Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 776902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #630 Gepost op: 27 november 2009, 00:08:04
Tere zieltjes? Er wordt hier een stoffelijk overschot (lees: lijk) in een lijkzak in een lijkwagen gereden en een fotograaf staat er met zijn neus bovenop alsof het de normaalste zaak van de wereld is... en dan ook nog klagen over tere zieltjes? Volgens mij gaat het hier om fatsoen en niet eens zo zeer over of het slachtoffer te zien is ja of nee.

En waar de essentie van het verhaal word duidelijk gemaakt .... Iemand is dood ... Moeten we lijkwagens dan ook maar niet meer op de foto cq. film zetten?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #631 Gepost op: 27 november 2009, 00:20:09
En als men dit plaatst in de krant zonder bijschrift, zou jij dan weten hoe zo'n persoon om het leven is gekomen? Ik mis hier een groot stuk van de hulpverlening én de oorzaak van een ongeval of incident. Je gaat bij een uitslaande fik toch ook niet alleen een brandweerwagen op de foto zetten? ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #632 Gepost op: 27 november 2009, 01:02:30
Het gaat hier om foto's die maatschappelijk niet geaccepteerd worden maar toch door een of andere onverlaat op het web geplaatst worden. Het gaat hier niet om de 'smaak' van foto's die wel of niet kunnen naar je eigen waarde oordeel... Een mens in een lijkzak is ook een facet van de hulpverlening net als 112 fotografen die zitten te hopen op een klapper... ;)

p2kflex
00:53:44 27-11-09GROUP-1PRIO 1 AMERIKAWEG HAARLEM VKO MET BEKNELLING [ 595 741 ]
0106525BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden)
0106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
0107111BRW Haarlem (Oost) (Beroeps)
0107181BRW Haarlem (Oost) (Lichtkrant)
0107186BRW Haarlem (Oost) (Intern Alarm)
0108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
00:54:05 27-11-09GROUP-112159 A1 AMERIKAWEG HAARLEM VKO MATERIEEL RITNR 48421
0126159Ambu 12-159 (Ambulance Dienst Kennemerland - Velsen)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


[offtopic]Zit je met mvb op MSN... ga je net afsluiten... 'ach hopen dat er vannacht nog wat gebeurd'... en voila, meneer heeft weer iets. ;)[/offtopic]

[ontopic]Oei, wat happened?![/ontopic]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #633 Gepost op: 27 november 2009, 01:05:14
En als men dit plaatst in de krant zonder bijschrift, zou jij dan weten hoe zo'n persoon om het leven is gekomen? Ik mis hier een groot stuk van de hulpverlening én de oorzaak van een ongeval of incident. Je gaat bij een uitslaande fik toch ook niet alleen een brandweerwagen op de foto zetten? ;)

Dan gaat het om het feit dat het artikel niet volledig is... Niet om het feit dat deze foto not-done is... De laatste tijd worden hier foto's geplaatst die ook in de landelijke bladen gewoon geplaatst worden. Als dat geen maatschappelijk geaccepteerde foto's zijn dan weet ik het ook niet meer...  ::) ::)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #634 Gepost op: 27 november 2009, 01:08:08
Het gaat hier om foto's die maatschappelijk niet geaccepteerd worden maar toch door een of andere onverlaat op het web geplaatst worden. Het gaat hier niet om de 'smaak' van foto's die wel of niet kunnen naar je eigen waarde oordeel... Een mens in een lijkzak is ook een facet van de hulpverlening net als 112 fotografen die zitten te hopen op een klapper... ;)
En waarom mag ik niet hopen op nieuws? Er hoeven echt geen doden of slachtoffers te vallen, het gaat mij er meer om dat ik gewoon weer eens fatsoenlijk iets kan fotograferen (lees: hobby danwel passie uitvoeren). Menig brandweerman zou ook wel eens hopen op 'iets', al zou hij of zij het nooit leuk vinden als daar slachtoffers bij zijn. Dat is dan ook weer de realiteit. En ja, dat botst misschien, maar als jij als fotograaf het zo in beeld weet te brengen dat het fatsoenlijk is, dan is het m.i. helemaal niet raar om zoiets te posten in dat andere topic.

Bovendien hebben mijn ouders en ik ook al eens een flinke klapper meegemaakt, dus echt 'hopen' op een klapper doe ik niet. Een grasveldje wat spontaan ontvlamt is ook 'spannend', zolang je hobby / passie / toekomstig beroep er betrokken bij wordt. En daar zitten grenzen aan, en die bespreken we hier.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #635 Gepost op: 27 november 2009, 01:10:34
Gaan we straks het nog raar vinden als er een foto genomen wordt van een plat gereden dier....

