf tegen fotograaf  :)

Als amateurfotograaf met een passie voor de brandweer is het natuurlijk
makkelijk om je af te zetten tegen anderen. Even wakker worden jongens!
Dit is de harde werkelijkheid. Het gebeurd, het is nieuws en er zijn mensen
die hier hun brood mee moeten verdienen.

Of het kies is om dit zo te doen is iets anders. Zelf zou ik voor een andere
foto kiezen. Ik was er niet bij en kan het dus moeilijk beoordelen maar
mogelijk had de politie een extra laken over de persoon kunnen leggen?


DistrictZuid

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
Reactie #601 Gepost op: 11 november 2009, 20:27:03
En wederom is het fotograaf tegen fotograaf.
Sorry, juniorfotograaf tegen fotograaf  :)

Als amateurfotograaf met een passie voor de brandweer is het natuurlijk
makkelijk om je af te zetten tegen anderen. Even wakker worden jongens!
Dit is de harde werkelijkheid. Het gebeurd, het is nieuws en er zijn mensen
die hier hun brood mee moeten verdienen.

Of het kies is om dit zo te doen is iets anders. Zelf zou ik voor een andere
foto kiezen. Ik was er niet bij en kan het dus moeilijk beoordelen maar
mogelijk had de politie een extra laken over de persoon kunnen leggen?


mee eens, maar zijn de mensen die deze foto's hebben gemaakt mensen die er hun brood mee moeten verdienen "hobbyisten" maakt wel verschil denk ik.  ???


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #602 Gepost op: 11 november 2009, 20:34:19
Bij dit soort foto's is e.e.a. vaak heel erg afhankelijk van de nieuwswaarde;

Zoek maar eens op Google naar Theo van Gogh en Pim Fortuyn, dan krijg je standaard als eerste beeldresultaten de bekende laatste foto's die op alle voorpagina's gestaan hebben...

(waarbij het overigens dan juist wel bijna altijd de "hobbyisten" of toevallige passanten zijn die de foto maken!)
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #603 Gepost op: 11 november 2009, 20:38:49
In mijn optiek is het gewoon meer zo dat ik als hoofddoel heb om de werkzaamheden van de hulpdiensten te documenteren en dan daarnaast wil laten zien wat er is gebeurd, als zijnde nieuws. Zolang dat door de beugel kan. Heb hier een tijdje terug ook een dodelijk ongeval gehad waar ik met gemak de verongelukte onder een wit laken kon fotograferen, maar dat heb ik niet gedaan. Het werk van de VOA en het bergingsbedrijf is in zo'n geval veel doeltreffender (stil leven) dan een dood persoon op de grond. Zo'n beeld kan iemand zelf ook nog wel in denken.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #604 Gepost op: 11 november 2009, 20:56:51
In mijn optiek is het gewoon meer zo dat ik als hoofddoel heb om de werkzaamheden van de hulpdiensten te documenteren en dan daarnaast wil laten zien wat er is gebeurd, als zijnde nieuws. Zolang dat door de beugel kan. Heb hier een tijdje terug ook een dodelijk ongeval gehad waar ik met gemak de verongelukte onder een wit laken kon fotograferen, maar dat heb ik niet gedaan. Het werk van de VOA en het bergingsbedrijf is in zo'n geval veel doeltreffender (stil leven) dan een dood persoon op de grond. Zo'n beeld kan iemand zelf ook nog wel in denken.

Niet mee eens. Waarom denk je dat de Televaag Telegraaf altijd de laagdrempelige 'actie'foto's aanneemt? Juist, omdat niet iedereen het beeld erbij kan denken...


DistrictZuid

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
Reactie #605 Gepost op: 11 november 2009, 21:06:51
mee eens, maar zijn de mensen die deze foto's hebben gemaakt mensen die er hun brood mee moeten verdienen "hobbyisten" maakt wel verschil denk ik.  ???  