... Moeten we lijkwagens dan ook maar niet meer op de foto cq. film zetten?

Als ik dit goed begrijp vergelijken jullie nu een platgereden dier en een lijkwagen fotograferen met fotograferen van een overleden persoon... Daar zit toch nog een behoorlijk verschil tussen of zie ik dat nu ineens verkeerd.  :|
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #636 Gepost op: 27 november 2009, 01:22:56
Als ik dit goed begrijp vergelijken jullie nu een platgereden dier en een lijkwagen fotograferen met fotograferen van een overleden persoon... Daar zit toch nog een behoorlijk verschil tussen of zie ik dat nu ineens verkeerd.  :|

Pffff, het gaat over het afglijden van het topic van not done foto's naar foto's waar je over smaak kan twisten... smaak is iets persoonlijks... Not done foto's zijn maatschappelijk niet aanvaardbaar...


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #637 Gepost op: 27 november 2009, 01:35:22
Pffff, het gaat over het afglijden van het topic van not done foto's naar foto's waar je over smaak kan twisten... smaak is iets persoonlijks... Not done foto's zijn maatschappelijk niet aanvaardbaar...

Bij ''not done'' foto's is smaak ook nog steeds een kwestie, of denk je dat als jij een foto maatschappelijk niet aanvaardbaar vind dat iedereen het daar mee eens is en dat er over de smaak niet valt te twisten?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #638 Gepost op: 27 november 2009, 01:36:03
En waarom mag ik niet hopen op nieuws? Er hoeven echt geen doden of slachtoffers te vallen, het gaat mij er meer om dat ik gewoon weer eens fatsoenlijk iets kan fotograferen (lees: hobby danwel passie uitvoeren). Menig brandweerman zou ook wel eens hopen op 'iets', al zou hij of zij het nooit leuk vinden als daar slachtoffers bij zijn. Dat is dan ook weer de realiteit. En ja, dat botst misschien, maar als jij als fotograaf het zo in beeld weet te brengen dat het fatsoenlijk is, dan is het m.i. helemaal niet raar om zoiets te posten in dat andere topic.

Bovendien hebben mijn ouders en ik ook al eens een flinke klapper meegemaakt, dus echt 'hopen' op een klapper doe ik niet. Een grasveldje wat spontaan ontvlamt is ook 'spannend', zolang je hobby / passie / toekomstig beroep er betrokken bij wordt. En daar zitten grenzen aan, en die bespreken we hier.

Ik snap jou beweegreden maar sommige mensen zullen dat smaakloos vinden. Voor HV diensten en de randverschijnselen ( ;)) is een incident de normaalste zaak van de wereld. Het gaat dus om je eigen interpretatie van het feit dat er iemand naar een incident gaat. Als bijvoorbeeld een fotograaf bij een spoorweg overgang een foto reeks maakt van iemand die voor de trein gaat staan en deze van begin tot het eind op het web zet dan is dat maatschappelijke niet acceptabel. Over een foto van een lijkwagen met daarvoor een brancard met een lijkzak er op ligt echt niemand meer wakker van, alleen de tere zieltjes. Dat zo'n foto misschien niet smaakvol is, daarover kan je discussiëren maar daar gaat dit topic niet over...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #639 Gepost op: 27 november 2009, 01:45:32
Bij ''not done'' foto's is smaak ook nog steeds een kwestie, of denk je dat als jij een foto maatschappelijk niet aanvaardbaar vind dat iedereen het daar mee eens is en dat er over de smaak niet valt te twisten?

Ik geloof niet dat we lang hoeven discussiëren over 'smaak' dat bijv. herkenbare(?) foto's van iemand die net overreden is door een vrachtauto gewoon not done foto's zijn.  Als iemand die toch publiceert dan denk ik dat er een maatschappelijk stormtje ontstaat richting de fotograaf....

Een foto die veel indruk op me gemaakt heeft is een foto waar naar een woningbrand de lijkschouwer naar buiten kwam gereden met een 'kleine' lijkkist... :-X :'( Juist door dit soort foto's zet je mensen aan het denken over de veiligheid bij hun thuis. Dat zijn schokkende foto's maar geen 'not done' foto's. Het is gewoon de realiteit.