Ik zeg het hier een beetje krom, Wat ik zelf (hobby fotograaf) denk weleens als ik foto's zie van anderen zie dat ze met die foto alleen maar willen laten zien wat zij wel niet allemaal op de foto hebben kunnen krijgen,
en dan heb ik zoiets van moet dit nu? maar de scheiding tussen professionals en hobbyisten die ik hierboven maakte is inderdaad onterecht.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #606 Gepost op: 11 november 2009, 22:04:34
In mijn optiek is het gewoon meer zo dat ik als hoofddoel heb om de werkzaamheden van de hulpdiensten te documenteren en dan daarnaast wil laten zien wat er is gebeurd, als zijnde nieuws. Zolang dat door de beugel kan. Heb hier een tijdje terug ook een dodelijk ongeval gehad waar ik met gemak de verongelukte onder een wit laken kon fotograferen, maar dat heb ik niet gedaan. Het werk van de VOA en het bergingsbedrijf is in zo'n geval veel doeltreffender (stil leven) dan een dood persoon op de grond. Zo'n beeld kan iemand zelf ook nog wel in denken.

En daarmee sla je de spijker op de kop O0  Jij kan documenteren op de manier zoals
jouw uitkomt. De beroepsfotograaf moet thuis komen met een plaat waar de
essentie van het incident uit spreekt. Overigens is dit ook weer sterk afhankelijk
van de redactie.
Het verschil tussen 'amateurs' en 'profs' heb ik overigens bewust een beetje
gechargeerd. Je kan het verschil ook maken tussen stedelijk en niet-stedelijk
of serieuze krant versus schandaalblad. Waar het mij om gaat is dat je als
amateurfotograaf niet je eigen normen op kan leggen aan een ander die in
andere omstandigheden zijn werk doet.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #607 Gepost op: 12 november 2009, 00:13:17
Nee, ik doelde er dus uiteindelijk op dat je als goede fotograaf een afweging kan maken in je foto tussen fotograferen wat de hulpdiensten doen en ondertussen op een nette manier het incident laat zien in je foto. Als je puur en alleen een foto maakt een dood lijk op de grond, sla je wat mij betreft de plank mis (tenzij je een Telegraaf lezer bent en daar op kickt bij wijze van spreke ;))...
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #608 Gepost op: 12 november 2009, 00:29:53
Hier benoem je dus het wezenlijke verschil tussen een HV-fotograaf (die de hulpverlening zo goed mogelijk in beeld wil brengen) en een nieuws-fotograaf (die graag zijn foto op de voorpagina van de krant -ook de Telegraaf gezien de oplage!- wil terugzien).  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #609 Gepost op: 12 november 2009, 01:44:22
Nee, ik doelde er dus uiteindelijk op dat je als goede fotograaf een afweging kan maken in je foto tussen fotograferen wat de hulpdiensten doen en ondertussen op een nette manier het incident laat zien in je foto. Als je puur en alleen een foto maakt een dood lijk op de grond, sla je wat mij betreft de plank mis (tenzij je een Telegraaf lezer bent en daar op kickt bij wijze van spreke ;))...

'goede' en 'nette' zijn subjectieve begrippen waarbij je je weer afzet tegen
anderen ;) Verder begrijp ik je gedachtengang heel goed. Als je kijkt naar de
website zitten er meerdere foto's tussen waarbij je het incident ook duidelijk
maakt. Maar dit soort foto's zijn misschien voor jouw nieuw maar het bestaat
al jaren. Vergeet niet dat er buiten dit forum nog een hele wereld van fotografen
en media bestaan die allemaal op hun eigen manier werken.

Hier benoem je dus het wezenlijke verschil tussen een HV-fotograaf (die de hulpverlening zo goed mogelijk in beeld wil brengen) en een nieuws-fotograaf (die graag zijn foto op de voorpagina van de krant -ook de Telegraaf gezien de oplage!- wil terugzien).  ;)

Ik denk dat je daar een goede vergelijking maakt. Misschien heb ik daarom
nooit de voorpagina van de Telegraaf gehaald  ;)